Gå til innhold

Bodø AB 2012 - JSF


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Bare få år til innfasingen av JSF begynner i Norge, og Lockheed Martin har sendt en av prototypene til Bodø AB for å teste detaljer rundt bruken av flytypen under tøffe vinterforhold. Norge får A-versjonen som regnes som standardutgaven, men Lockheed har sendt et testfly som også er utrustet for landing på hangarskip, så dette inngår som en del av testprogrammet. Vi sniker oss inn på basen en tidlig formiddag, i februar 2012 .

 

ny1.jpg

 

ny2.jpg

 

ny3.jpg

 

ny4.jpg

 

ny5.jpg

 

ny6.jpg

 

ny7.jpg

 

ny8.jpg

 

ny9.jpg

 

ny9b.jpg

 

ny10.jpg

 

ny11.jpg

 

ny12.jpg

Modellen er laget av den ikke ukjente Dino Cattaneo, men det er hans første payware. Han har lagt ned mye arbeid i å gjøre panel/cockpit/VC så likt originalen som tilgjengelige opplysninger tillater. Det er så absolutt en spennende titt inn i fremtiden, og hvis du er interessert kan du hente JSF i Simmarket. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takk skal dere ha !!

 

Jeg kunne sverget på at det var du som satt bak spakene der!!!

 

Ja når du sier det, så var det ikke så ulikt, men selvsagt en langt yngre utgave :grin: .

 

Disse som syter over støynivået på dette flyet skal vite at jeg har ikke hørt at du har sust over byen med full etterbrenner.

 

He he, det KAN jo være fordi jeg ikke har sust over byen enda, og selv med våpenlast lar det seg gjøre å ta av uten AB. Motoren har imponerende dimensjoner, så det skal bli spennende å høre monsteret real. I modellen er motorlyden linket til default F-18, og det er ikke fullt så imponerende. Jeg har derfor kopiert lydfilene fra Aerosoft F-16, og da er det straks mer seriøst !!

 

Det var da fælt til kjøpepress du legger opp til her, Ernie. Ser meg nødt til å gå til innkjøp av denne her

 

Og det snakker DU om, det pleier jo å være omvendt :grin: . Ellers er det faktisk mer kjøpepress på gang, jeg har nettopp bestilt en interessant Pitts S-1 fra "Addictive sim" og RAZBAM har en spennende A-7 CorsairII på finalen. Denne tror jeg blir gøy å ha i hangarskipsflåten. Og lenger bak i køen er det flere spennende godsaker til FSX, så jeg ser lyst på at det snart blir mørkere kvelder........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan jeg se penga fly :) Pitts'en er jeg ikke så sikker på men A-7 Corair II er et must!

 

Det er ikke bare oppe i Bodø at F-35 har vist seg, selv om dette var i 2012. Teknikkerene nede på Kjeller ville også ha et ord med i laget og fikk en versjon over fra USA for å teste ut våpenkapasiteten i flyet, så de fikk ett fly over idag allerede! :)

 

F35.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Woaw, du var rask på pletten :grin: . Er spent på din erfaring med denne flotte modellen. Jeg er spesielt imponert over HUD`n som er i klasse med Aerosoft F-16, men opplever kraftig drop i frames når jeg bruker glass-panelet til gps/navigering. Det er ett eller annet som plutselig "slår inn" ( kanskje bare hos meg??), men ellers har jeg så langt et positivt inntrykk av JSF .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder, Ernst, som alltid. :)

 

Og takk for at du nevnte om A-7 Corsair II fra Razbam.

Nå for tiden jobber jeg med Sidewinder texture til Iris A-7E Corsair II med alle oppgradere detaljer og effekt likt den virkelig A-7, men den texture er halve ferdig og ser at Razbam kom med nye A-7. Så dropper jeg med min A-7E prosjekt, pga det finns jo allerede nå.

Eller skal jeg fortsette med min prosjekt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt fly, skulle ønske Norge kjøpte raptoren jeg
Rent estetisk sett er jeg enig med deg i at F-22 er langt penere enn F-35, men F-22 hadde ikke egnet seg til norsk bruk. For det første er det primært en "air superiority fighter", dvs. at det den kan ta med seg av "air to ground"-våpen er veldig begrenset, og i tillegg er rekkevidden til F-35 større. Men, det er jo ikke noe å diskutere uansett, siden det neppe kommer noen eksportversjon av F-22. Men fin, det er den (nå syns jeg ikke F-35 er så "gærn" heller men) ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Finnes det en VTOL utgave i den pakken?

 

Som Fred sier, VTOL-utgaven er ikke med i denne pakken. Dino har fått samme spørsmålet angående eventuelle oppdateringer, men benekter å ha slike planer. Det er på mange måter et helt annet fly, og vil kreve en egen modell bygget fra grunnen av.

 

Stygt fly, skulle ønske Norge kjøpte raptoren jeg

 

Hmmm? Er enig i at JSF har sine "stygge" sider, men mest pga sine egenskaper. Den er jo først og fremst et dødelig våpensystem, bygget rundt et monster av en motor, og det er tatt lite hensyn til det estetiske. Dette gjenspeiles meget bra i modellen. Også cockpit er bra kopiert ( så langt Dino fikk tilgang til begrenset informasjon ), men full utnyttelse av flerbruksskjermene går hardt ut over frames. Dette er det allerede kommet alternative innstillinger på, i tillegg til en overdreven effekt av etterbrenneren.

 

dino3.jpg

 

dino1.jpg

Jeg synes den også har sine pene sider, avhengig av vinkelen den betraktes fra.

 

dino2.jpg

Cockpit er bygget for mest mulig informasjon på minst mulig areal, og dette gjenspeiles glimrende i flerbruksskjermene. HUD er også i topp kvalitet, og funker like bra med TrackIr som uten, noe bare Aerosoft F-16 har klart så langt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ernst.

Du klarte å lure på meg denne maskina gitt.

Spennende med en ny jager veit du.

Bare lurer, når du står på ground, hopper og spretter maskina di uansett om motoren er i gang eller ikke?

Det gjør det hos meg, men med en gang jeg såvidt begynner å taxe så er den rolig og calm. Idet jeg stopper på holding igjen så setter den i gang og virker rett og slett nervøs.

 

Hva kan dette være mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instrumentpanelet ser unektelig litt "Rema" ut, men hva gjør det, når maskinen sannsynligvis er lettbetjent? Cocpit får meg til å tenke på et avansert mikrofly :grin:. Den har hva jeg liker best ved moderne jagere; god utsikt fra cocpit. I alle fall godt å se denne for FSX. Yndlingene mine er Eurofighter, F-22, Gripen og F-35...så her blir det nedlasting.

 

Mulig jeg også går til det grusomme skritt å reinstallere FSX med ACC. Man *må* vel ikke ha ACC for F-35, fikk jo til ekte hangarskipslandinger med tilleggsprogrammet ArrCab, pluss endel forskning. Men det vil være kjekt å slippe masse innstillinger selv, og heller ha det innebygget i FSX...så kan jeg endelig få plassert "Nimitz" i nærheten av vestfjorden, hvor den til tider har vært real-life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Beklager sein respons, jeg måtte på langdistanseoppdrag som tok hele dagen......

Og nei Øyvind, flyet mitt står helt i ro, enten jeg starter opp ved hangar eller på active. Har vært borti noe lignende en eller annen gang, men husker ikke hva som var årsaken. Skal sjekke på andre forum om flere har samme problemet. Du har ikke snakket med Fred ??

 

Mulig jeg også går til det grusomme skritt å reinstallere FSX med ACC. Man *må* vel ikke ha ACC for F-35,

 

Er usikker på hvor viktig det er at man har acc ( i følge Dino vil man få trøbbel, men han sa ikke hva :tired: ) . Men det skal visstnok være flere fordeler med Acceleration enn med kun SP2, så det vil sikkert lønne seg å ta den jobben :whistle: .

 

så kan jeg endelig få plassert "Nimitz" i nærheten av vestfjorden, hvor den til tider har vært real-life.

 

:grin: Nimitz tar seg godt ut mot Lofotveggen :grin: . Men om den har vært innom Vestfjorden real husker jeg ikke i farta . Derimot har USS America vært innom, og jeg var så heldig å tilbringe en hel dag ombord!! Flere hundre flybevegelser den dagen, alltid fly på vei inn for landing, mens andre stod i køen for catapultstart. Jeg fikk fotografere helt villt, og svidde barten i flammene fra etterbrennerne :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Pic's or it didn't happen

 

:blush: :) jag hadde en bildereportasje fra hangarskipet her i forumet for noen år siden, men det er vel borte nå.....

Bildene ligger på en eller annen harddisc, i en eller annen pappeske, på et eller annet sted. Skal se om jeg klarer å spore de opp, så kanskje jeg plager forumet med en reprise :/ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1986 eller 1987, hadde vi masse øvelser i nærheten av vestfjorden. Husker ikke nøyaktig hvor vi seilte sammen med "Nimitz" og "Iowa", men misunte de omord i "Iowa" da de bare slo seg gjennom sjøene der vi var så langt nede i bølgedalene at "Nimitz" mistet oss på radaren. Hadde også følge med de ned til Wilhelmshaven. Været var for jævlig til at jeg knipset bilder; tok bare et shot av "Nimitz" oppankret Wilhelmshaven. Det var MP'er over hele byen, da landlov fra hangarskipet var cirka 2500 mann :whistle:

 

Det blir å kjøpe FSX Gold, da den inneholder ACC. Får den til cirka 400 kroner. Ser frem til en reinstall, det trengs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...