Gå til innhold

Distrè pilot på Vigra


Anbefalte innlegg

jeg bare lurer på hvordan videoen har havnet på youtube, jeg.

Kameraten som satt på (en han kjenner, hvis han ikke flyr komersielt, da) sier: - er det greit om jeg legger ut videoen på youtube så alle kan se hva som skjedde, eller?

 

Men replikken til piloten etter at alt var blitt stille er jo det man kan kalle "rett fra hjertet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte bare at det er en fordel hvis han som la det ut og han som fløy ikke kjente hverandre for godt.

Hvis de gjorde det er det jo en mulighet for at de ikke kjenner hverandre så godt lenger;)

 

(kommentarene på youtube var jo stort sett "taper", "hahaha", "spantax..")

 

 

Nei, det lønner seg nok å gjøre "before landing checklist",. og faktisk gjøre det som står på lista. Kan tenke meg pilotens hjerneaktivitet i det øyeblikk lyden av hjul mot bakken ble byttet ut med den skrapelyden..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for enkelt å si at å ikke ha lest ei sjekkliste er årsaken. Det er mange årsaker i en rekke som gjorde at dette kunne skje. Mente jeg leste i en rapport om bl.a. feil på varslingsutstyr som gjorde at varsling for at hjulene var oppe ble oversett. Ved at det hele tiden varslet om at hjulene var oppe så ble det oversett eller slått av. Jeg kan ha husket feil... dette leste jeg den tid denne videoen kom opp på forum her og der for en måneds tid (eller to) siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Cessna Cardinal 177RG satt det så vidt jeg husker en knapp mellom setene som du kunne kople ut alarmen for å ha glemt å ha tatt ut understell (Override switch). Alarmen gikk på ved at farten kom under en grense, landingsfart, og skulle minne deg på å sette ut hjul. Enkelte som fløy for fotooppdrag brukte å kople ut alarmen da det ble plagsomt mye tuting når du fløy sakte for å ta bilder. Jeg har hørt at det ble gjort noen buklandinger på Fornebu med 177RG, sansynligvis pga dette.

Piper Arrow RG hadde det visst sånn at hjula gikk ned av seg selv hvis du glemte å gjøre det manuellt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prikken over i'en er jo den grusomme dialekten. Høres dum ut.

 

:D

 

No skal du vere litt forsiktig med kva du seier.

 

Eg er ikkje ifrå desse traktene, men dersom nokon seier at eg høyres dum ut når eg snakkar dialekta mi, DÅ smell det. Det tar eg som ei personleg fornerming og dei får så hatten passar. Så tenk deg om to gangar før du kjem med slike utsagn. Enkelte kan verta rimeleg fly forbanna for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...