Gå til innhold

Ragnar Egeland

Members
  • Innholdsteller

    265
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Ragnar Egeland

  • Bursdag 3. mars

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Ragnar Egeland's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg har opplevd dette mange ganger, og fant ut at feilen oppstår når jeg laster inn en Simbrief plan inn i simulatoren. Nå planlegger jeg kun direkteruter i simulatoren, men flyr en Simbrief ILS rute. Jeg får fremdeles pushback, taxi og take of clearance. Nå jeg nærmer meg målet får jeg valg mellom flere nærme flyplasser. Jeg velger den jeg skal til og kontakter tårnet. Dette fungerer greit. Så unngår jeg å bli henvist frem og tilbake til Bodø. Så får vi vente å se hvordan Beyond atc blir.
  2. Der var den klar. Har ventet litt på denne. Artikkelen var fin og det samme var filmene. Fin flyving også. Håper det fører til mer omtale om flysimulering utenom miljøet. Ragnar
  3. Flotte og stemningsfulle bilder. En ting som slo meg da jeg så det første atmosfæriske bilde. Kan REX eller FEX gjengi nordlys? Jeg har aldri kommet på å sjekket det ut. Ragnar
  4. Da er det lettere i rally sporten. It's not only only but but. Ragnar
  5. Du må via gamepacken i Gmax eller 3DSMax. Mulig det kan importeres inn i FS Design Studio for så å generere mdl. http://www.fspilotshop.com/product_info.php?products_id=1311 Har ikke sett denne i nettbutikken her. Link til Lightwave. http://www.newtek.com/ http://www.newtek.com/lightwave/ Must see: http://tv.newtek.com/player.php?recordID=119 Ragnar
  6. Takker Lightwave og 3DSMax er to programmer som gir samme resultat. Jeg har lisens for begge. Som du nevner er interfacen ikke helt den samme. 3DSMax er mer tungvindt og modifier basert, mens Lightwave er raskere og mer funksjons basert. Med lightwave bruker jeg en realtime render Fprime. Det gjør at et oppsett som det du ser angående "gaten" tar kun 5 minutter å sette opp.(etter at alt er modellert og texturert selvfølgelig). Jeg baker inn lys og skygger i Lightwave. Det tilsvarer 3DSMax sin "Render To Texture". I tilegg bruker jeg en pluggin som heter LW Cad, noe som gjør modelleringen mange ganger mer effektivt. Tekstureringen er den samme , og det er det som tar mest tid. Bør sjekke ut videoene på disse sidene: http://www.worley.com/E/Products/fprime/videos.html http://www.wtools3d.com/online-help.php Ragnar
  7. Takker for tilbakemelding. Synd? Tenker du på meg og Andrew så ser jeg kun det positive i det. I tillegg oppgraderer han gjevnlig de fleste flyplasser i Norge så det er altid noe å lande på samt lette fra. Er det at Jo Erlend muligens har satt i gang et prosjekt, så mener jeg at ENZV kan trenge et offisielt produkt der man kan benytte AES. Nå er ENZV min lokale lufthavn. Jeg har holdt på en god stund nå og kommer til å gjøre den ferdig. Har ingen planer om flere, men kommer til å hjelpe andre om jeg blir forespurt. Jeg mener i utgangspunktet at Xplane har en fin versjon av Sola. Når det er sagt, kommer jeg ikke til å ha noen problemer med å levere modeller til deg inkludert textur. Jeg er usikker angående rettighetene tilfotosceneryet, men går det i orden med leverandør angående distribusjon, kan du få det også. Haken er at du må vente til FSX versjonen er klar. Jeg vil selfølgelig snakke litt med Andrew angående dette siden vi gjør ting i sammen. Ragnar
  8. Det jeg leser ut av denne artikkelen er at SAS har et ansvarlig mannskap og gode sikkerhets rutiner. Jeg får kun et positivt inntrykk når jeg leser artikkelen, til tross for at luftfart sansynligvis ikke er journalisten sitt spesialfelt. Ragnar
  9. Jeg takker og setter pris på at noen ønsker å gi en slant økonomisk, men det blir gratis. Etter at kona var overtalt angående om det var lurt å bruke mye ferie penger på flyfoto, var egentlig det problemet løst. Årsaken til at det ble så dyrt er at det senest oppdatere versjonen over Sola er brun og stygg (http://kart.finn.no/.) Derfor bestillte jeg en eldre (stor) utgave i 20cm per piksel. Problemet var at jeg manglet oppgraderingen/utvidelsen av flyplassen. For de som ikke er lokal kjente kan jeg fortelle at det har vært og er mye byggeaktivitet. Løsningen ble at jeg kjøpte et mindre areal av det nyeste versjon av flyfotoet, der jeg merget nye approns og taxiveier inn i det fotoet jeg allerede hadde. I tillegg ble dette bestillt i 10 cm per piksel oppløsning Da kan det også benyttes til tekstur for tak på byggninger. Ragnar
  10. Takker for tilbakemeldinger. Det blir freeware. Blir en del av AON. Selv om flyfotoet var dyrt har jeg ikke lov å selge det videre. Kun gratis opplasting. Når det er ferdig, kan jeg ikke si helt. Det jeg kan si at jeg jobber nesten daglig med dette. Ragnar
  11. Jeg lovet i en annen tråd å legge ut noen bilder angående utviklingen av Stavanger Lufthavn. Som tidligere nevnt er dette et samarbeid med Andrew Thomsen. Før jul handlet jeg flyfoto for den nette sum av kr 10.000,-. Det er et stort område. Spesielt innflyvingen i nord som strekker seg nesten til Tananger. Jeg har flyfoto med seneste oppdatering med nye teminaler og ramper. Det meste er på 20cm per piksel, men noe er helt nede i 10 cm per piksel. Det var ikke rett frem å ta dette inn i FSX. Rullebanene var det enkleste å rotere inn. Derretter brukte jeg mye tid på å tilpasse kystlinjene. Det verste var å tilpasse alle veier til UTX. Det så dumt ut når biler kjørte rundt på åkerene. Nå holder jeg på å blende alt inn med omgivelsene. Når dette er ferdig, produserer jeg årstidene. Mens Andrew venter på at jeg skal bli ferdig med dette, utvikler han videre på resten av Norge. Andrew kan sikkert også bidra med noe info. Når flyfotoet er ferdig fortsetter jeg på byggningene rundt på flyplassen. NB!! Gangbroene er rendrert med avansert lysetting i Lightwave. Ragnar
  12. Lobby virksomheten din håper jeg fører frem Andrew. Har du tid til overs kan du gjerne drive noe lobbyvirksomhet mot Microsoft også. Jeg tvilere på at Gmax vil være involvert i fremtiden. Det er mer på hvor sære Autodesk er når det gjelder lisens rettigheter. Gmax er egentlig et bra program, men det er gammelt. Det gjør ingenting galt, men det hjelper deg heller ikke. Man må gjøre alt selv. Eneste tilnærmet autofunksjon er "array", men den kan være krøkkete den også. Nå er det slik at om man vil produsere noe, kan dette gjøres i hvilket som helst 3D software. Det er kun "game packen" som gjør at man må innom GMax eller 3Ds Max versjon (maks)9. Man kan per i dag produsere en byggning i et hvilket som helst 3D software og importere inn i FS Design Studio for materialer og eksport. (Jeg har ikke prøvd dette). Nå fikk jeg nettopp siste nummer av PC pilot. De har en artikkel angående MS Flight. Noen få punkter: -MS ønsker å redusere utviklingstiden som var på 3 år. -Koden skal forenkles. -At ingen PC'er kan kjøre softwaren skikkelig på release datoen ønsker de også og gjøre noe med. -Det skal bli en software for både nybegynnere og avansert viderekommende. Ragnar
  13. Ved utvikling av applikasjoner mot det professionelle markedet, var det før vanlig med en beta test periode i slutten av utviklings prosessen. Nå er det blitt mer vanlig at betatesterene er med helt fra start, og gir tilbakemeldinger fortløpende. Samt komme med nye ideer. Tenk om en gruppe utviklere hadde vært en del av beta teamet fra start. bare tenk. Ragnar
  14. Ser du på bildene er det stor forskjell. Den viktigst forskjellen for min del er at MS vil satse på et større publikum. Ikke ved å gjøre simulatoren mer arkade aktig, men at det skal være mulig å kjøre det på en relativt vanlig komputer. Skal man kjøre FSX i dag må man være rimelig interressert og invistere mye penger i PC utstyr. Ser du videre på bildene har teksturen mye høyere oppløsning. Du kan se gress stråene på det ene bildet. Vertikale flater blir nå mappet med tekstur. Tidligere ble disse strekket til en blurry masse. Atmosfæren ser mer realistisk ut. Kystlinjer er mer realistiske, det samme gjelder vann tekstur som nå ser ut til å ligne REX. Kontrast forholdene er mye bedre og mer realistiske. Tidligere har det sett ut som om en "brightness knapp" har blitt satt på ufrivillig. Det medførete at man i stummende mørke kunne se allikevell, og at hele FSX har sett "flat"ut. Nå kaster fjell skygge på seg selv. Ambient occlusion shader ser ut til å være implentert. Det simulerer resultatet av indirekte lys som skyer vegger og annet. Det visuelle blir at under takutstikk, under broer, inne i hangarer, osv. blir det noe mørkere og mer realistisk. Tidligere måtte dette paintes inn i texturen. Til slutt håper jeg at prosessen angående utvikling av addons blir lettere, slik at det benyttes mer tid på å produsere istendenfor å finne ut av alle slags rare ting. Ragnar
  15. Jeg har ikke noe å bidra med, men vil bare si at dette er et flott prosjekt. Ragnar
×
×
  • Opprett ny...