Gå til innhold

nr. 9 for SAS: SK343 med fugl(er) i motoren


Gjest

Anbefalte innlegg

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ÅÅ du hendelse!!! hvordan greier de det?? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropo fugler. Jeg var ute og fløy en tur på fredag. På vei ifra Geiteryggen / Siljan til Svarstad i Vestfold fløy vi i 2500 fot, plutselig møter vi ei måke i den høyden. Den la over i sekundet før passering og greide såvidt og komme seg "noen centimeter" utenfor vingespissen, ville helst ikke hatt den inn ruta, 210km/t inn i en såpass stor fugl og et lite tynt lag med plexiglass går antagelig ikke så bra.

Jeg ser ofte måker og andre fugler under meg når jeg flyr under 3000 fot, men har aldri møtt dem oppe i høyden. Noen som vet hvor høyt sånne fugler kan gå ?

Litt avsporing kanskje, men morsomt og fått høre noen tall likevell [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe humor i å henge ut SAS for at de fikk en fugl i motoren, [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Det kunne jo like mye vært et annet flyselskap.

Dette skjer daglig i rundt om i verden at ett fly kommer ut for dette, om de heter SAS-KLM-AIR CANADA-AIR FRANCE,OSV.

 

Arild [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om det hviler en forbandelse over SAS, selvom dette som sagt kunne hendt hvem som helst.

Skal ut og fly SAS MD80 på Tirsdag morgen, skal jaggu ha klappsete da.. ender vel med en return eller engine shutdown... da må man jo være 'in the middle' [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan Roar Rød:

Da har SAS foretatt sin 9. avbrutte flight på kort tid. fikk en motor slått ut av fugler. snudde rett etter avgang fra Bodø og landet.

Greier de nummer 10 innen neste helg tro? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Jan Roar Rød

 

Med 9 slike hendelser på 3 uker, er nok dusinet fullt før neste helg [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Noen som vet om et flyselskap som har opplevd lignende tall på slike episoder tidligere i historien, eller er det ny rekord??

Også 2 SAS fly måtte avbryte flighten sin, og returenere til København i dag, og dermed er tallet kommet opp i 11 [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Mvh

Truls

[ 29-07-2001: Endret av: Truls Meek ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Truls Meek:

[QB]

Noen som vet om et flyselskap som har opplevd lignende tall på slike episoder tidligere i historien, eller er det ny rekord??


 

Se forøvrig min posting i den andre tråden om dette ...

Dette er ikke noe uvanlig for et selskap av SAS' størrelse. Enten det dreier seg om teknisk eller annet (som f.eks. birdstrike).

Avisskriveriene om dette er basert på uvitenhet og sensasjonshysteri, og på et forum som dette bør det være nok saklighet og kunnskap til ikke å bygge ytterligere opp under denne skittkastingen mpt SAS.

Og for ordens skyld - jeg HAR vært ansatt i SAS (og andre flyselskaper), men jeg er rimelig nøytral og forsvarer ikke SAS med mindre de er utsatt for urettferdighet - som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. høyde for bird-strike.

Den første F-16 som havarerte i Norge kolliderte med en grågås. Jeg tror det var i ca. 16 000 fots høyde over Tuddal i Telemark.

En fjær fra fuglen ble funnet i flygerens undertøy. Han måtte skyte seg ut.

En del fuglearter flyr svært høyt når de er på trekk. Særlig gåseartene.

mvh

Svein H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. når kommer den 12.??

Hva heter loven igjen? "Alt som kan gå galt går galt osv..."

Jaja, stakkars SAS.

Mange av nødlandingene har jo vært bagateller,

to av de i dag var varselamper som lyste uten

tilsynelatende grunn.

Men for mannen i gata(de som ikke kan så mye om

fly som oss her inne) så er en nødlanding en nødlanding

uansett grunn.. Og da svekkes jo tilliten.

Hmmm... Hvor mange flere nødlandinger trengs

før kundene rømmer til Braathens så det selskapet

får penger i kassa og overlever?? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det naturlige oppfølger spørsmål blir jo da...når kommer den 13. ? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] jeg håper sas har fått sitt for denne gang og det stakars flyselskapet kan fly uten flere uhell i nær fremtid [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] tar jeg feil mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skriver..eller han liker ikke skittkastingen mot SAS...og jeg er forsåvidt enig med han..men...

Jeg jobber med SAS hver dag..og andre selskaper...og det er ikke noen dårligere sikkerhets der enn andre steder...

Men da de klarer på få til 12 (Som en sa et sted her) uregelmessigheter på 3 uker, er vel det egentlig rekord???

Tror ikke det er så mange andre europeiske selskaper(som er på strls med SAS) som har klart det før..For tenker man etter er det egentlig veldig mange... Ihvertfall da det burde vært 0... Og ta ikke det som "skittkasting" men det er sånn folket sitt syn blir...(de fleste tror jeg)

Eller?

Hilsen

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har SAS foretatt sin 9. avbrutte flight på kort tid. fikk en motor slått ut av fugler. snudde rett etter avgang fra Bodø og landet.

Greier de nummer 10 innen neste helg tro? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Hansen:

Skal vi begynne å kalle birdstrike en hendelse så blir det fort utrygt å fly.

[image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Hei!

Jeg klarte ikke å holde meg, sorry [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

LUFTFARTSHENDELSE (INCIDENT):

En begivenhet i forbindelse med bruken av luftfartøy som ikke er luftfartsulykke, men som har eller vil ha ugunstig innvirkning på sikkerheten ved luftfartsoperasjoner.

Hentet fra Luftfartsverkets HLT B34 BILAG 1 - DEFINISJONER

Nå kan dere jo avgjøre selv om dere vil kalle en birdstrike for en hendelse eller ikke. Om det å "fjerne" en motor ikke "vil ha ugunstig innvirkning på sikkerheten ved luftfartsoperasjoner" så vet ikke jeg...

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Hansen:

Hei!

Denne går direkte til hr.Rød.

Jeg er ærlig talt litt frustrert over å se deg legge fram en hendelse,som du kaller dette,inn på forumet igjen.

Hei Svein,

god dag til deg også. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

dette skriver jeg (du får se det her så du slipper å skrolle oppover:

quote:

Da har SAS foretatt sin 9. avbrutte flight på kort tid. fikk en motor slått ut av fugler. snudde rett etter avgang fra Bodø og landet.

Greier de nummer 10 innen neste helg tro?

Jan Roar Rød

Nevner ikke ordet hendelse, jeg sier avbrutt flight. Det er nettopp det det er og. Må vel være lov å si at SAS snur.

Jeg har aldri påstått at fugler i motoren er SAS sin feil, jeg skrev bare at det skjedde med SAS. Jeg skrev også at dette var avbrutte flight nummer 9, og la spøkefullt til : klarer de nummer 10 innen neste helg.

Men hvis humor ikke er lov her så greit det.

JRR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skjønner jeg ikke at man setter dette uhellet i samme bås som de andre hvor det,stort sett, var teknisk svikt.

Selv det mest veldreide fly kunne ha fått en fugl i motoren!!

Egentlig har det vel vært extremt mye oppstyr rundt SAS i det siste,pressen osv.., så enkelte hendelser blir mye mer dramatisk enn det de egentlig er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute og fløy med SAS-MD-81 på tirsdag.

Når piloten tok opp landingshjulene skjedde det med tre smell (Ikke samtidig, først nesehjule, deretter høyre hjul, så venstre, flyet var ikke engang malt i SAS' nye farger)

når innflygningen startet sa kaptein svenske at det kom til å bli turbulens...

litt av en turbulens! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

flyet for opp og ned ut og inn avskydekket samtidig som det knirket verre enn gitaren til Ole Paus!

Heldigvis klarte Sòta bror å lande med flyet på rett kjøl, jeg og min reisekamerat veddet om hjulene skulle treffe Bodø lufthavn Samtidig!

Aldri mer SAS!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Magnus Wiik:

Jeg var ute og fløy med SAS-MD-81 på tirsdag.

Når piloten tok opp landingshjulene skjedde det med tre smell (Ikke samtidig, først nesehjule, deretter høyre hjul, så venstre, flyet var ikke engang malt i SAS' nye farger)

når innflygningen startet sa kaptein svenske at det kom til å bli turbulens...

litt av en turbulens! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

flyet for opp og ned ut og inn avskydekket samtidig som det knirket verre enn gitaren til Ole Paus!

Heldigvis klarte Sòta bror å lande med flyet på rett kjøl, jeg og min reisekamerat veddet om hjulene skulle treffe Bodø lufthavn Samtidig!

Aldri mer SAS!!!

 

Hei.

At SAS har fly som ikke er lakkert i nye farger, er ikke mye å bråke om. De aller fleste flyselskaper har fly i forskjellige farger, kan nevne at Braathens har fly i 3 fargevarianter. Synes ikke du skal legge skylden på den svenske kapteinen for at det ble litt turbulens på siste del av innflygningen, det kan være helt normalt og iallefall ikke noe SAS kan gjøre med. Har gitt SAS mye kritikk her, men denne støtter jeg ikke.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Magnus Wiik:

Jeg var ute og fløy med SAS-MD-81 på tirsdag.

Når piloten tok opp landingshjulene skjedde det med tre smell (Ikke samtidig, først nesehjule, deretter høyre hjul, så venstre,

Høres underlig ut, synes jeg. Er ikke understellet synkronisert da, slik at hjulene går opp/ned samtidig?

Var det et amfibiefly forresten, siden det ikke greide å lande "på rett kjøl"? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Til Jan og Truls.

Jan,nei understellene er ikke synkronisert.

Truls.Godt å vite at vi er enige om noe ihvertfall.

Turbulens er da ikke noe vi kan styre.

Dog det skal sies at MD80 har en bedre evne til å takle turbulens enn det 737 har.Dette pga den lange smale kroppen. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Magnus Wiik:

Jeg var ute og fløy med SAS-MD-81 på tirsdag.

Når piloten tok opp landingshjulene skjedde det med tre smell (Ikke samtidig, først nesehjule, deretter høyre hjul, så venstre, flyet var ikke engang malt i SAS' nye farger)

når innflygningen startet sa kaptein svenske at det kom til å bli turbulens...

litt av en turbulens! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

flyet for opp og ned ut og inn avskydekket samtidig som det knirket verre enn gitaren til Ole Paus!

Heldigvis klarte Sòta bror å lande med flyet på rett kjøl, jeg og min reisekamerat veddet om hjulene skulle treffe Bodø lufthavn Samtidig!

Aldri mer SAS!!!

 

FLYSKREKK HETER DET !!!!

jeg fløy til køpenhavn fra stockholm og fy f..n for en turbulense !

har aldrig hatt så morsomt i hele mitt liv !!

go SAS go SAS !! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbulens, ja... alle som har landet på 09 på Værnes vet hva det er [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Hadde to av mine artigste(?) episoder der - begge gangene på vei fra København. Skikkelig kast og hopp og sprett og sprell. Nesten som berg- og dalbane.

(Overhørte en flyvertinne etter den første "episoden" med turbulens, ei litt eldre dame, som sa at dette var det verste hun hadde vært med på i 737...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbulens ja. Har fløyet i så kraftig turbulens at beina løftet seg ifra pedalene / gulvet, kartene svevde i løse lufta og flyet hoppet hele tiden. Kan ikke si jeg synes turbulens er morsomt, selv om det ikke gjør meg så mye heller. Tror de som synes turbulens er morsomt / tøft er de som egentlig er halvredde.

Angående knirkelyder er dette i plastdetaljer inne i flyet, og det er et minst like stort problem i nye fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Må si meg enig med Tarjei. Turbulens kan være morsom når man er passasjer, men når man sitter og flyr selv, da er det bare en pest og en plage med turbulens. I rolig luft trimmer man bare ut flyet og sitter og kulern. I turbulens må man sitte å ratte flyet hele tiden og korrigere opp og ned og i mente. Liker ikke å fly under cumulus skyer - roter bare til trimmingen min! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

...men seff ...har man derimot autopilot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt engstelig? Naturligvis! Det var vel en av grunnene til at jeg i sin tid tok lappen, pluss at jeg har solid høydeskrekk (på bakken), så det var den eneste måten å få sett noe ovenfra på [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Derfor sier jeg meg 100% enig med Tarjei og Espen, og jeg kjenner - eller har observert - en god del proffer som heller ikke synes det er altfor moro når ristingen tar overhånd. Det er da godt å vite at de som sitter i den spisse enden av flymaskinen ikke bare ler seg fordervet når passasjerene blir grønnbleke.

Husk det gamle ordtaket:

There are old pilots and bold pilots, but no old, bold pilots.......

[ 03-08-2001: Endret av: John Andreassen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...