Gå til innhold

Flygeledere!


Martin Schjetne

Anbefalte innlegg

ja 220000 i tillegg i lønnen vil nok åpne mange bihuler /neser, mange depresjoner vil mirakuløst forsvinne, så lykkedropsene kan kastes etc etc. ""

 

er formannen i NEF, Rolf skrede som gjerne vil ha enda mere penger til sine medlemmer, da han hevder at flygelederne fremdeles er langt dårligere betalt enn i mange europeiske land + Emiratene. Kanskje det blir et rush av svensker som vil jobbe her nå da? Svenske sier vel selv at de har luselønn i forhold til norske flygeledere ( og det var vel sagt FØR det syke tillegget på 220000).

 

ang. at mange norske flygeldere tar jobb i Emiratene:

 

hva sier de norske kvinnelige flygelederne til den saken, regner med at dem ikke har en nubbesjangs til å få seg fett betalt jobb i emiratene, da det i UAE er muslimske lover som gjelder, og kvinner ikke skal jobbe etc.. regner med at dem har vært misunnelige på sine mannlige kolleger som har dratt dit som "økonomiske flyktninger" for å ha til salt i maten?

 

Skal bli morro å se om andre fagforeninger (spesielt de forbundene med statsansatte) nå hever stemmen ang. 220000-kronerstillegget. de fleste andre har vel fått 14000 -20000 i tillegg.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en fet lønn. Men lønn henger ofte sammen med ansvar og etterspørsel. Jeg gidder ikke gå rundt å være sur på Kjell Inge Røkke fordi han har x antall mill i avkastning pr år. Jeg har ikke løftet en finger for å komme dit han er. Jeg har heller ikke utdannet meg til flygeleder. Det skylder jeg heller ikke på andre for.

Har på langt nær årslønna til en flygeleder. Men har heller ikke hundrevis av liv på spill hvis jeg gjør en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei folkens ""

Nå har jeg lest litt rundt på forskjellige fora, og det virker som om de fleste er sinte på at flygelederne får et slikt tillegg. Innerst inne tror jeg at dette bunner ut i misunnelse. Folk blir misunnelige når en ykesgruppe før mer i lønnshopp enn noen andre tjener. (renholdere i på sykehusene tjener 219000). Slik jeg forstod det under flygelederintervjuet jeg var på er ikke flygeledere statsansatte. Avinor får INGEN tilskudd fra staten, de er 100% selvfinansiert. De spytter heller ca 100 mill inn i statskassen pr år. Da er det vel rett og rimelig at Avinor selv får bestemme hva de vil gi i lønn til sine arbeidstakere.

 

Derfor tror jeg at hele kritikken er på bakgrunn av misunnelse. Folk er misunnelige fordi at noen får et slikt tillegg. Det jeg synes folk bør tenke på er at det stort ansvar som flygelederne har, og JA når du utdanner deg til et yrke som ikke kan erstattes (husk hva Reagen gjorde i USA), da har du en STERK forhandlingsposisjon (les arbeidsmonopol).

 

Hilsen kommende flygeleder Thomas

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnstillegg i hundretusenersklassen skjer nok i det private næringslivet hver uke! Men det blåses ikke opp.. Flygeledere fortjener godt betalt.. de har en ansvarsfull jobb.. Jeg blir jo nesten stressa selv hver gang jeg holder i et kamera som sender direkte på NRK1... og da er det jo ikke menneskeliv "i fare" en gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forresten moro å overhøre en gjeng med business-nisser på flytoget i dag med Finansavisen i fanget. De la ut om dissa helvetes flygelederne. Da jeg reiste meg for å gå av på Gardermoen (fordi jeg var på vei til flyshowet på Bardufoss) spurte jeg bare ut i lufta om ikke vi også skulle få ha sommerferie... Det ble stille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei folkens ""

Nå har jeg lest litt rundt på forskjellige fora, og det virker som om de fleste er sinte på at flygelederne får et slikt tillegg. Innerst inne tror jeg at dette bunner ut i misunnelse. Folk blir misunnelige når en ykesgruppe før mer i lønnshopp enn noen andre tjener. (renholdere i på sykehusene tjener 219000). Slik jeg forstod det under flygelederintervjuet jeg var på er ikke flygeledere statsansatte. Avinor får INGEN tilskudd fra staten, de er 100% selvfinansiert. De spytter heller ca 100 mill inn i statskassen pr år. Da er det vel rett og rimelig at Avinor selv får bestemme hva de vil gi i lønn til sine arbeidstakere.

 

Derfor tror jeg at hele kritikken er på bakgrunn av misunnelse. Folk er misunnelige fordi at noen får et slikt tillegg. Det jeg synes folk bør tenke på er at det stort ansvar som flygelederne har, og JA når du utdanner deg til et yrke som ikke kan erstattes (husk hva Reagen gjorde i USA), da har du en STERK forhandlingsposisjon (les arbeidsmonopol).

 

Hilsen kommende flygeleder Thomas

 

""

Alle har et ansvar i den jobben de er satt til å gjøre. Du trekker frem renholdere på sykehusene, som tjener 219000,- i året. De har en meget ansvarsfull jobb og burde tjent mere enn det. Hvordan tror du det hadde blitt på sykehusene hvis det skulle slurves med renholdet?

Og for å ta pensjonister og trygdede ellers, så fikk vi et pålegg på 3,5% Jeg er uføretrygdet og har fra før 150000,- brutto i året, og av det så trekker de 11% skatt. Regn selv ut hvor stort pålegget vårt blir. Alle andre får mellom 10000,- og 20000,- i lønnspålegg. Vi blir liggende lengre og lengre etter, mens utgiftene vi har er de samme som andre har. Jeg tror du og mange andre bør holde dere for gode til å snakke om misunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är väl riktigt att kalla det missunnelse så länge man använder sin egen låga inkomst som argument till varför inte andra borde få mer...

 

Flygledare får gott betalda jobb i utlandet och drar dit. Här i Norge är det brist på flygledare tack vare Flesland reformen. Tillgång och efterfrågan...

 

Minstepensionister, arbetsoföra, och vaskepersonell på sykehus tjänar allt för lite! Helt sant!

Men det är inget argument till varför flygledarna inte ska kunna få högre lön.

 

Till alla flygledare:

 

Gratulerar till det nya kollektivavtalet även om ni måste arbeta mer!

 

Om jag i framtiden inte får lov till en visual approach pga traffik avvecklingen så blir det spydiga kommentarer med ref. till att jobba för lönen o.s.v! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo bare Avinor takke seg selv for. Det er nå de får regningen for å la være å utdanne nye flygeledere i noen år. Det sier seg jo selv at når det er flere arbeidsplasser enn kvalifisert personell må de regne med å betale en god del mer for å beholde de som jobber der og for å kunne rekrutere nye.

 

Men jeg synes da Avinor kunne sendt noen kroner til metrologene også slik at vi blir kvitt tåken og får ned flyene her ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt til deg Bjørn Erik. Hva tror du hadde skjedd om uføretrygden ble dramatisk økt? Jo total utnyttelse av systemet. Det finnes veldig mange mennesker i dette landet som hadde utnyttet det til det fulle.

 

Renholdsarbeidere gjør en viktig jobb ja. Det gjør lærere, søppeltømmere, frisører, kassadamer etc etc også. Det blir litt for dumt å sammenligne yrker som ikke kan sammenlignes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ett lønnspålegg på opptil 220 000 kr i året.. og dem er ennå ikke fornøgd..

 

 

*Fram med hagla*

 

 

 

Dette er jo noe de først har fått nå da... Så det blir vel kanskje ro nå?

 

Ser at folk her inne ikke skjønner mer enn det en VG-reporter gjør. Og det forundrer meg egentlig litt.. Trodde flyentusiaster hadde litt mer peiling enn som så.

 

For det første; hvem har sagt at vi ikke er fornøyd etter årets lønnsoppgjør?

Det er rett og slett veldig bra, men det er også noe som frk. Flesland la grunnlaget for da hun stoppet utdanningen av flere flygeledere for noen år tilbake. Avinor kunne ikke bare sitte å se på at flere og flere dro til utlandet for å jobbe. Og derfor var en høyere (og mer konkuransedyktig) lønn absolutt nødvendig.

 

For det andre; for de av dere som nå tror at dere aldri mer må sitte å vente på flyplassr rundt omkring i Norges lange land, så må vi nok skuffe dere nok en gang.. Grunnen til forsinkelsene er ikke at vi ikke gidder å gå på jobb, det er at det rett og slett ikke er nok folk til å dekke opp vaktlistene på de forskjellige LTT-enhetene. Og det spretter ikke flygeledere opp av jorda bare fordi lønna gikk opp.. Det tar 3 år og utdanne en ny flygeleder, og med den utdanningskapasiteten som Avinor har lagt opp til så kommer det til å ta 10-15 år (MINST) før vi er fullt bemannet.

 

Nei, misunnelsen lenge leve...

 

Og sist men ikke minst; BE COOL, BLI FLYGELEDER...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. at mange norske flygeldere tar jobb i Emiratene:

 

hva sier de norske kvinnelige flygelederne til den saken, regner med at dem ikke har en nubbesjangs til å få seg fett betalt jobb i emiratene, da det i UAE er muslimske lover som gjelder, og kvinner ikke skal jobbe etc.. regner med at dem har vært misunnelige på sine mannlige kolleger som har dratt dit som "økonomiske flyktninger" for å ha til salt i maten?

 

 

Jan Roar Rød

 

Det er alltid morro med folk som ikke har anelse om hva de snakker om i det hele tatt. Enheten som jeg jobber paa (Fujairah i De Forrenede Arabiske Emiratene) har siden flyplassen aapnet hatt kvinnelige flygeledere. Av oss fem som jobber her er det en kvinnelig flygeleder (fra Soerafrika), og i tillegg er det en lokal jente paa opplaering som er ferdig utdannet ganske snart.

Muslimske lover gjelder ikke i landet her, kvinner blir oppfordret og forventet av at de skal jobbe paa lik linje som menn.

Og anngaaende loennen her nede, flyplassen jeg jobber paa er den daarligs betalte i landet, og jeg tjener i dag ca. det samme som jeg ville gjoert netto hjemme med det nye loennsoppgjoeret. Naar prisene i landet her en 20% av det de er hjemme er det klart at jeg har det oekonomisk bedre her enn jeg ville hatt det hjemme i stedet.

Enkelte av enhetene her begynner aa bli ganske desperate etter folk, og ryktene sier at Dubai naa snart kommer med en ny loennsavtale for aa faa nok folk, og i denne vil nettoloennen (alt er skattefritt her nede) ligge paa rundt 100.000 norske i maaneden. Saa ja, norske loenninger kan ennaa ikke konkurrere med de man faar her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt til deg Bjørn Erik. Hva tror du hadde skjedd om uføretrygden ble dramatisk økt? Jo total utnyttelse av systemet. Det finnes veldig mange mennesker i dette landet som hadde utnyttet det til det fulle.

 

Renholdsarbeidere gjør en viktig jobb ja. Det gjør lærere, søppeltømmere, frisører, kassadamer etc etc også. Det blir litt for dumt å sammenligne yrker som ikke kan sammenlignes

 

Du tror kanskje det er så lett å bli uføretrygdet her i dette landet du. Da må tro om igjen gitt. Jeg kjempet i 8 år for å få de rettighetene jeg har krav, da jeg ikke er i stand til å jobbe lenger. Jeg har ikke sagt at trygden skal økes dramatisk. Vi burde i alle fall fått tillegg tilsvarende det som alle andre lønnsmottakere har fått.

Feks. en tusenlapp mer i måneden hadde vært passe tillegg nå i år.

Hadde ennå trygden vært skattefri når den er så lav, så hadde det ennå gått an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at folk her inne ikke skjønner mer enn det en VG-reporter gjør. Og det forundrer meg egentlig litt.. Trodde flyentusiaster hadde litt mer peiling enn som så.

 

Hva forventer du da Mads når "flesteparten" her inne sier dem skal smugle radioscannere ombord og bruke dem i smug selv om kabinpersonalet sier det ikke er lov ? Og når 60% av gjengen her ser på seg selv som proffe flygere som klare å lande 737'er når pilotene svikter osv. At samme personene da skal kunne forstå hvorfor flygelederen fikk ca 220k i lønnsøkning, nei det forventer jeg overhodet ikke.

 

For det andre; for de av dere som nå tror at dere aldri mer må sitte å vente på flyplassr rundt omkring i Norges lange land, så må vi nok skuffe dere nok en gang.. Grunnen til forsinkelsene er ikke at vi ikke gidder å gå på jobb, det er at det rett og slett ikke er nok folk til å dekke opp vaktlistene på de forskjellige LTT-enhetene. Og det spretter ikke flygeledere opp av jorda bare fordi lønna gikk opp.. Det tar 3 år og utdanne en ny flygeleder, og med den utdanningskapasiteten som Avinor har lagt opp til så kommer det til å ta 10-15 år (MINST) før vi er fullt bemannet..

 

Finnes da mange her som er gode på VATSIM som ATC, dem kan vel ta noen vakter ? Jeg mener, det eneste dere gjør er jo å titte på en radar og snakke i mikrofonen, hvor vanskelig kan nå det være ? Kan dem lande en 737 kan dem da lede flyene også. Kan sikkert ta noen vakter jeg også i friukene mine, men bare om jeg får 220k i lønnsøkning. Da øker isåfall lønna mi med rundt 200%, og det er ikke dårlig sånn over natta ""

 

 

Og sist men ikke minst; BE COOL, BLI FLYGELEDER...

 

Veeel, det er ikke riktig alle de nye tingene etter at Flesland gikk som jeg liker like godt. Og den setningen der er vel en av de tingene """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Tarjei, du har rett... Forventningene har aldri vært de største her inne, men litt innsikt hadde jeg da håpet på... Men det er jo mulig det er veldig mange journalist-spirer her inne som kun lukter seg fram til de store skandalene, og ikke takler at naboen tjener litt mer enn dem eller har en større grill enn dem eller bedre bil osv... ... ""

 

Ang det slagordet ja.... Det er vel en av de tingene som gjør det flaut å si at man er flygeleder... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Merker at det nesten er en form for jakt på de som skulle ha "feil" meninger her. Det må jo være lov å være kritisk til en slik lønnsøkning? Selv er jeg helt enig i at flygelederne fortjener dette, men det er min mening. Andre har en annen mening. De av dere som er piloter eller flygeledere kan jo ikke akkurat kalle dere objektive når det kommer til spørsmål om deres egne lønninger. Hva om leger hadde fått et lønnstillegg på 220.000? De har en viktig jobb, og de er allerede ganske godt betalt. Jeg er sikker på at flere av dere ville vært ganske kritiske til det. Og det er også mangel på leger, selv om situasjonen ikke er like kritisk som med flygelederne.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig at flygelederne fortjener dette. De har opplevd så utrolig mye dritt fra ledelsen de siste året som nok har medførst store belastninger, både personlig og i jobbsammenheng. Jeg tror nok det er ferre flygeledere i dag som gleder seg over jobben de gjør enn det det var for ti år siden. Støtter også opp om at det nok stort sett er misunnelse som ligger bak all sutringen. En fornøyd flygeleder er en mer effektiv flygeleder som er en bedre flygeleder som gir meg tryggere ferdsel i luftrommet. Synes i grunnen topplønnen (var det på noe med 800K?) var litt lav jeg, med tanke på begynnerlønnen så bør man jo kunne trakte etter litt høyere lønnssteg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at det nesten er en form for jakt på de som skulle ha "feil" meninger her. Det må jo være lov å være kritisk til en slik lønnsøkning?

 

Med meningar som...

*Fram med hagla*

...så måste det nästan bli lite tillrättavisning.

 

Problemet är att flera går på vad media påstår om detta.

 

Långt ifrån alla flygledare får 220.000 i ökning. De som får detta belopp går upp i lön för att deras arbetsplats uppgraderas en kategori, och det medför en högre lön. Traffiken i Norge har ökat, om någon missat det, och arbetsbelastningen på ATC likaså.

 

Desutom så begick Avinor ledelsen under Fru Flesland in för att stoppa rekrytteringen av flygledare, som nu medför att det tar många år innan ATC bemanningen är i takt med traffik ökningen...

 

En sak som heller inte direkt framkommer i Avisrubrikerna är att flygledarna faktiskt ska arbeta mer också... Riktigt nog inte i förhållande till sin löneökning, men ändå.

 

Man borde kunna förvänta att läsarna av detta forum kunde komma med något mer reflekterade inlägg än att de ska hämta hagla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jörgen.

 

Dette er jeg helt enig i. Å hente hagla er lite konstruktivt. Men det jeg reagerer på er at dere som jobber i bransjen latterligjør andres meninger omkring emnet. Og dette er faktisk et emne oss utenforstående kan ha meninger om. Det kreves få forkunskaper for å være kritisk til et lønnshopp på 220.000. I tillegg er 520.000 kr i startlønn en startlønn uten like. Jeg kjenner ikke til noen andre yrker som kan komme i nærheten. Så at folk er kritiske til at aspiranter med 3 års utdannelse får 520.000, mens personer med 5-6-7 års universitetsutdannelse kan ha dette som topplønn, det synes jeg er forståelig.

 

Når det er sagt så er jo topplønnen ikke helt i stil med startlønnen. Allikevel, en avdelingsoverlege på offentlig sykehus, med 6-7 års utdannelse pluss doktorgrad har ikke 850.000 kroner i grunnlønn.

 

Jeg sier på nytt at jeg har full forståelse for flygeledernes lønnsøkning, men jeg har også full forståelse for kritikken som kommer.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en det jeg reagerer på er at dere som jobber i bransjen latterligjør andres meninger omkring emnet.

 

Jag anser inte att någon blivit förlöjligad i denna tråd..? Isåfall får man nog säga att det gått i båda riktningar.

 

Allikevel, en avdelingsoverlege på offentlig sykehus, med 6-7 års utdannelse pluss doktorgrad har ikke 850.000 kroner i grunnlønn.

 

Min samboer har tillsammans 8 år Universitetsutbildning och en doktorgrad på toppen av det. Hon har under 400.000.- i året. Den lönen kunde hon dubbla om hon gav sig ut i läkemedelsbranchen... Det är bara att välja.

 

Där det är behov av kompetent personal med specialist kunnskaper och där intjäningen är god, där är lönerna höga.

 

Staten borde ha förstått konsekvenserna av att privatisera Luftfartsverket...

 

men jeg har også full forståelse for kritikken som kommer.

 

Det har jag också! Janteloven är stark i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg reagerer på er at dere som jobber i bransjen latterligjør andres meninger omkring emnet. Og dette er faktisk et emne oss utenforstående kan ha meninger om.

I likehet med Jörgen klarer jeg ikke å finne eksempler på at menigmanns meninger her inne har blitt latterliggjort. (Det kan godt hende jeg syntes menigmanns meninger kvalifiserer til å bli latterliggjort, men jeg ville ikke funnet på å gjøre det her inne. "" )

 

Det jeg derimot finner et par eksempler på er god norsk misunnelse, fordommer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette handler om misunnelse eller jantelov. Det handler om folkeskikk. Å det å se seg selv i forhold til andre, og andre yrkesgrupper. Jeg synes ingen stilling, uansett viktighet, rettferdiggjør en begynnerlønn på over en halv million.

 

Og da hjelper det ikke om man truer med å flytte utenlands. Vel, dersom alt er så mye bedre der ute så får man flytte da. Så får vi heller begynne å bruke toget mer, vi andre. Også fly på flightsim, seff "" Og sørge for at vi ikke velger så idiotiske politikere som ansetter et styre som med sin administrerende direktør har klart å rasere flytilbudet for årevis fremover.

 

Uten å la det gå for mye politikk i dette så mener jeg at man her ser konsekvensene av markedsliberalisme i institusjoner som tar for seg viktige samfunnsoppgaver. Kortsiktig lønnsomhet stemmer ikke alltid overens med langsiktig planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag anser inte att någon blivit förlöjligad i denna tråd..? Isåfall får man nog säga att det gått i båda riktningar.

 

Må nok moderere meg litt. Det er mer riktig å si at jeg merker en veldig ovenfra-og-ned-holdning fra visse her. Mitt hovedpoeng var at man ikke trenger å være flygeleder, eller ha eksepsjonell kunnskap om yrket, for å ha en mening om dette.

 

Neste poeng var det at jeg har, uansett hvor mye velvilje jeg legger til (og det er virkelig mye), vanskelig for å fordøye en startlønn på 520.000 kroner i året. Dette mener jeg rett og slett ikke et yrke med tre års utdannelse fortjener. Ikke engang flygelederyrket. Jeg kan nevne flere yrker som hadde fortjent dette mer enn flygelederne, uansett hvor ansvarsfullt det enn er.

 

Poenget mitt med avdelingsoverlegen var å vise at etter å ha klatret så langt på karrierestigen og etterutdannet seg så mye, så har denne personen allikevel ikke mer enn det flygelederen har. Om det er rettferdig? Neppe, men det er nå en gang slik det er. Videre mente jeg det at om denne legen hadde fått et lønnshopp på 220.000 kr så ville nok mange synes det var for mye, inkludert noen av dere.

 

Det jeg derimot finner et par eksempler på er god norsk misunnelse, fordommer etc.

 

Håper dette ikke var myntet på meg. Vil isåfall gjerne vite hvilke eksempler du har på meg.

 

Det har jag också! Janteloven är stark i Norge...

 

Så tilslutt dette med janteloven. Man blir fort stemplet med dette dersom man er kritisk til andre menneskers lønninger og goder. Ja, janteloven står sterkt i Norge, men i dette tilfellet synes jeg ikke janteloven bør trekkes inn. Her er det vel mer snakk om hvor vidt dette er riktig. Hvor vidt dette lønnshoppet kan forsvares. Jeg mener det kan det (med unntak av startlønnen), mange mener det ikke kan forsvares. Og den meningen respekterer jeg, noe du ikke gjør dersom du setter jantelovstempelet.

 

Nok en gang vil jeg påpeke at jeg tviler sterkt på at flygelederne på dette forumet kan diskutere denne saken objektivt. Jeg vet iallefall at jeg ikke er i stand til å diskutere mine lønninger objektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tror dere glemmer HVORFOR flygelederne får så gode lønnsvilkår. Situasjonen er jo at mange er misfornøyd med AVINOR som arbeidsgiver, og når man i tillegg får bedre lønn i utlandet så er det ikke så mye mer som skal til før man for alvor begynner å tenke på å søke jobb i utlandet. AVINOR er jo et aksjeselskap, og skal mao. tjene penger, ikke en velferdsorganisasjon. Så når de gir så drastiske lønnshopp så er det en god grunn, faktisk er det minst to:

1: AVINOR har rotet det skikkelig til

2: Man tjener bedre i utlandet, og får lett jobb der

 

Da MÅ noe drastisk til for å holde på dem. Og hva kunne dem ellers gjort, når det først har gått så langt?

 

Jeg tror i vertfall at du kommer til å sette pris på at AVINOR har økt lønningene når du skal fly de neste årene fremover. For da er det kanskje nettopp dette som gjør at du ikke er mer forsinket enn det du er, om du er forsinket, eller enda bedre, det som gjør at du ikke er forsinket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...