Gå til innhold

Din rareste flytur


Eirik Støylen

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

...og det med å holde for nesa, lukke munnen og "blåse" hjelper, men bør brukes med litt forsiktighet.

 

Etter mange år med hyppige besøk hos ørespesialist, så skal jeg gjengi hans ord: "Blås til!"

 

Har også opplevd "squeeze" under oppstigning i forbindelse med dykking, som faktisk er akkurat samme fenomenet, og der var trykkforskjellen betraktelig (og smerten likeså), men trommehinnen var like hel...

 

Du skal jaggu ta i for å klare å sprenge trommehinnene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken "Basic Flight Physiology" (anbefaler til alle som vil ha info om flymedisin utenom lærebøkene) er skrevet av en flylege som blant var Flight Surgeon for USAF, og medisinsk rådgiver til Republic Airlines i 10 år osv. I følge han kan man blåse temmelig hardt, da det er lite sannsynlig at man klarer å ta trommehinnen selv.

 

Angående barosinusitis, eller trykk i bihulene, kan man også få dette på vei opp. Det avhenger helt av når blokkasjen oppsto. (At hinnene hovnet opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter stadig med trykkforskjeller selv, og må ofte ty til "blåsemetoden". Opplever da innimellom at jeg kun klarer å utligne trykket i det ene øret. Løser dette ved å stikke en finger i det øret som er ferdig utlignet, og så ta i litt ekstra. Funker ganske bra... Min merkeligste flytur var fra Lisboa til Heathrow med en BA 737-500; under landingen, akkurat idet nesehjulet traff bakken, vinglet flyet plutselig voldsomt, før det rettet seg opp igjen. Virket som om nesehjulet sto skjevt, og at piloten måtte rette det opp relativt kvikt da han skjønte dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom på en til:

skulle fly fra ENVA-ENBR med norwegian. når vi var framme kom ikke bagasjen og jeg sa at bagasjen skulle sendes hjem hvis de fant den (var i Bergen i 2 dager). Dagen etterpå ble jeg ringt opp og skulle hente bagasjen SELV (!) på ENBR, enda jeg ga streng beskjed om den skulle sendes hjem. Sto en lapp på bagen som det sto at den hadde vært i Oslo ""

 

Er nok ikke du som bestemmer om den bagasjen skal kjøres hjem eller ikke unge mann, dette er airline policy.

 

Lavpris er lavpris.. ikke forvent noe av det samme hos EasyJet, Ryanair m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "utblåsing" er jeg helt enig med Tarjei: BRUK DET MED FORSIKTIGHET!

En kamerat av meg prøvde dette trikset med to sprengte trommehinner som resultat, og legen som sjekket skaden etterpå sa at det var det verste han hadde sett, med mye blod og gørr ""

 

Men siden jeg skriver her må jeg vel nesten fortelle om en rar flyopplevelse. Problemet er at jeg ikke har noen veldig rare flyopplevelser, men kan jo fortelle om en litt morsom. Når vi var på vei fra Thailand til Heathrow opplevde vi kraftig turbulens like etter at maten hadde blitt servert. Var ikke hele tiden like lett å treffe munnen når skulle spise da, for å si det slik.

 

Men en litt mer rar opplevelse var når jeg satt i cockpit. På cruise kom det opp en melding på ND. Kapteinen spurte styrmannen om han visste hva den meldingen betydde, noe han ikke visste. Men når de stilte på range så forsvant den, altså den var bare på den range'n, så da fant de ut at de kunne fortsette uten å bry seg noe mer om meldingen. Kan vel også tilføye at under approach brukte de GPWS og gear horn cutout switchene aktivt for å sleppe alarmene ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dykkeinstruktør\\hjelpeinsstruktør har eg vore borti at folk har sprengt trommehinner pga for kraftig trykkutligning. Det skal ikje så mykje til som folk trur for å sprenge ei trommehinne. Faktisk alt for lite. Et kjapt, kraftig blås med stengte utventilar er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat så rar tur da =P

 

Bodø - Stokka.

Er en del år siden dette ja =P

jeg var veldig liten og vi satt på widerøe flyet.

Vi skulle akkurat til å lande og hjulene går ut.

Jeg Roper: Der datt hjula av.

Og alle snudde seg og så på meg.

 

"Hjulene på dash8 går veldig fort ut."

 

Har man ørebetennelse så kan man sprenge trommehinnene eller få penecilin. Så man blir ikke døv av det =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen som satt der da de begynte ""

 

Nå blir de fleste annonseringer ombord lest opp fra bakenden av flyet, og der vil du ha problem å se hvis vedkommende som annonserte sikkerhetsprosedyrer sitter bak veggen der. Så hvis det var tomt forran, ble det annonser bakfra.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres grusomt ut.

 

Personlig har jag aldri hatt noen rare flyopplevelser. Skulle til Chios, det var litt av en approach, skikkelig kortbane, men det kan vel ikke kalles rart. Bagasjen har stikki av en gang, men den hadde bare kommet med et tidligere fly, og ble funnet med en gang. Ikke rutine, men ikke rart heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rareste og skumleste flytur, må ha vært da jeg fløy med en Fokker 50 fra Skyways fra Karlstad i Sverige til Stockholm-Arlanda. I det vi begynte descenten og da vi kom på approach på rullebane 01 left, like etter at hjulene ble felt ut så stoppet den ene motoren på den siden jeg satt, altså venstre side. Og da fikk vi beskjed å innta nødlanding stillingene og ta det rolig og ikke være redd, fordi dette skulle gå så bra. Og det gjorde det og! "" Da vi landet så sto det ambulanser og brannbiler i tilfelle det skulle være noen med sjokkskader eller med andre fysiske skader. Vi gikk ut av flyet, og var sjeleglad over at alt hadde gått bra!! Takket være pilotene så kom ingen til skade under nødlandingen!

 

Vi fikk vite at det hadde vært en feilregning på bensinen fra Karlstad til Stockholm så var årsaken til nødlandingen. Det hadde blitt fritt for bensin i den ene tanken!!! Hvordan de hadde klart regnet feil det vet ikke jeg!! Men det var skummelt!!!

 

Først etter 2 år begynte jeg og fly med flyene på denne størrelsen med Dash 8 og Fokker 50. Ble skremt ja!!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trøste deg med at det skjer med større fly også.. Ta et søk på "Gimli glider" så finner du ut mer om den saken.. ""

 

Fant den! Fy fader! Godt og vite at dette har skjedd før. Jeg fikk vite etter at vi hadde landet så sto flyet kun på bakken i 1 time etter nødlandingen vår før den var på en ny flytur som skulle gå til Vilhelmina(hvis jeg husker rett).......Men denne gangen med nok fuel!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Twelve kilometres above the Manitoba countryside, the unthinkable happens: a brand new Air Canada Boeing 767 runs out of fuel. The 120-tonne, $40-million plane becomes a glider, dropping at over 600 metres per minute with no hope of reaching Winnipeg. Amazingly, the powerless plane makes a successful emergency landing at an abandoned airbase in Gimli, Man. A week later, Air Canada reveals how the newest plane in their fleet could simply run out of gas.

 

http://www.wadenelson.com/gimli.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres grusomt ut.

 

Personlig har jag aldri hatt noen rare flyopplevelser. Skulle til Chios, det var litt av en approach, skikkelig kortbane, men det kan vel ikke kalles rart. Bagasjen har stikki av en gang, men den hadde bare kommet med et tidligere fly, og ble funnet med en gang. Ikke rutine, men ikke rart heller.

 

ikke bare approachen, når jeg fløy dit datt vi nesten rett ned når vi landa . ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje opplevd noko rart men sist fredag (4 NOV) så fløy eg med KLM frå Schiphol til Flesland og så spurte eg om Fanta men eg fekk Fanta Light "", så eg drak den halvtom (Fanta Light smaker skikelig dårleg ""), og da crewet skulle hente alt bosse oppdaga en flyvertine at hun hade gjet meg Fanta Light istaden for Fanta og så fekk eg vanleg Fanta og utenom litt turbulens så var resten av turen fin "" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sideslip vil si å gi sideror og samtidig holde vingene vannrette med balanseror.

Flyet flyr da på skrått. Jo mer sideror man har jo mer må man kompansere med balanseror, og desto mer sidelengs flyr man.

 

Det er ikke helt korrekt etter hva jeg husker...

Ved sideslip vil en også ha en kraftig banking, men pga stort rudderutslag vil en fremdeles fly "rett fram." Dette brukes av mange på mindre GA-maskiner og seilfly for å tape fart og høyde på approach, da manøveren medfører mye ekstra drag. Kapteinen på The Gimli Glider hadde erfaring fra seilflyvning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...