Gå til innhold

Aldri mere Norwegian


Jørn-Vidar Johansen

Anbefalte innlegg

Leverte kona og datterne min på Gardermoen igår, de skulle med Norwegian til Las Palmas. Da vi booket turen bestillte vi 2 kolli på 20 kilo hver, hun skulle ha med seg en barnevogn og en koffert. barnevogna veier 8 kilo og kofferten hennes veide 24 kilo, det ender med at hun må betale overlast på kofferten. Synes dette er småelig av Norwegian, vi skulle sikkert lest reglene bedre men hun har jo betalt for 40 kilo har med seg 32 kilo og må betale overlast :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Hadde omtrent samme opplevelse, men da bare informerte de om reglene og lot det "gå for denne gang".

Hadde vært billigere å sende en ekstra sekk for disse ekstre 3-4 kiloene og sa jeg selvfølgelig skulle gjøre dette neste gang.

 

Jeg flyr ALLTID Norwegian om strekningen trafikeres av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tillates 2 kolli pr passasjer pr strekning, maks vekt pr kolli er 20 kilo. Dersom den totale vekten overstiger 40 kilo eller hvert enkelt kolli veier over 20 kilo vil de ekstra kiloene bli belastet som overvekt. Har du mer en 2 kolli, uansett vekt, vil det overstigende bli belastet som overvekt.

 

Hvorfor er det småelig av DY og følge reglene? Det er vel heller latskap fra dere, som ikke kan de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er folk på andre siden som faktisk skal ta imot deres bagasje, som også er mennesker, og som har en rygg å ta vare på. Det er altså en grunn til at det står klart i reglene at man kan ha 20kilo per kolli. Du kan jo selv tenke deg å løfte 189 kofferter fra bakkeivå og opp i et fly der alle koffertene veier 4-5 kilo mer enn det som er lov å ha med. Du holder ikke ut lenge da.

 

Den lille avgiften er jo prevantiv, slik at du kanskje lærer til neste gang at du heller fordeler vekten på de to kolliene, og dermed gjør arbeidsdagen mye lettere for folka på andre siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er:

Inntil to kolli per person, a 20kg. Det er utrolig mange som da tenker " Ah, 40kg, mer enn nok" så pakker de en jævel tung koffert og drar til flyplassen.

Og må da betale overvekt, for alt over 20kg i det ene kolliet, som er reglene. Har du over 32kg, får du ikke sende kolliet.

Slik er det, om du ikke liker reglene deres så trenger du sikkert ikke reise mer med dem.

Men at det er Norwegian sin feil, det er det ikke. Om du leser alt du trykker at du "Godtar" når bilettene bestilles, så kommer alt dette opp.

 

Og ja, vi er strenge med overvekt nettopp pga dem som skal løfte disse koffertene, slik at neste gang du leverer kona så har du heller 2 kofferter a20kg istedenfor en tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var bare tullprat.

Tror vel det er lurt å lese reglene først,er sikkert riktig det som er gjort.Husk dette er et lavprisselskap så noe sted må man tjene litt penger.Det med stuere og er et viktig poeng.Har selv stått og løftet på bag som ikke var merket heavy,og trodd det var rundt 20 kg som da veier nesten 40.Du kan lett ødelegge en rygg på dette,men ikke alle som tenker lengre en nesa rekker.Norwegian har vært veldig snille på dette før men nå har dem begynt å ta tak i dette med heavy bag.

Har man da 200 bag som skal inn i flyet og halparten er heavy så er det ganske tungt det kan jeg skrive under på.Ikke unormalt at det er rundt 4 tonn på 737 800 f.eks.Men men reise med SAS eller et annet selskap og ta med deg så mye du vil så skal vi se hva som skjer da vet du.PS Eirik da et godt poeng der med 2X20 hehe

Lykke til God tur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Thomas, Marcus, Eirik og Rune her.

 

Er selvfølgelig mye "hygeligere" i denne situasjonen å møte noen som ikke er så nøye ift. å følge reglene her, som er villige til "å strekke bestemmelsene noe", "se litt mellom fingrene", "la det gå for denne gangen" osv. osv.

 

Men jeg syns allikvel man fullt ut skal både respektere flyselskapet og akseptere sine egne feil ved å finne seg i å bli pålagt ekstra avgift hvis det blir påvist man bryter dem. Dette både fordi reglene er såpass klare og at man faktisk også ved kjøp av billettene spesifikt har godtatt at slik bare er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.2. Innsjekket bagasje

 

All innsjekket bagasje må merkes tydelig med navn og telefonnummer.

 

 

Det tillates 2 kolli pr passasjer pr strekning, maks vekt pr kolli er 20 kilo. Dersom den totale vekten overstiger 40 kilo eller hvert enkelt kolli veier over 20 kilo vil de ekstra kiloene bli belastet som overvekt. Har du mer en 2 kolli, uansett vekt, vil det overstigende bli belastet som overvekt.

 

Nettgebyr bagasje

Norge Storby Sør-Europa Afrika

NOK 40,- NOK 55,- NOK 60,- NOK 60,-

Stasjonsgebyr bagasje

Norge Storby Sør-Europa Afrika

NOK 80,- NOK 120,- NOK 120,- NOK 120,-

 

Overvekt:

Innenlands: NOK 65 pr kilo

Internasjonalt: NOK 60 pr kilo

 

Dette står svart på hvit her ja.

 

http://norwegian.no/sw185.asp#2-3

 

Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tillates 2 kolli pr passasjer pr strekning, maks vekt pr kolli er 20 kilo. Dersom den totale vekten overstiger 40 kilo eller hvert enkelt kolli veier over 20 kilo vil de ekstra kiloene bli belastet som overvekt. Har du mer en 2 kolli, uansett vekt, vil det overstigende bli belastet som overvekt.

 

Direkte fra Norwegian nettsider.

Mange som går på en liten smell her, og pakker 3 kofferter på 20kg, og kommer til flyplassen og sier de må betale for det ene, for de har bare fått mulighet til å betale for 2 på nettsidene. De må da betale overvekt på 20kg på det siste kolliet, siden Norwegian maks har 2 kolli per pax.

 

Ser noe var raskere ute enn meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.1 FRIBAGASJE

Du kan ta med deg bagasje uten å betale ekstra gebyr, så lenge det er i

samsvar med våre bestemmelser. Disse bestemmelsene kan du få ved

henvendelse til oss eller våre autoriserte agenter.

8.2 OVERVEKT

Du må betale en avgift for befordring av bagasje som overstiger den fastsatte

vekt for fribagasje. Satsene for hvor mye som skal betales kan du få

hos oss eller våre autoriserte agenter.

DETE ER HOS SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok reiseadrenalinet har tatt deg Jørn.Du har nok ikke satt deg inn i de faktiske reglene.Ser mye av det samme med de reisende om dagen dem trykker på innsjekkautomatene og aksepter.Det med Reise med barnevogner og barn gåstoler etc har du helt rett Eirik.Barnevogn blir registert som 1 kolli ja men du skal ikke betale for den.Dem må jo vite hvor mange kolli som er lastet i flyet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er småelig av Norwegian' date=' vi skulle sikkert lest reglene bedre men hun har jo betalt for 40 kilo har med seg 32 kilo og må betale overlast :mad:[/quote']

Hun har betalt for to kolli på maks 20kg hver, det er ikke det samme som 40kg baggasje.

Som Marcus sier har overvektsprisen en preventiv virkning. Tror du kona di tar med en bag på 24 kg neste gang? ;) En koffert på 24kg er veldig tung i forhold til en gjennomsnittlig koffert (11-13kg).

 

Har man da 200 bag som skal inn i flyet og halparten er heavy så er det ganske tungt det kan jeg skrive under på.Ikke unormalt at det er rundt 4 tonn på 737 800

Glad jeg er i militæret i sommer. Det er ingenting i forhold til en sommer som stuer :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det blir feil av ett flyselskap å følge de interne prossedyrer og regler for selskapet. Passasjerene blir også informert på billetter etc. hvor mye last som er tillatt å ha med seg. I de fleste tilfeller vil nok selskapet se mellom fingrene på slikt, men hvis flyet er fullt, samt at strekningen er lang synes jeg det blir rett at man må betale for det "ekstra" man har med seg.

 

Tror du hadde sluppet unna med ett smil om du hadde reist innenriks en torsdags kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sånn ja' date=' må nok få gjort noe med overskriften på emnet her :) Jeg har vel rett og slett driti meg ut. [/quote']

 

Den uttalelsen synes jeg det står respekt av Jørn-Vidar!

 

Sånn litt på siden av denne saken vil jeg nevne at det også er et problem at mange ansatte "lar det gå for denne gang" osv. Neste gang får passasjeren et nei og hisser seg opp overfor den stakkars ansatte som bare følger reglene selskapet har satt. Har sett dette ofte nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det blir feil av ett flyselskap å følge de interne prossedyrer og regler for selskapet. Passasjerene blir også informert på billetter etc. hvor mye last som er tillatt å ha med seg. I de fleste tilfeller vil nok selskapet se mellom fingrene på slikt' date=' men hvis flyet er fullt, samt at strekningen er lang synes jeg det blir rett at man må betale for det "ekstra" man har med seg.

 

Tror du hadde sluppet unna med ett smil om du hadde reist innenriks en torsdags kveld.. [/quote']

 

Det du sier hadde vel blitt galt det også.

 

Poenget her er vel at han faktisk har betalt for 40 kilo (riktignok fordelt på 2 kolli) mens han kun hadde med seg 24 kilo (men i ett kolli). Det han altså blir "straffet" for her er at det ene kolliet veier for mye og således belaster stuere og andre bagasjehandlere unødvendig. Og denne belastningen blir neppe mindre (pr kolli) om flyet er fullt eller ikke.

 

Men jeg tillater meg å tvile sterkt på motivene til Norwegian her. Jeg tror faktisk ikke noe på at de tenker så veldig mye på bagasjehandlerne men heller på sin egen "lommebok" og muligheten til å kunne grafse til seg noen ekstra kroner. Muligens så er jeg kynisk men jeg tror altså det er slik.

 

Her hadde det vært lov å vise skjønn, innsett at den som sjekket inn faktisk hadde betalt for 40 kilo (riktignok fordelt på 2 kolli) og latt det bli med en muntlig bemerkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sånn ja' date=' må nok få gjort noe med overskriften på emnet her :) Jeg har vel rett og slett driti meg ut. [/quote']

 

Det er akkurat slik holdning som får mennesker fram i livet, mennesker om er villige til å "bukke under", men fortsatt med hevet hode. Utrolig br at vi har personer av alle "grader" her på forumet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...