Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Noen som vet reg. nummeret på alle disse Q400`ne som har fått skader under landingene den siste tiden?

 

Det är väl bara 3 som "nödlandat"...

 

LN-RDK i Aalborg (AAL)

LN-RDS i Vilnius (VNO)

LN-RDI i dag på Kastrup (CPH)

 

...dom andra har väl bara fått indikation på att något var fel, landningsställ luckan inte gick att stänga, men lyckats landa utan problem.

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Jeg vil gjerne dedikere min post til pilotene som har gjort en utmerket jobb i de 3 flykræsjene som har skjedd den siste måneden. Det er takket være disse at det ikke har blitt fatale konsekvenser.

 

dash8-400 piloter <3 <8

Skrevet
...fra ubekreftede kilder

så hevdes det at denne nødlandingen' date=' skjedde fordi

hjuldørene ikke åpnet seg på styrbord side. Hjulet var altså

ikke fellt ut på denne siden overhodet - dermed ikke samme feil

som på de andre maskinene.[/quote']

 

Med "fare" for å sitere meg selv, kan man nedenfor

nå trygt konstatere - at denne hendelsen på

København: Kastrup altså var en "isolert" hendelse,

som ikke har noen sammenheng fra de andre episodene

der understellet knakk under landing;

 

Kim Kristensen som var ombord, tok dette bildet:

 

k280_1193521454.jpg

Foto: Kim Kristensen.

 

Hele artikkelen hos Dagbladet...

Skrevet

Pressemeddelselse fra Bombardier:

 

"Toronto, October 27, 2007

 

Bombardier confirms that a Bombardier Q400 aircraft S/N 4024 registration number LN-RDI operating as flight SK2867 from Bergen to Copenhagen, was involved in an incident at Copenhagen Airport at 16:55 local time on October 27, 2007. There were no reported injuries to the 40 passengers and 4 crew members on board.

 

According to preliminary information, the incident involved the main right hand landing gear, which failed to fully extend for landing. There appears to be no relationship between this incident and previous SAS Q400 main landing gear incidents. While SAS has decided to ground their Q400 fleet until further notice, Bombardier has advised all Q400 operators via an All Operator Message (AOM) of this incident but is not recommending changes to their normal on-going Q400 flight operations.

 

Bombardier is cooperating fully with SAS and the investigating aviation authorities and has dispatched a product safety and technical team to the site to fully support and assist in the investigation. Until such time as the authorities release any information or findings, Bombardier cannot comment further or speculate on the potential cause of this incident."

Skrevet

Den er skrudd av. Det ble den ikke gjort i den første ulykken, noe som gjorde at propellene traff skroget med stor kraft når propellen inntok bakken.

 

Både i Vilnius og Copenhagen ble motoren skrudd av. Og jeg har ikke fått med meg at noen propelldeler kuttet seg igjennom skroget i de to siste ulykkene.

Skrevet
Så rart at alle aviser kun omtaler at landingshjulet kollapset. Det er jo som Tom sier åpnebart at høyre motor har stopper.

 

Eller er det pilotene som har skrudd av denne for å hindre større ulykke?

 

Som også Kim sier så er det for sikkerheten..

Og det kan også skape brann hvis den er i gang når den treffer bakken..

Ikke akkurat det idielle..

Skrevet
Noen som vet reg. nummeret på alle disse Q400`ne som har fått skader under landingene den siste tiden?

LN-RDK i Aalborg (AAL)

LN-RDS i Vilnius (VNO)

LN-RDI i dag på Kastrup (CPH)

Googlet litt på nettet. Og finner det er ikke de tre eneste gangene det har oppstått..

Totalt er det produsert ca 187 Dash8-400 i flg denne kilden.

Av dem som havarerte / nødlandet forb. hjulene listes opp her:

  • I 2004 - Air Nippon i Kochi (Japan)
  • I februar 2006 - Air Nippon i Osaka (Japan) (Måtte bruke manuell nedsenking før landing)
  • 13. mars 2007 - Air Nippon i Kochi (Japan)
  • 12. august - HL5256 (Jeju Air) i Busan-Gimhae (Sør-Korea)
  • 9. september - LN-RDK i Aalborg (AAL)
  • 12. september - LN-RDS i Vilnius (VNO)
  • 21. september - D-ADHA (Augsburgs Airways) i München (Tyskland)
  • 27. oktober - LN-RDI i Kastrup (CPH)

Foreløpig ser jeg 7 stk hadde kræsjet/nødlandet på buken pga hjulsettet. Dette utgjør rundt 5% av all produksjonen. Da har jeg ikke tatt med andre Dash8-400 sine katastrofer/nødlandinger uten dramatiske/feil med instrumenter.

Skrevet

Ja i første omgang, må de nok lease inn kapasitet - for å ta unna

trafikken som disse Q400-maskinene skulle utføre (og som ikke

selskapets eksisterende materiell ikke kan dekke opp for).

Det er tross alt ganske mange maskiner som skal erstattes, så

dette er ikke gjort på et blunk. Så blir det spennende å se,

hva slags flytype de velger å gå til innkjøp av - leveringstid

vil nok også spille en rolle her.

 

Mer også her:

 

Kvitter seg med alle problemflyene.. (Nettavisen)

Skrevet

Må si at dette kom faktisk som en overraskelse, alle incidents til tross!

Det er et slag i ansiktet å vite at alle skal ut av trafikk for godt.

Veldig synd, virkelig virkelig synd.

Skrevet

Var egentlig riktig som Timmy sier. Det var SASflyene jeg ville ha reg. på, men fint at Jim fikk frem alle de andre også. Da ser man at det ikke bare gjelder SAS.

 

Dette må jo være et slag midt i trynet for Bombardier når så mange fly taes ut av trafikk.

 

Hva kommer til å skje med disse SAS og WIF-flyene videre? Hvor ender dem?

 

Det er nå ATR burde kjenne sin besøkelsestid kanskje?

Skrevet

Hva kommer til å skje med disse SAS og WIF-flyene videre? Hvor ender dem?

 

hmm håper som enten skal eller full motion simulatorer for en eller flere av flightsim.no sine medlemmer he he

 

(lov og håpe)

 

 

Skrevet

For Widerøe er ikke dette godt nytt.

De vurderte jo en stund å ta steget inn i jet-alderen, men etter at disse svenskene overtok hele greia ble det stilt om det.

 

Jeg ser for meg at det kommer en eller annen jet som erstatning, men alle disse vil nok være blå og ikke grønne. Disse blå vil nok da fly de rutene som Widerøe's fløy med Q400. Og det er jo ingen tvil om at mange av disse rutene har vært en pengemaskin for Widerøe....

Skrevet

Apropo videoen fra dagbladet av q400 i kbh:

Litt off topic kanskje men bruker ikke brannbilene lang tid på å komme fram til flyet? Synes jeg har sett dette på andre videoer av problematiske landinger. Klart flyet har høy hastighet men burde kanskje brannbilene ha stått oppstilt på litt flere steder av banen så det tok kortere tid? Og hvorfor begynner de ikke å skumlegge med en gang? Noen med erfaring fra brannvesenet som kan gi en forklaring?

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...