Gå til innhold

Det er i Hammerfest det skjer!


Vidar Martinsen

Anbefalte innlegg

Det som gjør hele saken hysterisk morsom, er at secrutias etter å ha krangla,tenker seg lenge om hva han kan finne på av faenskap. Åja, tenker han jeg kan jo da en grusom hevn med å erklære full bombesjekk.

 

Det jeg stusser på er om ikke co piloten kunne flydd flyet, mens han som var sinnt ble roet ned av søte flyvertinner.

jaja, jeg fikk meg en god latter selv om det ikke var like morsomt for pax som ble stående igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok hjulpet å fått kaffe og winerbrød uansett kjønn. "You dont have to be gay to make a friend feel ok" som morten abel synger.

haha, det var litt tøysete skrevet. Jeg har stor respekt for cabin crew og har selv søkt til ingen nytte noen ganger.

 

Det jeg lurer på er hvorfor securitas ville nekte de adgang til spiserom i 1.omgang. uansett den historien her er noe av det morsomste jeg har lest på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at det hele starta med at piloten nekta å vise ID kort.

 

Om det er tilfelle så er det veldig unødvendig... Alle som jobber på en flyplass har rett og plikt til å forlange å se ID-kortet til hvem som helst i rød sone...

Det enkleste er selvsagt å bare ha kortet synlig... ""

 

Det morsomste er selvsagt å kreve at vekteren hoster opp sitt ID-kort... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett etter at security [*********] kom hit til Bardufoss ble jeg stoppet av en svinepelsene airside. "...hvem f..... er du! Kan jeg få se ID kortet ditt?"

 

Det var under vinterfrakken, så jeg fisket det frem.

 

"Det er uheldig å gå airside hvis du ikke har uniform så vi kan se at du hører til her"

 

(Avinor refleksvesten var sikkert ikke clue nok..... "" )

 

Men the kicker:

 

Gutta (som var nyansatte) hadde bare ett håndskrevet adgangskort uten bilde, og bar sivile ytterkær, så eneste som identifiserte dem som svinepelser var randen i dressbuksa! """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg hadde fullført min arbeidsuke i februar 2006, så skulle jeg levere tilbake det midlertidige ID kortet mitt i skranken hos SAS som lå i rød sone ved crew rommet. Det pussige var at da jeg skulle ut, så måtte jeg igjennom en kode-dør. Siden jeg var alene, var det ingen som kunne åpne denne døren for meg annet en securitas vakt som var på den andre siden av glassdøren. Jeg hintet til han om at han vær så snill kunne åpne døren slik at jeg kanskje rakk flytoget hjem. Men det NEKTET han! "" Han bare sto der som en annen tufs og ristet på hue.. Fikk han til å åpne døren til slutt, men det tok sin tid.. rakk ikke flytoget heller... ""

 

Så ja, jeg har opplevd trange securitas vakter. Og det er noe av det tåpligste jeg har opplevd også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men the kicker:

 

Gutta (som var nyansatte) hadde bare ett håndskrevet adgangskort uten bilde, og bar sivile ytterkær, så eneste som identifiserte dem som svinepelser var randen i dressbuksa! """"

 

Så det er ikke som her altså? Intet bilde (Midlertidig, gjestekort, osv), ingen adgang uten følge av en med gyldig ID MED bilde...

 

Kjempegøy om man har mistet kortet sitt (gjerne i belly på Ryanair, som en konsekvens av at kortet skal være synlig), og ikke får lov til å gjøre jobben sin uten eskorte fordi man har midlertidig kort... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis aldri opplevd negative ting med Securitas på Torp de gangene jeg har reist ut og inn der, men virker jo som det er en del problemer andre steder. De som jeg har vært utfor på Torp har virket hyggelige og hjelpsomme den lille tiden jeg har stått foran dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid sikkert at man nødvendigvis behøver å opplevel Securitasvekterne som ubehagelige, men det er systemet som er så merkelig. På en måte så kan det nok være fornuftig at passasjerene må igjennom en relativ streng sikkerhetskontroll. Det kan nok virke beroligende på litt sarte sjeler at de ser at det er noen som passer litt på.

 

Etter de nye sikkerhetsreglene skal alle som skal inn på CSRA området sjekkes fullstendig. Og det er her frustrasjonen blant ansatte på flyplasser kommer til syne av og til. De fleste tør kanskje ikke si så masse, fordi man er redd for å miste ID kortet (og da får man jo ikke jobbe lenger) om man ikke er lojal mot de nye reglene. Det betyr ikke at man ikke ønsker sikkerhet på luftfarten, men man forstår ikke helt hvilken sikkerhet man får... Her er f.eks noen eksempler fra folk som jeg har snakket med på min vei gjennom flyplasser i Norge:

 

På Flesland og Sola må lufthavnvakta, Shell, Statoil, Catering, stuere osv innom en liten bu hvor det sitter en Securitasvakt hver gang de skal inn på området rundt terminalen. De må da stoppe sin bil, gå ut og inn i denne bua. Ta av sin jakke om de har det på. Stå ut med armer og bein og bli gjennomsøkt av den håndholdte metalldetektoren til Securitasvakta. Etter at Securitas har gjennomsøk jakka kan vedkommende gå tilbake til sin bil og er da "ren". Han eller hun kan kjøre inn på området. Dette høres jo sikkert helt ok ut, men problemet er som følger - Det er slett ikke sikkert at bilen vedkommende kom med ble sett på i det hele tatt, og om den ble det er det de samme stedene de ser på hver gang. Shell sitter med 20.000 liter JET A-1 drivstoff i bilen sin som de ikke tar en nærmere titt på. Hvorfor sjekker de ikke den nærmere? Lufthavnvakta har jo som oppgave å skyte fugler og dyr på flyplassområdet, og i bilen til vedkommende ligger altså både hagle og pistol. "Velkommen inn" sier Securitas. De har jo gjennomsøkt personen med metalldetektor. Igjen er frustrasjonen til å ta og føle på når dette må gjøres opp til 20 ganger pr skift. Det føles meningsløst. Og ikke spessielt sikkert.

 

På Gardermoen er hele flyplassen CSRA. Dvs at det er noen porter man kan kjøre igjennom for å komme inn på flyplassområdet og da er man klarert for den dagen. Man må altså gå igjennom metalldetektoren som ligner veldig på den som er for passasjerene. Skoene må av hver dag, det samme må beltet, klokka, mobiltelefon osv, osv. Du må trekke ID kortet ditt som du har måttet levere politiattest for å få (som nå i praksis er ubrukelig siden man er umyndigjort av disse reglene, det er Securitas som styrer nå) Når du kommer ut til bilen ser du vekterne gå igjennom bilen din på de samme plassene som før. De ber deg låse opp bagasjerommet for de vil naturligvis se hva som er oppi. Når du spør "Hva er det du leter etter da?" Så får du en sur kommentar om at dette er en del av jobben deres! Lås opp nå! Du åpner bagasjerommet for dem - de titter nedi. "Takk. Det så veldig bra ut". Igjen står du og undrer deg hvorfor de heller ikke i dag lurte på hva du hadde i de to 19 liters Jerrykannene du har reservebensin på. Etterpå kjører du din bil 2-300 meter langs gjerdet på flyplassen som ikke er mer enn to meter høyt...

 

Dersom du har jobbet over 25 år på flyplassen så spiller det ingen rolle. Nå er det gutten eller jenta som ikke var født når du begynte som skal sjekke om du er "ren" og skal få slippe inn på området.

 

Du er i dag styrmann på et fly som du først må taxe fra urent område og inn på det rene CSRA området. Du skal hente en pakke og fly denne til en annen flyplass. Etter at du har parkert på standen som er innenfor CSRA blir du og kapteinen sittende og diskutere været og spessielt fronten dere må igjennom på vei over fjellet. Det er nok 5-10 minutter siden dere ankom standen. Plutselig banker det hardt på døra! Utenfor står en lettere irritert vekter. "Ja..! Når har dere stått her lenge nok! Det står i instruksen dere har fått at dere skal komme bort til meg og bli sjekket!" Du og kapteinen hopper ut av flyet, sprer armer og bein, slik at vekteren kan sjekke om du har noe du ikke får lov til med deg ut av flyet og så går han. Igjen står to rene flygere og et fly som ikke er sett på en gang.

 

Den store frustrasjonen er nok at dette føles utrolig meningsløst... Opptil flere ganger om dagen må de ansatte på flyplassen la seg sjekke for eventuelle farlige gjenstander de måtte ha med seg inn på sikkert område. Det føles ikke alltid like lett det at man føler seg mistenkt for å være terrorist hver gang en kommer på jobb. Og flere ganger om dagen deretter...

 

Ha en fin dag?

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke som her altså? Intet bilde (Midlertidig, gjestekort, osv), ingen adgang uten følge av en med gyldig ID MED bilde...

 

 

Ahhh, regler gjelder ikke svinepelser må vite......

 

 

Vi andre må følge de reglene du nevner. Forsvaret har dog disp. for allierte styrker, de trenger ikke kort med bilde.

Nå skal de aldri inn på CSRA heller da, bare innfor indre gjerde.

 

Nei Securitas er morsomme, bruker alt for mye hjernekapasitet på å skrive parkeringsbøter til biler med parkeringskort på ansattparkeringen. Eller snoke rundt i flyklubbhangarer. Eller løpe etter småfly som takser gjennom CSRA når det er opprettet. (!)

Eller prøve å få bevæpnet MP som skulle hente gradert matriale som kom med SAS til å forlate CSRA med makt. 1 vekter vs. 1 MP vaktlag på 6 mann med MP5 og kort lunte hadde forutsigbar utgang. (Rømme i motsatt retning får en ny mening)

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives mye her, og mye kan også skrives om emnet.

 

Men min erfaring er faktisk at flesteparten av disse securitas folka er hyggelige folk akuratt som deg og meg, som er ansatt av "systemet" for å gjøre en jobb.

 

Jeg har støtt på noen få vektere som ikke har hatt dagen sin, men det hender jo med oss alle av og til. Stort sett er securitas hyggelige folk som bare gjør jobben sin, og som jeg står og småsnakker med mens jeg går gjennom.

 

At systemet er teit er nå så, men det skal sies at det heller ikke er særlig lett å lage ett godt system her.

 

At flygere også skal sjekkes mener jeg er riktig. For det første har det en god effekt for passasjerene og se at vi må igjennom det samme som alle andre. Dessuten så er det en trygghet for min familie. Det har skjedd flere tilfeller (visstnok) av at kaprere har kommet hjem til flygerens familie før flygeren reiser på jobb og sagt at "vil du se familien din igjen så tar du den her med ombord". Siden flygere også må sjekkes blir dette nå vesentlig værre.

 

At det fortsatt er hull i systemet vet vi jo, og endel ting er lagt idiotisk opp. Men igjen; det er neimen ikke lett å lage ett vanntett system i den målestokken vi her snakker om.

 

Som oftest gjelder det i sikkerhetskontrollen som alle andre steder: er du hyggelig og positivt innstillt så får du som oftest tilbake med samme vennlighet.

 

At det har gått hardt for seg i nevnte sak kan godt være, jeg kjenner ikke til saken annet enn det jeg har lest i media. Og kjenner jeg media rett så er mesteparten av det som står om saken ren bullshit uten rot i virkeligheten.

Men vi er alle mennesker, og feil skjer.

 

Forøvrig: honnør til flygeren som (såvidt jeg har skjønt, igjen via media) selv satte foten ned og anså seg selv om uskikket til å fly pga. situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg kjenner ikke til saken annet enn det jeg har lest i media. Og kjenner jeg media rett så er mesteparten av det som står om saken ren bullshit uten rot i virkeligheten.

 

Er det på bakgrunn av denne "bullshit'en" at Norwegian, SAS Braathens og Widerøe i et felles brev til Avinor nå ber om at de ser nærmere på security-folka etter det selskapene karakteriserer som en rekke uheldige episoder mellom piloter og security som fører til ubehag og frustrasjon for pilotene? ""

 

Og hvorfor gir du honnør til flygeren når det du vet om saken er basert på "bullshit"?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på bakgrunn av denne "bullshit'en" at Norwegian, SAS Braathens og Widerøe i et felles brev til Avinor nå ber om at de ser nærmere på security-folka etter det selskapene karakteriserer som en rekke uheldige episoder mellom piloter og security som fører til ubehag og frustrasjon for pilotene? ""

 

Og hvorfor gir du honnør til flygeren når det du vet om saken er basert på "bullshit"?

 

 

At noe alvorlig har skjedd er nok riktig, men at det trenger å være slik media fremstiller for at dem skal skrive brev trenger det jo ikke være. Når vi ser hvilket svadastoff media normalt presenterer oss så ville det forundre meg om denne saken også er korrekt gjengitt.

 

Om du hadde lest hva jeg skriver så hadde du fått med deg at "dersom det som står i media er korrekt så gir jeg honnør til flygeren". Skjønner du det nå ?

 

Hva var det du jobba som igjen sa du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med intervjuobjekt i Nordlysartikkelen. Sikkerhetsoppstyret har tatt en helt uheldig retning. Kontroll for kontrollens skyld var et totalt dekkende begrep for det vi ser nå. Det er ingen effekt i disse unødige kontrollene. At passasjerer sjekkes er greit nok, men at ansatte også må sjekkes hver gang de passerer er bare unødvendig. Tror ikke de har peiling de som lager disse reglene. De har mye mer makt enn all verdens securitas ved å kjøre tankbilen rett i et fly, slå folk ihjel med verktøy fra hangar/verksted eller bruke andre kjøretøy/fly som våpen. Derfor er sikkerhetskontroll av ansatte bare unødvendig.

 

Er det noen som kan skjønne hvorfor dette pågår og faktisk mener at det er fornuftig å gjøre det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...