Thomas E Darell Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 På himmelen over Hammerfest i øst-nordøstlig retning i ca 60 graders vinkel henger en hvit kule med turkise felt. Avinor i HFT opplyser at de ikke vet hva det er, og kula er observert fra BVG også, så det tyder på stor høyde. Kula ser ut til å være helt i ro. Noen som vet hva dette er? -mitt tips er værballong, men burde ikke den flytte på seg?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 UFO Jeg tror på slikt jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 I Blåsefest? Vedder på at det er en hvit garasje som har havnet i toppen av en gran! Ta bilde! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Ta bilde av den da Thomas! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre Vik Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Hjelp UFO Ta bilde så vi får se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Som en tillegsopplysning, så kan jeg si at det i ofoten/vesterålen har vært observert lignende lyskuler den siste tiden, de har både stått helt i ro og vært i bevegelse. Ingen har kunne forklart dem hittil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 i det været som er der oppe nå: mitt tips: Kulelyn. Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Foshaug Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Som en tillegsopplysning, så kan jeg si at det i ofoten/vesterålen har vært observert lignende lyskuler den siste tiden, de har både stått helt i ro og vært i bevegelse. Ingen har kunne forklart dem hittil! Sikker på at de ikke bare har observert sola som er tilbake etter mørketida? "Objektet har vist seg flere klarværsdager på rad nå - det står i sør i 12-tida hver dag". Men litt seriøst - hvis noen har tatt bilder av dette, så vil vi gjerne se det. Det høres jo ut som kulelyn eller noe sånt hvis det lyser (selv om hvis en ballong henger virkelig høyt, så kan den jo være opplyst av sola selv om sola ikke er over horisonten på bakken). Det mest bekymringsverdige er når flygeledere og de som normalt skal ha kontroll med det som skjer i lufta, ikke aner hva det er. Litt skummelt hvis noen flyr inn i det, enten det er snakk om ballonger, kulelyn eller romskip. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas E Darell Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 Hvordan opptrer kulelyn da? -står det i ro? PS borte nå som det er blitt mørkt, hadde ikke kamera på jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 hva er kulelyn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Et sitat fra artikkelen: Det observeres både innendørs og utendørs. Håper for Guds skyld at de mener det kan sees innefra gjennom et vindu eller noe, selv om det høres ut som en forbanna dum formulering det også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Wiik Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg tror faktisk at kulelyn kan forekomme inne i hus... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Jajaja, kom med sarkasmen din du Magnus Heller ikke det kan det være, men hvem i huleste gidder å nevne at det kan observeres innefra, det vet jo alle ved at man titter ut av vinduet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Axel Vollan Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Det er en forskningsballong fra Kiruna http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article1913286.ece Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Aleksander, kulelyn kan både oppstå innendørs eller at det oppstå utendørs, men kommer seg inn f.eks. ned gjennom pipa (akkurat som julenissen, men helt på orntli' her altså). Skumle greier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Hehe, dere er så forbanna teite! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Johnsen Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 http://www.masoy.kommune.no/cparticle298371-15290.html her er da et litt bedre bilde av denne ballongen=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Hehe, dere er så forbanna teite! Jeg er ikke helt sikker på om du bare spøker med oss nå Aleksander, men i Meteorologisk Institutts Meteorologileksikon står det ihvertfall dette om Kulelyn: Kulelyn De fleste kulelyn er på størrelse med en grapefrukt og har en levetid på noen få sekunder. Diameteren kan komme opp i flere meter og levetiden sies å kunne komme opp i timer. De beveger seg gjerne horisontalt med rask "gangfart", dvs. få meter i sekundet. De kan også "stå" stille, sprette litt mot bakken eller andre faste legemer eller falle fra en sky mot bakken. De kan dannes ifm. cumulonimbus-skyer eller under vann ifm. vulkansk aktivitet. De kan dø stille eller med et brak. Noen gjør ingen skade, mens andre kan ødelegge ganske mye. De kan oppstå innendørs, evt. komme inn gjennom skorstein eller ved å knuse seg gjennom vinduer. Vitenskapen har ikke funnet entydige svar på årsaken til fenomenet, men det finnes en rekke teorier. Mer informasjon om kulelyn. Et lignende fenomen som kan forveksles med kulelyn er St. Elms ild. Kan altså komme seg inn i huset samme vei som nissen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Tuller du?? Jeg trodde dere spøkte med még jeg! Er det farlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 UFO = Uidentifisert flygende objekt, så alt jeg ikke kjenner igjen er UFO i min bok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Husker at jeg for noen år siden leste om noen piloter som hadde fått kulelyn inn i cockpit - det var visst ikke helt gøy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Møien Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg hørte en historie om et kulelyn under et skøyte arrangemang. Det var på -50 eller -60 tallet. Er ikke helt sikker på hvor, men det var i Oslo, muligens på Bislett. Kulelynet skal ha sust over hodene på publikum får så å fly elegant inn døra på en utedo og sprengt det lille treskuret i lufta så møkka spruta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 kulelyn er også årsaken til rådet om å ikke oppholde seg nær veggkontakter under tordenvær. Har selv opplevd kulelyn. var lite omtrent som en drue i størrelse, kom ut av en kontakt fløt gjennom rommet og forsvant inn i en kontakt på andre siden av rommet. Det spekuleres også i at de UFOene Hessdalen er kjent for, i realiteten er kulelyn. At det området muligens er, av en eller annen årsak, et "hotspot" der slike lyn har veldig gunstige vilkår for å oppstå. Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Min første tanke når jeg så bildet som lå her i en post, er at dette er en planet som synes godt i klart vær. Tviler sterkt på at det er et lyn som har blitt diskutert her. Truls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Etter det jeg har lest nå virker det som om disse kulelynene varer i noen sekunder oftest, og høyst noen timer. Et objekt som holder seg samme sted høyt oppe i himmelen er vel sansynligvis ikke et kulelyn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Nåskal det jo være sagt at det var en ballong. Men det liknet jo sånn "saains fiktion" greier! Tror nok de fleste "UFO"`er opprinnelig er menneskeskapt eller naturlige fenomener som nordlys, lyn og meterologiske forhold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Berg Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 UFO er jo alle uidentifiserte flygende objekter, ikke glem det da En værballong kommer også innunder UFO-definisjonen (før man har identifisert hva det er) Flygende tallerkner med grønne menn har jeg imidlertid liten tro på, så jeg er enig med deg Agnor. De fleste UFOer har sannsynligvis en naturlig forklaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Flygende tallerkner med grønne menn har jeg imidlertid liten tro på, så jeg er enig med deg Agnor. De fleste UFOer har sannsynligvis en naturlig forklaring. Det som forundrer meg er at veldig få tenker "outside the box" og ser for seg at eventuelle intergalaktiske vesener ikke er vesener som oss mennesker men av andre energier og i andre former som vi ikke klarer å forklare som "logisk"! Sorry at jeg brukte deg som eksempel Thomas, innlegget ditt var vel sikkert litt ironisk ment(=: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hvorfor skulle innlegget være ironisk ment? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Ironisk var kanskje feil ord, men "grønne menn i UFO" er jo et litt generelt og klijséaktig uttrykk, tenkte jeg. Men for all del, greit for meg hvis han mente det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.