Gå til innhold

Flightsim.no Revidert !!!!


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Hei folkens...

 

Som den gamle gangeren jeg er innenfor veggenede til flightsim.no så føler jeg at flightsim.no fungerer helt utmerket. Her samles vi og deler meninger, bilder, diskusjoner, historier, følelser og masser av gleder...

 

Men nå har det seg sånn at ting forandrer seg og nytt kommer til, både når det gjelder programvare, hardware, bilder, grafikk, addons, historier, diskusjoner og alt annet.. Så hvorfor ikke flightsim.no

 

Det fleste vil si at man skal aldri endre på noe som går godt og smerte fritt ikke sant ? For de fleste av oss vet jo det at når vi har satt opp simmen så går det bra, så er det da lett å ikke endre sant ? hehe

 

Vel innholdet til flightsim.no er godt, bra, smertefritt men utdatert i mine øyne og jeg for min egen del kan støtte meg til en evt revidiring av siden til flightsim.no

 

Da snakker jeg selvfølgelig ikke om design, idé, osv men alt i alt innhold på forumet..

 

Mitt tips eller mitt lille ønske til en slik revisjon vil være et oppsett som ser nogenlunde slik ut i fremtiden.

 

 

KAFFEKROKEN - Hvor alt om fly diskuteres

 

Screenshots - Bilder tatt fra flysimulatoren

 

Real photos - Bilder tatt med kamera

 

Support - Her diskuteres problemer om simulatorer

 

FSX - Her diskuteres alt om Fligth Simulator X

 

X-plane - Her diskuteres alt om X-plane

 

Nye Addons - Her diskuteres alt om addons til FS og X-plane

 

Flyplasser - Navnet sier seg selv

 

Design kroken- Diskusjon om utvikling og design

 

Andre Simulatorer - Her diskuteres alt om andre simulatorer

 

Online Flygning - Alt om online flygning og ATC

 

Pilotene Svarer - Her svarer de sakkjyndige

 

Utdanning - Her diskuteres sertifikater og utdanning

 

Data og utstyr - Her diskuteres alt om data, skjermkort osv.

 

Sim Build - Her er diskusjonsområdet for selvbyggere.

 

Torget - Her selger vi og kjøper vi brukt

 

Snackbaren - Alt om alt og alt om ingenting

 

 

Har dere et forslag eller en liten drøm.. Kan jo hende flightsim.no skal endre seg en gang i tiden vet dere.

 

PS..

Dag snakket om å endre og oppdatere forumet slik at vi fikk bedre løsninger på ting som f.eks smilies, mail osv..

 

Hvordan går dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det kanskje er på tide å endre ett par av kategoriene, men er vel kanskje mye jobb med overflytting av innlegg osv, ikke vet jeg?

 

Men et par kommentarer til ditt forslag:

 

1: Bør vi ikke fortsatt ha en egen kategori til FS2004?

2: Nye addons - hvorfor kun nye addons? Er det ikke bedre å ha det som i dag, for alle addons, nye eller gamle?

3: Flyplasser - nei, navnet sier seg faktisk ikke selv. Er dette en påbygging til kategorien for addons, eller er det diskusjoner om lokale prosedyrer, instrumentinnflyginger osv, eller er det spottesteder som skal diskuteres? Eller kanskje alle diskusjonene om det er marked for 4 store flyplasser i Sørøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessuten kan vel disse dekke hverandre:

Support - Her diskuteres problemer om simulatorer

 

FSX - Her diskuteres alt om Fligth Simulator X

Kanskje det burde hete "Ekte bilde/video" og "Simulator bilde/video"?

 

Ellers, er jeg også enig med Arild. ""

 

Ingen dum idè dette her, men det fungerer også fint slik det er. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på nytt på fs.no jeg og.

Da ikke på forumet, men kanskje at en to-tre artikkelforfattere skriver ukesbrev, som legges på forsiden av fs.no.

Her kan man liste opp og fortelle litt om viktige nye addons av freeware og payware som har kommet siste uken.

Da blir det lett for folk som ikke har mulighet til å følge med på avsim og forum hele tiden å holde seg litt oppdatert.

Tar gjerne på meg jobben å skrive noe slikt, men trenger et par til. Og Dag? Høres det ut som noe som kunne være aktuellt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel tanken er jo god folkens og hovedtingen som jeg mener enten bør implementeres eller forandres i en tenkt situasjon her på forumet er følgende

 

Screenshots

 

Denne bør forandres eller oppdeles til

 

Ekte bilder / Screenshots / Video

 

FS2004 bør forandres eller oppdeles til

 

Support = Da det meste som diskuteres her er ang problemer med akkurat FS2002 og FS2004 men snart også FSX

 

FS Addons er helt fint for meg

 

Online Flygning

 

Ja vi bør kutte ut IAVO og kun ha VATSIM da erfaringsmessig det diskuteres nesten aldri om IAVO her inne.

 

 

Kategorier som FLY og 2 stk om combat simulatorer er vel egentlig bare å skape uoversiktlighet synes nå jeg.

 

Til slutt synes jeg vi også burde fått gleden av en egen seksjon som het

 

FAQ... Her vil vi da kunne få satt inn alle pinned løsninger for selvhjelp som omhandler alt med flysimulatorer å gjøre.

 

Hva med også å bytte ut FLY med f.eks Linker

 

Vel jeg bare skravler og hva nå en som skjer og ikke skjer her inne, så skal alle vite at også jeg er strålende fornøyd med flightsim.no og synes alt går smertefritt den dag i dag.

 

Min støtte gave vil fortsatt komme i alle årene som flightsim.no eksisterer.

 

Takk også til Dag og alle de andre for den iver og innsats de gjør for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm ble rotet dette her ser jeg..

 

 

MY FINAL TIP

 

HANGAREN

* Kaffekroken

* Snackbaren

* Screenshots

* Real shots

* Movies

 

FLY SIMULATORER

* FSX

* FS2004

* X-plane

* Addons

* Flyplasser

* AI-Fly

 

UTVIKLING OG DESIGN

* Sim Building

* Scenery Design

* Annet

 

ONLINE FLYGNING

* Vatsim

* ATC

* Multiplayer

 

 

VIRKELIG FLYGNING

* Pilotene svarer

* Sertifikater og teori

* Utdanning

* FAQ

 

HARDWARE

* Skjermkort

* Datamaskiner og utstyr

* Tips og Råd

 

SUPPORT

* Faq

* FS2002/2004

* FSX

* Data Generelt

* Annet

 

ANNET

* Torget = Kjøp og Salg

* Linker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del - Bare fortsett å skravle. Jeg leser alt.

 

Vi tar en endring når vi oppdaterer forumet til ny versjon, og denne ble faktisk lansert i dag. Men som dere forstår har jeg andre ting å henge fingrene i om dagen (FSX), og jeg tipper at det vil gå et par uker før jeg får oppdatert vårt forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det at det ikke trengs to forum for combatflightsims, men jeg vil gjerne også fortsette å ha et sted hvor den lille gjengen av IL2/Lock On/Falcon 4-folk kan holde hus. Det er veldig greit å ha en egen subseksjon av forum'et til dette, da jeg har mine seriøse tvil på om FS02/FS04/FSX-folket er så veldig interessert i tweaking/support på de ovennevnte simmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kunne ikke vært mer enig i det du sier her

 

Vi trenger etter mitt ståsted og syn følgende hovedpunkter i en slik forandring:

 

1. Et mer oversiktlig forum som igjen betyr at man samler og avkorter forumet med tråder som det faktisk er aktivitet i, dvs. at man prøver til de grader å unngå emner som ikke diskuteres som f.eks døde tråder som FLY og flere av de samme..

 

2. Man legger opp til flere mer oversiktlige tråder/emner hvor folk letter finner informasjon uten å måtte ta i bruk en ellers så tidskrevnde søke funksjon. Da tenker jeg selvfølgelig på mer FAQ muligheter og f.eks et eget emne med pinned tråder uten muligheter til diskusjon i samme tråd.

 

3. Man øker mengden av aktive moderatorer som i hovedsak også skal være kompetente personer med sunn sans for bistand og tilgjengelighet for personer som trenger hjelp enten det er problemer eller annet. Dette innbærer i mine øyne at moderatorene på flightsim.no hører mer på sine brukere om f.eks råd og tips til hva som faktisk bør være pinned og ikke, hva kan gjøres og hva som ikke kan gjøre.. I dag ser vi ofte at moderatorer ikke lytter eller er særlig tilgjengelige når man faktisk skal kunne trenge dems hjelp..

Samtidig roser vi også de moderatorene som aktivt yter vedlikehold og hjelp.

 

Kortere og mer oversiktlig forum gir effiktivitet og ytelse og dermed letter vi jobben til de fantastiske moderatorene vi har i dag.

 

Stort sett så er min mening at vi heller ei trenger i stor grad å endre noe her eller legge til flere moderatorer, dette kan være en diskusjon innad i flightsim.no synes nå jeg... Men at de bør lytte mer og være mer tilgjengelig, ja så klart hehe

 

4. Jeg personlig synes det meste går greit og trives med hva vi har, alt bortsett fra en god del ting som mangler og en god del ting som bør fjernes... Men det er vel smak og behag for det fleste.

 

5. Det viktigste at alt, hold fokus på hva som er gøy og informativt, og se bort i fra tunge, lange og vansklige prosesser som yter liten effektivitet og glede blandt brukerne av flightsim.no

 

Til Dag...

 

FSX er vel å merke denne tids prioritet og mitt lille råd, ja ta deg goooood tid og nyt hvert sekund av fremtiden.. Jeg tror flightsim.no vil vokse og vokse raskt men sikkert.

 

Good luck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Man legger opp til flere mer oversiktlige tråder/emner hvor folk letter finner informasjon uten å måtte ta i bruk en ellers så tidskrevnde søke funksjon. Da tenker jeg selvfølgelig på mer FAQ muligheter og f.eks et eget emne med pinned tråder uten muligheter til diskusjon i samme tråd.

Ser det er poppulært med wikipedia nå for tiden, PMDG har en egen versjon, kanskje flightsim.no skulle ha hatt det? Kanskje en enklere måte å finne svar på allerede svarte problemer, og informasjon om alt. Bare en ide. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg personlig holder meg til VATSIM er jeg i mot å kutte ut IVAO og bare ha en kategori for VATSIM, kall det heller for "online flyging" eller noe. Er riktig at det stort sett blir diskutert VATSIM relaterte saker, men en gang i blandt kommer det jo også et par innlegg relatert til IVAO, så om du først skal lage en gruppe som heter Online flyging, bør det være kategorier i den gruppen hvor alt som angår Online flyging, ikke bare litt av det, og så taes resten i et annet sted.

 

Er i vertfall flott at Dag oppdaterer forumet. Jeg synes det er kjempeflott slik det er i dag, men det er alltids rom for forbedringer.

 

Jeg er enig i at det bør skilles mellom real og sim, da det kommer så mye av begge deler, og at kategoriene til de flysimulatorene som det er et halvt år siden eller mer siden er skrevet om sist godt kan fjernes /slås sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forumet er stone age teknisk sett i forhold til dette, tror alle hadde tjent på at det lå her....uten at det er noe styre vedtak på dette. men om du ikke får sove så klart ,,,,jeg kan trekke mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tiltake Geir og en god ide...

 

Da tar vi med Virtual Norwegian, Virtual Braathens, VACCSCA på norsk, Scenery Sunnmøre, og alle andre steder som desverre ikke har noen forum å skryte av...

 

I am all for it.. Bare så synd plassen på flightsim.no ikke er særlig å sktryte ta.. Eller man kan jo scrolle !

 

Kanskje en bedre ide hadde vært

 

FORENINGER OG KLUBBER

* OFKL

* VACCSCA

* NSF

* NAK

 

Eller rett og slett bare

 

* Motorfly klubber

* Virtual airlines

* VACCSCA Norge

* Klubber generelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg nok stemt for den siste.. ?

Disse klubbene kan jo ha egne sider som går mer i dybden på ting for sine medlemmer. Ser for meg dersom noen som ikke er medlemmer kanskje lurer på noe, hvordan man kommer inn i miljøet, blir med på turer og opplegg, eller at airlinere, klubber etc ønsker å annonsere, kanskje kan gjøres derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal tas hensyn til alle de innspillene som har kommet her, ser jeg for meg et noe uoversiktlig forum hvor det kan bli vanskelig å finne fram til det man er interessert i. Allerede nå er det slik at det legges inn innlegg som besvares med at den samme diskusjonen går i et annet forum på flightsim.no.

Jeg frykter at for mye oppsplitting i spesialtemaer blir uheldig for oversikten. Jeg er enig i at det av og til kan være hensiktsmessig med en modernisering/oppdatering, men personlig ønsker jeg en mer nøktern utvikling enn det en del foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig: Flightsim.no's forum er for flightsims, ikke for foreninger som ikke kan/gidder/vil lage eget forum osv. Ser overhodet ikke vitsen med å ha egne områder for f.eks. OFKL eller andre klubber på dette forum'et. VATSIM/IVAO samt cockpitbygging er en ting, men jeg ser ikke vitsen med hvorfor flightsim-klubber skulle få sine egne seksjoner. Blir for rotete og uoversiktlig hvis vi brått har ørten subforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig: Flightsim.no's forum er for flightsims, ikke for foreninger som ikke kan/gidder/vil lage eget forum osv. Ser overhodet ikke vitsen med å ha egne områder for f.eks. OFKL eller andre klubber på dette forum'et. VATSIM/IVAO samt cockpitbygging er en ting, men jeg ser ikke vitsen med hvorfor flightsim-klubber skulle få sine egne seksjoner. Blir for rotete og uoversiktlig hvis vi brått har ørten subforum.

 

Enig med deg der Marius!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vi burde ha for NAK, Scenery Sunnmøre iallfall ikke ikke VACCSCA. De har sin egen side. Synes OFKL burde få et forum, men er det sånn at hvis en skal få, så skal alle få? Er det du mener Tom? Jeg har liten interesse av å lese et Vaccsca forum.

 

Det var kun ment ironiskt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...