Steinar Grindstein Skrevet 27. august 2005 Skrevet 27. august 2005 Fant deet bilde av en ellers så kjent fugel her på berget. Nemmelig Norwegian Air Shuttel sin Fokker 50 som er kommet til sitt siste hvilested Et trist syn å se et fly slik som denne Fokkern. Se bare her http://www.airliners.net/open.file?id=90...;next_id=907657 Siter
aleksander rødland Skrevet 27. august 2005 Skrevet 27. august 2005 huff.. husker når de dere travet rudt på ENBR... det var tider det! Siter
Jan Anders Myklatun Skrevet 27. august 2005 Skrevet 27. august 2005 Desidert det vakreste flyet som NAS har hatt. Rest in peace! Siter
Fredrik J Skrevet 27. august 2005 Skrevet 27. august 2005 Det gjør meg vondt, men det var pakket fint. Siter
Stian Nilsen Skrevet 27. august 2005 Skrevet 27. august 2005 For et gjeng Greit fint fly men bli nå ikke for emosjonell Siter
Sindre Kuløu Skrevet 28. august 2005 Skrevet 28. august 2005 Ja, dette var triste greier... Har selv reist mye med NAS' sine F50, og det har vært finte turer. Siter
Andreas Berge Skrevet 29. august 2005 Skrevet 29. august 2005 Trist, snart forsvinner vel MD80'ene til SAS og Siter
Fredrik J Skrevet 29. august 2005 Skrevet 29. august 2005 Trist, snart forsvinner vel MD80'ene til SAS og SAS Brathens har vel ikke fått noen uansett, så vi merker vel ikke så mye til det. Men de også var og er flotte. Siter
Andreas Berge Skrevet 29. august 2005 Skrevet 29. august 2005 Njo, de har en del flygninger til Flesland hvertfall, Flesland - Køben.. Siter
Fredrik J Skrevet 29. august 2005 Skrevet 29. august 2005 Njo, de har en del flygninger til Flesland hvertfall, Flesland - Køben.. Jeg ser det her: http://www.scanair.no/ Mener at SAS Danmark har fått de fleste. Siter
SH Skrevet 29. august 2005 Skrevet 29. august 2005 Mja, men det er ikke SAS Braathens som står for de flyvningene ..Så MD`en er desverre så altfor skjeldent å se i Norge. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 29. august 2005 Skrevet 29. august 2005 Hvorfor kunne ikke jeg fått flyet? Så hadde det blitt brukt til noe nyttig R.I.P Siter
Fredrik J Skrevet 29. august 2005 Skrevet 29. august 2005 Hvorfor kunne ikke jeg fått flyet? Så hadde det blitt brukt til noe nyttig R.I.P Du hadde nok gått personlig konk. ganske fort hvis du hadde vært alene. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 29. august 2005 Skrevet 29. august 2005 Jeg kunne greid meg fint med bare fronten jeg. Lage simulator Siter
Geir G Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Har masse plass i hagen her jeg! Mamma og pappa synes sikkert at det er greit at de flytter det hit! Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Hadde vært noe å lage campingvogn av! Siter
Martin Svarstad Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Skal ikke si hva det ser ut som jeg [image]http://i5.photobucket.com/albums/y182/Svarstad/Campingbil.jpg[/image] Siter
T. Paulsen Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg satt med en ide om å lage sandkasse til guttungen av flykroppen jeg. Da kan han jo leke ute når det regner også. Han liker jo så godt å leke med sand, og han elsker jo også fly. Burde bli pose og sekk for han det. Siter
Truls Meek Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Men...uten å spore av i tråden..Hvorfor har flyet havnet på "dynga"? Det er bare 18 år gammelt, og det er vel ikke noen alder på disse flyene. Skal det hugges opp, eller lagres eller hva? Uansett ett trist syn, har sett flyet i en årrekke daglig . Truls Siter
Kjell Loen Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Er dette en av de tre flyene som stod lenge på Sola etter at de ble tatt av programmet til NAS? mvh. Kjell Siter
Anders Presterud Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Er dette en av de tre flyene som stod lenge på Sola etter at de ble tatt av programmet til NAS? Ja, det stemmer. www.airliners.net/open.file/502728/L Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Men...uten å spore av i tråden..Hvorfor har flyet havnet på "dynga"? Det er bare 18 år gammelt, og det er vel ikke noen alder på disse flyene. Skal det hugges opp, eller lagres eller hva? Uansett ett trist syn, har sett flyet i en årrekke daglig . Truls Tipper det står i kø for opphugging gitt... Antar at det har seg slik at det ikke er marked for Fokker 50 for tiden, og siden det koster flesk å ha fly stående, og det koster enda mer å ha fly operative uten produksjon, så har man vel to valg: - Langtidslagre flyet (som ofte sett på bilder fra USA), i håp om at noen en gang vil kjøpe det, eller at man en gang trenger det selv. - Selge det som skrap. Få litt penger for det, og la noen andre plukke verdiene ut av skrotten før det blir til øl-bokser... Et ærverdig formål må jeg tilføye.. Siden flyet ikke er helt så er det rimelig å anta at NAS gikk for det siste alternativet... Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Ja jeg har merket A1-ettersmaken av cola på boks.. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 He he, og jeg som trodde det bare var koffeinet fra Cola-boksene som kicket inn nå og da.. Siter
Gjest Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Antar at det har seg slik at det ikke er marked for Fokker 50 for tiden Idag är det stor efterfrågan på FK50, bl.a. pga de höga oljepriserna. Alla flygande FK50 ska visst vara på vingarna dessa dagar. Men när NAS lade ned sin FK50 produktion så var det inte länge sedan SAS gjorde sig av med sina, så marknaden var mättad. Fokker erbjöd faktiskt flygbolagen gratis flygplan mot att bolagen påkostade service... Så blev det dyrare att fylla drivstoff, och turboprop har fått ett uppsving igen. Jag vet att SAS har ångrat på att de högg upp några av sina maskiner, för att spara parkerings kostnader. En annan faktor är reservdelar. Speciellt interiör delar är det lång väntetid på. Det gör att priserna på delar stiger och det kan löna sig att "kanibalisera" andra flygplan. Siter
Truls Meek Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Antar at det har seg slik at det ikke er marked for Fokker 50 for tiden Idag är det stor efterfrågan på FK50, bl.a. pga de höga oljepriserna. Alla flygande FK50 ska visst vara på vingarna dessa dagar. Men när NAS lade ned sin FK50 produktion så var det inte länge sedan SAS gjorde sig av med sina, så marknaden var mättad. Fokker erbjöd faktiskt flygbolagen gratis flygplan mot att bolagen påkostade service... Så blev det dyrare att fylla drivstoff, och turboprop har fått ett uppsving igen. Jag vet att SAS har ångrat på att de högg upp några av sina maskiner, för att spara parkerings kostnader. En annan faktor är reservdelar. Speciellt interiör delar är det lång väntetid på. Det gör att priserna på delar stiger och det kan löna sig att "kanibalisera" andra flygplan. Nå har vel SAS 4-5 F50 maskiner igjen, og det er ikke mer enn et halvt år siden at SAS gikk ut og sa at disse maskinene var moden for utfasing. Dette ble sagt da det ble bestemt at Widerøe skulle fly på SAS sine ruter på vestlandet/nordvestlandet. Men da dette ble omgjort igjen var visst de samme F 50 maskinene veldig bra til å fortsette å fly samme rutene som før.. Regner med disse maskinene er brukbare, men vet de har hatt "masse" tekniske problemer de siste årene. Truls Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.