Gå til innhold

Kan noen instruere meg på VATSIM?


S. L.

Anbefalte innlegg

Endelig har jeg kommet så langt at jeg i går kveld var for første gang på VATSIM! Men lykkerusen jeg fikk når jeg fikk logget meg på varte desverre ikke lenge... Jeg skjønte jo så å si ingen ting! Sendte inn en flightplan fra ENVA til ENGM. Da jeg kom til Gardermoen og hadde slukket motorene fikk jeg putselig beskjed om at jeg skulle kontakte en eller annen approach, noe som jeg selvsagt ikke skjønte hvordan jeg skulle gjøre, og da hadde jeg flydd hele veien uten noen som helst radiokontakt.

 

Som dere sikkert skjønner så trenger jeg litt hjelp nå i startfasen for å lære meg de mest grunnleggende tingene rundt VATSIM og online flyging. Derfor så lurte jeg på en eller annen VATSIM`er kunne komme til avtalt tid og sted for å hjelpe meg med å komme i gang?

 

Jeg har mulighet for mikrofon og flyr deafult Boeing 737-400 hvis det skulle være interresant.

 

Håper at en eller flere melder seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er no dritt dette flyet. Har en Boeing 727-200 som er brukbar, men den gjøre at det blir fryktelig mye hakking. Tror du 737NG`en i shoppen vil gjøre det samme? Hvis ikke jeg bestill den:-D Har tenkt lenge på det.

 

Bør jeg kanskje heller bruke pengene på en ny pc ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg kommet så langt at jeg i går kveld var for første gang på VATSIM! Men lykkerusen jeg fikk når jeg fikk logget meg på varte desverre ikke lenge... Jeg skjønte jo så å si ingen ting! Sendte inn en flightplan fra ENVA til ENGM. Da jeg kom til Gardermoen og hadde slukket motorene fikk jeg putselig beskjed om at jeg skulle kontakte en eller annen approach, noe som jeg selvsagt ikke skjønte hvordan jeg skulle gjøre, og da hadde jeg flydd hele veien uten noen som helst radiokontakt.

 

Som dere sikkert skjønner så trenger jeg litt hjelp nå i startfasen for å lære meg de mest grunnleggende tingene rundt VATSIM og online flyging. Derfor så lurte jeg på en eller annen VATSIM`er kunne komme til avtalt tid og sted for å hjelpe meg med å komme i gang?

 

Jeg har mulighet for mikrofon og flyr deafult Boeing 737-400 hvis det skulle være interresant.

 

Håper at en eller flere melder seg!

 

Du finner de grunnleggende prosedyrene for en flytur her:

 

http://www.vaccsca.org/site/index.php

 

Klikk på PILOT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte MANGE timer på lesing før jeg sa første ordet på VATSIM. Jeg printet ut en del forskjellige eksempelflighter hvor turen ble fulgt fra start til slutt med all kommunikasjonen som foregår mellom ATC og pilot. Disse har hjulpet meg i gang og jeg brukte dem en stund, men etter noen turer, husker du stort sett prosedyrene.

Jeg brukte og litt tid på å bare stå på en gate på ENGM og høre på hva de andre sa på "radioen".

Klart du kan stupe ut i det, sånn som det virker at du har gjort, men du får nok lettere tak på det om du leser litt. Noe lesing burde være påbudt....men hvordan kan man sjekke det??...

Men det viktigste er at du er i gang. Stå på!

 

PS:Jeg foretrekker LevelD sin 767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lesing burde være påbudt....men hvordan kan man sjekke det??...

 

Ved at pilotene må ha en utsjekk, akkurat slik som man trenger for å sitte ATC på VATSIM.

 

Jeg synes rett og slett at det er idiotisk at hvem som helst kan fly på VATSIM, de burde gjennom en utsjekk like mye som en ATC! Det er min mening. Det er latterlig å se gjennomsnittsnivået til en pilot på VATSIM.

 

En forleden dag så jeg en som hadde skrevet i REMARKS: "I'm sleeping, please do not disturb"... det blir rett og slett for ille. Må si jeg også lo litt da jeg så det der faktisk ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, at folk ikke gidder å lese og pugge, ja det hører jo historien med.. Selv brukte jeg flere dager på å lese, og til og med etter det var jeg ikke helt stødig... he he kjenner nervene i minnet enda

 

Feilen ligger vel i at de fleste kommer rett fra multiplayeren hvor man ikke trenger å lese i det hele tatt.

Ikke særlig int. å lese jeg heller som regel, og det ser jeg nå som sitter med 2 fly jeg ikke får flydd pga av at jeg ikke leser manualen.

 

Level-d og atr 72-500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det sies at pilotene burde ha utsjekk for å få fly på Vatsim, sikkert helt greit. Og jeg respekterer den meningen, Men da ber jeg også om at dere respekterer min ""

 

Skulle vi hatt utsjekk på samtlige nye piloter på vatsim så tror jeg nok ikke vi hadde hatt mange fly igjen.

Training department i vaccsca hadde mest sannsynlig måtte holdt utsjekken. Instruktørene er allerede nok optatt fra før, og har liten tid til å utføre en pilot utsjekk også.

 

Det vi må gjøre, er å ta kontakt med de nye pilotene!

Ja, kanskje sette av en halvtime hvis vi har lite med trafikk.

Det er like mye vårt ansvar, vi må sørge for at de nye pilotene føler seg velkommne! Vi må også sørge for å hjelpe dem i gang, dette er den raskeste måten å bli kvitt "barnehagen" (beklager ordet) som har vert enkelte kvelder!

 

Hvis vi alle trår til, så tror jeg nok at ting vil gå den rette veien etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig av hva dere skriver over her.

 

Det burde absolutt ikke ha vært nødvendig med at alle pilotene skulle gjennom en utsjekk, for det hadde blitt litt av et kaos. Det som jeg synes er veldig synd er at flere og flere ikke gidder å lese og ta til seg informasjon!

 

Det er mange som ser VATSIM og tenker "Oi, så jo litt heftig ut... dette må prøves". Jeg husker når jeg startet som pilot i desember 2004, jeg leste som bare det fra alle manualene som lå rundt på nettet, printet ut en "IRF Guide", hørte på kommunikasjon når jeg stod på bakken...og hjertet mitt pumpet ufattelig før jeg skulle be om en clearance.

 

Det som er saken nå er at det ikke er slik lenger, og folk (noen) har det bare som en lek og prøver ikke å lære seg litt engang.

 

Så pilotene må ta til seg den informasjonen ATC gir, ellers kommer vi ingen vei.. men det et to typer piloter: De som gjør det, og de som ikke gjør det

 

 

Jeg er enig at VATSIM ikke skal være 100% real, men altså... det må da gå an å forlange litt realisme, selv om at det også skal være morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hjertet mitt pumpet ufattelig før jeg skulle be om en clearance.

Kjenner til det der, startet med tekst for sikkerhetskyld på de to første turene. Prøvde med voice første gang på Stansted, for å være sikker på å få en ATC jeg ikke kjenner ""

 

OG, les manualene så du er forberedt FØR du logger på første gang. Mange (inkl. med) pakker maualen ut av plasten når jeg først kommer til et problem (pmdg 737 osv.). Ikke gjør det på Vatsim ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å starte med voice med en gang. En måte å hjelpe deg på er at du avtaler med en som kan litt mer enn deg (hvem er vel helt utlært? ""). Dere oppretter en privat chattekanal der han skriver hva du skal lese tilbake til ATC. Etter et par flighter så kan du dette. Det er jo faste fraser som brukes hver gang. Husk og ha papir og penn tilgjengelig og lær deg flyet FØR du flyr på VATSIM, i alle fall det mest elementære som bruk av radiopanel og xponder, samt setting av høyde, retning og course. Dessuten kan det være lurt å fly de første gangene på dager med lite trafikk. Da får du best service fra ATC. Du bør også ha et minimum av kart for området du skal fly i (med frekvenser og retninger). Lykke til og send meg gjerne en PM om du lurer.

 

Glemte en ting: skriv i flightplan at du er newbie, om du kan fly SID/STAR (eller må vektoreres) og om du har kart. Dette hjelper ATC til å vurdere hvilken service og hjelp du bør få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Ole-Jørgen. Penn og papir, noter ned det ATC sier. Snapp opp informasjon fra ATC når du hører de snakke med andre piloter. Det har jeg sett piloter i real life gjøre. Så har de den informasjonen for området og slipper å spørre om det. På VATSIM er jo ikke alltid trafikk et for stort problem, men dere skjønner vel hva jeg mener! ""

 

Velkommen til alle nye på Vatsim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på søndag jeg tok første vatsim tur. Ikke noe særlig hyggelig. "" Hadde lest en del på forhånd og hadde flere ark foran meg. Skalv og svetta som bare det. ""Første feilen ble da jeg greide å ta av parking break under start-up. "" Ellers var det vanskelig å høre hva som ble sakt og gear ble glemt rett etter take-off. "" Hadde skrevet at det var ny pilot og kom meg gjennom flygingen, såvidt. ""

Min erfaring ble da at det kanskje hadde vært greit med en nybegynnerkveld for å få vekk noen av nervene. ""

Håper jeg har lært litt iallefall. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej.

 

Det her er jo nok noget der falder under mit område som Cheif of Pilots.

 

Som mange andre har nævnt, så går det ikke bare at hoppe afsted uden at have læst et minimum omkring hvem man skal kontakte og hvordan. Til det har vi en trænings-sektion, hvor der er masser af dokumenter, og tutorial-flights, heraf også et på norsk.

Men hvis I synes der mangler noget i denne forbindelse, så må I meget gerne sige til, så vil jeg skrive det på to-do listen.

 

Vedrøreden en træningsaften/nybegynder-aften, så er det noget jeg alerede har i overvejelserne. Men lad mig få lidt indput fra Jer omkring, hvordan det skal gøres.

Det kan jo nok ikke undgås at I aligevel skal læse lidt om hvordan man gør. Og vi kan ikke gå og huske jeg på at klappe hjulene op. ""

Men det jeg havde tænkt var at sætte fuld ATC på Bergen og Trondheim, og så lade Jer flyve frem og tilbage.

Formålet skulle være, at give Jer træning med, hvem man kontakter, og hvordan.

Men det er meget sværet at lære andre at forstå på en træningsaften:

- hvordan en SID/STAR flyves.

- Hvor "GPS direct" ikke er en gyldig IFR rute, og hvordan ruten opbygges.

- Hvordan man flyver en ILS approach.

Men hvis I har mod på at læse lidt først, og så afprøve det I har læst online, hvor fejl er tilladt (og nærmest velkommen), så lad os prøve.

 

/Peter

Cheif of Pilots - VaccSca15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadder/Mentor ordning har vi prøvet, men interessen fra piloter var ikke voldsom stor. Dem der meldte sig til sprang hurtigt fra igen. I forhold til hvor store ressourcer det krævede fra "lærerne" var det ikke fair, at de skule bruge dage på at lære andre de mest grundliggende kundskaber.

 

Men er der nogle der ønsker en mntor, må de meget gerne skrive til mig, og så skal jeg se hvad jeg kan gøre.

 

De gange jeg har siddet som ATC og en helt ny har kontaktet mig - eller rettere en ny har lettet fra en flyplads uden videre, prøver jeg at forklare, hvordan det gøres.

Men nogle gange er mit råd faktisk "Leg med FS9's ATC i 14 dage og kom igen".

Ja, det lyder stupid, men der er mange grundliggende ting at lære af FS9 ATC'en, så som hvordan man får en clearance, hvordan man læser tilbage og så videre.

De mere avancerede ting kan du så læse og lære på vatsim.

 

Men læs det trænings materiale jeg har lavet på vaccsca og er du helt ny i ATC så prøv med FS9's ATC.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Har flydd ein gang på VATSIM, fekk et lite sjokk da, hadde ikke forbredt meg nokk viste deg seg, selv om jeg hadde lest mye..

 

En side som også kan være nyttig er VATSIM Pilot Resource Center . Der finner du mye nyttig.

 

BTW: Du må registrere deg på nytt der, du kan ikke bruke det samme navnet som du har fått tildelt til oppkobling til VATSIM.

 

Lykke til ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...