Gå til innhold

Flyger VS å bli gammal..


Kristoffer Birkaas

Anbefalte innlegg

Hala folkenz..:D

 

Fikk høre noe her for en stund siden som fikk meg til å gruble litt..;P

 

En jeg kjenner fortalte at en av hovud grunnen til at pensjons-alderen for flygere er forholdsvis lav, er at en flyger, gjennom sitt liv i cockpit blir utsatt for så mye stråling at levealderen minker drastisk..

Man blir altså, i følge han, utsatt for så mye stråling som flyger, at man må regne med å dø en god del år tidligere enn det man kunne regnet med som ikke-flyger.. Flyger er isåfall ikke yrke man velger viss man vil bli gammal..

 

 

Personlig syns jeg det høres ganske drøyt ut..`

Går selv på pea, og mener at om jeg så sku stryke med noen år tidligere, så er det værd det.. noe skal man jo dø av uansett..;P

 

Men spørsmålet er om noen av dere har hørt noe lignenes? eller er det bare tull?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier så, ja. Lavere levealder, større sjanse for sykdommer som f.eks kreft og flere andre problemer med alt fra stress til ryggplager.

 

Men helt ærlig, det må jo være verdt det? Hvor gøy kan det være å sitte på et gamlehjem fra du er 80 til 100 år, mens en sakte blir mindre og mindre kapitabel til å utføre dagligdagse handlinger?

Litt satt på spissen, men det er for å fremheve et poeng. Bedre å leve livet fullt ut, og deretter "ta kvelden" når seniliteten er på "short final". :)

 

Og for ordensskyld, så er dette mine meninger om hvordan jeg vill "gjøre det", slik jeg ser det idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Det du er inne på her er vell en direkte årsak til at man ikke har benyttet det nye avisnings anlegget på gardermoen, piloter vil ha tall på bordet før man utsetter seg for mere stråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier så' date=' ja. Lavere levealder, større sjanse for sykdommer som f.eks kreft og flere andre problemer med alt fra stress til ryggplager.

 

Men helt ærlig, det må jo være verdt det? Hvor gøy kan det være å sitte på et gamlehjem fra du er 80 til 100 år, mens en sakte blir mindre og mindre kapitabel til å utføre dagligdagse handlinger?

Litt satt på spissen, men det er for å fremheve et poeng. Bedre å leve livet fullt ut, og deretter "ta kvelden" når seniliteten er på "short final". :)

 

Og for ordensskyld, så er dette mine meninger om hvordan [b']jeg[/b] vill "gjøre det", slik jeg ser det idag.

 

Helt enig med deg der ass..:D Må garantert være værd det.. Ha et spennende liv, og heller droppe de siste 10¨årene på heimen..;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller idioter som offrer helsa for de de er så glade i å fly.

 

Hva slags stråling er det snakk om?

 

Synes uansett det er verd det.

Aldri si aldri... :grin:

 

 

Det snakkes jo mye om kosmisk stråling, og boka vår sier litt om det. I henhold til bokens innhold, skal vi ikke oppleve doser høyere enn "max anbefalt" med den type flyging vi gjør og opp til de høyder vi flyr til (39000ft). Men vi skal ikke fly særlig mye mer før vi er på max.

 

En kollega av meg tok del i et forskningsprosjekt, og gikk straks til 50% deltid etterpå... Jeg vet ikke mye om emnet selv, men det er noe jeg har tenkt å sette meg litt mer inn i før jeg blir for gammel. Flere kollegaer av meg har også kjærester og koner som har flydd som kabinbesetning mens de var i de første 4 månedene av en graviditet og 3 av 4 mistet barnet. Litt småskummel statistikk... Det er et mye omstridt og omdiskutert tema, og ulike myndigheter har ulike synspunkter... UK CAA gir som retningslinjer at kvinner skal slutte å fly med en gang (på grunn av strålingen som fosteret utsettes for, og at fosteret er mye mer ømfintlig og påvirkelig av strålingen), men Australske CASA sier det går helt fint frem til uke 26 eller 200 akkumulerte timer... go figure!

 

En viss innvirkning har det kanskje, for piloter er ikke de som kan skryte av høyest gjennomsnittlig levealder... Er vel ikke helt uten grunn av myndigheter var tilbakeholdne med å la oss fortsette til 65 heller. Men selv om vi er i aldri så god form, så er det uansett slutt ved 65! Hmmm...

 

 

Problemet mtp på forskning og vitenskap er vel at vi rett og slett ikke har flydd høyt nok, i mange nok år til at vitenskapsmenn (og kvinner) er enige om hvor vidt strålingen er det som gjør at mange piloter merkelig nok ser ut til å ende opp med kreft etc. Mange andre gjør det også, så sånn sett kan de jo være tilfeldig.

 

Jeg må få litt mer kunnskap om emnet før jeg selv lar det påvirke mitt arbeidsforhold, men jeg kommer ihvertfall ikke til ofre helse for opplevelsen! Så dum er jeg ikke... og det er slett ikke verdt det for meg ihvertfall.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emil-André Gundersen

hei :) ehh nå ble det litt mye greier her :D

jeg vurderer og bli pilot og det dere da sier er at man dør tidligere :confused:

er dette noe og tenke på ? om man offrer 10 år på gamelhjem for og være pilot,

hele livet. Jeg syntes at det er vell bedre og ha litt action i hverdagen som pilot i stedet for og være en advokat som lever til han er 100 og har hatt det kjedelige hele livet(på jobben). Det er vert det sier jeg og bli pilot.

ja jeg er bare 13 år men fly er stortsett alt jeg driver med

og for meg ser det ut som piloter har mye i morro på jobben :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Emil, nå skal du ikke la deg skremme av denne "dommedags" profetien.

Dette er kun statestikk og ikke noe annet. Pilotene er utsatt ja, veldig utsatt for kosmisk stråling og dette er de fleste klar over. For å unngå kosmisk stråling så er bly det eneste materialet som klarer effektivt å stoppe den, ulempen er jo vekta da :grin:

Og for å dra denne tråden litt til siden, de som jobber nattskift har statistisk sett en fare for å redusere levealderen med ca 10 år.

De lærde sier at en ikke bør jobbe nattskift etter fylte 40 år.

So there you have it!

 

Det er livsfarlig å leve, så lev i nuet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil: Dette er bare en tråd som er blitt litt for diskutert rett og slett, nå til dagen er omentrent alle utsatt for stråling. Noen mer enn piloter og noen mindre, og noen er ikke i det hele tatt. Men nesten alle er utsatt for en eller annen stråling, som feks når du prater i mobiltelefonen.

 

Da vil jeg stille spm som andre kanskje lurte på men ikke tørr å stille nettopp fordi det kan bli en klassisk fs.no tråd dette:

 

Statistikken det henvises til her, er det kun for stråling spesielt, eller bare viser den gjennomsnitts levealder for piloter? Også har noen sagt at piloter dør tidlig pga stress(?) Om det viser seg at statistikken bare viser gj.snittelig levealder så vil jeg tørre å påståd at stress nivået enkelte piloter opplever gjennom ett lang liv som pilot han er stor innvirkning på når dem dør. Og piloter blir som oss fleste andre uansett jobb gamle, man dør ikke som 70 åring fordi man har vært pilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emil-André Gundersen

jaja hvet at man er utsattt for sråling nesten hele tiden, mobilen i lomma og bærbare datan på fanget osv.

 

Men et spørsmål: Viss mann flyr et gammelt fly Feks en DC-3 er man like utsattt for stråling som i en ny 737 da ? er det de nye flyene som stråler eller har det med høyder og slikt og gjøre ??? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde om dette emnet på skolen for ikke lenge siden. det stod og at de kabinansatte ble utsatt for betydelig mer ståling en hva en som jobber på bakken gjør og at dette kunne øke faren for kreft osv dersom man jobber med det over lengre tid, finner noen ut om det faktis er sant dette med levealer til piloter osv så sleng ut... skal på Medical 1 på Mandag så får vel stille spm da :P... hehe, artig og hørt hva en av de legene der sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanadiske myndigheter gjennomførte en undersøkelse om flygere og helse (10-15 år siden), og de konkluderte med at flygere gjennomsnittlig hadde bedre helse og færre sykdommer enn befolkningen ellers. To unntak, flygere hadde en høyere forekomst av blodkreft og prostatakreft.

 

Vi er faktisk litt på ukjent mark mht til dette. Det er først nå vi får eldre piloter som har tilbrakt hele sin karriere på jetfly og har fløyet på ca 35000 ft stort sett hele tiden. For ikke å snakke om over 40000 ft på de nyere flytypene.

 

Jeg sjekker for prostatakreft en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må huske på når slike statistikker sier at piloter har en høyere sjangse for diverse sykdommer, så betyr ikke det nødvendigvis at flesteparten får disse sykdommene. Det kan være snakk om noen få prosent.

 

Dessuten er det vel ca 1000 000 000 andre ting man kan bli syk eller dø av, så det beste er vel å spise fornuftig, holde seg i form, og generelt prøve å "glemme" alt det som kan skje med helsa. Psykisk helse innvirker som kjent veldig på fysisk helse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanadiske myndigheter gjennomførte en undersøkelse om flygere og helse (10-15 år siden)' date=' og de konkluderte med at flygere gjennomsnittlig hadde bedre helse og færre sykdommer enn befolkningen ellers.[/quote']

 

At piloter har bedre helse og færre sykdommer enn befolkningen ellers kan man jo tenke seg til.

 

En som har hatt en knallhard fysisk jobb gjennom livet der man må prestere knallhardt hver dag,"kjører" seg såpass mye mer fysisk enn piloter vil jeg tro.

En pilot tar seg ikke "ut" fysisk akkurat.

 

Der kan de spare seg mere enn vanlige folk.

Økonomi er også en ting,piloter vil jeg tro tjener mye mer,enn en med industri lønn.

 

En god økonomi har også sammenheng med fysisk og psykisk helse.

En bedre økonomi kan man klare seg lettere gjennom livet,og ha mindre bekymringer vil jeg påstå.

 

Men arbeids miljøet i cocpit kan sikkert bli ganske så usunt vil jeg tro,mht stråling.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg her Lars-Petter.

Jeg tror at dersom en flyger tjener over gjennomsnittet vil dette virkelig bidra til å gi et "lettere" liv. Man slipper å leve (forhåpentligvis, dersom man har litt økonomisk fornuft og innsikt) på slikk og ingenting hele veien, og har som regel nok til å betale unna det man skal. På den måten vil man også unngå unødvendige belastniger som følger av utestående kreditt, lån, regninger o.l. Dette er meget stressende, i hvertfall for meg som student. (Skal bli godt å bli ferdig med det livet om noen år!)

 

Hva gjelder stråling, så tror jeg ikke en pilot vil bli så voldsomt mye mer utsatt enn gjennomsnittet. Tenk hvor mye du går med mobiltelefonen i lommen, alle som prater i den rundt deg, trådløse nettverk, laptoper osv. I cockpit utsettes man muligens for kosmisk stråling og slikt, men på den annen side så er man da fritatt fra de ovennevnte (mobiler, trådløst nett o.l). Sånn sett burde det vel nesten gå opp i opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva gjelder stråling' date=' så tror jeg ikke en pilot vil bli så voldsomt mye mer utsatt enn gjennomsnittet. Tenk hvor mye du går med mobiltelefonen i lommen, alle som prater i den rundt deg, trådløse nettverk, laptoper osv. I cockpit utsettes man muligens for kosmisk stråling og slikt, men på den annen side så er man da fritatt fra de ovennevnte (mobiler, trådløst nett o.l). Sånn sett burde det vel nesten gå opp i opp? [/quote']

 

Du må huske på at piloten sitter midt i et radar-MFD-radio-strømkretsinferno da :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at piloten sitter midt i et radar-MFD-radio-strømkretsinferno da :grin:
Vil ikke tro dette er 100% riktig, husk at alt dette går i isolerte og skjermede linjer til sendere og mottagere på utsiden av flyet, og selv om dette er desinget for å ikke slippe forstyrrende signaler inn, vil jeg tro det fungerer omvendt også ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Piloter for skader de som alle oss andre. Skulder og rygg skader, barnløshet pga stråling, kreft etc..Kosmisk stråling er jo et tema, jeg kjøper ikke den at de er mindre utsatt pga at de sitter rolig....tenk hvor mye overhead arbeide det er, strekking av skuldre. Har en meget god kamerat, som har fått erfart hva dette kan gjøre med helsa etter mange år bak stikkene, og det er slitasje skader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...