Gå til innhold

Vil filme deg ombord på flyet


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Nå går de for langt.

Hvis det innføres, så får flyinteresse være flyinteresse, da tar jeg toget. Jeg nekter å finne meg i å skulle overvåkes hvor enn jeg er i verden, ikke f**n.

 

Heldigvis har BA fornuften i behold:

 

En talskvinne for British Airways mener det er mer fornuftig å bruke penger på systemer som hindrer terrorister å komme ombord på flyene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om det [*********] ikke skulle være nok å ta fingeravtrykkene våre så skal de altså filme oss og ta opp det vi sier, uten vår godkjenning først!!

Det har du godkjent da du kjøpte billetten.

Men datatilsynet er vel ikke spesielt begeistret for planen regner jeg med.

 

Avisa skrev:

Fra forskning på løgndetektorer er det kjent at blunking kan avsløre høyt stressnivå.

Så de regner med at alle som er stresset er mulige terrorister? Stakars overarbeidede forretningsfolk eller folk med flyskrekk da """"

 

Fingerprint-ideen er jo slett ikke dum, syns de skulle videreutviklet den så man kunne boarde flyet ved å trykke på en føler, som registrerer at du har gått om bord, og at du har betalt reisen, så man slipper de teite boardingkortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe helt annet med busser. På busser og tog må du ikke identifisere deg før du går ombord, du trenger ikke å få gjennomlyst bagasjen din eller deg selv, dermed er sjansen for et terrorangrep mye større der enn på et fly hvor du omtrent må ta DNA-prøve før du får gå ombord. Og så skal du attpåtil filmes under hele flyturen også?

 

Det er å gå for langt! Jeg skjønner at de har slike tiltak på busser, tog og t-bane, men at det skulle bli foreslått på fly, det er rett og slett skandaløst. Da er du litt for naiv, spør du meg.

 

Og forresten, jeg har aldri sett Enemy of the state.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noe i mot at et datastyrt kamera skal filme meg når jeg sitter på et fly. Slik jeg leste artikelen så virket det ikke som mennesker skulle sitte og overvåke, og om en datamaskin sitter og teller antal ganger jeg blunker på en flytur, så gjør ikke det meg no. I hvertfall ikke om det gjør flyturen min tryggere. Vi blir jo overvåket de fleste andre steder i dagens samfunn. Så lenge "opptakene" er strengt bevoktet, anonyme og bare blir sett av personer som har streng taushetsplikt, og har det som jobb, så mener jeg det er greit.

Men av og til lurer jeg på om det hjelper med alle sikkerhets tiltak. Kanskjer vi inviterer terorister til og prøve, med og gjøre det vanskeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Enemy of the State" er en film ja, personlig likte jeg den godt: "Enemy of the State" (1998) (Denne kan vel i dag både leies/kjøpes for max en 50.- lapp vil jeg tro)

 

Å bli filmet på flyet må jeg nok si meg enig i; er å gå litt vel langt. Men innsjekk/boarding ved hjelp av biometriske verdier (avlesning av finger) er jeg absolutt for! Dette går som smurt i Sverige, og kommer snart i Danmark. Dette øker både sikkerheten og effektiviteten betraktelig, kan ikke se noen bakdeler med dette (avleste data blir slettet så fort den aktuelle flight har landet på endelig bestemmelsessted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig sett så gir jeg egentlig nøkkhelvete om de så hadde filma meg mens jeg satt i setet og tok opp hva jeg sa på bånd. O jubel, de filmer meg! Hva så? Hvis de har lyst til å se på at jeg peller meg i nesa, graver ut ørevoks av øret, hoster opp slimkuler på størrelse med en middels hest, så gjerne for meg. Og om de har lyst til å ta opp at jeg fjerter, raper, puster og peser samt hva jeg sier, så driter jeg faktisk i det. Det er et ikke-tema, og siden jeg ikke har for vane å flytte skinn mens jeg sitter i flysetet, eller har for vane å si ting som ikke burde bli sagt med mindre man vet at man ikke kan bli overhørt, så er dette neppe et veldig stort problem for meg.

 

Heh, nå spinner vel Orville i grava, tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at det har blitt slik, men det er fint at de tenker sikkerhet. For den må komme først. Jeg har ikke noe i mot av å bli filmet. Det gjør meg ingenting at det sitter en person som ser hundretusenvis av personer på jobb, og at en av de er meg. Det blir bare for dumt å lete etter krav om personvern når det kommer til slike omstendigheter. Vi vil takke samfunnet senere for kampen mot terrorisme, også når det gjelder slike "ekstreme" tiltak.

 

Vet ikke hvordan prosessen er for sikkerhet på t-bane og tog. Terroristene vil sannsynligvis velge steder hvor sikkerheten ikke er så høyt prioritert. Og det viser seg jo at det allerede er godt i gang (Madrid og London). Derfor er man nå nødt til å iverksette tiltak også på øvrige kollektivtransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, har noen av dere her inne noe og sjule? hehe nei det er kanskje litt overdrevent med kamera, men i en slik [*********] up verden man lever i, må man nesten spille etter de reglene...

 

 

Nå ble vel mange litt provosert tenker jeg """"

 

Nei jeg har ingenting å skjule, men det at alt du gjør blir filmet er ikke akkurat behagelig. Og en flytur BØR helst være behagelig for at man skal ta fly ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, vil jo helst ha mitt privatliv for meg selv og ikke la andre folk få se hva jeg gjør til en hver tid! Men en ting jeg ikke skjønner er dette hysteriet rundt bio registrering ved insjekk? Etter hva jeg har skjønt så vil det være mye mer effektivt å sjekke inn! Tviler sterkt på at SAS har skummle baktanker ved å levere alt til amerikanerne... Jeg har jo blitt fotografert og scanna i USA uten at jeg finner det som en stor krenkelse. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...