Gå til innhold

Q400 accident in CPH


K J

Anbefalte innlegg

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Sorry..."Dash 8 frisk? tro om igjen" fangede åbenbart ikke min opmærksomhed...

 

Btw, hvis SAS nu beslutter at finde en ny flåde af turboprops som erstatning for Dash-flyene, hvilke muligheder er der så? Jeg kan ikke komme på andre end ATR 42/72.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry..."Dash 8 frisk? tro om igjen" fangede åbenbart ikke min opmærksomhed...

 

Btw' date=' hvis SAS nu beslutter at finde en ny flåde af turboprops som erstatning for Dash-flyene, hvilke muligheder er der så? Jeg kan ikke komme på andre end ATR 42/72. [/quote']

 

Det tror jeg ikke vil skje, de vil nok sammen med leverandøren finne en løsning på problemene som har oppstått den siste tiden.

 

Men la oss fantesere at de hadde vurdert nye fly, da hadde de sikkert gått for den nye ATR 72-600 som lanseres i 2010.

Link

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry..."Dash 8 frisk? tro om igjen" fangede åbenbart ikke min opmærksomhed...

 

Btw' date=' hvis SAS nu beslutter at finde en ny flåde af turboprops som erstatning for Dash-flyene, hvilke muligheder er der så? Jeg kan ikke komme på andre end ATR 42/72. [/quote']

 

Jeg synes kanskje det er på tide å vurdere flåteutskiftninger nå, ja.

 

Hva med Dornier 328? Den er jo svært fotogén også :)

 

ATR 72 er jo også et fint alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå en flott landing

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/27/516407.html

 

Man ser tydelig at right engine er stoppet før landing...

 

hehe man kan ikke la være å tenke om det hadde faktisk hjulpet noe å la alle passasjerene fordele vekten over til venstre side før landing, selv om setebeltene ikke akkurat hadde vært tilgjengelig for alle da, men tross dette så synes jeg piloten gjorde en fantastisk jobb og minimerte risikoen for brann betraktelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå en flott landing

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/27/516407.html

 

Man ser tydelig at right engine er stoppet før landing...

 

hehe man kan ikke la være å tenke om det hadde faktisk hjulpet noe å la alle passasjerene fordele vekten over til venstre side før landing' date=' selv om setebeltene ikke akkurat hadde vært tilgjengelig for alle da, men tross dette så synes jeg piloten gjorde en fantastisk jobb og minimerte risikoen for brann betraktelig.

[/quote']

 

Det er normalt å flytte pax bort fra propellområdet ved nødlandinger med propellmaskiner. Etter at det er gjort, er det vanlig å spre pax utover i den grad det er mulig. På 737 forsøker vi å kun ha 2 (eller færre) på hver treseter. På den måten minimerer man risikoen for at setene skal rives løs ved en nødlanding. Mindre load, mindre belasting.

 

Jeg tror det vil ha svært liten effekt å seate alle på eksempelvis venstre side, men tanken er ikke dum for det. Det er good airmanship å se på ALLE muligheter.

 

Jeg tar av meg hatten for dette crewet! Super jobb!

 

3 landinger med partial/collapsed gear og ingen alvorlige skader eller tap av liv!

 

Uansett hva som er galt med Q400, treninga i SAS fungerer tydeligvis veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var SAS launch customer for Q400? Uansett er de blandt de eldste utgavene av typen, og det kan muligens forklare at de er "først" ute med disse problemene?

 

Skulle tro at dette var nesten en umulighet. Det er ikke bare SAS alene, men også produsenten Bombardier som har sjekket understellet på disse flymaskinene før de ble godkjent for flyvning (etter de forrige nødlandingene). De forskjellige luftfartstilsynene har nok også vært grundig involvert.

 

Det beviser bare at alt som er mekanisk kan feile, men det er fantastisk uheldig at det rammer samme selskapet igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan evt. vise seg, at denne hendelsen er isolert fra de andre

tilfellene - da dette muligens ikke har noe med at landingsstellet

"knekker" under landing.

 

Fra et annet forum kan man lese at fra ubekreftede kilder -

så hevdes det at denne nødlandingen, skjedde fordi

hjuldørene ikke åpnet seg på styrbord side. Hjulet var altså

ikke fellt ut på denne siden overhodet - dermed ikke samme feil

som på de andre maskinene.

 

Hvis dette stemmer så vil det ikke ta lang tid - før maskinene

blir friskmeldt like raskt som de ble sykmeldt og "grounded" av luftfartsmyndighetene i hele skandinavia. Da vil alle

Q400-maskinene være i lufta etter kort tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men skal jeg si noe saa maa det være at jeg tror det hele er bygget paa sabotasje! hva er sjansen at saa mange fly av en og samme type "knekker" landingshjulene da? og etter at de har blitt skiftet?

Det tviler jeg på. Jeg tipper flyene er bygget etter hverandre innenfor en ganske liten tidsperiode, og i den tiden flyene ble bygget kan enkelte måter eller deler ha vært anderledes en de nye som bygges i dag. Noe som kan ha framvist ulykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan evt. vise seg' date=' at denne hendelsen er isolert fra de andre

tilfellene - da dette muligens ikke har noe med at landingsstellet

"knekker" under landing.

 

Fra et annet forum kan man lese at fra ubekreftede kilder -

så hevdes det at denne nødlandingen, skjedde fordi

hjuldørene ikke åpnet seg på styrbord side. Hjulet var altså

ikke fellt ut på denne siden overhodet - dermed ikke samme feil

som på de andre maskinene.

 

Hvis dette stemmer så vil det ikke ta lang tid - før maskinene

blir friskmeldt like raskt som de ble sykmeldt og "grounded" av luftfartsmyndighetene i hele skandinavia. Da vil alle

Q400-maskinene være i lufta etter kort tid.

[/quote']

Det virker jo litt drøyt og sette alle maskinene i lufta hvis det er fordi at ulykkens hendelse ikke var lik de tidligere men på samme understell.

Noe galt er det jo åpenbart med disse Q400-flyene, men det virker som at det bare er flyene til SAS det er noe galt med.

 

Dog det som skremmer meg mest er at flyene har vært til svært grundig inspeksjon av Bombardier selv, også noen uker senere skjer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...