Gå til innhold

Din beste/favoritt flyplass?


Alexander Storvig

Anbefalte innlegg

Dette var et vanskelig spørsmål! Men det må nok bli Cape Town international (FACT). Innflyvningen må nok være verdens peneste! "" Alle fjellene, deriblant Table mountain... Det ER SÅ VAKKERT! Man flyr nesten slalom mellom klippene "" Og selve flyplassen er relativt fin, og veldig svær.

 

Innenlands er det ENCN (den flyplassen med mest sjarm jeg vet om) og ENGM. Gardermoen er på topp tre av verdens flotteste flyplasser etter min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, må være gode gamle Kai Tak, det... Heftigere innflyvning enn det fant man ikke! En helt egen opplevelse å sitte i en gedigen 747 på final og kunne kikke inn i de omliggende husene! Er forøvrig også der jeg har opplevd flest spennende go-arounds... Det var alltid mye action på Kai Tak, nesten synd den er nedlagt... Av eksisterende plasser liker jeg Lisboa best; fin blanding av store og små fly som tar av og lander, og en innflyvningsview som er helt rå (ser ut som flyene skal lande inn i terminalen!). Er dessuten en pen by å fly over på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt flyplass må nok være London Gatwick "", det er rimelig lett å sjekke inn, ikke så lange køer pga mange innsjekkings plasser, massevis av butikker i terminalene, man kan stå å spotte oppå taket på flyplassen, med god sikt utover alle rullebanene...

Min verste må være Madrid Barajas! Har aldri opplevd makan til drit! Skiltene er helt forferdelig, vanskelig å finne frem uten kart og kompass eller guide, pluss så må man gå mellom alle terminalene, vanskelig å finne hvor du skal innsjekke bagasjen, og deretter er det 3 andre "terminaler" som man må gå inn i, vanskelig å finne ut hvilken. Utseendet utenfor er "ok", men inne er det kaos.

 

Mvh Alex. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte meg godt på Fornebu jeg. Kan ikke si jeg husker om den var spesielt effektiv og velorganisert, men jeg likte meg iallfall godt der. Kanskje fordi jeg var ganske ung og stort sett konsentrerte meg om flyene og ikke alt det andre ""

JFK, Schipol og Heathrow er også fine steder. Ble mange her nå ""

Tregeste må være Ben Gurion, der nytter det ikke å dukke opp 1 time før avgang iallfall ""

Kanskje fordi jeg var kledd i grønt og de skulle kødde litt ekstra ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittflyplasser i Norge er: ENTC, ENRO, ENFG, ENKB,ENDI og ENAT (den finnes ikke i pakken fra Norway Airports "" )

 

Mine favorittflyplasser i Europa og resten av verden må jo være: Sestri(Genoa), Olbia(Costa Smeralda), Skiathos, Limnos, Mikonos og Rhodos i Hellas og i Spania er det Vel Vigo, Fuerteventura, Palma De Mallorca og Gibraltar i UK.

 

Liker og lande på litt kortere rullebaner der man må bruke Mye Flapsog nesten Max Autobrake!

 

Hvis du vil ha Flaps 40 landinger og MAX autobrake, er Santos Dumont flyplass i Rio De Janeiro plassen for deg! Den flyplassen traffikeres daglig med Boeing 737-700 fra GOL, Og Boeing 737-300 fra Varig og en Airbus 319 fra TAM! """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flyplassen jeg iallefall kommer til å huske best, er LGKP (karpathos). Flyplassen var så liten som 3-4 kontainere...av den lille typen.

Da vi kom, var vi heldigvis først av flyet og fikk plass i ankomst"hallen". Det fikk kanskje 30 personer til. Resten måtte vente utenfor.

Da vi dro, var dagens 3 flighter lagt til omtrent samme tid. d.v.s. 8-10 fullpakkede busser. Heldigvis var vi også denne gangen i første bussen. Tipper køen til den ene skranken som var, ble 150 meter lang. Tvers over hele parkeringsplassen på forsiden. Kunne ikke annet ann å synes synd på de stakkarene som sto bakerst, for innsjekken var så analog som den kunne bli.

Etter 3 timer venting ble det "sikkerhetssjekk", og vi ble sendt til "avgangshallen". Denne bestod av et inngjerdet område på flyenes p-plass. Der var også Tax-free butikken, som besto av en liten container på kanskje 5 meter som var åpen i begge ender. Å si at vi sto som sild i tønne er faktisk ikke overdrevet.

Her var det ikke noen lystavle som sa hvilket fly som boardet, bare en greker som holdt opp et ark det sto BERGEN på (dette var flyet før vårt). Mannen gikk, og på slep fikk han de helgige som så at han var innom. Over høytalerene hørte vi noe bli sagt på gresk med UTROLIG dårlig lydkvalitet. Tror ikke engang grekerene kunne forstå det som ble sagt. Selvfølgelig var det en del som rett og slett ikke hadde peiling på at dem holdt på å miste flighten. At dem kom seg med, grunnes fullt og helt at dem hørte rykter om at flighten deres boardet.

Men, det må sies at flyplassen hadde sin sjarm, og tror det minnet kommer til å sitte sterkere enn f.eks. Frankfurth eller noen andre sværinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...