Gå til innhold

FSX har ødelagt hobbyen!


Morten Aalberg

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært rimelig aktiv med FS siden 1994 synes jeg nå hobbyen er i ferd med å bli ødelagt for min del.

 

Fs2004 er vel det siste av det virkelig gode vi sitter igjen med. Norway Airports, og alt det der. All honnør til de gutta der, rett og slett fantastisk.

 

Men nå, nei og nei. Alt er blitt kjøpevare så entusiasmen for min del er absolutt synkende.

 

Boeing 737 er og blir en av mine virkeige favoritter. I FS2004 ble det mange timer med PIC og Norwegian textures.

 

Så skulle jeg ta steget til FSX da. Leste på nettet at PMDG skulle komme med en helt ny utgave av 737-NG for FSX. Coming soon sto det for et år siden og det står akkurat det samme nå på PMDG`s hjemmeside. Ikke en bokstav er endret, det er Amerikansk markedsføring på det beste. Pæng, det e det eineste som telle.

 

Gikk til anskaffelse av det råeste man kunne få av PC sist Januar, ca. 20.000,- tror jeg det var. Valgte Windows Vista da denne vistnok skulle være det beste for fremtiden. Valgte samtidig 64 Bit for den kunne utnytte 4 mb ram. Kyss mæ en viss plass. Dårlig med kompatible addons der da.

 

Nei det er nok med litt stor skuffelse at jeg ser min kjære hobby blir slukt av buiseness.

 

PS! Leste på nettet at min kjære PIC nå var kommet for FSX. Betalte selvfølgelig for dette tillegget og var i fyr og flamme. Etter masse trøbbel og problemer måtte jeg til slutt skrive til Wilco. Kom jo et veldig greit svar derfra. Den er ikke kompatibel for 64 bit. Hvor kunne man lese det på det tidspunktet??? Men de fikk mine penger og er sikkert glad for det. Lurt igjen.

 

Ha en strålende helg alle sammen.

 

mvh

 

Morten i Trondhjæm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke hold deg til fs9? Jeg flyr mest fs9 og noen turer med fsx. All hobby koster penger. Om du spiller fotball eller fly med simulator så kommer en at det er noen som skal tjene penger på det.

Jeg er meget glad at ikke de som laget "norske flyplasser" tok betalt for det. De har gjort en meget god jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Litangen

Å gå for 64bit-versjon av Vista uten å undersøke hvilke konsekvenser det medfører, vitner om noget slett forarbeid/research IMHO.

 

Samt at å påstå at Vista er det beste for fremtiden, er i beste fall en uvitende uttalelse av selger(?). Akkurat dette har dog ikke så mye med trådens tema å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot at ting er blitt payware. Det har bare gjort at kvaliteten på addons har gått kraftig opp. Det finnes fortsatt masser av freeware. Men det er klart at det er ikke så mange som gidder å bruke månedsvis på å lage addons uten å sitte med noe igjen for det. Og det er heller ingen selskaper som kan lage addons som dem bruker år på å utvikle uten å ta betalt for det.

 

Når det gjelder performance fs2004 vs. FSX så har FSX en mye mer smooth performance enn FS2004 hadde. Blant annet fordi FSX støtter multi core. Det gjør ikke FS2004. Pluss at grafikken i FSX er sinnsykt mye bedre. Hvis du stiller FSX til å vise grafikk på FS2004 nivå så vil du se at performancen vil fly i taket. Hvis ikke så har du gjort noe feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte heller ikke problemet her. Det er jo bare å holde seg til FS9 ?!?!

 

Jeg liker å gå lange turer i naturen. Kjøpte for litt siden et par fjellstøvler som virkelig var noe søppel. Hva gjorde jeg? Hentet fram de gamle igjen. Jeg lot ikke interessen for friluftsliv bli ødelagt av den grunn. Jaja... slett sammenligning, men jeg har vel et poeng? :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har absolutt et poeng Tom Arild.

 

Trådstarter sparker jo litt i alle retninger her syns jeg, men kan tross alt forstå noe av frustrasjonen.

 

Men det er jo ikke uløselige problemer akkurat, og valgets kvaler mellom ditten og datten syns jeg alltid jeg har hatt med FS. Det er fordeler og ulemper med de fleste alternativene med både fly, scenery, operativsystem, osv. Selv løser jeg ganskel enkelt dilemmaet med å bruke begge deler. Alt til sin tid, og sin bruk. :)

 

Jeg har som mange andre her, noen FS9-fly jeg ikke vil gi slipp på (alle forøvrig betalvare), og vi har jo våre kjære norske flyplasser for FS9, men når jeg flyr den nye MD-11 over USA er jeg jammen glad jeg har FSX også.

 

Hvis jeg skal klage over noe, så syns jeg det må være at utviklerne bruker så lang tid på å få ut godbitene til FSX, og at det tok alt for langt tid å få FSX oppdatert til en akseptable standard ytelsesmessig. At Microsoft i tilegg var sleipe nok til over en periode ta betalt for DX10 som skulle ha vært med i utgangspunktet, og at dette ikke kan sies å ha blitt som forventet, er vel omtrent som forventet fra den kanten.

 

Så løsningen her er i mine øyne som de andre sier: fortsett med FS9!

Det drives jo til og med fortsatt utvikling av nye fly og addon's for FS9. (Dessverre syns jeg, men heldigvis for mange andre)

Og hvis man er opptatt av frivillighet, mye gratis, og ikke låsing til Microsoft, er vel X-plane også et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he skjønner veldig godt frustrasjonen;)

Men du har ikke gjort noen research her tror jeg ;) da kjøpt Vista=ikke anbefale ennå holde deg til XP står felere steder i forumet ;)

og i tillegg 64bits ikke bra hold deg til 32 står også en del om dette i forumet ;)

 

Anbefaleing, reaktiver evt XP du hadde på den gamle PCen på den nye eller bruk en 32 bits vista plate og installer Vista 32 bits isteden for 64 bits vista har du ultimate følger det med plate for 32bits også tror jeg;)

 

Men anbefaler absoulut XP ennå til FSX;) da PMDG faktisk sier at deres produkter har problemer med Vista .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Kjøpe seg hamster da.......neida, litt enig men trådstarter, savner pmdg 737 jeg også....meeen alt det andre er jo blitt mye bedre synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja' date=' ikke all paywayre har god kvalitet. Abacus lager drit, kan ikke få sagt det nok. Men de tjener jævlig godt, flyene og alt ser jævlig flott ut på bildene de har, men når man har kjøpt det suger det mer enn pampers. [/quote']

Visdomsord fra Eirik her! Tror alle kan være enige i dette!

 

Lurer på om det finnes en hat side..

 

Har du noen gang kjøpt abacus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere lyst på:

En PMDG nå som er like dårlig som de fleste Wilco produkter.

Eller vente 1 år elelr 2 og få PMDG slik PMDG er til FS9?

 

Jeg får min del venter på A320 fra Airsimmer. Og bryr meg ikke om jeg skal vente 1mn eller 2 år. Så lenge jeg får PMDG eller LEVEL-D kvalitett så skal jeg vente og kan betale 4000 spenn for det også!

 

Men når FS9 fungerer utmerket å gå over til FSX ser jeg ikke noe poeng i, utennom grafikken. Men grafikken er ikke alt her.

Se bare på spill fra ID Software. Masse grafikk, men hjelper det? Nei spillene su"#¤"#¤ noe helt vanvittig!

 

Vista 64bit. Vel. Det tar noen få min med googling for å finne ut at vista 64bit er ikke akkurat gjennomført operativ system.

 

Har selv kjøpt et veget kraftig PC med 64bit vista. Og jeg har torturert meg selv i over halv år. Hver dag ga jeg den en sjanse til. Nå har jeg ikke 64bit Vista og angrer ikke på det et sek.

 

Så dritt i FSX, dritt i Vista 64bit. Legg inn Vista 32 bit, og FS9 og nytt FS verden som før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter - min del av denne hobbyen ble også lagt på hylla sommeren for et års tid siden. Da solgte jeg rubbel og bit av yoke, pedaler, TrackIR, add-ons og flysim.. Jeg var mildt sagt lut lei av simulatoren, og ikke minst miljøet og tonen her inne (men det er en annen sak jeg regner med alle husker, eller fortrenger).

 

Nå for et par ukers tid siden fikk jeg ånden over meg, og ville starte med blanke ark. X-plane var det VISA-kortet glefset over, og så langt - storfornøyd. Kanskje det er noe for deg? Starte med blanke ark på noe helt annet? Jeg kan ikke si noe på om det er realisme til tusen, og kan heller ikke si det er like detaljert grafikk som FS9/FSX - men det duger i massevis for min del for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja' date=' ikke all paywayre har god kvalitet. Abacus lager drit, kan ikke få sagt det nok. Men de tjener jævlig godt, flyene og alt ser jævlig flott ut på bildene de har, men når man har kjøpt det suger det mer enn pampers. [/quote']

Visdomsord fra Eirik her! Tror alle kan være enige i dette!

 

Lurer på om det finnes en hat side..

 

Har du noen gang kjøpt abacus?

 

 

 

Fikk et fly fra abacus en gang. men d var når jeg bestillte et nytt eksemplar av FS9 og da fulgte det med en addon fra abacus, trur det va A380'n men tydelig at abacus sliter litt hvis di er nødt og aliere seg med microsoft da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en ny maskin med XP i dag så må den omtrent spesialbestilles,det er så å si bare Vista på maskinene i dag,og selgerne og markedsføringen gir inntrykk av at Vista er

fremtiden.Gikk selv i den fellen og kjøpte en ny maskin med Vista,men fikk ikke installert de programmene jeg ønsket,og heller ikke satt opp maskinen slik jeg ville.(er til salgs på Finn nå)For all del,Vista er raskere og utnytter multicore og RAM mye bedre enn XP,men kompabiliteten halter veldig,og er ikke akkurat forutsigbar.

Har inntrykk av at utviklingen er i utakt:maskinvare som er laget for programvare som ennå ikke fins,og kanskje aldri kommer,og vice versa.

Og i juni neste år lanseres Windows Vienna.Så kommer det vel et nytt operativsystem etter det igjen,som jeg tror kan bli bra.Microsoft har sagt de skal supporte/oppdatere XP til 2014,så jeg har det ikke travelt med å bytte operativsystem.

Jeg er så fornøyd med XP og FS9 med alt av add-on at jeg kan vente noen år..

 

Win 98 var jo stabilt og bra,men så kom Me,som ikke var det,og deretter 2000,varte ikke lenge disse to,var på en måte midlertidige,men likevel nødvendige for at Microsoft skulle kunne utvikle og samtidig tjene penger.Forstår jo det.Men man er ikke nødt til å prøve alle nye operativsystemer som kommer...

 

Leit at trådstarter betalte 20.000 for en maskin han er misfornøyd med,for når man går ut døra til butikken er prisen mer enn halvert...

 

Spent på hva Microsoft kommer til å gjøre med utviklingen av Flightsim.Kanskje det ikke kommer mer?

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fs2004 er vel det siste av det virkelig gode vi sitter igjen med. Norway Airports' date=' og alt det der. All honnør til de gutta der, rett og slett fantastisk.

 

 

[/quote']

 

Sant skal sies Morten, for å være ærlig tror jeg de gutta kunne tjent noen virkelige summer om de valgte å ta betalt for det fantastiske prosjektet de startet for så mange år siden! Tror mange hadde strekt seg langt for å få en FSX verson av NA!

 

Jeg er enig med deg i at det har blitt veldig mye som er blitt betalingsvare, også innenfor simulatorverdenen. Men slik er det bare, skal man ha virkelig kvalitetsvare er man nødt til å betale. DOG, det finnes unntak! Prisene er også noe høye i forhold til at du får oversendt noen filer som du kan ha det gøy med på PCen, ting hadde nok vært noe annet om alt hadde kostet rundt femtilappen. Desverre har fildelerne satt en stopper for denne drømmen.

 

De fleste hobbyene koster penger, men det er en grunn til at jeg var en av de siste til å konvertere til FS9, kjørte jo FS2002 i LANG tid etter at FS9 ble sluppet. Det samme gjelder nå, FSX er for lengst sluppet, men jeg holder meg trofast til FS9. Da fordi jeg er mer enn fornøyd med det jeg får levert, det finnes mye gratis scenery (NORWAY AIRPORTS, IKKE MINST!), så hvorfor gå videre når man er fornøyd med noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok uten tvil flere FS-versjoner, dog blir de nok rettet enda mer mot mainstream-markedet enn det FSX var. Jeg likte egentlig FSX ganske godt, det har sine problemer akkurat som alle tidligere FS-versjoner, men endelig fikk vi jagerfly som fløy noenlunde realistisk (Aerosoft sin F-16, og Acceleration Horneten). Dog syns jeg FS-teamet burde sette seg ned og enten skrive om hele motoren eller å optimalisere dagens motor mye bedre.

 

Hva jeg syns om at fs har blitt en buisiness for alle mulige lugubre typer har jeg vel sagt endel ganger før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye enig med det du skriver Ivar.

Hobby koster penger, for min del så har Visa kortet blitt flittig brukt til addons for FS9.

Tror det blir lenge til før denne fantastiske og kjære simmen blir slettet fra min disk.

Hvorfor dobbelbetale på en ny sim når man er fornøyd med det man har?

FSX er i grunnen helt grei,den blir for det meste brukt til å fly mission..

Vista kjenner jeg ikke så mye til,men har hørt at FS fungerer dårlig pga driverploblemer.

Så er blir det XP noen år til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at utviklingen er i utakt:maskinvare som er laget for programvare som ennå ikke fins' date='og kanskje aldri kommer,og vice versa.

[/quote']

Det er det nok mye sannhet i, og noe jeg tror FSX men sin enorme hunger for raske prosessorer lider en del av. Og ikke minst fordi FSX er en videreutvikling, eller flikking på, noe som opprinnelig er laget for kjøre i 1 tråd (altså med 1 enkel prosessorkjerne)

 

I Intels fremtidsplan var jo også Pentium 4 med sin netburst teknologi planlagt for langt høyere klokkefrekvenser enn de 3,8Ghz de til slutt klarte før de grunnet varme, ga opp hele prosjektet lenge før tiden.

Jeg har i grunn et inntrykk av at "Gigahertz kappløpets" bråstopp, og overgangen til flere kjerner, men med lavere frekvens, kom litt for brått på de som lager programvaren. Og det å dele opp en oppgave i feks 4, og få maksimalt utbytte, og ikke minst samtidig passe på at det fungerer fint for de med en gammel enkelkjerne, er ikke bare enkelt.

 

Uansett, jeg tror Windows 7 (navnet er vel endelig nå Jan Tore?) kan bli ganske bra. Sannsynligvis ikke så fryktelig mye nytt og spennende, men mer optimalisert, og uten de samme dramatiske endringene i feks driver-rutiner og håndtering av bruker-rettigheter, som jo har skapt, og fremdeles skaper, så mye trøbbel i Vista.

 

Jeg liker Vista slik det har blitt, men for FS9/FSX bruker jeg XP. Hva det blir av FS11 har jeg ingen formening om, men har fått inntrykk av at de for tiden er like opptatt av tog som Hallgeir Langeland, så det kan vel ta sin tid med ny flysim... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være den første til å innrømme at FS9 er fortsatt sim nr.1 her i huset. FSX kan på ingen måte ta over airliner aktiviteten her... Men FSX er enkelt å greit genialt. Jeg kan fly 14 timer over Stillehavet i FS9, men med en gang jeg vil "sitte" i en Cessna eller lignende så drar jeg opp FSX...uten tvil.

 

Med FTX så har VFR fått en helt annen mening og FS9 kan bare løpe inn i armkroken på nærmeste kjære på det punktet.

 

Men airliner...FS9 for alle penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en ny maskin med XP i dag så må den omtrent spesialbestilles,det er så å si bare Vista på maskinene i dag,og selgerne og markedsføringen gir inntrykk av at Vista er

fremtiden.

 

Ikke helt enig i det. Er bare en mnd sia jeg kjøpte ny PC. Den ble levert uten OS som standar, så jeg bestilte XP SP3 OEM sammen med PCn. Riktig nok var dette en PC i deler ifra komplett til 5600. Men den drar FS9 så det suser med C2D på 3ghz med 4gb minne og 9800GT skjermkort med 512mb minne.

 

Er denne pakka jeg bestilte: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323837

 

Totalt betalte jeg ca 10000kr inkludert 22" samsungskjerm, tastatut, mus, OS, 2GB med extra minne og trådløst netverkskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig i det. Er bare en mnd sia jeg kjøpte ny PC. Den ble levert uten OS som standar, så jeg bestilte XP SP3 OEM sammen med PCn. Riktig nok var dette en PC i deler ifra komplett til 5600. Men den drar FS9 så det suser med C2D på 3ghz med 4gb minne og 9800GT skjermkort med 512mb minne.

 

Gjorde det samme selv for ca. en måned siden.Bestilte en gamer-PC uten OS hos komplett,og kjøpte XP i tillegg.Konfigurerte den selv,mens komplett monterte den.Kom seg på ca.8000.Er kjempefornøyd med maskinen!

 

Men hvor lenge får man kjøpt XP?Til lagrene i butikkene er tomme?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Vista Ultimate 64bit i snart et år nå med FSX og jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i de problemene som har vært diskutert i denne tråden.

 

Hos meg har Vista 64 fungert alldeles utmerket, men når sant skal sies så kjører jeg heller ikke med gammel hardware, hverken internt eller eksternt.

 

FSX og addons har fungert helt uten problem, alltid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, det er jo bare å velge den gamle versjonen fortsatt :)

 

Men, igjen til dette med 64bits og 32bits OS. Det er vel egentlig litt for dårlig informert om hva man bør velge osv.

 

Det folk som i heletatt vet forskjellen vet, er somregel ikke mer enn at det støtter over 4gb ram, og i teorien skal det vel egentlig støtte ubegrenset gb, men i praksis derimot(du får mac pro levert med 32gb ram hvis du betaler).

 

Det er vel fordelen med det, bakdelen er jo at det ofte kan være kompitabelhetsproblemer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men' date=' igjen til dette med 64bits og 32bits OS. Det er vel egentlig litt for dårlig informert om hva man bør velge osv.

[/quote']

Siden Windows har en relativt grei WoW64 motor (Kjøre 32 bits applikasjoner på 64 bits plattform) skal gamle programmer ikke ha noen problemer med 64 bits OS. Programmer som ikke kjører i 64bits Vista/XP er derfor enten 16bits programmer eller aldeles råttent skrevet (nesten så ille at du må tenke deg om for å få det til).

 

Fordelen med 64 bits OS er at dette behandler 8 tegn pr. puls istedenfor 4 og dermed blir minneadressering økt til 2**64. Flyttall (8 bytes = 64bits) flyttes i en operasjon istedenfor 2 som i et 32bits OS. 64bits os vil dderfor (skal i teorien være) mer effektivt for kalkulasjons krevene programmer.

 

64 bits grensen er det siste egentlig ytelsesvinnende steget. Senere overganger til 128bits eller 256bits vil ikke kunne gi samme potensielle gevinst fordi en datamaskin normalt ikke har behov for å beregne med så store tall.

Det er vel fordelen med det' date=' bakdelen er jo at det ofte kan være kompitabelhetsproblemer.... [/quote']

Desverre kan brukeren oppleve problemer med 64bits OS fordi programmere har tatt "snarveier" under utviklingen (dvs. gitt fullstendig f... i en del regler), noe som i prinsipp beviser deres udugelighet. Disse reglene for hvordan gjøre ting slik at en ikke får problemer ved overgang til bredere databus har eksistert siden 1980-tallet (når en gikk fra 8 til 16bits).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har Vista 64 fungert alldeles utmerket' date=' men når sant skal sies så kjører jeg heller ikke med gammel hardware, hverken internt eller eksternt. [/quote']

 

Kan tildels si meg enig i det argumentet. Jeg husker den gangen jeg gikk over fra 16bit til 32bit. Da sjekket jeg først en kompabilitetsliste for software og hardware, og sa meg villig til å kutte ut endel programmer som ikke ville fungere med 32bit. Overgangen gikk helt smertefritt.

 

Jeg har ennå ikke selv hoppet på 64bit. Men jeg har 2 PC`er, og leker med tanken på å bruke den ene som en 64bit forsøksmaskin.

 

Avslutningsvis kan jeg opplyse om at jeg er meget fornøyd med FSX, og ser meg ikke tilbake til FS9 et sekund. Men selvfølgelig savner jeg som mange andre her, en skikkelig 737NG. Kommer foreløpig til å gå til innkjøp av Wilcoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...