Gå til innhold

Q400 accident in CPH


K J

Anbefalte innlegg

Jeg syns brannbilene brukte relativt kort tid på å komme seg til flyet. Man vet jo aldri hvor flyet kommer til å stoppe så det er ikke alltid like lett å beregne det.

 

Og når det gjelder skumlegging så var det ikke noe spesialt tegn på røyk og/eller tilløp til brann etter at flyet hade stoppet, i tillegg evakuerte passasjerene også flyet.

 

Nå er ikke jeg noe ekspert, men tror at noe av dette var grunnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Det eneste réele turbo-prop alternativet, er vel

ATR-maskiner - som kan ersatte de store Q400 som

skal ut.

 

Andre alternativet blir da å satse på

mindre "Regional-Jets" som f.eks. CRJ

eller Embraer-jets (ERJ). Dog har jeg store

problemer, med å forestille meg slike jet-maskiner i

Widerøe sin flåte - den vil nok også i fremtiden

kun bestå av prop-maskiner. Men siden WF kun har

hatt 4 stk. av disse maskinene, vil dette

lett kunne bli dekket inn for WF sin del - at de

flyr hyppigere frekvenser med eksisterende

(og evt. noen nye) Dash8-300 maskiner.

 

SAS vil mest trolig enten satse på ATR-maskiner,

dersom de vil ha andre turbo-prop til å erstatte

Q400-maskinene. Dersom de heller satser på jet-

maskiner vil små regional-jets ellers mest trolig

være alternativet, enten CRJ eller ERJ-maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man tolke det som skrives i dagens nettutgave av Østlandsposten

Flyene vil bli stående på bakken inntil vi vet hva som skjedde i København lørdag kveld.

så kan det jo absolutt være en mulighet for at Widerøe begynner å fly sine Q400 igjen... (Jippi!)

 

 

Men holder allikevel muligheten åpen for at dette ikke helt usannsynlig bare er et utslag av sedvanlig sleivete og upresis nettjournalistikk. Artikkelen sier jo også at Widerøe flyr som normalt og at alle avganger går som planlagt etter at Q400'n bla satt på bakken, men allikevel at Bergen-Tromsø t/r og Stavanger-Torp t/r idag er avlyst. tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller de kan gå for Dash 8 Q400:

 

http://politiken.dk/indland/article408161.ece

 

Da blir det bare et spørsmål om hvor raskt de kan leveres. Crew er allerede trent og klare.

 

Makes sense' date=' på en rar måte. [/quote']

 

Jeg tror det bliver svært at overbevise kunderne om, at man ved at lease en nyere generation af Q400 kan slippe af med landingsproblemerne. For dem er det stadig bare en Crash8...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen sier jo også at Widerøe flyr som normalt og at alle avganger går som planlagt etter at Q400'n bla satt på bakken' date=' men allikevel at Bergen-Tromsø t/r og Stavanger-Torp t/r idag er avlyst. [/quote']

 

ØP er nok litt bakpå. Widerøe har satt sine Q400 på bakken for godt (som en del av SAS Group).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller de kan gå for Dash 8 Q400:

 

http://politiken.dk/indland/article408161.ece

 

Da blir det bare et spørsmål om hvor raskt de kan leveres. Crew er allerede trent og klare.

 

Makes sense' date=' på en rar måte. [/quote']

 

Jeg tror det bliver svært at overbevise kunderne om, at man ved at lease en nyere generation af Q400 kan slippe af med landingsproblemerne. For dem er det stadig bare en Crash8...

 

Skulle likt å se noe dokumentasjon på at senere Q400 er bedre enn de tidlige som ble levert sålenge man følger opp alle ADs og bulletins fra Bombardier. Vi har flere Q400 som er omtrent like gamle som de til SAS og har meg bekjent ikke opplevd større problemer med dem i det siste enn de som er nyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakning blokkerte landingshjulet.

En pakning, eller en såkalt O-ring, satt i klemme og hindret utløsning av landingshjulet på Dash 8 Q 400-flyet, som nødlandet i København forrige lørdag. Den danske avisa Politiken skriver på sine nettsider at havarikommisjonen nå har funnet årsaken til at det høyre landingshjulet ikke kunne senkes fullt ut. O-ringen, en slags pakning, satt i klemme og forhindret utløsing av landingshjulet.

 

Havarikommisjonen har foreløpig ikke anslått hvor ringen kommer fra.

 

Ifølge eksperter er det snakk om en feil som kun har med dette ene flyet å gjøre.

 

 

Kilde... http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article537951.ece

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakning blokkerte landingshjulet.

En pakning' date=' eller en såkalt O-ring, satt i klemme og hindret utløsning av landingshjulet på Dash 8 Q 400-flyet, som nødlandet i København forrige lørdag. Den danske avisa Politiken skriver på sine nettsider at havarikommisjonen nå har funnet årsaken til at det høyre landingshjulet ikke kunne senkes fullt ut. O-ringen, en slags pakning, satt i klemme og forhindret utløsing av landingshjulet.

 

Havarikommisjonen har foreløpig ikke anslått hvor ringen kommer fra.

 

Ifølge eksperter er det snakk om en feil som kun har med dette ene flyet å gjøre.

 

 

Kilde... http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article537951.ece

[/quote']

 

Er det SAS' egne tekniske enheter som server Dashene, eller er denne jobben satt bort til tredjepart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da tro at SAS technical services har den jobben ja....uten at jeg skal si det sikkert....

 

På spotters.dk har en SAS mekaniker fra CPH fortalt mye om hvordan de har rettet på Dash'erne mens de stadig var på bakken efter de 2 uheld i sidste måned.

 

Han var selv med på en inspektionstur med det fly der nødlandede i lørdags. Og den tur foregik torsdag i sidste uge. Altså 2 dage før uheldet i CPH. Torsdag var der ingen feil "what-so-ever".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ukens skriveleif Lo godt da jeg kom over den.

 

Takker og bukker :blush: - Tok meg en solid en jeg også når jeg leste sitteringene i etterkant men men ?????

 

 

med ukens skriveleif

 

Kan bare le og si, ja gid leif skrev mitt innlegg, hatt noen å skylde på da hi hi.

 

Så får vi håpe SAS ikke legger ned riktig enda da.... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opp til Widerøe hadde de nok brukt flyene, men siden det er de svenske blå som bestemmer står fortsatt Widerøes fly på bakken.

De har ny pressemelding i dag:

 

Alle Widerøes Dash 8-Q400 fly er tatt ut av drift. Etter ulykken lørdag 27. oktober med et SAS-fly av typen Q400 i København har SAS-ledelsen besluttet å ta Q400-flyene ut av produksjon i SAS og Widerøe.

 

Les mer hos Widerøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette skjer fordi SAS vil ikke inrømme at de slurer på vedlikehold. Mulig det er litt hard uttallelse' date=' men det er jo da min mening... [/quote']

Min mening òg! Litt synd at det skal gå ut over andre da..

Hørt snakk om at Widerøe har en sjangs til å få lov til og fortsette med Q400. Er optimistisk :)

Alle Widerøes Dash 8-Q400 fly er tatt ut av drift

Legg merke til " Er " det betyr ikke at det alltid vil være sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe har nå besluttet å lease fire Q300 maskiner for å ivareta passsasjerene, og rutene på best mulig måte etter at SAS bestemte at også Widerøes fire stk. Q400 - fly skulle taes ut av trafikk tidligere i høst.

 

To av disse Q300-maskinene vil dog dekke opp for to som er på vei

ut av flåten, etter at leasingkontrakten går ut på disse 1/3-08.

Så reelt blir det altså to maskiner som blir nye "tilskudd" til flåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...