Jump to content

Morten Aalberg

Members
  • Content Count

    240
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Morten Aalberg

  • Birthday 12/18/1960

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. He He, Du Robert du Robert, kanskje du har rett, man blir forvirra I noen hektiske sekunder ja. Men får sjå no, skal snart lande på GCLP så får vi se. Bra med vinder så det blir en god test!
  2. Gir meg ikke. PMDG 737NGXU er ikke helt OK. En flight I går fra Værnes til Alicante ga noe underlig approach igjen. Skulle forteta en VOR approach rwy 28 og alt gikk helt fint til touchdown, foresten en nydelig touchdown. Aotothrotle off ( controlert speed ), Flaps 40, Autopilot off, Autobreak armed osv, alt etter landing checklist og boka. Satte hjulene ned silkemykt men da vil ikke flyet sette seg men letter igjen, selv om jeg har yoken puched down. Reverse trhrottle rakk jeg også å aktivere men flyet vil opp igjen og tar av fra rwy? Skjønner ingen ting jeg. Har da landa dette flyet flere hundre ganger uten slike problemer tidligere? Andre som oppleverer lignende?
  3. Nok en god flight, LEAL - ENGM. Rolige vindforhold ved landing og samme prosedyre med å legge inn vær. Kan synes som om dette funker. Fortsetter selvfølgelig med fokus på dette og melder tilbake ved noen uklarheter.
  4. Nettopp landa I Alicante fra Gardermoen, flott landing. Før flight, sletta noen filer I mappen du beskrev Tor Arild, la også inn den siste beta versjonen av AS. Benyttet meg også av å legge inn vind I høyder og retning før TOD ( dette i 6000 og 3000 ft ). La deretter inn Roberts tips på 1000ft med surface vind og retning på Alicante. Synes som om alle disse tips funker, skal fly opp I morgen til Gardermoen eller en annen lufthavn om værforholdene er mere krevende. I Alicante var det meget behagelige landingsforhold med ILS rwy 10, 360 gr vind på 3 knots. Det er jo snilt. Så får vi se I morgen. Kutta forøvrig autothrottle og autopilot før touchdown som vanlig.
  5. Nå har jeg ikke fått testet så mye da sola i trøndelag dukket frem og hagearbeide har vært prioritert. Men, Tor Arild, tror du du er inne på noe her ja. Robert, tror du, og bør jeg instalere den siste betaen for AS, er det en løsning. Litt usikker på hva du mener med Autoland Tor Arild, jeg bruker som regel ILS der det er det tilgjengelig og kutter gjerne Autopilot før touch down. Mest vanlig in real life. Har forsøkt noen Autolands i PMDG 737 NGXu, da med CAT III, noen har gått greit, de fleste kutter før touch down. Helt klart noe som ikke stemmer her da oppsettet er riktig for en Autoland. Skal følge med på din post i PMDG forumet.
  6. Som nevnt gode tips, har nå testa et par flighter og det ser ut som om det funker nogenlunde. Tor Arilds, landing Værnes funker det. Roberts forslag hvor jeg la inn 1000 ft og 15 knts sidevind på rwy 19R Gardermoen funka veldig bra synes jeg. Som også beskrevet skal man ikke stole på den oppgitte hastighet fra FMC men følge med, den har en tendens til å gå over og da justerte jeg litt etter litt inn mot touch down. At autopilot kobler seg ut og man ikke foretar autolanding er for meg normal. I virkeligheten lander de nesten 100% selv, om det ikke er CAT III da. Gode innspill fra dere alle og man er jo ikke utlært selv om man tror det selv.
  7. En kompis av meg som er Capt for real 737-800 sa til meg at man aldri blir utlært, det er jaggu sant! Takk for gode innspill! Skal teste disse forslag men jeg tror også at det er AS som surrer litt.
  8. Mulig vi misforsto hverandre Geir. Selvfølgelig legger jeg inn hastigheten I MCP. Det var mere din kommentar " pluss vindkorreksjon ". Hvor legges den inn. mvh Morten
  9. Hei, Testet nå en ILS landing 19R på Gardermoen og kobla ut værgeneratoren, det vikrer som den kan være en del av problemet ja. Landa med 30 grader flaps og plus 5 knt på Vref ( 5+ på Vref bruker jeg alltid ). Landingen virka mere korrekt. Fikk også nå to referanser på Virtual Norwegian loggen. Noe er rart. Men du Geir, hvor legger jeg inn Vindkorreksjonen I FMC før landing? Det har jeg faktisk ikke brukt å gjøre og har selvfølgelig slitt med centerline. mvh Morten
  10. Ja dette er rare greier, Har ikke oppdatert noe I det siste og den versjonen av PMDG 737`n jeg kjører er 2.91.0122. Har ikke hatt nevneverdig trøbbel med den. Nå har jeg over 1000 registrerte flighter med 737`n ( Virtual Norwegian )og dette har kommet nå I de siste flightene. Har ikke gjort noe annerledes enn tidligere. De siste tre flightene har vært ekstrem harde, ILS innflyvning på alle tre og jeg bruker å koble ut autopilot før touchdown deaktiverer autotrohttle ( følger landingshastighet gitt fra FMC manuelt ) og kalibrerer QNH. Hever nesen va 2-3 grader ved 30-40 ft og kutter throttle. Nei som sagt, snodige greier. Skal ta en test uten AS som du sier Robert. Takker dere for innspill. mvh Morten
  11. Hei alle sammen. Flyr P3Dv4.5 og PMDG B7378NGU. Saitek Yoke Pro og Pedaler. Flyr stort sett online hos Virtual Norwegian og ser I rapporten at det etter et par hopp og sprett landinger registreres to touch downs, rart de blir godkjent I det hele tatt synes jeg. I mine siste flighter har jeg plutselig begynt å slite med mine landinger, dette uten at jeg har justert på noe. Landingene blir knallharde og får et par hopp og sprett I tillegg. Noen gode tips der ute. mvh Morten Aalberg
  12. Fantastisk historie og lese, takk for at du deler dette med oss alle. Kan ikke tenke meg den perioden du/dere hadde der oppe..men det gikk bra og det er det viktigste. Som du selv sier startet jeg tidlig med flightsim og ADFen ble flittig brukt både over Gråkalllen og Solberg om jeg ikke husker feil.begge eksterer idag men nå er det FMC og big biigbirds som gjelder. Engm er jo en lek å lande på med alle ILS fasiliter. Nei, gode gamle dager med pærla i senter ved turn, intercepte VOR osv, vi kunne kanskje mer den gangen. Som sagt, takk for en historie, setter pris på den.
  13. Hei alle sammen, Takker for god hjelp fra flere her og ønsker dere alle et Godt Nytt År! mvh Morten
×
×
  • Create New...