Gå til innhold

laserbruk på Hovden lufthavn!


Svale Andre Leren

Anbefalte innlegg

En mulighet man kan gjøre, er å samle opp slike mennsker sammen, sette dem på et ferdig programert utgått fly til en øde øy. Deretter kobler man ut AP mens en hel bråta med piloter står på en ubefolket øy og blender dem med slike laser pekere mens de febrilsk prøver å lande et fly blendet av laser pekere. Men dette var kun ren fantasi forslag uten fornuft selvsagt. ;) Kan alltids binde dem fast til en påle og kutte av dem øyelokka for deretter blende dem. Men da er man tilbake til huleboer tiden :crazy:

 

Fra spøk og tilbake til virkligheten her:

Hvis dette problemet er økende, noe man får bekreftet gang på gang via media. Så er det kanskje snart på tide at luftfartstilsynet informerer om problemet og hvilke ytterste konsekvenser dette kan få, gjerne med en ubehagelig filmsnutt som viser resultater av idioti rettet mot fly. Start stedet kan være skoler i områder rundt en norsk flyplass i første rekke.

 

Beste hadde vært å total forby laser pekere, men problemet er at da blir det et mer populært smugle gods fra land som ikke praksiserer slike forbud og at man er på stedet hvil.

 

Men noe f_a_e_n_s_k_a_p er det og kan bare tenke å fantasere meg hvor irriterende det kan være. :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lasermåler, som kan måle opp til 70 meter, og den er ganske skummel!

Jeg er var litt uheldig en dag og traff et vindu med laserstrålen og fikk en refleksjon tilbake mot meg, det varte ikke lenge, men det tok ikke lang tid før jeg fikk hodepine.

 

Men egentlig har jeg vært litt skeptisk til at laserstråler skal kunne blende piloter, men etter selv å ha blindet av strølys fra min lille laserstråle, så ble jeg litt skeptisk.

 

Men uansett, det skal utrulig bra treff fra en laserstråle før en eller begge piloter skal kunne bli blendet eventuelt blindet av en laserstråle!

Det må nesten være ett direkte treff, eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstigt fenomen ni har i Norge, har än så länge inte hört om detta i Sverige. Ni får ta och bygga ut fritidsgårdar och erbjuda mer till ungedomen där borta :)

 

Skämt och sido... självklart är detta inte alls bra men vad jag vet så har politiet tagit folk som lyst med laser i tidigare saker?

 

OT: Varför heter det lufthavn och inte flyplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig Tom, leste du artikkelen?

 

Bergen lufthavn Flesland er blant flyplassene hvor problemet er størst. I løpet av mindre enn to timer fredag kveld kom det tre meldinger om blendingsforsøk mot fly som enten var i ferd med å lande eller ta av på flyplassen.
Ifølge tall som NRK har innhentet, er over 60 fly forsøkt blendet hittil i år. Bare i Bergen er det innrapportert 17 slike tilfeller i løpet av året.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer sannsynligvis til å bli vilt upopulært, men greit..

 

Over det siste året har jeg sett innlegg på innlegg angående slike saker på diverse norske flyforum. Felles for dem alle er at det hver gang blir møtt med like stor avsky og "hadde jeg visst hvem det var, hadde jeg gått og banka dem opp med en gang". I media blir det også presentert som om det var første gangen det skjedde. Det er det ikke.

 

Selvfølgelig er det ikke bra, men se heller på hvorfor folk gjør dette. De kjeder seg og så lenge ingen gjør noe med det problemet, kommer dette til å skje igjen og igjen. At dette skjer med fly er en ren tilfeldighet, det kunne like gjerne skjedd med en hvilken som helst annen transportform. Jeg gikk selv på en skole der det å kaste isklumper og snøballer med stein på forbipasserende biler i 50 km/h ble sett på som "sykt kult". Å bli truffet av en slik isklump rundt en farlig sving kan være minst like farlig for bilføreren som for det er for flygeren å bli blenda av laser på finalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstigt fenomen ni har i Norge, har än så länge inte hört om detta i Sverige. Ni får ta och bygga ut fritidsgårdar och erbjuda mer till ungedomen där borta

 

Skämt och sido... självklart är detta inte alls bra men vad jag vet så har politiet tagit folk som lyst med laser i tidigare saker?

 

OT: Varför heter det lufthavn och inte flyplass?

 

Sverige hadde jo i sin tid John Ausonius som for rundt og siktet på folk med laser. Litt mer makabert i og med at laseren var festet på et skytevåpen som ble flittig brukt på de som fikk laserstrålen på seg.

 

Så si alt i luftfarten er vel blitt adoptert fra sjøfarten. Så at det heter lufthavn kommer vel fra denne maritime adopsjonen vil jeg tro :).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstigt fenomen ni har i Norge' date=' har än så länge inte hört om detta i Sverige. [/quote']

 

Å, dere har da noen drittunger hos dere også Timmy, jfr. innlegget med overskriften Laser i Linn's flotte blogg litt nedenfor midten på siden her. :)

 

Fenomenet "rikta laser mot flygplan" verkar ha exploderat det senaste året. Jag är på kontoret idag och pysslar med manualrättning (Jeppesen), uppdaterar C525 AMP, utfärdar crewleg mm och det damp ner en .pdf från flygchefen i inkorgen från Transportstyrelsen som vi piloter ska ta del av. Den heter "Information om bestrålning med (grön) laser".

 

Jag har en pilotkompis som blev beskjuten tre gånger på en vecka (!!), på Roskilde och även Arlanda tror jag, till råga på allt även på natten då ögat är extra ljuskänsligt och pupillen större och därmed även risken att bli allvarligt skadad. Ligister!! Vad vill de uppnå? Jag tror personligen inte att (majoriteten) av beskjutningar görs av "miljövänner", nej, det är nog rent ut sagt vanliga skitungar som roar sig med det här. Undrar om de verkligen tänker så långt att planet kan krascha och människor dö? Skulle de kunna gå in i cockpit och sticka en gaffel i ögat på piloterna? Med största sannolikhet absolut inte, ändå är effekten densamma. Det är alldeles för enkelt att bara ta på sig en jacka, sticka ut till flygplatsen och vifta lite med en laser.

 

Waltair har tack och lov inte råkat ut för några laserbeskjutningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstigt fenomen ni har i Norge, har än så länge inte hört om detta i Sverige.

Det er mulig man i Sverige har større problemer med rekrutteringen til denne idretten. Kanskje fordi man ikke har vært like gode til å reklamere for dette i media?

 

Men "søta" bror og deres FOI har snart løsningen klar, kom jeg tilfeldigvis over her; Soon there will be protection against laser attacks.

FOI's researchers are close to arriving at a solution to the problem of blinding laser attacks against airplanes upon take-off and landing.

 

The problem of strong laser light directed against airplanes exists throughout the world, but is most prevalent in USA. In Sweden, more than 20 cases have been reported and these have primarily occurred during approaches to Bromma and Arlanda.

 

Flyplass er vel for vulgært. De fleste i Norge sier; lufthavn, farin, og fjernsynsapparat, når de snakker om; flygplats, socker, och TV. ;)

 

Men litt mer alvorlig, så er opprinnelsen som Jan F sier, men jeg vet ikke om det er noe regler for når det skal kalles hva i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen plasser er betydelig mer utsatt for dette svineriet enn andre. Hva om politiet inviterer foreldre og barn til et felles møte og opplyser om faren med denne aktiviteten? Kan jo hende at foreldre vil gå gjennom lommene til avkommet hvis de får opplyst at poden kan bli siktet for drapsforsøk på 90 passasjerer.... Gjør seg veeeldig dårlig på CV`n...

Mulig jeg skyter spurv med kanoner her, men blir så eitrende sint når jeg hører om dette. Som om ikke pilotene har nok å gjøre på en short finale i ruskevær, om de ikke skal være nødt til å sitte med en hånd foran øynene lissom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har også været en del episoder i København (30-35 episoder i nogle måneder) og i Roskilde Lufthavn (minimum 20).

 

Man fangede faktisk en mann, som havde lavet hvertfald 1 episode i Roskilde. Han er 58 år er nu sigtet forat have lavet over 20 episoder med en grøn laserpen, hvoraf hvertfald 1 gjorde, at piloten måtte afbryte landingen. Han blev anholdt efter at have sigtet på en af det danske forsvars helikoptere.

 

Han kom for en deommer og erkendte tilfeldet med helikopteren, men resten negter han.Politet mener, at han kan risikere op til 8 års fængsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lovlig i Norge dette? tror det er det, men er ikke sikker. men uansett.. så en på vei hjem fra skolen i går, når jeg ventet på båten, som sto med laserpenn, han driver å vifter rundt med den og lyste også i ansiktet på personer, så også at han lyste på en bygning som sto et godt stykke unna og det viste ganske bra. Skal ikke si at han er en som ville lyst på fly, men dette var i Molde og der går innflygningen til bane 07 rett over byen og der vi står. Så om det da hadde kommet et fly der og da, om han da ville forsøkt å siktet på flyet?! skal ikke ha fordommer mot ham og si at han ville gjort det, men vet aldri om han bare ville gjort for å vise seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...