Gå til innhold

Og sikkerhetsvaktene fortsetter


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Han kunne vist seg som "the bigger man", tatt av seg de skoene, svelget stoltheten, og gjort det han er utdannet og ansatt for å gjøre. På ledernivå i Widerøe kan jeg ikke tenke meg at dette godtas.

Akkurat det spurte jeg fattern om også. Fikk til svar at, bare jeg hadde visst hvor mange ganger en pilot i Widerøe må gjennom sikkerhetskontrollen og sjekkes for alt han har på seg, så hadde du skjønt at pilotene fyrer seg. I tromsø gikk det jo så langt at vertinnene ble "befølt" under bh..

 

Det sir jo litt om hvor provoserende sikkerhetsvaktene kan være..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Akkurat det spurte jeg fattern om også. Fikk til svar at' date=' bare jeg hadde visst hvor mange ganger en pilot i Widerøe må gjennom sikkerhetskontrollen og sjekkes for alt han har på seg, så hadde du skjønt at pilotene fyrer seg. [/quote']

 

Beklager altså, men den kjøper jeg ikke. Det handler litt om innstilling her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det spurte jeg fattern om også. Fikk til svar at' date=' bare jeg hadde visst hvor mange ganger en pilot i Widerøe må gjennom sikkerhetskontrollen og sjekkes for alt han har på seg, så hadde du skjønt at pilotene fyrer seg.[/quote']

 

Vi vet jo det, det står i artikkelen. :) Skjønner fortsatt ikke problemet. Jeg kan jo forstå at piloter ikke liker det, men det er jo ikke noe å tenke på engang. Hva skal en pilot gjøre med systemet? Ikke en verdens ting, annet enn å klage og å gjøre dagen verre for både seg selv og andre.

 

Takknemligheten for å tjene gode penger på å drive med noe man virkelig liker forsvinner tydeligvis med årene på noen personer. Jeg kunne sikkert vært mer takknemlig selv for mange ting også.

Litt innsikt i hvordan arbeidslivet er i de fleste andre land tror jeg kunne økt takknemligheten til et helt nytt nivå. En uke som vaktmester på et gammelt murbygg nede i Polen så tror jeg alle hadde lengtet etter å ta av seg skoene her hjemme i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takknemligheten for å tjene gode penger på å drive med noe man virkelig liker forsvinner tydeligvis med årene på noen personer. Jeg kunne sikkert vært mer takknemlig selv for mange ting også.

Litt innsikt i hvordan arbeidslivet er i de fleste andre land tror jeg kunne økt takknemligheten til et helt nytt nivå. En uke som vaktmester på et gammelt murbygg nede i Polen så tror jeg alle hadde lengtet etter å ta av seg skoene her hjemme i Norge :)

 

Mitt forslag er at AVINOR betaler ut en liten sum til hver enkelt pilot i ekstra kompansasjon for hver gang piloten må passere igjennom sikkerhetskontrollen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det i dette spesifikke tilfellet som Dag viste til hadde piloten tatt av seg alt som "pep" og likevel ble han bedt om å kle av seg. Det virker som om disse vaktene av og til bare vil provosere. Har stått i en del innsjekkingskøer og noen av disse vaktene er helt rigide i sin oppførsel, mens andre har et mer "opplyst syn" på dette.

 

Men selvsagt helt enig at dette er ikke noe som bør ramme uskyldig tredjepart, nemlig passasjerene. Flyverorganisasjonene må ta dette opp med Securitas/Avinor for, om mulig, å få til en smidigere ordning.

 

Å sammenlikne forholdene med andre land blir helt feil. Vi skal prise oss lykkelige for at systemene her hjemme ikke er som i Polen, Russland eller i andre mer militante land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet med denne sikkerhetssituasjonen er at det er en ting mange ikke skjønner: Systemet er kvotebasert. De sikkerhetsselskapene som har fått anbudet på tjenestene må levere tjenesten tilfredsstillende. Til å kontrollere dette har selskapene egne observatører som evaluerer tjenestens kvalitet, og det innebærer at selskapene må vise at de tar sikkerheten på alvor. Derfor dette såkalte kvotesystemet som går ut på at et mønsterbasert valg av kontrollobjekter blir grundig kontrollert uavhengig av om det piper eller ikke. Denne piloten høres ut som om han har blitt "offer" for en sånn type rutinekontroll, som veldig mange "vanlige" passasjerer opplever til stadighet hver dag. Mange blir plukket ut på de forskjellige norske flyplassene og tatt med inn i lukkede rom og kontrollert grundig, eller kontrollert grundig i form av denne sjekken som denne piloten ble utvalgt til.

Det faktum at han ikke greier å innfinne seg etter det, er betenkelig etter min mening. Han av alle som ferdes på norske flyplasser bør se hensikten med disse kontrollene, og nytteverdien av det. Vi har jo ikke hatt særlig terror her til lands ennå, har vi vel?

 

Uansett, det være seg pilot eller passasjer, man har å gjøre som kontrollørene ber om, ellers kan du glemme å fly, så enkelt er det. De ber deg tross alt ikke om å ta 15 push-ups og oppgi alle personalia.

Det får være grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg vurderer seriøst å strippe helt ned til adams drakt før jeg går igjennom sikkerhets kontrollen på en flyplass neste gang..

 

Nå fårre herrenfløtte meg være nok. Jeg gir en fin eff i om det er en 0.2 pst sjanse for at en eller annen idiot med noe uhedlige intensjoner klarer å snike seg forbi kontrollen så får'n heller bare klare det.

 

Men når neste skritt i "kampen mot terror" nå er at en omtrent må strippe ned og gå igjennom maskiner som kler av deg. kan en like godt tusle naken igjennom kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg at vi i Norge, Europa også forøvrig, er så innmari hekta på denne sikkerhetskontrollen. Joda, her i usa er det også sikkerhetskontroller på de største flyplassene som befordrer passasjerer, men ta en titt på f.eks Hillsboro hvor jeg går på skole....her er det X-antall bevegelser i døgnet med alt i fra cessna-til Embraer, CRJ mm....men du finner ikke en eneste sikkerhetskontroll. Her er porten åpen og hvem som helst kan spankulere inn på området hvis de føler for det. Ingen av oss elever har adgangskort, kun ansatte, så hvem som helst kan komme å gå som de vil. Denne flyplassen har mer trafikk per år med "bare" INTEL ansatte enn en "stor" kortbaneflyplass i Norge.

 

Det får en til å tenke på hvor krakilsk vi kan virke i Europa når absolutt alt og alle skal sjekkes, mens i landet hvor dette sikkerhets hysteriet kommer i fra tar det noe lettere på sine til dels store flyplasser. Nå flys det ikke rene rutefly ut herifra som menigmann kan kjøpe billetter på, men det er nå mennesker og størrelse på maskinene likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og det verste er at hele greia etter alt å dømme er basert på tidenes største svindel! Jeg har skrevet mer om det her:

http://home.c2i.net/mortenkielland/politi/politi.html

 

Konspirasjonsteorier finner man vel over alt paa nettet, og dette er en av de mer populaere, men jeg vil anbefale deg aa gjoere litt bedre research foer du er saa bombastisk i dine uttalelser, for eksempel angaaende passasjerlister...

Ett kjapt soek paa google ga denne paa andre treffet: http://www.cnn.com/SPECIALS/2001/trade.center/victims/ua175.victims.html (liste over passasjerer og crew paa det andre flyet som traff ett av taarnene.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og det verste er at hele greia etter alt å dømme er basert på tidenes største svindel! Jeg har skrevet mer om det her:

http://home.c2i.net/mortenkielland/politi/politi.html

 

Dette var det første som slo meg rett etter hendelsen i 2001.

Jeg har tenkt på det mange ganger.

Men hva kan man gjøre?

Konspirasjonsteorier finner man vel over alt paa nettet' date=' og dette er en av de mer populaere, men jeg vil anbefale deg aa gjoere litt bedre research foer du er saa bombastisk i dine uttalelser, for eksempel angaaende passasjerlister...

Ett kjapt soek paa google ga denne paa andre treffet: http://www.cnn.com/SPECIALS/2001/trade.center/victims/ua175.victims.html (liste over passasjerer og crew paa det andre flyet som traff ett av taarnene.)

[/quote']

 

Det står at det var 56 passasjerer og 9 crew,men på listen er det bare 47 passasjerer med navn?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og det verste er at hele greia etter alt å dømme er basert på tidenes største svindel! Jeg har skrevet mer om det her:

http://home.c2i.net/mortenkielland/politi/politi.html

 

Bevis, kilder og ett eller annet form for motiv som hadde vært tenkelig hadde vært ønskelig i fra din side! Du skriver som om at dette er satt i gang av Bush og co....du tror ikke det hadde vært litt å drite på draget i og med at man ikke kan "stole" på noen i dag....? Berømmelse, penger, status, valgkamp mm.....sier jo sitt til at ikke ett fornuftig menneske(innkludert Bush) ville ha satt i gang noe i denne størrelsesorden bare for å legge skylda på andre og dermed ha en grunn til å gå til krig....?....hvilken verden lever jeg i som ikke har fått med meg dette.....ja, jeg har sett alle linkene du henviser til.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager altså, men den kjøper jeg ikke. Det handler litt om innstilling her.

 

Instilling? Tror jeg ler meg skakk her.

 

1: piloten tømmer lommene før han paserte kontrolen.

2: Det gis ingen utslag i detektorn når den paseres.

 

Så er mitt spørsmål! Hvor kommer da kravet inn om at skoene krever en extra kontrol? Ingen utslag er i utgangspunket klar bane. Sikerhetskontrollen kan derimot spørre om man har noe imot en utvidet kontrol. Men å komandere at skoene skal av etter å ha pasert detektoren uten utslag er vel streng tatt misbruk av sin stilling.

 

De som utøver denne kontrollen har to ting de skal forholde seg til, å det er retningslinjer for utførelsen av jobben samt vennlighet mot dem som paserer kontrollen. I dette konkrete tilfellet var i allefall det siste punktet totalt fraværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er mitt spørsmål! Hvor kommer da kravet inn om at skoene krever en extra kontrol? Ingen utslag er i utgangspunket klar bane. Sikerhetskontrollen kan derimot spørre om man har noe imot en utvidet kontrol. Men å komandere at skoene skal av etter å ha pasert detektoren uten utslag er vel streng tatt misbruk av sin stilling.

 

Misbruk av sin stilling?!

Værsågod:

 

Cluet med denne sikkerhetssituasjonen er at det er en ting mange ikke skjønner: Systemet er kvotebasert. De sikkerhetsselskapene som har fått anbudet på tjenestene må levere tjenesten tilfredsstillende. Til å kontrollere dette har selskapene egne observatører som evaluerer tjenestens kvalitet' date=' og det innebærer at selskapene må vise at de tar sikkerheten på alvor. Derfor dette såkalte kvotesystemet som går ut på at et mønsterbasert valg av kontrollobjekter blir grundig kontrollert uavhengig av om det piper eller ikke. Denne piloten høres ut som om han har blitt "offer" for en sånn type rutinekontroll, som veldig mange "vanlige" passasjerer opplever til stadighet hver dag. Mange blir plukket ut på de forskjellige norske flyplassene og tatt med inn i lukkede rom og kontrollert grundig, eller kontrollert grundig i form av denne sjekken som denne piloten ble utvalgt til.

[/quote']

 

De har med andre ikke noe valg. Misbruk av sin stilling er vel så langt unna sannheten som det blir, de må jo gjøre det sånn. De er pålagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir plukket ut på de forskjellige norske flyplassene og tatt med inn i lukkede rom og kontrollert grundig, eller kontrollert grundig i form av denne sjekken som denne piloten ble utvalgt til.

 

Ja jeg har selv oppled den kontrollen, men har bestandig blitt spurt på en høfflig måte om jeg har noe imot en utvidet kontroll. Den dagen en kommer å beordrer meg til å ta av skoene etter å ha pasert uten et pip kommer han/hun til å få klar beskjed om å venligst om å spørre meg på en høfflig måte om jeg har noe imot en utvidet sjekk. Det er en vestenlig forsjell på å be om en utvidet sjekk kontra det å bli beordret til å la sæ sjekke enda grundigere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...