Gå til innhold

SAS Braathens piloter og sykemeldinger


Martin Schjetne

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg skjønner også at det er masse følelser i sving her, sammtidig som jeg skjønner at det sitter mye rart i ledelsen, min sympati ligger hos de som sitter forran og styrer. Selv om jeg mest sannsynlig ikke kommer meg i møte i morgen. I denne situasjonen tror jeg ledelsen bare bør trekke buksene på knærne, få frem oljen og ta i mot. Dette er ikke bra for SAS det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis de streiker, får de si at de streiker, legge frem krav som andre skapelige folk. Hvis ikke er det besynderlig at så mange sender inn sykemelding samtidig, men utover det, blir det bare spekulasjoner. I disse fugleinfluensatider vet man jo aldri hva som kan skje! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke satt meg veeldig godt inni saken, men min sympati ligger definitivt ikke hos pilotene. Du tenker ikke særlig langt hvis man trur at dette skal føre noe godt med seg, dvs. få med alle piloter til å sykmelde seg, for deretter å tru at dette fører til at man skal klare å grafse til seg mer penger/bedre vilkår i et firma som sliter med likviditeten nok som det er. Dette fører bare til kvalme, og at folk generelt sett slutter å bruke SAS siden man veit da f. om man faktisk klarer å komme seg dit man skal.

 

De eneste som tjener på dette er konkurentene, dvs. stort sett Norwegian.

 

Jeg mener, hvem f. trur SAS pilotene dem er? Guder som trur dem kan gjøre hva dem vil, og vise null lojalitet ovenfor sin arbeidsgiver? Ærlig talt, hva om busssjåførerne i hele Oslo hadde gjort det samme, eller alle vaskehjelper for den saks skyld?

 

Har aldri vært spesielt fan av noen flyselskaper, siden å sitte i et rutefly er muligens det kjedeligste i verden, men jeg har definitivt fått et nytt syn på SAS-piloter. Aldri mer SAS for meg, så sant jeg ikke har noen andre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh...som sagt, du er unskyld siden du sier du ikke har satt deg så veldig godt inn i denne saken, men hva med å undersøke grunnen til at dette har skjedd? Alt har en grunn, og det er ikke slik at alle piloter er høye på pære bare fordi de er piloter. Les litt i tråden i "Snackbaren" som heter "Kompensasjon?"... Der kan du kanskje få litt bedre innblikk i saken. Det skremer meg litt at folk fatter så mange besluttninger når de ikke helt vet hva de snakker om...

 

Lojale mot arbeidgiver... Ja, det er noe alle burde være, men når arbeidgiveren bryter lover og ødelegger arbeidsmoralen på alle mulige måter blir det litt anderledes?

 

Kjenner du godt noen som jobber i SASBraathens? Tviler sterkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, du er unnskyldt siden du tydeligvis sitter midt oppi dette, men tenk litt : Hva med alle som ser dette utenfra? Trur du virkelig at SAS kommer styrket ut av dette?

 

Kan godt være at pilotene har blitt behandlet dårlig av SAS, men dette er ikke måten å gjøre det på.

 

Hvorfor må jeg kjenne noen godt som jobber i SASBraathens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte mer på om du visste hvor fæl denne situasjonen er for flygerne. Jeg kjønner at folk utenfra ikke liker SAS, det skal ikke jeg legge meg oppi, men jeg synes det er så trist når de som ikke liker SAS ikke liker SAS fordi de har fått feilinformasjon. Mye av grunnen til denne "aksjonen" (vil kalle det en aksjon) er at SAS aldri har gddet å høre på eller bry seg om sine ansatte...

 

but anyway... Prøver bare å skape LITT forståelse for pilotene her jeg da ""...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilotene gjør jo bare dette fordi de ikke føler de kan leve emd disse forholdene arbeidsgiveren deres gir dem, da er det jo naturlig at pilotene gjør noe for å få bedret disse forholdene.

Jeg har full forståelse for det, når de har så stor makt i systemet, så bør de bruke det så godt de kan, de kan ikke jobbe for en brødskive og et eple om dagen, for å si det sånn.

Spør du meg, virker det som om ledelsen er problemet i dette flyselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når en haug med piloter leverer sykemelding så blir det hele feil for meg.

Jeg skjønner også at det er en del styr med å skille ansenitetslistene igjen, og at det er en mulig arroganse fra ledelsen... MEN:

Dette fritar f... meg ikke pilotene i å opptre ryddig og ordentlig. Det å levere sykemelding når man ikke overhodet ikke er syk er så forkastelig at jeg ikke finner ord. Nå har ikke jeg piloter i familien, men jeg har hatt familiemedlemmer som virkelig har trengt sykemelding og har vært dødssyk.

Hva oppnår "de stakkars syke" pilotene med dette? Jo, 3 ting: Pkt 1, hisse kraftig opp kundene! Pkt 2, en svekkelse av tilliten til selskapet. Pkt 3: en ytterligere tillitssvikt til luftfarten generelt.

En annen ting: hvis man ser litt rundt på nettet i diverse diskusjonsforum/veggaviser, så er det ikke mye positivitet og forståelse å spore!

Jeg håper virkelig at det nå vises handlekraft, og at det blir sørget for at bedriftshelsetjenesten blir koblet inn for å foreta de nødvendige grep.

Konklusjon: er man syk så er man syk. Er man ikke syk så møter man faktisk på jobb som alle andre dødelige!

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS Braathens har visst sendt ut en pressemelding der dem sier at de ikke lengre godtar egenmeldinger fra pilotene, kun legeerklæringer (sykemeldingsblankett).

 

Så da blir det vel kø hos fastlegene ""

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på da at det å være syk ikke bare er om man har influensa eller på andre måter er "fysisk" syk.

 

Jeg tror egentlig ingen er tjent med piloter som flyr rundt og tenker på alt annet og ikke har det bra er på jobb. Har man det ikke bra så er man ikke på jobb som flyger eller flygeleder. Slik står det skrevet, slik praktiseres det som oftest, og slik bør det være, mener nå jeg.

 

Skjønner frustrasjonen over å komme forsinket frem, men tro meg, frustrasjonen er enda større om man mister sine kjære i en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten og ha særlig kjennskap til SAS Braathens utover det å være passasjer , er det blitt tydeligere og tydeligere at selskapet har store problemer. Har vell knapt vært en times stillhet siden sas spiste opp Braathens..

 

Jeg har i en årekke reist verden rundt med SAS eller et STAR selskap og vil hevde at når det gjelder passasjerservice kommer SAS Braathens langt ned på listen. Er mange med meg som finner andre selskaper som tidligere var trofaste STAR kunder..

 

Om pilotene er syke eller ikke vet jeg ikke noe om, men vitner heller om et selskap med langt over 39 i feber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å prat tull.

Jeg har blitt sparka to ganger pga dårlig lönsomhet.

Sitter akkurat nå i eksakt samma situation igen. Det skyldes att jeg har jobba de siste 8 årene med elektronikk produktion og att det er en töff verden å leve i.

Nå er jeg dritt lei av allt tull med SAS.

Sier 100% velkommen till lavpris fly og lurer på om det ikke er motsatt effekt av vad SAS egentlig vill ha ?

Skulle egentlig dra til Danmark imorgen på möte, og videre hjem till Norge, men dropper det og tar bilen direkte till Norge.

Veldig irritert er jeg akkurat nå !

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som enkelte isolert sett ser på dette at de har sykemeldt seg, tror dere skal se litt på den taktiske situasjonen SAS står i og løfte blikket litt, er dette en situasjon som SAS selv har provosert fremm? hvor lurt er det, eller funker dette "pilot hatet" akkurat som planlagt, får de gjennomført sine målsettninger. Dette handler om mer en sykemeldinger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. SAS kunne kanskje gått inn i forhandlinger først, og ikke bare annonsert endringen (det er det jeg oppfatter har skjedd, men vet ikke sikkert).

 

2. Pilotene som er syke bør får tak i sykemelding. SAS har gjort det riktige der med å kreve legeerklæring.

 

3. Pilotene som responderer til "harry" SMS'en bør sporenstreks heller annonsere en streik (andre flyvere i andre selskaper klarer å gjøre det...) - det hadde gjort livet mer forutsigbart for oss passasjerer, og vi kunne ha booket om til andre selskap i god tid i forveien. Flygerne ville fremdeles fått sin effekt overfor SAS, mens oss "innocent bystanders" ville kunne fortsette livet som før. Måten dette er blitt gjort på gjør at vi ikke får noen spesiell sympati for flygerne, dessverre.

 

4. Jeg støttet flygelederne til en viss grad, samme med Braathens flygerne. SAS? Der sitter jeg litt på gjerdet - kjenner ikke saken godt nok.

 

5. VG påstår i sin leder i dag at flygelederne plutselig ble friske når Flesland gikk. Da har nok ikke VG fått med seg kanselleringer/utsettelser pga. for få flygeledere på vakt i Bodø blant annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt nr 1. har nokk mye med reaksjons formen og gjøre Michelle, helt enig....og du foresten....dårlig med jenter på FLG! et par stk som har meldt seg på...kommer du? hi hi... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...