Gå til innhold

Kapteinen på Norwegian glemte flaps under T/O


michael8210

Anbefalte innlegg

Ja, nå har det seg sånn at jeg har vært på en seksdagers korpstur, som gikk til Ungarn.

Nedover fløy vi med Norwegian, DY1554...satt forøvrig å leste Flynytt hele veien for å tiltrekke meg flyvertinnenes oppmerksomhet så de ser at jeg er flyinteressert. ""

 

Anyways, på veien tilbake, så var flyet litt sent inn til Budapest...så vi ble stua inn i flyet, så de kunne holde slot-tiden. Det rakk vi ikke, og kapteinen sa at vi ikke fikk ta av før om hvertfall en time.

Fem minutter senere, så var vi på vei til runway...de taxa fort, og det var ikke noe rusing av motorene på enden av runway.

Jeg satt ved vingen, og la merke til at flapsen ikke hadde blitt felt ned til take-off-posisjon. Kameraten min som kan litt om fly også, var enig. Flapsen var ikke nede.

 

Halvveis over rullebanen, så bråstoppa vi, og tok en turnaround.

 

"Mine damer og herrer, vi må snu og foreta en ny take-off, siden det var en feilindikasjon foran her".

Det hørte vi av kapteinen.

 

Når vi kom frem til Oslo, så sto kapteinen foran ved cockpitdøra og sa farvel...jeg gikk bevisst slik at jeg kom blant de helt siste.

Jeg spurte om han var kapteinen... (Dialog følger:)

Meg: "Hva var det som skjedde nede i Budapest under takeoff?" spør jeg på en vennlig, nysgjerrig tone, før jeg fyer til at jeg la merke til at flapsen ikke var felt ned, og at jeg ble litt paff når vi var på vei nedover rullebanen.

Kapteinen: "Jo, det var en feilindikasjon som vi opplevde der."

Meg: "Skal det ikke komme en alarm når dere bruker take-off power om at flapsen ikke er nede?"

Kapteinen: "Ehh, jo, ja...det skal vel det" (Litt irritert tone. Kanskje fordi han ble litt svett i trøya..?)

 

Jeg sa iallfall takk for turen, og ønsket han god sommer...han var veldig hyggelig og ålreit, men jeg tror han ble litt snurt når jeg nevnte det med flapsen.

 

Men, tror dere at dette var en forglemmelse av flightcrew, med tanke på at vi var litt forsinket, og alt gikk litt fort for seg. Og at kapteinen ikke ville innrømme at det var en forglemmelse?

Eller, om det virkelig var en feilindikasjon? Skal ikke det være idiotsikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

tja, en alarm er jo også en feilindikasjon. bedre å bruke ordet feilindikasjon når man annonserer hvorfor de avbrøt takeoff og snudde på rullebanen. ordet ALARM kan få ting til å høres farlig ut for mange pax. ordet alarm er jo et mye mer negativt ladet ord som kan få flyskrekken til å blusse opp veldig akutt hos en del pax.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varselsignal er vel det riktige begrepet. Take-off warning horn er det som gir lyd så regner med at lyden som produseres er en take-off warning som betyr take-off varsel ""

 

Det jeg tror er aller værst er hvis det går opp for folk at de glemte å sette TO konfigurasjon før avgang. Tror ikke dette kan ha skjedd. Kan godt være de har brukt 5 grader flaps og dette er vel ikke så godt synlig. Kanskje 2 grader, om dette er en gyldig TO config på flytypen dere fløy med. Hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt rett ved vingen, og jeg hadde sett om flapsen hadde vært felt ned to grader. Selv om det ikke er så utrolig mye, så hadde det vært synlig. Flapsene var helt på linje med aileronsene.

Begrepet "alarm" var det eneste jeg kom på når jeg snakka med han...ikke varselsignal...selv om det hadde vært mye bedre å si. ""

 

Men han var enig med meg at flapsen ikke var ute ved første forsøk...så det var vel noe slikt at de kanskje glemte det. Hvem vet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaps 1 er en veldig tydelig konfigurasjon.

Bare se her for eksempel på et bilde jeg har tatt før T/O med 737NG.

 

Det var et russisk fly som glemte både flaps og trim før takeoff. Det styretet rett ned i enden av rullebanen. Pilotene var drunken sailors og glemte alle checklistene... Men ingen døde! Kan vel nevne at det var et fraktefly så det var kun crew på fire-fem stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv etter prosedyrer. Selv om disse ikke kan sammenliknes med checklists for piloter, er det engang slik at man etterhvert husker eller "tror man husker" alle steg i en slik prosedyre. Når man leser den samme prosedyren flere ganger for dag i flere år (sikkert med noen få endringer innimellom), er det ikke så rart at hjernen kobler litt ut og ikke makter å være 110% konsentrert. Dessuten avbrøt de jo takeoff, noe som betyr at dette var helt ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget sant og meget forunftig Agnor... At mennesker gjør feil vet vi alle, og feilen her ble jo oppdaget, så ingen fare skjedd...

 

La nå den stakkars piloten være litt i fred, etter min mening gjordet han det rette...

 

Det viktigste er tross alt at feilen ble oppdaget i tide...Syntes heller man skal fokusere på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det var ferde på ferde her. Hvorfor skal en alarm (varsel) gå dersom det ikke er noe fare(sett bort fra teknisk feil). Men faren ble avverget før noe skjedde.

 

Vidar: TO-warning går dersom flyet ikke er i TO-konfigurasjon når N1 går over 40% (antar at det også gjelder -300)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...