Gå til innhold

Hvit kule på himmelen over HFT/Finnmark


Thomas E Darell

Anbefalte innlegg

På himmelen over Hammerfest i øst-nordøstlig retning i ca 60 graders vinkel henger en hvit kule med turkise felt. Avinor i HFT opplyser at de ikke vet hva det er, og kula er observert fra BVG også, så det tyder på stor høyde.

 

Kula ser ut til å være helt i ro.

 

Noen som vet hva dette er?

-mitt tips er værballong, men burde ikke den flytte på seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en tillegsopplysning, så kan jeg si at det i ofoten/vesterålen har vært observert lignende lyskuler den siste tiden, de har både stått helt i ro og vært i bevegelse. Ingen har kunne forklart dem hittil! ""

 

Sikker på at de ikke bare har observert sola som er tilbake etter mørketida? "Objektet har vist seg flere klarværsdager på rad nå - det står i sør i 12-tida hver dag". ""

 

Men litt seriøst - hvis noen har tatt bilder av dette, så vil vi gjerne se det. Det høres jo ut som kulelyn eller noe sånt hvis det lyser (selv om hvis en ballong henger virkelig høyt, så kan den jo være opplyst av sola selv om sola ikke er over horisonten på bakken).

 

Det mest bekymringsverdige er når flygeledere og de som normalt skal ha kontroll med det som skjer i lufta, ikke aner hva det er. Litt skummelt hvis noen flyr inn i det, enten det er snakk om ballonger, kulelyn eller romskip. ""

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dere er så forbanna teite! ""

 

Jeg er ikke helt sikker på om du bare spøker med oss nå Aleksander, men i Meteorologisk Institutts Meteorologileksikon står det ihvertfall dette om Kulelyn:

 

 

Kulelyn

 

De fleste kulelyn er på størrelse med en grapefrukt og har en levetid på noen få sekunder. Diameteren kan komme opp i flere meter og levetiden sies å kunne komme opp i timer. De beveger seg gjerne horisontalt med rask "gangfart", dvs. få meter i sekundet. De kan også "stå" stille, sprette litt mot bakken eller andre faste legemer eller falle fra en sky mot bakken. De kan dannes ifm. cumulonimbus-skyer eller under vann ifm. vulkansk aktivitet. De kan dø stille eller med et brak. Noen gjør ingen skade, mens andre kan ødelegge ganske mye. De kan oppstå innendørs, evt. komme inn gjennom skorstein eller ved å knuse seg gjennom vinduer. Vitenskapen har ikke funnet entydige svar på årsaken til fenomenet, men det finnes en rekke teorier. Mer informasjon om kulelyn. Et lignende fenomen som kan forveksles med kulelyn er St. Elms ild.

 

 

Kan altså komme seg inn i huset samme vei som nissen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hørte en historie om et kulelyn under et skøyte arrangemang. Det var på -50 eller -60 tallet. Er ikke helt sikker på hvor, men det var i Oslo, muligens på Bislett.

Kulelynet skal ha sust over hodene på publikum får så å fly elegant inn døra på en utedo og sprengt det lille treskuret i lufta så møkka spruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kulelyn er også årsaken til rådet om å ikke oppholde seg nær veggkontakter under tordenvær. Har selv opplevd kulelyn. var lite omtrent som en drue i størrelse, kom ut av en kontakt fløt gjennom rommet og forsvant inn i en kontakt på andre siden av rommet.

 

Det spekuleres også i at de UFOene Hessdalen er kjent for, i realiteten er kulelyn. At det området muligens er, av en eller annen årsak, et "hotspot" der slike lyn har veldig gunstige vilkår for å oppstå.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFO er jo alle uidentifiserte flygende objekter, ikke glem det da ""

 

En værballong kommer også innunder UFO-definisjonen (før man har identifisert hva det er)

 

Flygende tallerkner med grønne menn har jeg imidlertid liten tro på, så jeg er enig med deg Agnor. De fleste UFOer har sannsynligvis en naturlig forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flygende tallerkner med grønne menn har jeg imidlertid liten tro på, så jeg er enig med deg Agnor. De fleste UFOer har sannsynligvis en naturlig forklaring.

 

Det som forundrer meg er at veldig få tenker "outside the box" og ser for seg at eventuelle intergalaktiske vesener ikke er vesener som oss mennesker men av andre energier og i andre former som vi ikke klarer å forklare som "logisk"!

 

Sorry at jeg brukte deg som eksempel Thomas, innlegget ditt var vel sikkert litt ironisk ment(=:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...