Gå til innhold

NAS sin Fokker 50


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Men...uten å spore av i tråden..Hvorfor har flyet havnet på "dynga"? Det er bare 18 år gammelt, og det er vel ikke noen alder på disse flyene. Skal det hugges opp, eller lagres eller hva? Uansett ett trist syn, har sett flyet i en årrekke daglig .

 

Truls

 

Tipper det står i kø for opphugging gitt...

Antar at det har seg slik at det ikke er marked for Fokker 50 for tiden, og siden det koster flesk å ha fly stående, og det koster enda mer å ha fly operative uten produksjon, så har man vel to valg:

 

- Langtidslagre flyet (som ofte sett på bilder fra USA), i håp om at noen en gang vil kjøpe det, eller at man en gang trenger det selv.

 

- Selge det som skrap. Få litt penger for det, og la noen andre plukke verdiene ut av skrotten før det blir til øl-bokser... Et ærverdig formål må jeg tilføye.. ""

 

Siden flyet ikke er helt så er det rimelig å anta at NAS gikk for det siste alternativet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det har seg slik at det ikke er marked for Fokker 50 for tiden

 

Idag är det stor efterfrågan på FK50, bl.a. pga de höga oljepriserna. Alla flygande FK50 ska visst vara på vingarna dessa dagar. Men när NAS lade ned sin FK50 produktion så var det inte länge sedan SAS gjorde sig av med sina, så marknaden var mättad. Fokker erbjöd faktiskt flygbolagen gratis flygplan mot att bolagen påkostade service... Så blev det dyrare att fylla drivstoff, och turboprop har fått ett uppsving igen.

 

Jag vet att SAS har ångrat på att de högg upp några av sina maskiner, för att spara parkerings kostnader.

 

En annan faktor är reservdelar. Speciellt interiör delar är det lång väntetid på. Det gör att priserna på delar stiger och det kan löna sig att "kanibalisera" andra flygplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det har seg slik at det ikke er marked for Fokker 50 for tiden

 

Idag är det stor efterfrågan på FK50, bl.a. pga de höga oljepriserna. Alla flygande FK50 ska visst vara på vingarna dessa dagar. Men när NAS lade ned sin FK50 produktion så var det inte länge sedan SAS gjorde sig av med sina, så marknaden var mättad. Fokker erbjöd faktiskt flygbolagen gratis flygplan mot att bolagen påkostade service... Så blev det dyrare att fylla drivstoff, och turboprop har fått ett uppsving igen.

 

Jag vet att SAS har ångrat på att de högg upp några av sina maskiner, för att spara parkerings kostnader.

 

En annan faktor är reservdelar. Speciellt interiör delar är det lång väntetid på. Det gör att priserna på delar stiger och det kan löna sig att "kanibalisera" andra flygplan.

 

Nå har vel SAS 4-5 F50 maskiner igjen, og det er ikke mer enn et halvt år siden at SAS gikk ut og sa at disse maskinene var moden for utfasing. Dette ble sagt da det ble bestemt at Widerøe skulle fly på SAS sine ruter på vestlandet/nordvestlandet. Men da dette ble omgjort igjen var visst de samme F 50 maskinene veldig bra til å fortsette å fly samme rutene som før.. Regner med disse maskinene er brukbare, men vet de har hatt "masse" tekniske problemer de siste årene.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...