Gå til innhold

nr. 9 for SAS: SK343 med fugl(er) i motoren


Gjest

Anbefalte innlegg

Snittalder på MD-80 flåten til SAS:

MD-81: 10,6 år (19 Fly)

MD-82: 13,6 år (28 Fly)

MD-83: 13 år (2 Fly)

MD-87: 11,2 år (18 Fly)

Dette gir MD-80 flåten en samlet snittalder på 12,1 år.

Hele SAS sin flåte tatt i betraktning så har den en snittalder på bare 7,8 år, og den består av hele 187 fly.

Til sammnligning så kan det nevnes at:

Braathens har en samlet snittalder på 8,7 år på sin B737 Classic-flåte som består av 26 fly. Snittalderen på hele flåten blir 5,3 år, og da med 37 fly....

Ryanair sin B732-flåte har en snittalder på 18,7 år. Tar man med de 15 B738 som Ryanair har, så faller snittalderen til 10 år på hele flåten...

Ganske bra av SAS spør du meg... Skal kikke litt på noen amerkanske selskaper senere, men nå må jeg på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så rart.

SAS har 1100 flighter hver dag, til steder rundt om i verden!

Så det er nesten "naturlig"!

Og det kunne skjedd hvem som helst

 

Hilsen Anders [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Bjarne Dal:

Hvor gamle tror du at MD80 maskinene er da, Magnus?

Kan fortelle deg at de fleste ble levert i årene rundt 1990, det er ikke gammelt i det hele tatt... mange av Braathens fly er på samme alder [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Det eldste flyet Braathen har i sin flypark nå, er fra juni 1994. En ung og moderne flypark med andre ord [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med alder på MD-flyene til SAS har jo vært tema her før, så for å slippe flere diskusjoner rundt dette har jeg fått tak i alder på samtlige:

MD-81 LN-RMM 15MAJ91

MD-81 LN-RMR 30MAJ92

MD-81 LN-RMS 29JUN92

MD-81 LN-RMT 31JAN91

MD-81 OY-KHL 17NOV89

MD-81 OY-KHN 29JAN91

MD-81 OY-KHP 15JUL91

MD-81 OY-KHK 29SEP89

MD-81 OY-KHM 29MAR90

MD-81 LN-RMO 19DEC91

MD-81 LN-ROM 07AUG91

MD-81 LN-RON 30MAR92

MD-81 LN-ROO 29MAJ92

MD-81 OY-KGY 18FEB86

MD-81 OY-KGZ 19OKT85

MD-81 OY-KHR 08AUG91

MD-81 SE-DIR 30APR91

MD-81 SE-DIS 12JUN91

MD-81 SE-DMB 13DEC91

Total MD-81: 19

MD-82 LN-RMA 06JUL87

MD-82 LN-RML 15MAR91

MD-82 LN-ROW 10APR87

MD-82 OY-KHC 08SEP86

MD-82 SE-DIL 15DEC89

MD-82 LN-RLE 26OKT85

MD-82 LN-RLF 16NOV85

MD-82 LN-RMD 04SEP87

MD-82 LN-RMJ 01DEC89

MD-82 LN-ROP 02DEC85

MD-82 LN-ROT 26MAR86

MD-82 LN-ROX 26APR88

MD-82 OY-KGT 10OKT85

MD-82 OY-KHE 21APR88

MD-82 OY-KHG 14OKT88

MD-82 SE-DII 30AUG89

MD-82 SE-DIK 24FEB89

MD-82 SE-DIN 21DEC90

MD-82 SE-DIX 18DEC90

MD-82 LN-RLG 26JUN86

MD-82 LN-RLR 06MAR87

MD-82 LN-RMN 22OKT91

MD-82 LN-ROR 20DEC85

MD-82 LN-ROS 21MAR86

MD-82 LN-ROU 19JUN86

MD-82 LN-ROY 08DEC88

MD-82 OY-KHT 20NOV91

MD-82 SE-DIZ 27SEP91

Total MD-82: 28

MD-83 LN-RMF 31DEC87

MD-83 SE-DPI 10FEB88

 

Total MD-83: 2

 

MD-87 LN-RMK 14MAJ90

MD-87 LN-RMU 21FEB92

MD-87 LN-ROZ 31MAR89

MD-87 OY-KHF 07OKT88

MD-87 OY-KHI 03MAR89

MD-87 OY-KHW 27MAR92

MD-87 SE-DIB 26OKT88

MD-87 SE-DIC 30SEP88

MD-87 SE-DIF 02MAR89

MD-87 LN-RMG 04NOV88

MD-87 LN-RMH 28FEB91

MD-87 LN-RMP 31JAN92

MD-87 OY-KHU 13JAN92

MD-87 SE-DIP 21OKT91

MD-87 SE-DIU 09NOV91

MD-87 SE-DMA 25SEP91

MD-87 LN-RMX 04APR88

MD-87 LN-RMY 14MAJ88

 

Total MD-87: 18

 

MD-90-30 LN-ROA 14NOV96

MD-90-30 LN-ROB 20DEC96

MD-90-30 OY-KIL 31OKT96

MD-90-30 OY-KIM 19DEC96

MD-90-30 OY-KIN 26AUG97

MD-90-30 SE-DMF 11OKT96

MD-90-30 SE-DMG 29NOV96

MD-90-30 SE-DMH 30JUL97

Total MD-90-30: 8

[ 11-08-2001: Endret av: Bjarne Dal ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls Meek skriver:

"Det eldste flyet Braathen har i sin flypark nå, er fra juni 1994" [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

 

Dette er feil, professor Meek, flere 737-500 og 737-400 fra ca 1990 er fortsatt i bruk i Braathens.

 

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Bjarne Dal:

Truls Meek skriver:

"Det eldste flyet Braathen har i sin flypark nå, er fra juni 1994" [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

 

Dette er feil, professor Meek, flere 737-500 og 737-400 fra ca 1990 er fortsatt i bruk i Braathens.

 

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Hei...

Jaja, ikke greit når jeg henter dataene fra Braathens, og de ikke stemmer. Som nevnt i en annen tråd her, så har jeg rettet mitt svar, og det eldste flyet er fra 15.april 1990. Dette er LN-BRD, Harald Gille.

Hvor har du det fra at jeg er proffessor [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Har et yrke langt ifra det... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Mvh

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Terje Markussen:

Fint at Braathen har så nye fly, Truls, da drar de jo opp snittalderen i SAS når de tar over Braathens... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Apropos overtagelsen. Jeg vet om minst èn fyr som må gå over til NSB når denne sammenslåingen er i orden... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh føler at tog krajser og sporer av oftere en fly [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Så jeg tror fortsatt at det er tryggere å fly en og kjøra eller ta tog. Jeg blir som regelig nesten på kjørte en til fem ganger i løpet av en dag. [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Ja ja min mening [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Andreas Pettersen:

Apropos overtagelsen. Jeg vet om minst èn fyr som må gå over til NSB når denne sammenslåingen er i orden... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Hvis det er meg du sikter til så tviler jeg på det...tog går for tregt...

Nei da kjøper jeg eget fly, er sikker på at det er flere her med sertifikat som vil jobbe for meg som pilot [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Ellers kan jeg ikke tenke meg at det blir noe av denne fusjonen, da må konkurransetilsynet være rimelig korka om det blir godkjent.

Vi får håpe at Trygve Hegnar overtar Braathens, han snuser jo fremdeles på dette...om prisen faller i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, media har jo fråtset i «nestenulykker» og spådd død og fordervelse for oss flypassasjerer siden

midt på 80-tallet, men da er det jo lov å spørre: Hvor blir det av ulykkene? Flytrafikken har økt veldig på disse årene, men ulykkene har skjedd helt andre steder.

Stikkord: Scandinavian Star, Estonia, Sleipner, NSB (Åsta-ulykken). Og alle trafikkulykkene da.

Joda, vi hadde Widerøe-ulykken ved Brønnøysund i 1988, men mediahetsen har jo stort sett dreid seg om SAS og tildels Braathen.

Tror jeg fortsetter å fly uansett hva media og andre prøver å skremme oss til.

Arne

[ 15-08-2001: Endret av: Arne Nygård ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vet rimlig godt at de som sitter i pilotsetene ikke er noen amatører....De som vet mye om flyrelaterte ting har jo enda større tillit til pilotene og flyene!

Når jeg er ute på biltur så sitter man med hjertet i halsen hvergang en trailer passerer deg med 50cm mellomrom i 70km/t!Detter er jo tilfelle i utkantnorges veistandard...

Jeg tok toget,Agenda,til Trondheim for en måned siden og en litt rar hendelse var da toget kjørte forbi en stasjon hvor passasjerer ventet!Toget måtte rygge tilbake...

Jeg har liten eller ingen tillit til NSB...spes etter dette!!

Jeg føler ikke noe særlig for å ta toget igjen,må jo av og til da... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Ole Martin Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

Turbulens ja. Har fløyet i så kraftig turbulens at beina løftet seg ifra pedalene / gulvet, kartene svevde i løse lufta og flyet hoppet hele tiden. Kan ikke si jeg synes turbulens er morsomt, selv om det ikke gjør meg så mye heller. Tror de som synes turbulens er morsomt / tøft er de som egentlig er halvredde.

joda, stemmer nok dette. personlig føler jeg meg nesten snytt etter en flytur uten turbulens. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

rent vitenskapelig elsker man ting som utfordrer "døden"/tøyer grensene på en trygg(?) måte. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

------

er det noen som hvet hvordan jeg kan enable "mail meg når denne threaden får en ny post"-funksjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ole Marti Hansen:

Når jeg er ute på biltur så sitter man med hjertet i halsen hvergang en trailer passerer deg med 50cm mellomrom i 70km/t!Detter er jo tilfelle i utkantnorges veistandard...

Ole Martin Hansen

 

I går så mistet jeg all respekt og forståelse for ambulansesjåfører iallefall!!

Kjørte på E18 mellom Stokke og Sandefjord. I en venstresving så kommer det to møtende semi-trailere når jeg plutselig syntes jeg hørte ei sirene. Det er ingen foran meg med unntak av de to møtende trailerene, så jeg kikker kjapt opp i speilet, men ingen "ule-buss" bak heller. Når jeg kikker ned igjen så kommer den en ambulanse mot meg i mitt kjørefelt med fjernlys, blålys, og sirener!!! Dette er altså på en to-felts motorvei, i en sving med kjørefeltene adskillt med dobble sperrelinjer!!! Jeg ligger i 80 km/t, lastebilene ligger sikkert i 80 km/t, og her kommer det en forbanna ambulanse rett mot meg i hva da? 110-120 km/t??? Jeg og bilen skvatt nesten rett av veien (eller rett i auto-vernet iallefall)... Jeg gikk iallefall tom for asfalt under hjulene på den ene siden når jeg la meg ut... I 80 km/t så er ikke det akkurat så veldig moro.... Hvor mange millimeter jeg var fra autovernet er ikke godt å si, men jeg var ute å kikket etter merker etterpå...

Jeg ville mye heller vært med på samtlige av SAS sine nødlandinger fremfor å møte den idioten på veien en gang til... [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Hvis den sjåføren holdt kravene til å være bak rattet på et utryknings-kjøretøy så kan selv en ape klare den jobben!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...