Gå til innhold

Nybegynner som vil lære å fly/spille


John Martin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Først av alt; viste ikke om dette var rett tråd å poste i, så må beklage hvis det ble feil. :confused:

 

Som topic sier, så er jeg en nybegynner.

Jeg har tidligere prøvd å spille, for noen år siden. Og det var vel med FS2004(tror jeg). Da spilte jeg mission, og tok det step by step.

Ble egentlig til slutt så vanskelig at jeg stoppet opp :o

 

Jobber nå ilag med en kollega som flyr en del FSX når vi er ute på jobb(jobber på sjøen).

Etter å ha sett på han og lest rundt på nettet, så har jeg blitt VELDIG gira på å starte igjen!!

Tanken på å klare å fly online en dag ilag med andre gjør at jeg har lyst å lære meg dette! :)

 

Så derfor tenkte jeg at kanskje det var noe hjelp og tips å få her.

 

Hvor bør jeg begynne? Må seff kjøpe meg FSX og komme i gang, men har dere noen tips til en nybegynner med veeeldig lite erfaring innen flyving?

Har idag en helt enkel Logitech joystick som jeg tror skal holde :)

 

Burde jeg kjøpe noe expension pack? Eller lignende? Finnes det noen nettsider der nybegynnere kan lese seg opp, og der ikke alt står på uforståelig språk? :D

 

Som du kanskje forstår, så tar jeg gjerne imot alt av tips og triks, sånn at jeg kan få opp kunnskapene og ferdigheten!

 

Sier takk for all tilbakemelding og håper jeg kan skli fint inn i flymiljøet her på flightsim.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit. :)

 

Mitt aller beste tips er å bruke den innebyggede flyskolen som ligger inne i selve FSX. Der har du både mye etter min mening bra skriftlig undervisning/informasjon om ulike temaer/emner (f.eks. aerodynamikk, navigasjon, meteorologi, kommunikasjon osv.) som dekker ting fra basic og oppover i gradene hvordan ting funker og henger sammen, og også små instruksjonsfilmer som forklarer saker og ting.

 

Etterhvert som man lærer og trener og prøver dette ut med fly i praksis, kan man også av instruktøren få tilbakemelding på hvordan man utfører forskjellige øvelsene/prosedyrer, og man kan også etterhvert fly opp til div. sertifikater/rettigheter når man er god nok til å bestå oppflygingene. :)

 

Anbefales virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt til å begynne med (jeg går ut i fra at du har throttle på joysticken din) kan du jo gå innom learning center i FSX og klikke på "lessons". Der kan du lese en god del nyttig stoff om flyvning generelt, og du kan ta flytimer med en "instruktør". Jeg husker at jeg hadde mye nytte av dette da jeg begynte å fly MS sine simulatorer.

 

Det skal sies at enkelte av disse flytimene kan virke litt dårlig laget, og du kan plutselig få beskjed om at du "ikke gjør det så bra" eller noe sånn selv om alt er riktig. Ikke bry deg om det. Poenget er å lære seg de forskjellige aspektene ved flyvning og, ikke minst, å bruke instrumentene i cockpiten. Når du begynner å forstå ting kan du heller fly litt i Free Flight og venne deg til å bruke det du har lært. I Free Flight kan du jo også sette opp været slik du ønsker det. Det er nyttig når du skal lære deg å fly kun ved hjelp av instrumenter (les: drittvær!).

 

For min egen del kan jeg si at det ikke tok alt for lang tid før jeg følte at flyene i FS ikke gav meg nok, og da har vi jo en jungel av add-on-fly å velge mellom (på godt og ondt) som man kan kjøpe. Her er det mye som er bra og mye som er dårlig, men hvis du lurer på noe angående dette, er det nok av folk her på forumet som gledelig vil guide deg til riktig fly.

 

Det jeg tror gjør at det er så mange som liker FS, er at man kan skreddersy hele simmen etter den vanskelighetsgraden man liker. Jeg har mitt personlige nivå som jeg liker å holde meg til (som jeg i all beskjedenhet vil si er ganske realistisk), mens andre er lysår over meg og vil ha absolutt alt (og da mener jeg ALT!) så realistisk som det lar seg gjøre.

Som nybegynner er det bare å begynne en plass på realismestigen og justere den etter hvert som du får erfaring.

 

Velkommen som FS-bruker :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! :)

 

Hadde tenkt å begynne med de innebygde flyskolen. Var det jeg gjorde når jeg prøvde sist gang, husker ikke om det var med FS2002 eller FS2004.

Vet ikke om det har vært noen forbedringer fra de versjonene og til FSX sin flyskole?

Gjelder bare at jeg er tålmodig og ikke slutter når det begynner å bli for teknisk :)

 

Er vel best å kjøpe: Microsoft Flight Simulator X (FSX) Gold Edition ?

For da får jeg vel med tilleggspakken som er gitt ut også.

Men er det noe ekstra jeg burde kjøpe? For å få bedre grafikk? Der landskapet er bedre ut? :)

 

Jeg ser han kollegaen min er ikke så veldig inne på det tekniske, han flyr nesten kun store jetfly og bruker "autopilot"(?) når han flyr. Justerer bare høyde, kurs og fart.

Virker jo veldig enkelt når man bare sitter å gjør det som piloten/flyvelederen sier vi skal gjøre :grin:

 

Jeg har en ekstra PC skjerm liggende hjemme, er det til å anbefale å montere denne, sånn at jeg flyr med 2 skjermer fra starten av? Eller burde jeg vente med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan se, er det ikke gjort noen forandringer på flyskolen.

Tålmodighet kan være til god hjelp, ja :). Jeg har ikke så mye av den sorten selv, men man kommer langt med stahet og bannskap også :grin:.

 

Som jeg nevnte over, er det en jungel av tilleggsprogramvare man kan kjøpe til FS, og det inkluderer landskap, fly, flyplasser og det meste som er mulig å lage til FS. Jeg tror jeg ville ventet litt med å bruke masse penger på dette til selve flyvningen begynner å sitte. Da vil du jo også få den ekstra bonusen at du har blitt vant til hvordan FS ser ut som standard, og da blir oppturen enda bedre når du kjøper add-ons og ser hvor bra det faktisk KAN se ut :).

 

Selv om man flyr store jetfly betyr det ikke at man ikke har nok å gjøre. Det handler bare om hvor man vil sette lista når det kommer til realisme. Hvis jeg skal fly en langtur med en 747, for eksempel, er bare det å planlegge turen en prosess i seg selv (en veldig morsom prosess, spør du meg!), og den kan ta litt tid, alt etter hvor realistisk du vil ha det. Underveis kan det også være litt å gjøre selv om du bruker autopilot, men jeg skal ikke gå inn i detaljer her. Dette lærer du etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar og input!

Er som nevnt ute på sjøen for øyeblikket, så får ikke kommet meg hjem for å prøvd spillet før 3 september!! :cry:

Men den som venter på noe godt.. :cool:

 

Har tenkt å kjøpe FSX gold edition, men jeg ser at det er FS2004 som har mest tillegspakker.. ?

Kan det være lurt å satse på FS2004, eller kommer det bare mer og mer til FSX.

Hva er egentlig forskjellen på disse to?

 

Hadde forøvrig tenkt å installere Airports of Norway/AON når jeg kom meg hjem, men ser de mangler flyplassen på min hjemplass Brønnøysund. Så får se..

Trondheim er jo der, så det er jo en trøst :P

 

Har dere noen tips til andre nettsider som kan være verdt å legge av et besøk?

For å suge til seg mest mulig lærdom får jeg kommer hjem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk stor diskusjon om FS2004 eller FSX fortsatt idag.

Om du vil ha alt av tillegspakker frem til nå så går du for 2004.

Men tenker du fremtid og grafikk så tar du FSX. Det dabber av med fs2004 produkter nå. Snart kommer PMDG sin NGX og Jo Erlend Sund sin GArdermoen (Kommer også til FS9), da har du alt du trenger til FSX :D

 

Nettsider jeg vil anbefale er

http://www.precisionmanuals.com/

http://www.aerosoft.com

http://www.simmarket.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da går jeg for FSX. Hvis det er det spillet som vistnok er "fremtiden" ;)

Og ihvertfall hvis grafikk er bedre på FSX!

 

Men på maskinen hjemme så har jeg Radeon HD4870 512 MB, hvordan vil dette skjermkortet funke til FSX?

Vil jo gjerne kjøre det på høy oppløsning og bra grafikk =)

 

Og jeg må bare spørre: Hva er NGX fra PMDG? :P

Prøve å søke kjapt på google, men kom ikke frem til så mye. Bare forum.

 

Og takk for linkene, skal ta en titt på de og se om jeg finner meg noe lesestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være. Har ikke rørt FS på 2-3 år nå, kun IL2 sturmovik det går i. Det pga mye mer realistiske flyegenskaper og ikke minst mer action (multiplayer).

 

Gjør som i det virkelige liv. Begynne med å lære deg å fly, lande, trim osv.

 

Neste steg er instrument. Begynn med det enkleste, f.eks NDB innflygning, så videre opp til ILS og full SID/STAR. Til slutt tar du dette kjapt og lander og tar av etter kart som virkelige piloter.

 

SÅ kan du jo vurdere om du vil investere i add ons med store manualer og mer teknisk avansert flygning.

 

...

 

Jeg anbefaler ikke kjøp av add on i begynnelsen. Komplisert mange av disse og krever nok en del erfaring før du blir tilfredsstilt, eller at du gir opp. Da blir det fort pengesløseri.

 

....

 

Jeg brukte lang tid før jeg fikk til instrumentflygning. Hadde ikke internett i de dager og ingen å spør. Men klarte nå etterhvert å finne ut av logikken som sikkert er enkel for en sjømann;-) Tenk deg radiopeiling (visst dere lærer det på skolen fremdeles) av radiofyr og du har kurs. Instrumentene varierer litt fra fly til fly, men klikk og kos deg. Frekvensene til alle radiofyr ligger i kartene i FS.

 

Ikke minst, kos deg !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for det :)

 

Tror ikke jeg skal prøve meg på IL2 sturmovik enda, hvis det er sånn at det er enda mer realistisk og sikkert vanskeligere. :P

 

Jeg får vel bare prøve å lære meg det step-by-step, ja.

Tror det var radiopeiling jeg stoppet på sist jeg prøvde.. Da var jeg vel og merke ikke utdannet styrmann, men vi lærte egentlig ikke noe om radiopeiling på skolen, så tror ikke jeg har så mye mer kunnskap nå. Men er vel bare å prøve seg frem og lese.

Vet vel tilfeldig vis ikke om en nettside med "radiofyr for dummies"? hehe.. :)

Gir vel forhåpentligvis ikke opp like fort denne gangen, kjører/flyr jeg meg fast, så får jeg vel prøve å få litt hjelp på dette forumet :)

 

Ser det er masse forskjellige forkortelser ute å går her og på forumet generelt.. Kommer vel mer inn i det etter hvert..

 

--

 

Ingen som vet om det er mulig å få tak i FSX manualen på nett? sånn at jeg har noe å lese på til jeg kommer hjem! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill.

Siden du linket til Halvdan virket jo veldig bra!

Kjekt å ha en step by step guide.

 

Og Tord, får ikke til å se videoene her ombord. For dårlig nett :/

Enda mer å se frem til når jeg kommer hjem :D

 

Mye bra lesestoff.

Prøve å få tiden til å gå kjappest mulig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IL2 er vanskelig, men flymessig mer gøy. Anbefaler denne da du er nødt til å bruke trim og rudder, og få eller ingen fly i FS klarer å stille såpass krav til en pilot. Singelplayer er heller ikke så vanskelig, men er jo kun andre verdenskrig, og kun dreping det går i. Vil du så er du velkommen til å fly wing med meg, skal lære deg så godt som jeg kan:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PAX er en forkortelse for for passasjerer.

 

Hyggelig å se flere brønnøyværinga her inne. (Selv om jeg bor uttafor Trondheim)

Som sagt, start med flyskolene i en Cessna 172. Lær deg takeoff og landing. Øv på dette til det sitter.

Gjerne møt opp på multiplayerserveren, der er vi veldig behjelpelige med tips og slikt hvis du behøver det.

 

Konfigurer joystick sine knapper slik at du har trim, flaps, hjul og propellerkontroll på den. Gjør ting mye enklere i starten.

 

Bare spør, og vi vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Martin Askevold

Ser det er masse forskjellige forkortelser ute å går her og på forumet generelt.. Kommer vel mer inn i det etter hvert..

Det er ekstremt mye forkortelser og akronymer. Jeg leser feks av og til havari-rapporter om fly-ulykker og de rapportene starter gjerne med en del sider "ordbok" -forklaring på brukte forkortelser. Sjekket eksempelvis for moro skyld nå rapporten for Swissair flight 111 (siden det er av de lengste jeg har lest), og der var det ikke mindre enn 13 fulle A4 sider med oppramsing av forkortelser... :crazy:

 

Så man kan trygt si at i flyverden (den ekte) er man svært glad i forkortelser og akronymer. Det er jo denne verden vi prøver å simulere, og siden vi gjør det med programvare på datamaskiner så kommer man dermed litt borti en annen bransje som heller ikke er redd for å bruke forkortelser flittig. Som om ikke det var nok så er selve flightsim-miljøet og feks de som lager finere terreng, skyer, vann, ol, til flightsim også relativt glad i forkortelser. tilleggspakkene kalles gjerne ting som GEX, UT2, REX, FEX, FS-PAX, UTX, UTE, ASA eller ASE, for å nevne noen... :grin:

 

Mitt råd er at du bare tar det med ro, spør hva folk mener, så vil det vanligste gli inn etterhvert. Ingen kan alle, men man blir litt lett "fag-idi0t" og glemmer kanskje at alle disse akronymene ikke er kjent for alle etter å ha holdt på med det en stund.

 

Så bare spør, det er dem som strør om seg med alle disse det er noe "galt med", ikke deg. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Viste vel kanskje at PAX var passasjerer..

Men hvordan "flyr man PAX". Er det mulig å fly med passasjerer på FS? Eller er det bare snakk om passasjer fly kanskje? :P

 

Og det var jo hyggelig å treffe andre brønnøyværinger her inne, ja. Er mange år siden jeg flyttet der ifra selv, men uansett :)

Vil nok komme innpå multiplayer'n, ja. Det som lokker mest til å prøve å lære å fly igjen, det er å kunne fly ilag med andre.

Må som sagt bare lære meg hvordan jeg kommer meg opp og ned, samt å følge instruksene man får fra flyvelederene o.l. :D

 

Christian Paulsen: Er vel ikke noe hemmelighet at det er basse forkortelser i flyverdenen, nei.

Kommer seg vel etter hvert. Må bare prøve å få inn de viktigste først, sånn at jeg har det tekniske inne.

 

Sitter å leser som bare det om dagene, kan ikke vente på å komme hjem å prøve i praksis.. er ikke det samme å bare sitte å lese ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Hei John Martin og velkommen til forumet!

 

Som alle andre annbefaler, begynn med FSX sin innebygde flyskole, og jobb deg oppover. Når du begynner og flyr på egenhånd, vil jeg anbefale Flight 1 Cessna 172 til deg, flyr den selv på ekte. Når du begynner på egenhånd, begynn med småfly, og lær deg og fly flyet, sier det igjen. :) Etterhvert kan du bevege deg oppover, og fly større fly som Embraer/Boeing/Airbus osv. Anbefales ikke å hoppe rett inn i storflya, slik mange her på forumet har gjort. Inkludert meg selv.

 

Av addon til landskap, anbefales Norway Mesh , Ultimate Terrain Europe , og Aerosoft Trondheim Værnes X , og Andrew Thomsen's norske flyplasser.

 

Lykke til! :)

 

Mvh

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...