Gå til innhold

Korteste og Lengste flytur?


Alexander Storvig

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hørte på radioen idag. Han spurte oss lyttere hvilken komersiell flytur er den korteste i verden. Svaret var et fly som fløy fra Gibraltar til et eller annet sted(husker ikke), som varte 20 minutter. Tror det finnes kortere flyturer enn det.

 

Så da lurte jeg på:

 

3. Hvilken flytur er den korteste?

2. Hvilken flytur er den lengste?

 

Min lengste flytur var fra London(Heathrow) til Hong Kong(Kai Tak). Korteste vet jeg ikke, men har vært på en del korte(Værnes-Rørvik "").

 

Håper på svar og noen "fortellinger". ""

 

Mvh Alex. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte turer... Joda da har vi Sandnesjøen-Brønnøysund, Leknes-Svolvær(minimum 10-15min).

Sistnevte har jeg vært med å fløyet med Dash7 med hjulene ute hele veien.

Men så er spørsmålet. Hva menes med tur? Er det ruteflyvning du er ute etter eller er det vanlig tur med småfly? Hvis siste, så er kan du jo lage den så kort du bare vil, så lenge flyplassene er nært nok ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest i Guinnes rekordbok (for lenge siden) at en tur i medvind mellom kanaløyene bare tok 52 sec...

 

Ellers tar KKN-VDS kun 7-8 min i flytid - skjønt jeg har opplevd 35 min også her, hvor de da fløy må gudene vite...

HFT-HAA ligger ofte ned mot 8-9min i flytid. Har også hørt en histotie fra de dager eks jager piloter bemannet sas-dc9. BDU-TOS tok 8 min. -prøv det på pcen :-)

 

Lengste? LHR-SYD westbound tror jeg man fly i dag, ihvertfall vil 777-200LR kunne ta denne turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korteste kommersielle flight går mellom Papa Westray og Westray på Orkenøyene. Rute flys av Loganair, og korteste tid brukt her noen sinne er 58 sekunder.

Mer info, video og bilder finner du her:

http://www.alanmoar.flyer.co.uk/

 

Lengste kommersielle flight er Singapore Airlines sin rute SQ22 fra Changi til Newark. Denne flighten bruker 18 timer 10 minutter fra Singapore til Newark, men bruker "bare" 18 timer og 35 minutter tilbake igjen, fordi de flyr returstrekket mot øst. Den nest lengste ruta SQ har, som en stund var den lengste i verden, Changi til Los Angeles, kan derimot bruke mer enn to og en halv time lenger tid på returreisa til Singapore (18timer og 20 minutter,) fordi den må kjempe mot jetstrømmene som blåser østover på vei over Stillehavet.

På disse to rutene benytter de seg av en A340-500, utrustet med 180 seter, rett og slett fordi de ikke kan oppnå denne rekkevidden med flere seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Længste: Kastrup til Narita

 

Korteste, mener jeg var en tur mellem Vancouver i Canada og Victoria i Canada. Men jeg kan ikke huske det helt præcist. Men har da nogle 1-1½ times flyvninger. F.eks. Berlin-Dresden med en DC-3'er, ATR 72 Kastrup-Rønne. Billund-Kastrup, men også den bedste 1 times flyvetur jeg har haft i FS9: ATR 72-500 Air New Zealand: Auckland-Wellington.

 

Også en masse VFR flyvning. Meget ved Diego Garcia AFB syd for Indien. Masser af vand og en meget lang runway. God til at se sine nye water reflections.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lengste flight: ENDU-ENGM"" (men den tok til gjengjeld seks timer på det lengste!!!)

 

Seriøst, du tuller?

Ble dere stående på bakken i noen timer eller ble dere satt på holding eller noe?

For seks timer er vel ca fire timer og et kvarter mer enn man normalt bruker ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytur under et minutt, steike. Lurer på hvor mye det koster å fly tur/retur. ""

 

Vet noen om det finnes fs scenery for disse to flyplassene(Papa Westray og Westray)?

 

Hvilken flytype flyr Loganair på den ruten? Kjenner ikke igjen flytypen på de bildene.

 

Vel min korteste var fra rullebane 19L ENGM med landing på 01L, en flytur på ca 1 min...

 

Tenkte mer på komersielle flighter, ikke VFR. ""

 

Tusen takk for svaret Michael, du vet stort sett alt! ""

 

Mvh Alex. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengste? LHR-SYD westbound tror jeg man fly i dag, ihvertfall vil 777-200LR kunne ta denne turen...

 

Denne ruta er nok ikke i drift nå, og det blir nok en god stund til den kan være det og... QF ser det enda ikke som økonomisk lønnsomt å starte denne ruta ut ifra antallet pax Boeing foreslo, 120-150, da med businessklasse, og ville krevd en 30% økning i fares i forhold til rutene mellom LHR-BKK-MEL/LHR-SIN-SYD.

Men, nå har boeing kommet med et nytt forslag, ca 250pax, som også inkluderer økonomi pluss, og uten pristillegget på 30%. Problemet er flyvningen vestover, som under vinteren her i Europa vil kreve et stopp for tanking. Tanken er da å fly direkte begge veier, bortsett fra 2-3 måneder under den Europeiske vinteren, hvor en tar et en-times stop for å tanke. Om QF slår til på dette er enda usikkert. Så inntil videre er EWR-SIN den lengste i drift.

 

Min lengste flight: ENDU-ENGM"" (men den tok til gjengjeld seks timer på det lengste!!!)

 

Seriøst, du tuller?

 

Nope ""

 

Ble dere stående på bakken i noen timer eller ble dere satt på holding eller noe?

For seks timer er vel ca fire timer og et kvarter mer enn man normalt bruker ""

 

Vi var nok ikke i lufta hele tida nei, men fra avgang til ankomst var det ca seks timer. Story følger:

Forsvarets Herc'er er desverre ikke alltid like driftsikre, noe jeg fikk merke på en så fin dag som dimmedagen, som ikke ble så fullt så fin likevel. Vi var stablet i høyde inne i passasjerterminalen på ENDU, i påvente av at et stk Herc skulle ta turen nordover og få oss hjem. Da vi kom til terminalen i ett-tida fikk vi beskjed om at maskinen hadde returnert til ENGM pga teknisk feil med motor, yeah... Så da satte vi oss ned for å vente, kunne ikke gjøre så mye annet, og det er jo ikke direkte mye å finne på inne på den terminalen heller.... Litt over kl fire kom maskinen, "and then there was much rejoice""" (for de av dere som digger Monty Python"")

I femtida fikk vi gå om bord, snart bar vi av sted sørover. I lufta fikk vi beskjed om at vi måtte ta en stopp på ENVA, uten noen beskjed om hvorfor. Vi landet på ENVA, parkerte på den militære delen, og ble ført inn i den enorme (merk ironien...) militære terminalen, hvor det var enda mer å finne på. Der fikk vi beskjed om at pilotene hadde fløyet for lenge, at de måtte ha pause, og at de skulle spise middag, mens vi satt der uten å ha så mye som en brusautomat. Vi kom oss nå til slutt avgårde, men var ikke framme på ENGM rett før klokka elleve på kvelden, en hel del timer forsinket.

 

Flytur under et minutt, steike. Lurer på hvor mye det koster å fly tur/retur. ""

 

http://www.loganair.co.uk/xtra%20files/OrkneyFares.pdf

 

Tusen takk for svaret Michael, du vet stort sett alt! ""

 

Heh, det var nå vel å ta LITT vel hardt i""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*********], den er kjip! ""

Da hadde jeg blitt oppgitt!

 

Håh, du skulle sett det var mange grinete 19-20årige karer der den dagen, spesielt mens vi satt på Værnes, da var ikke stemninga spesielt god gitt...

 

Men, du fikk jo dimmet, og kommet deg hjem! ""

 

Heh, ja heldigvis""

Men, det er et lite paradoks, både ved innrullering, og dimming ble jeg forsinket med en halv dag... Da jeg skulle inn hadde de fått inn flere soldater enn beregnet, og følgelig ble jeg sittende på den militære terminalen fra kl elleve på dagen til vi ble sendt med siste ordinære fly fra ENGM til ENDU sent på kvelden"" Hadde flaks der ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lengste: Arlanda - Beijing med et vrak av et fly; en B747-200 combi (halvparten cargo - halvparten passasjerer), tok sikkert 10-timer. ALLE passasjerene var nordeuropeiske, men alle filmer var BÅDE tekstet OG dubbet på kinesisk.. Det rant vann (??) fra takplatene, og det var generelt en utrivelig tur. Men kom da fram.

 

Korteste: ENML-ENKB. Før gikk det ikke direkte fly mellom Kristiansund/Molde og Oslo, men det gikk innom Molde. Dette gjøres også av og til nå for tiden, f.eks. i påska når trafikkgrunnlaget er for dårlig til å ha paralelle ruter. Vestlandsruta med Fokker 50 til Bergen gjør vel dette fast fremdeles. Det tar et sted mellom 7-10 minutter vil jeg tro.

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at Widerøe ofte fløy denne ruta raskere med Twin Otter(!!) enn Braathens gjorde med 737. Forstå den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at Widerøe ofte fløy denne ruta raskere med Twin Otter(!!) enn Braathens gjorde med 737. Forstå den som kan.

 

Vel, 737'n krever lengre innflyvninger, og den er uansett aldri oppe i så mye større hastighet enn Otter'n, fordi den neppe er noe særlig over 10000ft, om den i det hele tatt kommer så høyt. Altså, såpass store deler av ruta foregår i så lave høyder, og så lav fart, at snarveiene som Otter'n kan ta veier opp for den litt høyere hastigheten til 737'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitat:

--------------------------------------------------------------------------------

 

Vel min korteste var fra rullebane 19L ENGM med landing på 01L, en flytur på ca 1 min...

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Tenkte mer på komersielle flighter, ikke VFR.

 

 

Det var IFR med 737-300 hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men alle filmer var BÅDE tekstet OG dubbet på kinesisk

 

Nåja, er du HELT sikker på det? Har vært med fly som har mellomlandet i Kina 2 ganger, men det var bare å velge riktig kanal for å få engelsk lyd på filmene.

 

Turen med mellomlanding i Kina ble også den lengste jeg har sittet i et fly, litt over 15 timer. Aldeles grusomt, fikk ikke forlate flyet under tanking osv i Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...