Gå til innhold

Aldri mere Norwegian


Jørn-Vidar Johansen

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Her har en person bestilt billetter' date=' AKESPTERT VILKÅRNE ved bestillingen, for så å klage etterpå?? Nei,dette blir syting. Gjort er gjort og flyselskapet kar KUN fulgt sine egne regler som DU har akseptert ved bestillng.At du er uenig i det du selv har akseptert, er en helt annen sak.

 

[/quote']

Oh, synes ikke dette var ett diplomatisk og oppløftende svar fra en moderator. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det vært lov å vise skjønn' date=' innsett at den som sjekket inn faktisk hadde betalt for 40 kilo (riktignok fordelt på 2 kolli) og latt det bli med en muntlig bemerkning. [/quote']

Med fare for å gjenta meg selv: Man betaler slett ikke for 40 kg baggasje. Man betaler for to kolli som ikke veier mer enn 20kg hver. Ja, det er lov å vise skjønn, og det skal du ikke se bort fra at innsjekk av og til gjør. Men har man en koffert på over 20kg skal man ikke ta det for gitt at det holder å smile pent i innsjekkskranken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ryggene til de som jobber der tåler mere da vi betaler for det?

 

Jeg har jobba som stuer for DY og jeg VET at ryggene deres ikke tåler mer om noen betaler for det, stuerne får heller ikke ei krone av det pax må betale i overlast.

 

En ting vil jeg gjerne meddele, og det er at det er ikke hyggelig å være stuer når flyene fra Allicante og Murcia kommer på vårparten og pensjonestene kommer hjem fra deres vinterboliger der nede. det er et H****te. Dessuten sloss de nesten om hvilken som er hverandres rullator og "den sitteputa var min". ÆSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes igrunn at episoden med overvekt jeg hadde med CO39 var fin jeg... Jeg skulle betale overvekt for en koffert og kom så langt til at jeg skulle trekke kortet... programmet på datamaskina til bagasjemannen gjorde en ulovlig operasjon og måtte bli avsluttet, noe som i tillegg hengte hele systemet. Det ble en svært billig overvekt for meg den gangen :)

 

EDIT: Jeg vil gjerne takke Bill Gates og Microsoft for gratis HEAVY-koffert med CO39 i August 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er dette en måte å dra inn noen ekstra kroner på. Jeg fløy KLM foe en del år siden, vi hadde 16 kilo overvekt. Jeg var forberedt på å betale, men ikke 245 (!) kr pr kilo. Løsningen? Vi fikk spredt våre kilo over på en kompis som hadde 16 kilo "for lite".

 

Poenget er at du har betalt for 20 kilo i billettenprisen. Om du har betalt for 40 kilo, ja så skal du ha 40 kilo tilgjengelig. Å hevde noe annet er lureri.

 

Nå er jeg i den lykkelige situasjonen at jeg ikke flyr for/med LoCo, så jeg slipper å finelese vilkårene. Men hva vet jeg, jeg er til og med så gal at jeg installerer Java uten å lese vilkårene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler er regler å de skal følges, kjører man for fort med bil å blir tatt i fartskontroll kommer man ikke langt med å skylde på at man ikke har blitt tatt før.

 

Litt på siden angående vekt, kjører man bil med tilhenger med henger så veit vel de fleste at totalvekta er 3500 kilo med vanlig B sertifikat. Eks: bilen har en totalvekt på 1800 kilo hengeren har en totalvekt på 1800 kilo, det blir 3600 kilo altså 100 kilo for mye men det er vist hengeren er fulllaste. Blir du stoppet med hengeren tom, da blir vel totalvekta ca 2300 kilo, da får man bot å må sette igjen hengeren fordi man kan overstige totalvekta. Mange som har brent seg på dette.

 

Blir nok sikkert flere turer på meg med Norwegian :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Poenget er at du har betalt for 20 kilo i billettenprisen. Om du har betalt for 40 kilo' date=' ja så skal du ha 40 kilo tilgjengelig. Å hevde noe annet er lureri.

[/quote']

 

Du har jo ikke betalt for en flybillett og 40kg bagasje. Du har betalt for en flybillett og muligheten til å ta med deg 2 koli på inntil 20kg hver.

 

Blir tullete å stå å krangle med checkin folka etterpå når de ikke gjør noe annet enn å følge den avtalen du gjorde med flyselskapet når man kjøpte billettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å få med så store kolli som mulig :P

 

Jeg reiste en gang med Norwegian til Bergen på jobb med to store flightcaser på ca 80 kg hver.. Tuslet til "spesialbagasje" og hadde forbredt meg på tidenes overvektsgebyr..

 

Men hos gutta hos "spesialbaggasje" fikk de ikke sjekket inn tingene før jeg hadde fått tags hos den vanlige innsjekkningsskranken.. Og der fikk vi ikke disse flightene opp på vekta, så fikk tags i hånden og henvist tilbake til spesialbaggasje..

 

Der sier de noe slikt som.. "Ja, dette burde det vel vært betalt overvekt for, men det har jo ikke vi noe med".. og sender greiene igjennom..

 

Nøyaktig det samme skjedde på Flesland på hjemturen.. Norwegians billigste billett - og ikke en krone i ekstra gebyr :D

 

Antar jeg har hatt flaks, men syntes det var riktig så hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Poenget er at du har betalt for 20 kilo i billettenprisen. Om du har betalt for 40 kilo' date=' ja så skal du ha 40 kilo tilgjengelig. Å hevde noe annet er lureri.

[/quote']

 

Du har jo ikke betalt for en flybillett og 40kg bagasje. Du har betalt for en flybillett og muligheten til å ta med deg 2 koli på inntil 20kg hver.

 

Blir tullete å stå å krangle med checkin folka etterpå når de ikke gjør noe annet enn å følge den avtalen du gjorde med flyselskapet når man kjøpte billettene.

 

Når du betaler for bagasje, så betaler du for det det koster å befordre den, pluss en viss avanse til selskapet. Har du betalt for 40 kilo så burde det være fullstendig likegyldig om den ene kofferten veier 15 kilo og den andre 25. Når de så i tillegg lar noen betale for to kolli a 20 kilo men "tar bort" halvparten fordi du har med en gratis barnevogn som plutselig blir til ett kolli, da er det lavmåls.

 

Det er sånn lavmålsselskapene driver. De spekulerer i at folk ikke leser den lille skriften, og så suger de ekstra penger ut av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydligvis ALDRI løftet en eneste koffert over 20kg, å stue 110 kofferter på 35kg hadde du aldri maktet, og det er nettopp dette som forhindres ved å ha slike regler og dyre gebyr for overvekt over 20kg.

Dette er forresten regler samtlige selskaper har, kanskje har akkurat du vært heldig når du feks har reist med SAS, men enkelte er heldige og slipper unna uten å betale men med beskjed om at "Du må pakke bedre neste gang" dette skjer nok i Norwegian og alle andre selskap også. Men fakta er at de fleste har regler for alt over 20kg skal betales for. Det er likegyldig hvor mange kolli du har, om du har kolli på over 20kg må du betale overvekt uansett hvor idiotisk Aslak finner det, nettopp fordi dette er reglene deres. Og klage på dette etter du har bestilt og akseptert regler og vilkår er for dumt.

 

Over til neste, lavmålsselskap? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva forskjellige folk mener om ulike flyselskaper, men at du kommer med en slik kommentar viser bare hvor trangsynt du er. De fleste selskaper har regler på antall kg per kolli, uansett om du har betalt 1 eller 10 000 kolli kan du kun ha 20kg per kolli. Om du har funnet ut noe annet, vis meg referanser.

 

SAS tar 50kr per kg over 20kg innen norden.

Finnair tar vel 85kg per kilo over 20kg innen Europa.

 

 

Kan ikke si annet enn at disse reglene gjør vår dag som arbeider på flyplass MYE lettere, og jeg betaler gladelig overvekt om jeg har når jeg reiser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kilo pr kolli har fint lite med stuere å gjøre. Betaling for overvekt har aldri gått til stuerne. Det henges på en Heavy tag som warning, og dett var dett. Det finnes dog en maxgrense for bagasje (universal) og den er 32 kilo.

 

Selvfølgelig er det en generell 20 kilos grense (Eller 15 for de virkelig kjipe selskapene), men det har aldri vært et problem når jeg har 25 kilo og kjerringa 15 kilo siden vi ikke overskrider 40 kilo som er vår samlede grense.

 

Det finnes et veldig enkelt ord som beskriver dette: Service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne ikke du bare pakket de ekstra kiloene i din kones koffert og spart stuernes rygger?

 

Det er egentlig ett fett hvor pengene går. Sånn jeg ser det er det en "bot" man må betale når det veier mer enn 20kg slik at stuerne skal slippe å overbelaste ryggen sin. Hvor pengene går er for meg revnende likegyldig, ettersom det er stuernes rygger man bør bekymre seg for, istedenfor i hvilket sluk pengene går. Du får ikke igjen de pengene uansett.

 

Solidaritet for stuerne!

 

Jeg har løftet nok kasser med ribbe som veier bortimot 20-30 kilo når de kommer til butikken. Og vi selger ikke få tonn med ribbe i jula. Jeg kan tenke meg hvordan stuerne har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne ikke du bare pakket de ekstra kiloene i din kones koffert og spart stuernes rygger?

 

Det er egentlig ett fett hvor pengene går. Sånn jeg ser det er det en "bot" man må betale når det veier mer enn 20kg slik at stuerne skal slippe å overbelaste ryggen sin. Hvor pengene går er for meg revnende likegyldig' date=' ettersom det er stuernes rygger man bør bekymre seg for, istedenfor i hvilket sluk pengene går. Du får ikke igjen de pengene uansett.

 

Solidaritet for stuerne!

 

Jeg har løftet nok kasser med ribbe som veier bortimot 20-30 kilo når de kommer til butikken. Og vi selger ikke få tonn med ribbe i jula. Jeg kan tenke meg hvordan stuerne har det. [/quote']

 

Jeg har ikke noe i mot stuere, men det er ikke det dette handler om.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du forklarer hva det egentlig handler om' date=' hvorfor det skal være greit for stuerne at du pakker for mye i kofferten din. [/quote']

 

Fordi 32 kilo er definert som max grense på checked in luggage, ikke 20. De fleste større europeiske selskap har 23 kilo som grense, og noen har 30 kilo som grense avhengig av type billett.

 

Det handler om penger, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kilo pr kolli har fint lite med stuere å gjøre. Betaling for overvekt har aldri gått til stuerne. Det henges på en Heavy tag som warning' date=' og dett var dett. Det finnes dog en maxgrense for bagasje (universal) og den er 32 kilo.

 

Selvfølgelig er det en generell 20 kilos grense (Eller 15 for de virkelig kjipe selskapene), men det har aldri vært et problem når jeg har 25 kilo og kjerringa 15 kilo siden vi ikke overskrider 40 kilo som er vår samlede grense.

 

Det finnes et veldig enkelt ord som beskriver dette: Service. [/quote']

 

Klart er det Service, men hadde selskapet fått snurten i at flere 100 personer slipper unna med 5 kilo her og 5 kilo der så hadde det blitt bråk. Du har vært heldig, det er alt. Ikke alle har sluppet unna akkurat den dagen du slapp, og hos akkurat den personen du slapp å betale hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke dårlig service å følge regler som den reisende godkjente når de kjøpte sin billett.

Alle står fritt til å velge et selskap som ikke har regler om at man ikke får se på en totalvekt i forhold til vekt pr. enhet.

 

De fleste større europeiske selskap har 23 kilo som grense' date=' og noen har 30 kilo som grense avhengig av type billett.

Det handler om penger, rett og slett. [/quote']

Dette går som sagt på type billett, og også reiserute, så med mindre du flyr fullpris, eller interkontinentalt, er dette stort sett ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er en helt utrolig tåpelig diskusjon. Kan ikke folk lese reglene for hva de kan ta med av baggasje får de betale når det er overvekt.

 

Det samme gjelder for håndbaggasje som kan tas med inn i flyet. Her synes jeg selskapene er alt for slepphent med å overholde egne regler. Folk tar pinadø med seg det mest utrolige og har med seg både ett og to og tre kolli. Det står da angivelig at man kan ha med ett kolli av en viss størrelse!!!

 

Tro hva mange av dere som kverrulerer om vekt på baggasjen hadde sagt om noen hadde kommet på deres jobb og tuklet med reglene.

 

Les reglene FØR dere trykker på aksept når dere bestiller billett så slipper dere trøbbel på flyplassen. Har mer en en gang sett folk stå i skranken og krangle med betjeningen og forsinker dermed alle andre som står i kø.

 

Tåpelig å stå og diskutere med folk som er ansatt for å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Poenget er at du har betalt for 20 kilo i billettenprisen. Om du har betalt for 40 kilo' date=' ja så skal du ha 40 kilo tilgjengelig. Å hevde noe annet er lureri.

[/quote']

 

Du har jo ikke betalt for en flybillett og 40kg bagasje. Du har betalt for en flybillett og muligheten til å ta med deg 2 koli på inntil 20kg hver.

 

Blir tullete å stå å krangle med checkin folka etterpå når de ikke gjør noe annet enn å følge den avtalen du gjorde med flyselskapet når man kjøpte billettene.

 

Når du betaler for bagasje, så betaler du for det det koster å befordre den, pluss en viss avanse til selskapet. Har du betalt for 40 kilo så burde det være fullstendig likegyldig om den ene kofferten veier 15 kilo og den andre 25. Når de så i tillegg lar noen betale for to kolli a 20 kilo men "tar bort" halvparten fordi du har med en gratis barnevogn som plutselig blir til ett kolli, da er det lavmåls.

 

Det er sånn lavmålsselskapene driver. De spekulerer i at folk ikke leser den lille skriften, og så suger de ekstra penger ut av deg.

Les hva Rolf skriver! Du har ikke betalt for 40kg bagasje.

Kofferter på over 20 kg er veldig uhåndterlige. Selv om overvetkskronene ikke går rett i lomma på stueren som håndterer kofferten, er stueren allikevel glad for at selskapet tar betalt for overvekt, rett og slett fordi det hindrer at 50% av koffertene veier 32kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke dårlig service å følge regler som den reisende godkjente når de kjøpte sin billett.

Alle står fritt til å velge et selskap som ikke har regler om at man ikke får se på en totalvekt i forhold til vekt pr. enhet.

 

De fleste større europeiske selskap har 23 kilo som grense' date=' og noen har 30 kilo som grense avhengig av type billett.

Det handler om penger, rett og slett. [/quote']

Dette går som sagt på type billett, og også reiserute, så med mindre du flyr fullpris, eller interkontinentalt, er dette stort sett ikke aktuelt.

 

Folk sitter ikke å finleser småskriften når de bestiller billetter, det er denne diskusjonen et bevis på. At Norwegian er på klagetoppen i Norge er et annet.

 

Også var det dette med sunn fornuft da. Stakkaren som reiste med rullestol og som fikk 500 kr i gebyr fra FR fordi de måtte trille han gjennom terminalen. Det sto sikkert et eller annet sted også, men man forventer det ikke.

 

Om du fikk en regning på 10000 kr fordi du trykket på Acceptknappen når du installerte Java, hadde du betalt med et smil da? Om det inni all den informasjonen de ber deg akseptere, lå begravet en sånn klausul?

 

Jeg garanterer dere èn ting: Alle de pålegg som flyselskapene har fått tredd nedover hodet, i hovedsak fra EU, så som rettighetene ved kanselleringer/uregelmessigheter, retten til gratis å ta med rullestoler, pålegg om å opplyse den egentlige prisen på billetten, pålegg om faktisk ha ett antall seter til de lokkeprisene som blir avertert, osv, osv, har kommet pga lavkostselskapene.

 

Fikk du en dritt fra Norwegian dersom de kansellerte flyvningen din før disse påleggene kom? Niks! Det hadde du akseptert da du kjøpte billetten. "Vi tar ikke noe ansvar og du kan få en ny billett om 2 uker. Ha det bra og takk for at du valgte oss", dvs om du kunne finne en representant for selskapet overhodet.

 

23 kilo er normalen når du flyr turistklasse med de fleste store europeiske selskap. Det har ikke noe med fullpris å gjøre. 30 kilo er som oftest reservert businessclass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...