Gå til innhold

Morten Møien

Members
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Siste besøk

Morten Møien's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Helt genial diskusjon! Jeg kan faktisk se for meg ca.50 kromryggede, rødsprengte og totalt engasjerte debatanter som setter livet på pause for å ergre seg over andres innspill. Her er det ikke mangel på innlevelse nei. Mange gode innspill selv om de er helt på jordet. De teiteste er nesten de beste. God kveld og god mental helse, hilsen Morten
  2. Jeg hørte en historie om et kulelyn under et skøyte arrangemang. Det var på -50 eller -60 tallet. Er ikke helt sikker på hvor, men det var i Oslo, muligens på Bislett. Kulelynet skal ha sust over hodene på publikum får så å fly elegant inn døra på en utedo og sprengt det lille treskuret i lufta så møkka spruta.
  3. Hvis man bruker nærmer 2 minutter på å gjenta en klarering på engelsk, så for guds skyld, prat norsk!!!
  4. Jeg husker i "gode gamle dager", på slutten av 80-tallet og begynnelsen av -90. SAS fløy DC-10 fra Gardemoen og TWA fløy L-1011 fra Fornebu. Mener å huske at Pan-Am og TWA brukte 747 på Gardemoen om sommeren. Senere fløy Pan-Am og TWA med 727 fra Fornebu til London for å fylle jumboene sine med der. I -91, tror jeg, var TWA L-1011èn tilbake på FBU. Så gikk TWA til gokk og PAN-AM kom med A310. Så tok Delta over med A310 (Faktisk de samme flyene) SAS hadde da fått 767ene sine og fløy trofast både folk og fisk over dammen, samtidig med minst en amerikansk aktør. Mener bestemt å ha sett AA med B767 i en periode også. Og nå glemte foresten Tower Air som brukte 747, tror det var charter men er ikke helt sikker. Jepp, alt var så mye bedere og ryddigere før!
  5. Et digitalt system for klareringer osv i IFR er kansje en ide, men aldri i verden om jeg ville byttet det mot radio. Det er ekstremt viktig for spesielt VFR flygere å høre all traffik som er i område man befinner seg i. Dessuten er det en stor del av radiotraffikken som går utover standard frasiologi. Hvor ofte er det ikke at man må få noen"ekstra tips" fra flygeleder ved feks. plasser man ikke er kjent.
  6. Biler har vikeplikt for fly enten de taxer,taues eller er parkert. Norsk presse er negative ovenfor all form for luftfart.
  7. Stemmer Boeing. Liker spesielt de gamle. B707 B727. Hadde Douglas vært med hadde jeg stemt på dem. Elsker DC-10ern. Synd de ble spist av Boeing. Airbus er kjedelig og monotone. Vel..jeg gleder meg til A380, det blir grier. Endelig et spennende fly.
  8. Jeg fant liste over alle TACAN frekvenser i "Jeppesen aifield manual Norway". Det er for mange for at jeg orker å skrive de inn her. De står sikkert i AIPèn også. Her er noen aktuelle: Bodø TACAN BOO ch.45x 110.80Mhz Ørland TACAN ORL ch.51x 111.40MHz Rygge TACAN RYG ch.82x 113.50MHz Bergen TACAN FLE ch.92x 114.50MHz Det finnes sikkert noen flere. Er TACAN-fyr i det hele tatt lagt inn i FS? I Jeppesen står følgende: Aircraft equipped with civil DME only are unable to receive channels 1 through 16 and 60 through 69. Millitary TACAN equipment is required. Håper dere ble litt klokere.
  9. Tacan er millitære VORèr. Man kan få inn de som ligger mellom 109.00-117.97 med vanelig VOR. 45X etc. er kanal navnet. Jeg skriver rett fra husk, men dette skal ikke være langt fra sanheten.
  10. Det blir tydelighvis ingen flygning til USA for dem. Nå har nemelig FAA lagt ned forbud mot do-kø på flygninger til USA. Hvordan dette skal løses vet ingen. Tror ikke det er tillatt med dansegulv hvis do kø er forbudt.
×
×
  • Opprett ny...