Gå til innhold

Rygge: Fire flyselskap klare!


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

www.hangar.no

 

Moss avis

 

"Rygge sivile flyplass skal ha klare avtale med fire flyselskap om base ved flyplassen. Styreleder i RSL, Egil M. Ullebø vil ikke røpe navnene men sier interessen også fra andre selskap har vært stor.

 

RSL vil i løpet av høsten inviterer til pressekonferanse for å presentere hvilke flyselskap som vil starte opp flygninger til Østfold. I følge Moss Avis er det nå klare avtaler med fire selskap , mens flere mindre nordiske og utenlandske skal ha sagt seg interesserte i å starte opp.

 

Ingen av de store flyselskapene som er aktuelle, SAS Braathens, Norwegian og Ryanair har bekreftet oppstart på Rygge men Ullebø sier de nå er i sluttfasen med å få avtalene på plass.

 

Luftfartsanalytikere Hangar.no har snakket med tror Rygge vil kunne trekke til seg enkelte selskap men at mye henger på hvilket nivå avgiftene ved flyplassen vil bli. Det er uansett lite trolig at mer enn ett lavprisselskap kommer til å trafikkere med egen base på Rygge."

 

 

Så, Kenneth, ser ut som den teorien din med at det bare er Coast Air som kommer til å bruke Rygge slo litt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det blir meget spennende å se hvike selskaper som etablerer seg på Rygge, men som kjent fra andre plasser hvor den tredje flyplassen etableres, vil en av de slite, så i utgangspunktet er det vel litt høl i hue, men ønsker Rygge (som forøvrig ligger 10km herfra) lykke til i fremtiden, som i tillegg må tilrettelegges litt bedre for oss spottere selvom den for øyeblikket er militær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fløyet en gang fra torp "" Med ryanair, første og siste gang. Jeg er 173 høy og hadde dårlig plass til beina ""

 

At det var så ille at man aldri mer skal fly med hverken selskapet eller fra flyplassen etter å sitte 1-2 timer i et skinnsete i en moderne og nesten ny Boeing når man i tillegg er lavere enn gjennomsnittet, høres litt drøyt ut syns jeg.

 

Men du tulla vel litt med oss Sindre (med de smileyene)?

 

Men gratulerer med dagen og lykke til Rygge! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg fleipet nok litt der ja Halvdan... Jeg har god plass uansett hvor jeg er. Men i forhold til SAS og deres 800 maskin var det dårlig plass, det var også tildels møkkete. Men kom meg fram faktisk 15 min før beregnet rutetid, skulle ikek forundre meg om de hadde lagt inn en god margin der også ? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryanair har fjenet "lommene" på stolryggen forran slik at det ikke

er mulig å plassere blader, skrot, søppel og spyposer der lenger.

Sikkerhetsinstruksen er ett klistremerke teipet fast på stolryggen forran.

Dermed sparer de ett par centimeter benplass og kan gjøre raskere turnarounds.

 

Funker vel på korte turer, men hadde vel blitt litt slitsomt å sitte med fanget

fult av søppel, aviser, etc i ørten timer.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har noen tips om hvor jeg kan stå ved Rygge, hadde jeg blitt takknemmlig, har tidligere stått litt ved rwy 30, men syntes flyene kommer for høyt for meg der, altså rett ved søndre port eller hva det heter...

 

Selvfølgelig har jeg det ""

 

Det er ikke så langt fra der du har pleid å stå, hvis jeg fortstod deg rett...

Jeg vet ikke hvor godt kjent du er rundt her, så du får bare spørre om det er noe du lurer på i beskrivelsen.

 

Ta riksvegen fra Rygge mot Råde, et par kilometer før du kommer til Smart Club i Råde, kjører du over en topp som heter "Grimstadtoppen", med et boligfelt på hver side av riksvegen, ta da av til venstre og opp i boligfeltet som heter "Solbakken", følg vegen som går opp mot Vannsjø og "Grimstadbukta".

Etter en liten stund kjører du over ei bro som går over E6, rett på andre siden av den broa går det en veg inn i skauen, den er sperret med en bom, så om du kjører må du parkere der.

Følg vegen et stykke inn i skauen til du kommer til en åpning i skogen, hvor du har en "bunker" med to store porter på høyre side.

Siden det er så lite aktivitet på Rygge for tida, så er det lenge siden jeg har vært der selv, så det kan hende den gamle veien jeg pleide å gå for å komme opp dit har grodd igjen...uansett, så pleide jeg å gå en liten sti som går opp bakken ved siden av tidligere nevnte bunker (hvis ting har grodd igjen, kan du bare fortsette på vegen du allerede er på).

 

Når du har gått opp stien så kommer du ut på en grusveg som går enda litt lenger opp, følg den.

Når du kommer på toppen av den står du på en åpen plass, med en bunker på venstre side og to på høyre side.

Går du opp på bunkeren på venstre side har du utsikt over det meste av området, du kan ikke se bort på Rygge, pga. noen høye trær som står i veien, men du har orkesterplass for alle flyene som lander på Rygge, da de passerer rett over der.

 

Jeg har haugevis med bilder fra den tiden det var litt aktivitet på Rygge, men alle er på papir, og jeg har dessverre ingen scanner som er i orden.

Men jeg klarte å spore opp dette, som jeg tok for noen år tilbake.

Det er tatt med et kompaktkamera med ei 130mm linse, så det sier vel kanskje litt om hvor nærme man kommer...

 

Savner den tida man kunne sitte der oppe og se masse forskjellig i løpet av en dag...har liksom ikke lyst til å ta sjansen nå, kan hende jeg ser en F-16 eller en F-5 i løpet av en dag, eller det kan hende man blir sittende der uten å se noe som helst ""

 

Men hvis airshowet som skal holdes på Rygge neste år blir av litt størrelse, så kommer vel de fleste deltakerene dagen før showet, og da må jeg ta meg en tur opp dit ""

 

Edit: Da fikk du et lite tips du også Andreas ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, Kenneth, ser ut som den teorien din med at det bare er Coast Air som kommer til å bruke Rygge slo litt feil?

 

Nåda, nå må du ikke forgripe begivenhetenes gang... Min "teori" kan ikke slå feil før flyplassen er åpnet og selskapene står der... Først da er den motbevist.. "" ...og jeg står fremdeles for det jeg har sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er flott for østfoldingene, men vil dette ha noen effekt for passasjertrafikken på Torp? Eller er det andre flyplasser som østfoldingene har lettere for å bruke?

Hvordan kan det ha noe særlig å si for trafikken på Torp? Der er det jo bare Widerøe som har base likevel? Torp er jo også Det stedet Ryanair kaller Oslo, så de kommer vel til å fortsette med å la folk fly den siste biten derfra med Widerøe?

Når dette er sagt forstår jeg egentlig ikke hvorfor man skal åpne en ny flyplass for sivil trafikk når det tar maks 5 min å fly til Torp derfra? (men ikke misforstå, jeg er helt klar for at Rygge åpnes da jeg har en noe familie på "Øya" og Rygge).

 

Andreas Nysveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og den veien du beskriver er det midterste av de, ikke inn på stasjonen, og ikke ned bakken til vannet, er jeg på sporet da?

 

Høres riktig ut ja, det er grusvegen som går inn i skauen, på høyre hånd, (over et jorde) rett etter broa, fortsetter du rett frem kommer du ned til Vannsjø, og tar du til venstre så kommer du inn på veien som fører inn på selve flyplassen.

 

Gjorde et lite forsøk på å lage et kart, som kanskje kan gi en litt bedre oversikt.

Den blå streken er innflygingen til bane 30, som brukes oftest...

 

Andreas: faren til barndomskameraten min jobber også i tårnet på Rygge, synd jeg ikke har noe særlig kontakt med dem lenger, så jeg kunne fått noen tips om når jeg burde ta meg en tur ut for å spotte ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det, kan bli litt ensomt oppi skauen der ""

 

Tror jeg må skaffe meg en insider på Rygge, som kan fortelle meg når det skjer noe der...savner de dagene man kunne sitte der oppe og man ihvertfall fikk se et par F-16.

 

Flotte bilder forøvrig, er vel litt tungvint å stå nedi bakken der?

Masse trær og greier rundt der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, Kenneth, ser ut som den teorien din med at det bare er Coast Air som kommer til å bruke Rygge slo litt feil?

 

Hehe... Jeg er ennå ikke overbevist gitt, tvert imot... ""

 

På en annen side så kan det jo godt hende at jeg tar feil.. Coast Air har jo hatt nok et elendig år, så kanskje de ikke engang eksisterer når RSL åpner?

 

- Hva med andre selskaper? Ligger det an til snarlige kontrakter?

- Vi har mange utenlandske selskaper som er interessert i å fly fra Rygge. Jeg håper det ikke går for lang tid før vi kan undertegne kontrakter. Jeg tror at når først ett selskapet har signert, vil det trigge interessen til de øvrige selskapene, sier Egil Ullebø.

 

...og RSL har nok en gang bekreftet at de ikke har noen kontrakter å vise til... De har ikke engang kontrakter å IKKE vise til... ""

 

Eller har de, i valget mellom "positiv", "negativ" eller "vet ikke" på et spørreskjema om interesse for Rygge, krysset av for positiv? Synes dette er temmelig vagt ...

 

Begynner å tro at Jan Gulliksen treffer spikeren på hodet her.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...