Gå til innhold

Din rareste flytur


Eirik Støylen

Anbefalte innlegg

Opplevd noen merkelige flyturer?

Litt usaklig tema men jeg kjeder meg litt ""

 

For min del må det være med familien + tanta mi, et par og en gammel mann, vi var 8 stk totalt i en stor Delta-maskin fra Miami Intl til Ft. Lauderdale (turen tok ca 12-15min fra flyet tok av til det var i bakken igjen) der flyet ble fyllt opp og videre til New York. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg skulle fly med Norwegian fra ENVA-ENGM.

Når de skulle begyne med sikkerhets greiene så sa kassetten takk for seg og en måtte sette seg med en SVÆR pærm og begyne å lese fra den ""

Bettryggende....

Hm.. For meg virker det som om de leser fra den "permen" hver gang. Har vanskelig for å tro at de har kasetter som spiller av dette, særlig når man ofte hører at det blir et opphold, litt småfnising eller den kjente "hmm..eh".

 

Min rareste flytur må forøvrig være fra København Kastrup til Singapore Changi, der en danske på stoff gikk amok i flyet og skallet ned vel tre stykker før en STØRRE danske satte seg på han i midtgangen "" Det første vi møtte da vi gikk av flyet på Changi var politi med batong "" Stakkars dansken måtte nok belage seg på en morsom tur hjem igjen.. med en annen form for transportmiddel ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hatt så mange selv, men non jeg kjenner har en utrolig morosm en.

 

De var på vei til LAX og over ørkenen begynte flyet og descente også kom det lavere og lavere, det var jo naturlig og tro at de skulle til å lande. Rett før de trodde de skulle lande var det noen mer eller mindre ruspåvirkede folk som begynte å skrike im at det ikke var noen flyplass der. Så så alle ut av vinduet og da så de at de lå en sånn 20 meter over ørkenen, de var de fikk se før man hørte et heftig gasspådrag i DC-10ern og et hard climb vinkel.

 

Helt utrolig det der at flyet nesten landet i ørkenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en noe spesiell hendelse på vei til New York i våres. Eller, dette var den første delflygingen, fra Oslo til Heathrow.

 

Vi sitter absolutt helt foran, på 1. klasse, og har en middelaldrende dame på ved siden av oss. I det jeg snakker med en av stewardene bryter damen plutselig ut i noe som høres ut som latter, og jeg tar meg selv i å bli litt fornærmet, for jeg bommet litt på uttalen av et engelsk ord, og trodde det var det hun lov av.

 

Men senere tar det helt av. I det vi når cruise-høyde begynner damen å kle av seg (!). På tempoet hennes virker det som om hun har til hensikt å kle av seg alt, men heldigvis får vi kontaktet personalet, som får stoppet henne.

 

Etterhvert hører jeg det jeg trodde var latter igjen, men det viser at at hun gråter høylytt. Plutselig reiser hun seg, og er svært ustødig. Hun faller, og slår hodet mot en stol og begynner å blø. Igjen kommer personalet, og vi får i oppdrag å passe på at hun ikke reier seg igjen (vi nærmer oss landing).

 

Hun forsøker å kle av seg igjen, og denne gangen måtte jeg stoppe henne. Hun begynner å skrike og hyle, og jeg kan tenke meg at folk bak gardinenen var sprekkferdige av nysgjerrighet.

 

Uansett endte det godt, og damen ble møtt av helsepersonell på Heathrow.

 

Disse britene... ""

 

Har en god historie fra en innflyvning til Denpasar (Bali), men den kan spares til en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke hatt noen direkte rare flyturer, men jeg husker godt at jeg på flyet fra Stavanger-Bergen -Trondheim fikk noe så inni granskauen vondt i øyrene under hele turen.

 

Prøvede å få det vekk ved å holden for nesen å prøve å puste ut. Hjalp ikke, fikk etter det bommet en tyggis av en kammerat av meg, hjalp ikke det heller.

 

Tror jeg gikk med det trykke i øyret i mer enn 2 timer etter landing.

 

Og så var det bare å glede seg til returen til Stavanger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en gang en flytur med SAS der vi tok av og landet til riktig tid.

Og så var det en gang jeg satt på klappsete under takeoff, og da vi lå på cruise gikk jeg tilbake til plassen min for å spise. Det var meningen at jeg skulle komme tilbake etterpå, men pilotene sa at det ikke gikk fordi det var mye turbulens og de fikk mye å jobbe med. Og det skal jeg love at de fikk for den turbulensen var utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom på en til:

skulle fly fra ENVA-ENBR med norwegian. når vi var framme kom ikke bagasjen og jeg sa at bagasjen skulle sendes hjem hvis de fant den (var i Bergen i 2 dager). Dagen etterpå ble jeg ringt opp og skulle hente bagasjen SELV (!) på ENBR, enda jeg ga streng beskjed om den skulle sendes hjem. Sto en lapp på bagen som det sto at den hadde vært i Oslo ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også hatt det der... Det er slik at man ikke får utlignet trykket i bihulene... Dette er et problem for flyvene personell når de får en forkjølelse... da må de bli sykemeldt ""

 

Sant nok, men problemet pleier aldri å komme før man begynner nedstigningen igjen (og lufttrykket blir høyere og skal inn i øret igjen). Har man det underveis og under oppstigning må det enten være noe alvorlig galt med trykkabinen, eller så er det noe man innbiller seg fordi man har hørt om trykkutligningsproblemer.

 

Selv er jeg dog lite plaget med det, og jeg skal ha en ekstrem forskjølelse før jeg får problemer med utligning av trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle fly med Norwegian fra ENVA-ENGM.

Når de skulle begyne med sikkerhets greiene så sa kassetten takk for seg og en måtte sette seg med en SVÆR pærm og begyne å lese fra den ""

Bettryggende....

 

Norwegian har aldri benyttet kassett til sikkerhetsdemonstrasjon på sine B737 maskiner. De har derimot benyttet dette på sine fly da de hadde f50 maskiner for en tid tilbake. Dette ble benyttet da det kun var 1 cabincrew som måtte demonstrere det som ble sagt over høytalerne i cabinen.Crewet ombord er godt drillet i dette som bilr sagt over høytalerne ombord og benytter ikke SVÆRE permer til dette. SASBRAATHENS benytter kassett til noen opplysninger ombord, men da kun til orrientering om handbaggsajeplassering i det passasjerene kommer ombord og en slags velkommen ombord melding.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle fly med Norwegian fra ENVA-ENGM.

Når de skulle begyne med sikkerhets greiene så sa kassetten takk for seg og en måtte sette seg med en SVÆR pærm og begyne å lese fra den ""

Bettryggende....

 

Norwegian har aldri benyttet kassett til sikkerhetsdemonstrasjon på sine B737 maskiner. De har derimot benyttet dette på sine fly da de hadde f50 maskiner for en tid tilbake. Dette ble benyttet da det kun var 1 cabincrew som måtte demonstrere det som ble sagt over høytalerne i cabinen.Crewet ombord er godt drillet i dette som bilr sagt over høytalerne ombord og benytter ikke SVÆRE permer til dette. SASBRAATHENS benytter kassett til noen opplysninger ombord, men da kun til orrientering om handbaggsajeplassering i det passasjerene kommer ombord og en slags velkommen ombord melding.

 

Truls

Det var ingen som satt der da de begynte ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis aldri hatt problemer med trykkutligning noen gang på de flyturene jeg har hatt..

 

Men så til min mest spesielle opplevelse:

På tur hjem fra Cape Town i en South African Airways flymaskin, langt over Sahara får en eldre kvinne et par seterader bak oss store pusteproblemer... Kapteinen annonserte minst fire ganger at de trengte en doktor veldig raskt "" Etterhvert kom det en engelsk lege for å hjelpe til. Men plassen var for dårlig til jobben hun måtte gjøre, og derfor ble pasienten flyttet på. Og midt i gangen besvimte den syke... I hui og hast ble hun flyttet opp på den tomme seteraden foran vår, og drypp-poser o.l ble festet til kroppen hennes. En ganske uhyggelig opplevelse egentlig, spesielt når det er rimelig langt til nærmeste flyplass som kan ta imot en fullastet Boeing 747-400 for en teoretisk "nødlanding". Piloten forkortet ruten en del og økte farten ytterlige (hadde en cruise fart på gjennomsnittelig 980 km/t fra da av) slik at vi landet ca. 45 minutter tidligere. Og på Heathrow kom legepersonell osv. inn i flyet... Heldigvis gikk alt fint med kvinnen som hadde pustevansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm raraste flyturen min... Må vere då eg satt på klapp frå Bergen til Oslo med Norwegian. Under takeoffroll så måtte den avbrytast pga ein eller anna alarm. Me stoppa, taxa inn og dei sjekka det. Så prøvde me igjen ca 20 minutt etter. Då funka det fint. Og det som var litt morsomt på denne turen var at piloten sa over høgtalarane: "Det var noen alarmer som peip og lsyte her framme. Men de stoppet når vi stoppet så vi prøver igjen".

 

Angåande trykkutligning:

Det kan teoretisk sett oppstå trykkstress i bihuler\\øyregangar under stigning dersom det er noko som blokkerar. Me får då det som vert kalla "reversal pressure illness". Dette fordi det er høgare trykk i bihuler\\øyregangar enn det omgivande trykket. Dette er nokså sjeldan å få i øyregangar\\bihuler. Men under dykking hender det at me får det so mvert kalla "tannsqueeze". Dette er forårsaka av dårlege fyllingar i tennene som det kjem luft i under nedstigning. Denne lufta vil då utvide seg under oppstigning og kan i verste fall føre til at tanna eksploderar. Men det vanlegaste er trykk under nedstigning då det vert for stort omgivelsestrykk i forhold til innertrykket i øyraganra\\bihuler. Det er som nevnt tidlegare fleire måtar å motarbeide dette på.

 

1: Trykkutligne med å holde for nese og munn og blåse forsiktig. (Ikkje blås hardt då det kan skade og i verste fall sprenge trommehinnene)

 

2. Svelge tungt.

 

3. Tygge tyggis.

 

Kort fortalt:

Trykkforskjellane kan føre til smerter\\ubehag under oppstigning og nedstigning. Så det som Tarjei seier om at det aldri plar komme før nedstigning er noko ukorrekt. (ikkje angrep på deg Tarjei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...