Gå til innhold

Thomas E Darell

Members
  • Innholdsteller

    42
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Thomas E Darell

  • Bursdag 30. nov. 3

Thomas E Darell's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Den DC-10 ulykken, i Utah/Sioux var det vel, hvor bladene løsnet på halemotoren og penetrerte skroget, slik at alle 3 hydrolikksystemene sviktet. Resultatet var at de klarte å styre flyet kun ved å endre gasspådrag på hhv syrbord og babord motor. Landingen ble filmet, som gikk ikke så bra. http://www.youtube.com/watch?v=oQ0XrEqSXp8
  2. jeg har søkt og søkt på nettet, men finner ikke flypypen på en spesifikk rute. Er det noen som vet hvordan man finner dette? I gamle dager sto dette i tidtabellen, men ikke nå lenger...
  3. Når det er 45kt motvind skal jo man i teorien bare opp i 90-100kt bakkehastighet for å kunne ta av?? Da er jo ikke det raskere enn DH8 i vindstille, og det går jo på 400m... Eller må man komme opp i 130-140 kt bakkehastighet uansett pga evt windshear?
  4. Husker for mange år siden fra min tid hos toswf at vi handlet en Air Iceland maskin. Tror det var en saab 340. De hentet et trålmannskap, så det kan være noe slik. ps: jeg fikk en caps med fluflelag iceland hos crwet, og den har jeg ennå..
  5. På lørdag formiddag ca kl 1200 kom det en twinjet i stor høyde fra vest mot øst over HFT. Er det noen som vet rutingen på denne maskinen? -Vanligvis kommer de mere nord/sør mellom Europa-Japan.
  6. 3-5-3??? er det virkelig 11 i bredden?? må være det enste selskapet som kjører slik, selv i 747 er de vel ikke mer enn 10 på det meste i bredden
  7. Nei sånn sett, men jeg mener på offisiell passasjerrute. Når den var her i 99 så var det på demotur, ikke i Widerøes farger, men med Q400 Rollout livery, så den i Tromsø, da den var her i 1999, flott lang maskin! Da var mens jeg ennå jobbet på - dvs mens stasjonen besto - toswf. En stor fin dag på jobb, det ble tatt masse bilder. Det jeg husker best var at den tok av fløy en runde over byen, før den kom i en lowpass før den dro rett opp og forsvant - herlig!
  8. Mitt inntrykk er at dere snakker om epler og pærer her. Som det klart blir fremhevet er simulator en prosdyre-trenings plass, og ikke noe man blir sjekket ut på til å hånd fly. Det er vel også slik at å lande et fly med kunnskap om throttle setting, flapssetting og visuelle forhold og med håndflyging vil være mulig, men at man vil gå utenom checklists og de prosedyrer fagfolket ville utføre. Jeg har nevnt det før, men når jeg fløy to timer i simulatoren i Bodø gikk både take off og landing bra, men jeg fløy kun manuelt (det morsomste i en slik situasjon ) -Og jeg flyr kun default fly... Det blir som å kjøre en lada eller en merce e-klasse. I ladan må man gasse, bremse og styre, mens i merca må man i tillegg gjøre en haug med masse knappetrykking. Selve kjøringen er dog lik.
  9. Er det noen som vet hvilke ruter og flytyper som flyr over Norge til østen? Jeg har sett at det av og til kommer noen heavys over ENHF.
  10. Ja det er vel WIP of WIR som er eldst, når jeg tenker etter, er det ikke? (de med lys i nesa)
  11. Tror nokk de har en del år igjen . Widerøe hadde jo Twin ottere i over 30 år da . og WIA og WIB er er jo bare 13 år gamle , så de holder nokk noen år til . (Håper jeg da ) . Joda de er vel ikke så gamle (trodde disse ble kjøpt ca 1990) men de har jo så mange "cycles" at de ikke vil leve like lenge som maskiner som flyr leg på snitt 50 min. Snittet for disse må jo være maks 30 min pr leg. Men dette vil vel også influeres av vedlikehold. En typisk WF-maskin dag er slik: WF930 fra TOS til KKN, 7 leg WF953 KKN til ALF, 3 leg WF 954 ALF VDS 1 leg WF 951 VDS TOS 1 leg WF 908/909 TOS HFT TOS 2 leg WF 922/923 TOS SOJ TOS 2 leg WF 934 TOS KKN 5 leg Dette gir 21 leg på en dag! og 42 avgang/landinger... Hvis vi sier at maskinen flyr 340 dager i året gir dette 14280 avganger og landinger i året, og over 13 år vil det bli 185 640 !!! Det er klart at dette sliter på kontruksjonen uavhengig av vedlikehold, og til syvende og sist må sentrale kontruksjoner byttes og da vil det være billigere (ift senere vedlikehold etc) og kjøpe nytt.
  12. Når det gjelder WIK så er det demonetert og avskrevet. Flyet ble kjørt på semitrailer gjennom byen og ned til havna hvor en båt tok skrog og vinger med seg til gud vet hvor... Jörgen vet sikkert mer om dette. WIF har kjøpt LN-ILS fra avinor. Se bilde på airliners.net I gamle farger her, men har sett henne i nye farger (WIF) et annet sted... Om det er det eneste "nye" eller om de har flere på gang vet jeg ikke. Uansett må vel de eldste maskinene (WIA og WIB) begynne å nærme seg pensjonistalderen snart på bakgrunn av antall avganger/landinger...
  13. Det blir som det leserinnlegget i Finnmark Dagblad fra en i Kautokeino i går. En innbygger klaget på den svenske legen som sa at han fikk ringe tilbake "i morgon bitti" når han ringte på kvelden. Så avsluttet han leserinnlegget med å si at legen hadde misforstått når han trodde alle het Biti... -snakk om å misforstå
  14. I tillegg, motorene til Il-86/Il-96 til går på langt nær på max thrust, da de har en mindre god varighet ved slik bruk. Derfor bruker gjerne pilotene så lite thrust som mulig i forhold til tilgjengelig rullebanelengde. -noe disse bildene er meget gode eksempler på. FMC må stå på ti desimaler og alle er tatt med i svaret, for maken til beregning skal man lete lenge etter...
×
×
  • Opprett ny...