Tom Knudsen Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Et knøttlite kamera som filmer seg mens du sitter i setet ditt ombord på flyet, og en mikrofon som registrerer hva du sier, selv om du bare hvisker. http://forbruker.no/reise/article1663565.ece Fy flate sier jeg.. Kan det være mulig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Stakkars han lille gutten som plukker i nesen da og sier "Det var godt" Jeg syntes at de overvåker oss alt for mye (Ikke bare i fly, men mange andre steder og) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Nå går de for langt. Hvis det innføres, så får flyinteresse være flyinteresse, da tar jeg toget. Jeg nekter å finne meg i å skulle overvåkes hvor enn jeg er i verden, ikke f**n. Heldigvis har BA fornuften i behold: En talskvinne for British Airways mener det er mer fornuftig å bruke penger på systemer som hindrer terrorister å komme ombord på flyene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Ja hva blir det neste, at en filmer i cockpit også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Som om det [*********] ikke skulle være nok å ta fingeravtrykkene våre så skal de altså filme oss og ta opp det vi sier, uten vår godkjenning først!! Er det noen som tilfeldigvis vet hvor jeg kan finne Norges Lover på nett for jeg ble plutselig litt småinteressert i den personvernsloven... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Som om det [*********] ikke skulle være nok å ta fingeravtrykkene våre Godt datatilsynet i norge ikke gir tilgang for dette da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Som om det [*********] ikke skulle være nok å ta fingeravtrykkene våre så skal de altså filme oss og ta opp det vi sier, uten vår godkjenning først!! Det har du godkjent da du kjøpte billetten. Men datatilsynet er vel ikke spesielt begeistret for planen regner jeg med. Avisa skrev: Fra forskning på løgndetektorer er det kjent at blunking kan avsløre høyt stressnivå. Så de regner med at alle som er stresset er mulige terrorister? Stakars overarbeidede forretningsfolk eller folk med flyskrekk da Fingerprint-ideen er jo slett ikke dum, syns de skulle videreutviklet den så man kunne boarde flyet ved å trykke på en føler, som registrerer at du har gått om bord, og at du har betalt reisen, så man slipper de teite boardingkortene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Fingerprint-ideen er jo slett ikke dum, syns de skulle videreutviklet den så man kunne boarde flyet ved å trykke på en føler, som registrerer at du har gått om bord, og at du har betalt reisen, så man slipper de teite boardingkortene. Helt enig.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Fra 1. mars 2007 innføres det krav om ID-kontroll av alle passasjerer som sjekker inn bagasje. ID-kontroll foretas ved innsjekking og ombordstigning/gate. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard .L. Hovde Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Da blir det ID kontrol lnår vi skal til singapore om akkurat en måned ja.. (Ja.. Bilder kommer) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders johansen Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 jaha? Som sagt i en post ovenfor. Blir dette realitet så frykter jeg at flyselskap kan gå konkurs og NSB får flere passasjerer. Edit: Skal vi bli overvåket overalt blir det jo nesten "overgrep". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Så hvorfor går ikke bussselskapene konk? Er det færre som tar buss av denn grunn? Blir selv filmet hver gang jeg ta buss. Mulig jeg er veldig naiv, men tror heller at flere her har sett Enemy of the state litt for mange ganger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det er noe helt annet med busser. På busser og tog må du ikke identifisere deg før du går ombord, du trenger ikke å få gjennomlyst bagasjen din eller deg selv, dermed er sjansen for et terrorangrep mye større der enn på et fly hvor du omtrent må ta DNA-prøve før du får gå ombord. Og så skal du attpåtil filmes under hele flyturen også? Det er å gå for langt! Jeg skjønner at de har slike tiltak på busser, tog og t-bane, men at det skulle bli foreslått på fly, det er rett og slett skandaløst. Da er du litt for naiv, spør du meg. Og forresten, jeg har aldri sett Enemy of the state. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders johansen Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Aldri hørt om Enemy of the state.. er det en film? uansett. på busser blir ikke DU overvåket.. men hele bussen. I flyene skal det være kamera i hvert sete, noe som blir litt nærgående. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Kameraer som filmer inn hos passasjerene har jeg sett før. Man kunne se på de forskjellige kameraene fra cockpiten. Men det er jo selvfølgelig bare noen kameraer plassert rundt omkring, slik at man kan se hele flyet. Ikke kameraer som er plassert oppi fjeset ditt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg hadde ikke hatt noe i mot at et datastyrt kamera skal filme meg når jeg sitter på et fly. Slik jeg leste artikelen så virket det ikke som mennesker skulle sitte og overvåke, og om en datamaskin sitter og teller antal ganger jeg blunker på en flytur, så gjør ikke det meg no. I hvertfall ikke om det gjør flyturen min tryggere. Vi blir jo overvåket de fleste andre steder i dagens samfunn. Så lenge "opptakene" er strengt bevoktet, anonyme og bare blir sett av personer som har streng taushetsplikt, og har det som jobb, så mener jeg det er greit. Men av og til lurer jeg på om det hjelper med alle sikkerhets tiltak. Kanskjer vi inviterer terorister til og prøve, med og gjøre det vanskeligere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Harald Ådland Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Får legge noe foran kameralinsa da, hehe. Men ærlig talt skjønner jeg ikke hvorfor det bare er fly som kan bli terroriserte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 "Enemy of the State" er en film ja, personlig likte jeg den godt: "Enemy of the State" (1998) (Denne kan vel i dag både leies/kjøpes for max en 50.- lapp vil jeg tro) Å bli filmet på flyet må jeg nok si meg enig i; er å gå litt vel langt. Men innsjekk/boarding ved hjelp av biometriske verdier (avlesning av finger) er jeg absolutt for! Dette går som smurt i Sverige, og kommer snart i Danmark. Dette øker både sikkerheten og effektiviteten betraktelig, kan ikke se noen bakdeler med dette (avleste data blir slettet så fort den aktuelle flight har landet på endelig bestemmelsessted). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Fingeravtrykk/Iris skanning har jeg ingenting imot, så lenge jeg er klar over når de gjør det og at det bare blir for å bedre sikkerheten. Sånn massiv skanning og overvåkning som man kunne se i filmen Minority Report har jeg ikke lyst å oppleve. Da foretrekker jeg heller terroristene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Men en ting til, Har de penger til og plassere ett sånt lite kamera i hvert sete i så mange fly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Ta tog! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Personlig sett så gir jeg egentlig nøkkhelvete om de så hadde filma meg mens jeg satt i setet og tok opp hva jeg sa på bånd. O jubel, de filmer meg! Hva så? Hvis de har lyst til å se på at jeg peller meg i nesa, graver ut ørevoks av øret, hoster opp slimkuler på størrelse med en middels hest, så gjerne for meg. Og om de har lyst til å ta opp at jeg fjerter, raper, puster og peser samt hva jeg sier, så driter jeg faktisk i det. Det er et ikke-tema, og siden jeg ikke har for vane å flytte skinn mens jeg sitter i flysetet, eller har for vane å si ting som ikke burde bli sagt med mindre man vet at man ikke kan bli overhørt, så er dette neppe et veldig stort problem for meg. Heh, nå spinner vel Orville i grava, tipper jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Dette er i alle fall sikkert: Godtar flertallet slikt...blir det garantert enda verre fremover. En vakker dag kommer du sikkert til å ha en "avvikende oppførsel" ved en forglemmelse. Og så blir du taua inn. Det blir sikkert festlig? Ja stakkars Orwell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegar Mikalsen Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det er synd at det har blitt slik, men det er fint at de tenker sikkerhet. For den må komme først. Jeg har ikke noe i mot av å bli filmet. Det gjør meg ingenting at det sitter en person som ser hundretusenvis av personer på jobb, og at en av de er meg. Det blir bare for dumt å lete etter krav om personvern når det kommer til slike omstendigheter. Vi vil takke samfunnet senere for kampen mot terrorisme, også når det gjelder slike "ekstreme" tiltak. Vet ikke hvordan prosessen er for sikkerhet på t-bane og tog. Terroristene vil sannsynligvis velge steder hvor sikkerheten ikke er så høyt prioritert. Og det viser seg jo at det allerede er godt i gang (Madrid og London). Derfor er man nå nødt til å iverksette tiltak også på øvrige kollektivtransport. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Callin Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 De som kom opp med denne ideen har tydeligvis glemt at det av og til hender at folk leser aviser om bord på fly... (siden kameraet skal festes i seteryggen foran) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Moe Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Si meg, har noen av dere her inne noe og sjule? hehe nei det er kanskje litt overdrevent med kamera, men i en slik [*********] up verden man lever i, må man nesten spille etter de reglene... Nå ble vel mange litt provosert tenker jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Otto Fredriksen Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Ja, faktisk veldig provosert!..neida hehe Men jeg synes ikke at man skal finne seg i alt. Jeg synes at dette var i meste laget. Hva blir det neste, full overvåkning i hjemmet?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders johansen Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Si meg, har noen av dere her inne noe og sjule? hehe nei det er kanskje litt overdrevent med kamera, men i en slik [*********] up verden man lever i, må man nesten spille etter de reglene... Nå ble vel mange litt provosert tenker jeg Nei jeg har ingenting å skjule, men det at alt du gjør blir filmet er ikke akkurat behagelig. Og en flytur BØR helst være behagelig for at man skal ta fly ved en senere anledning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Moe Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 nei, vil jo helst ha mitt privatliv for meg selv og ikke la andre folk få se hva jeg gjør til en hver tid! Men en ting jeg ikke skjønner er dette hysteriet rundt bio registrering ved insjekk? Etter hva jeg har skjønt så vil det være mye mer effektivt å sjekke inn! Tviler sterkt på at SAS har skummle baktanker ved å levere alt til amerikanerne... Jeg har jo blitt fotografert og scanna i USA uten at jeg finner det som en stor krenkelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg syns det at de vil prøve å ta gærninger etter at de har kommet ombord er litt svakt. Det er greit at det kanskje ikke er like lett å overvåke folk før de kommer inn i kabinen, men hvis de først kommer seg inn er vel mye gjort? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.