Gå til innhold

Tidenes dårligste flyfilm?


Even Ericsson

Anbefalte innlegg

Så filmen Tactical Assault på tv3 nå i kveld(natt). Må bare få si at det var noe av det latterligste jeg har sett med tanke på fly-detaljene. Var en sånn typisk jagerfly film..

Iallefall driver de å tuller med ett passersjerfly (en 757 i demofargene til boeing, det rød og blåstipete, og når du ser inneifra er det en tu154 cocpit).

Dette er liksom amerikansk airforce, men de fly i tillegg til F16, Sukhoi og Mil Mi24 heli(som selfølgelig har helt feil cocpit).

I tillegg blir de angrepet av 3 jagerfly, som alle er helt forskjellig og hele tiden endrer flytypene seg, både fiende og amerikanerene sine.

På toppen av det hele bruker de sidewinders til bakkeangrep ""

Sikkert ikke noe folk som ikke er flyinteressert hadde ligget merke til, men jeg hadde iallefall en morsom stund der jeg koste meg med å finne flest mulige feil i filmen ""

 

Jeg synes nå iallefall de kunne lagt litt vekt på å ha sånne detaljer riktig når det tross alt er en flyfilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Migs i Top Gun, så har kanskje det noe med produksjonsåret og gjøre. Sovjetunionen var ennå "alive and kicking".

 

Når det gjelder dårlige filmer og serier, så se opp for den amerikanske serien "LAX" med Heather Loclear : hovedrollen. Så noen bruddstykker på fransk tv i sommer. Håper TV3 og TV2 styrer unna denne. Serien må være dårlig selv uten fransk dubbing ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så filmen Tactical Assault på tv3 nå i kveld(natt). Må bare få si at det var noe av det latterligste jeg har sett med tanke på fly-detaljene. Var en sånn typisk jagerfly film..

Iallefall driver de å tuller med ett passersjerfly (en 757 i demofargene til boeing, det rød og blåstipete, og når du ser inneifra er det en tu154 cocpit).

Dette er liksom amerikansk airforce, men de fly i tillegg til F16, Sukhoi og Mil Mi24 heli(som selfølgelig har helt feil cocpit).

I tillegg blir de angrepet av 3 jagerfly, som alle er helt forskjellig og hele tiden endrer flytypene seg, både fiende og amerikanerene sine.

På toppen av det hele bruker de sidewinders til bakkeangrep ""

Sikkert ikke noe folk som ikke er flyinteressert hadde ligget merke til, men jeg hadde iallefall en morsom stund der jeg koste meg med å finne flest mulige feil i filmen ""

 

Jeg synes nå iallefall de kunne lagt litt vekt på å ha sånne detaljer riktig når det tross alt er en flyfilm.

 

Hehehe. Minner meg om TV-serien Pensacola eller hva den nå het. To av hovedpersonene flyr en CAP i den nå forhenværende flyforbudssonen over det sørlige Irak i en F/A-18D (tror jeg). De blir beskutt av en irakisk SAM, og da får man se en F-15 som utfører en break turn. Deretter vises et gammelt opptak av en F-106 eller lignende som blir truffet av en Sidewinder...

 

Eller hva med F-117A'en som engasjerer og skyter ned VC-25'en (Air Force One) i 24...

 

Nei, Hollywood og luftfart blir ofte triste greier, gitt. Independence Day, Iron Eagle, X-men 2, Behind Enemy Lines, alt bærer preg av å være veldig forenklet og basert på ignoranse og kunnskapsmangel - "dumbed down for the masses" kan man vel si.

 

Memphis Belle kan vel sies å være en flyfilm av det mer troverdige slaget. Det er iallefall den eneste filmen jeg har hørt flygere snakke positivt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-117A er jo en ren bomber og kan ikke dogfighte eller levere missiler etter det jeg vet ""

 

Iron Eagle er jo en klassiker, om en gutt som fløy i en F-16 fra USA til Irak for å redde faren sin. Så tragisk laget at det er komisk.

 

Husker også en film om ei lita jente som selvfølgelig var den eneste som var ved bevissthet i en bizjet, da kom det selvfølgelig et pussig fly med neon galninger i, som hadde en harpunkanon og la seg ved siden av flyet. Så hoppet de fra det ene flyet til det andre via den linen i stummende mørke, for å prøve å skjære hull i flyet og hente folka ut. Det gikk selvfølgelig ikke, og det hele enda vel med at vi fikk se en MD80 som landa (jenta). ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg en film engang hvor handlingen var at det var noe farlige stoff i cargo, og det var visst folk fra alle mulige hemmelige oranisasjoner ombord. Når kapteinen fikk fatt i hva som hendte bak i flyet gikk han rett fra cockpit og ut til økonomi-klassen, det som er litt rart er jo at da man såg flye fra utsiden i luften var det en 747. Og går man ut av cockpit der går man jo rett bak i 1.klasse...

 

Og når man først klarte å lande flye etter at flere av de hemmelige agentene var drept av hverandre, ser man en scene på flyplassen hvor 747`en plustelig er blitt en B737-800...

 

Det skal og sies at da 747`en var i lufta ligna det veldig mye på en dataanimasjon ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare føye til noe:

 

Jeg driter i hvorvidt en film er realistisk, en film er en film...

Resident evil, realistisk? Nei...Noen som sier det? Nei...

 

En film trenger forsåvidt kun èn ting: Handling

 

sant nok det. Men, er jo forskjellige typer filmer da, sånne fly/bil/ubåt filmer bør jo helst være litt "rett" i forhold til temaet da. Eksepel på gode filmer som inneholder fly/bil/ubåt og er realistisk er: Memphis Belle, Ronin og Das Boot ""

 

edit: blir for dumt med slik som The fast and the furious der deler av gulvet detter av pga bruk av lystgass. Og at bilene tilsynelatende har like mange gir som en lastebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger nok ikke å være realistisk de eller, det er ikke mange i verden som henger seg opp i detaljer...Kun U-båt/fly-fantaster...

Bil filmer er litt gøy når de ikke er realistisk da...Sånn tar giganthopp uten å vræke fjeringene

 

jojo, er nok ikke alle som bryr seg det kvekk, men for en som elsker alt av biler/fly/båter/ubåter osv er det ganske irriterendes å se på en film med vanvittig med faktafeil.

 

Det er jo ofte sånn at de som liker f.eks fly leier/kjøper flyfilmer, da burde de neste lagt litt vekt på å gjøre de litt "riktige" ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil filmer er litt gøy når de ikke er realistisk da...Sånn tar giganthopp uten å vræke fjeringene

 

Men det er da ikke vanlig at bilene i bil-filmer forandrer type og modell fra scene til scene...da bilen kjører bortover vegen er det ei porsche, så hopper den, da er det en rusten gammel toyota, og så lander den og da er det en Ferrari.

Slik er det i så og si alle fly-filmer, noe jeg personlig syns ødelegger mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel mest med at mannen i gata ikke bryr seg filla om det er realistisk eller ikke, og det er stort sett de som går å ser filmene. Det har ihvertfall lite med at de som lager filmene ikke vet hvordan det virker.

 

Nå er jeg også en av dem som irriterer seg over fly/biler som er enkelt gjort i film, men tenk deg om hvor mange ganger du irriterer deg over sykehusscener som er urealistiske, datamaskiner, tannleger, journalister, forskere osv osv.

 

Hvis Hollywood skulle tatt hensyn til enhver nisjegruppe når de lagde film tror jeg underholdingsgenren film hadde dødd iløpet av en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-117A er jo en ren bomber og kan ikke dogfighte eller levere missiler etter det jeg vet ""

 

Iron Eagle er jo en klassiker, om en gutt som fløy i en F-16 fra USA til Irak for å redde faren sin. Så tragisk laget at det er komisk.

 

Husker også en film om ei lita jente som selvfølgelig var den eneste som var ved bevissthet i en bizjet, da kom det selvfølgelig et pussig fly med neon galninger i, som hadde en harpunkanon og la seg ved siden av flyet. Så hoppet de fra det ene flyet til det andre via den linen i stummende mørke, for å prøve å skjære hull i flyet og hente folka ut. Det gikk selvfølgelig ikke, og det hele enda vel med at vi fikk se en MD80 som landa (jenta). ""

 

Dette var vel Airforce one? Ett KC ble sendt opp for å redde Presidentens datter som var overlevende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også en film om ei lita jente som selvfølgelig var den eneste som var ved bevissthet i en bizjet, da kom det selvfølgelig et pussig fly med neon galninger i, som hadde en harpunkanon og la seg ved siden av flyet. Så hoppet de fra det ene flyet til det andre via den linen i stummende mørke, for å prøve å skjære hull i flyet og hente folka ut. Det gikk selvfølgelig ikke, og det hele enda vel med at vi fikk se en MD80 som landa (jenta).

 

Husker denne fimen jeg også. Tragisk dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også en film om ei lita jente som selvfølgelig var den eneste som var ved bevissthet i en bizjet, da kom det selvfølgelig et pussig fly med neon galninger i, som hadde en harpunkanon og la seg ved siden av flyet. Så hoppet de fra det ene flyet til det andre via den linen i stummende mørke, for å prøve å skjære hull i flyet og hente folka ut. Det gikk selvfølgelig ikke, og det hele enda vel med at vi fikk se en MD80 som landa (jenta).

Har sett denne jeg også fikk lyst å gråte ""

I tilegg til at jenta lander flyet helt perfekt så vet hun plutselig hvordan man slår av motorene. Den harpunkanonen var vel en sånn refueling boom for en KC-10 ""

Hadde det bare vært flere fly filmer slik som "Memphis Belle" ""

I "Top gun" er det ikke så rart at de har en F-5 istedet for en mig. Den er vel laget i 1985=den kalde krigen pågikk fortsatt. Tror ikke russerne ville "lånt" vekk flyene sine til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske en film om et fly som i en nødssituasjon måtte fly under vann, og det med en ramjetmotor.. Jeg husker at jeg krøp sammen i sofaen og angret som en hund på at jeg ikke leide Mr. Bean istedet.

 

Ellers er jo "Turbulence"-filmene klassikere når det gjelder dårlige filmer der fly spiller en viktig rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på den elendige filmen Sky Captain and The World of Tomorrow, skjønte aldri meningen og handlingen i den håpløse filmen. At det er en Spitfire som flyr under vann gjør vel ikke det hele særlig bedre ""

 

Husker ikke tittelen på den første, men det stemmer nok at det var den med presidentjenta. Latterlig dårlig, anyway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er gale med flyene i Behind Enemy Lines? Synes nå at det ser ganske ekte ut..

 

Tja, handlingen har vel sammenheng med NATO-operasjonene på Balkan i 1995. Den første F/A-18E/F Super Hornet-skvadronen deployerte først i juli 2002...

 

Scenen der et fly blir beskutt av en SA-13 (?) sier vel sitt den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...