Gå til innhold

Kapteinen på Norwegian glemte flaps under T/O


michael8210

Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ikke vet jeg, men jeg kan tenke meg at flyet hadde blitt litt lengre i take-off vinkel får bakhjulene hadde sluppet taket dersom de hadde tatt av uten flaps.

 

Takeoffdistansen (med samme thrustlevel) blir betraketlig lenger uten flaps, og følgelig blir marginene betrakelig mye mindre i tilfelle en RTO skulle være nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det var ferde på ferde her. Hvorfor skal en alarm (varsel) gå dersom det ikke er noe fare(sett bort fra teknisk feil). Men faren ble avverget før noe skjedde.

 

Vidar: TO-warning går dersom flyet ikke er i TO-konfigurasjon når N1 går over 40% (antar at det også gjelder -300)

 

Jeg er ikke enig med deg.

 

Alarmer går hele tiden uten at det er noen fare. Det er nettopp det som er poenget med alarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er poenget at alarmer skal gå hele tiden uten at det er noen fare?

 

Jeg er i såfall ikke enig med deg, Tarjei. ""

 

Hvis det nå er tilfelle at de har ignorert take-off warningen i tro om at den er falsk, for senere å innse at den er genuin (tilsv. SAS-hendelse på Gardermoen), så vil jeg kalle det en major f*** up!

 

Noen skylder en kasse og to i baren...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsnitt av et større bilde ifra TRF der en Fokker 100 er på takeoff.

 

Ser ikke ut som den har noe flaps..?

 

Enda et her.

 

Du har faktisk rett Tom Arne...

 

Det flyet der har flapsen helt inne... Det er noen "telltales" som avslører det nemlig...

 

Flere eksempler:

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=96172

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=94029

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=92336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Tarjei, den er ikke nevnt i Vidars liste, sannsynligvis fordi den ikke er original Boeing, men en sjekkliste for simmere. Den skal se ca slik ut. Den er fra gamle BRA.

 

Sjekklisten for Classic i SASBRA er endret. Bl a er stab trim flyttet til BEFORE START, sjekk av Flight Controls er før TAXI. Det eneste punktet på sjekklisten nå for BEFORE TAKEOFF er

 

Flaps.....___, Green light.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sittet i cocpit når TO Warning har gått, netopp pga at flaps setting ikke er satt i TO. Denne kommer når man går over 40%. men det er jo nettop derfor den er der, da skal man jo aborte og sette riktig flaps. Men i og med at det ikke er SAS er det jo ikke så alvorig, eller skal jeg si legitimt og slå dette opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regnet jeg med at unge Fjeldstad skulle komme inn og nevne at Fokker 70/100 ofte tar av med flaps oppe ""

 

Ja det stemmer det Clamer!!! Fokker 100 tar av som regel uten flaps, så det for litt siden i Tromsø, da en Fokker 100 skulle ta av til Paris, (lang tur det, mye fuel) da brukte dem heller ikke flaps på Takeoff, men for å ta et eksempel på glemsel i sjekklisten, sto og spottet litt på ENTC, da kom det ned en SAS Braathens som ikke spoilerne kom opp på da den bremset opp, med revers og hele pakka, en annen ting er at jeg så en film på flightlevel350.com, at en SAS B738 glemte og ta opp flaps når den taxet inn til gate, også når motorene stoppet var heller ikke flaps tatt opp, så sånne ting skjer jo en gang i blant!

 

Et eksempel til er at mange Boeing 737 fly bruker kun flaps 1 ved takeoff, etter som hvor lang flystripa er pluss at flyet muligens er ganske lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for å ta et eksempel på glemsel i sjekklisten, sto og spottet litt på ENTC, da kom det ned en SAS Braathens som ikke spoilerne kom opp på da den bremset opp, med revers og hele pakka, en annen ting er at jeg så en film på flightlevel350.com, at en SAS B738 glemte og ta opp flaps når den taxet inn til gate, også når motorene stoppet var heller ikke flaps tatt opp, så sånne ting skjer jo en gang i blant!

 

Vel, det gjennomgåes jo ikke noen checklist under rollout/oppbremsing? Og det er jo mulig at dem med hensikt parkerte med flaps 15? Eller kanskje dem hadde et teknisk problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør hvor rart det høres å slippe bremsene før man har fått stabilisert motorene. Som alle flightsimere _helt_ sikkert pleier å gjøre skal man stabilisere motorene ved ca 40% N1 for å forhindre asymetric thrust mellom motorene. Motorene trenger mest tid fra ground idle til 40% N1. Heller lite tid fra 40% og oppover. Når de har begge på 40% gir de etter gamle SAS prosedyrer 70% for å sjekke stabilisert og så slippe bremsene. Jeg fikk kommentert dette i simmen av kompisen til Jan F. Furøy som jobbet som instruktør eller teknikker eller noe. "Detta er noe gamle SAS piloter gjør". Det har tydeligvis kommet nye prosedyrer som Agnor ikke er helt oppdatert på. De gjelder 40% N1 og slippe bremsene for å bare sette TO power. Rart de har reagert så sent som at flyet hadde begynnt å få fart da. Husker ikke hvor langt du skulle frem med throttlene før alarmen går men jeg tror det kan være 23 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det gjennomgåes jo ikke noen checklist under rollout/oppbremsing? Og det er jo mulig at dem med hensikt parkerte med flaps 15? Eller kanskje dem hadde et teknisk problem? men for å ta et eksempel på glemsel i sjekklisten, sto og spottet litt på ENTC, da kom det ned en SAS Braathens som ikke spoilerne kom opp på da den bremset opp, med revers og hele pakka, en annen ting er at jeg så en film på flightlevel350.com, at en SAS B738 glemte og ta opp flaps når den taxet inn til gate, også når motorene stoppet var heller ikke flaps tatt opp, så sånne ting skjer jo en gang i blant!

 

De parkerte med flaps 30, men angående den som landet uten spoilers reagerte jeg litt på, for den bremset opp som normal med revers og det hele, men spoilerne kom IKKE opp det var litt rart, for de tar jo en descent checklist, der de kontrollerer at spoilerne er armert for landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tydeligvis kommet nye prosedyrer som Agnor ikke er helt oppdatert på. De gjelder 40% N1 og slippe bremsene for å bare sette TO power. Rart de har reagert så sent som at flyet hadde begynnt å få fart da. Husker ikke hvor langt du skulle frem med throttlene før alarmen går men jeg tror det kan være 23 grader.

 

Agnor, dette blir ikke riktig riktig "" Prosedyrene for SAS er å alligne flyet og at bremser er sluppet (gjøres av kapteinen). Deretter er det pilot flying som overtar. Hvis det fortsatt er skipperen, er det stille. Hvis det er F/O, sier skipperen YOUR CONTROLS.

 

Så skjer følgende: Thrust levers opp til ca 40% N1 av P/F. Når stablisert, sier P/F "STABILIZED". P/F trykker TO/GA, og når håndtakene er i T/O-posisjon, gir han call "SET THRUST". PNF følger med og verifiserer, og gir call "THRUST SET". Så kjører de avgårde...

 

Boeing anbefaler rolling takeoff i Flight Crew Trainig Manual. Årsaken er at en standing takeoff (bruk av bremser inntil stabilized %N1 på 40) i forhold til rolling T/O (bremser av) er ubetydelig mht rullebanebehov. En ulempe med å stå på bremsene inntil 40 er at man kan suge inn objekter fra banen, eller at man i crosswind eller tailwind faktisk kan oppleve surge/stall.

 

En static run-up skal normalt bare i isingsforhold - for å "banke is" fra den store vifta.

 

Og bare for ordens skyld - dette er gjeldende prosedyrer for sASBRA med NG. Samme prosedyrer gjelder for Classic fra gamle BRA.

 

Når det gjelder config warning på T/O er bl a hvis flaps ikke er mellom 1 og 25, og en eller begge thurst levers går til T/O power - dvs normalt trykk på TO/GA. Annet kan utløse den, f.eks trim utenfor takeoffskala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilnærmet likt hos oss... rolling takeoff er anbefalt mtp innsugning av stein etc, men på Airbus'en har vi noen bittesmå variasjoner og vi kjører dem opp til 50% for å unngå asymmetrisk thrust før vi setter takeoff-thrust. Vi slipper dog handover av kontroll, ettersom PF taxer... Men på 737'en er det likt.

 

Takeoff-warningen på 737'en trigges av en eller flere av en liste på seks ting:

• Slats ikke i takeoff-posisjon

• Flaps ikke i takeoff-posisjon

• Spoilerhåndtaket ikke er i "down detent"

• Spoilerne er oppe med spoilerhåndtaket i "down detent"

• Trim ikke innenfor "green band"

• Parking brake er på

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøssenavn hvor mye denne tråden har blusset opp. ""

 

Jeg og kameraten min snakket litt om å gå til VG med det, men vi ville ikke gi Norwegian dårlig rykte da...selv om det er ikke sikkert VG hadde giddet å brydd seg mer om det.

 

Men som sagt, jeg merka at kapteinen ble litt snurt når jeg nevnte ditt og datt om flaps og alarmer...men han trakk litt på smilebåndet når jeg måtte gå og sånn da. Med tanke på at jeg var entusiastisk og sånn.

 

Menmen...takk for mange fyldige svar mtp. checklister og sånn. Tenkte kanskje ikke at den alarmen som går av om du ikke har satt flaps ikke kom før på NG-serien, men nå har jeg blitt klokere på det. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg personlig har vært med på å glemme hele sjekklister, så vet jeg hvor lett det er. Og jeg håper virkelig ingen finner på å ringe VG eller tilsvarende sålenge ingenting videre har skjedd ""

Ved en anledning var det nettopp taxi checklist som ble glemt. Fort gjort faktisk når man har en slot som er iferd med å gå ut, taxitiden er kort og man har det litt for travelt.

Men slik er det når man ikke kan å fly ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt, jeg merka at kapteinen ble litt snurt når jeg nevnte ditt og datt om flaps og alarmer...men han trakk litt på smilebåndet når jeg måtte gå og sånn da. Med tanke på at jeg var entusiastisk og sånn.

 

Vel, hvis jeg var kapteinen tror jeg at jeg også ville hatt litt problemer med å forholde meg til en FS-entusiast sine meninger om alarmer og lignende når jeg nettopp hadde hatt en liten mishap! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn apropos: Flyet jeg reiste med til Dublin i går måtte avbryte takeoff fordi et vindu i cockpit blåste opp. Passasjerene ble naturligvis nokså skeptiske da flyet plutselig bremsa for fullt og satte motorene i revers, men det brøt ut latter da piloten annonserte hva som egentlig hadde skjedd ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...