Gå til innhold

737-800 nearly overshoots runway at takeoff ( film


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig å se' date=' men det ser ut som at flaps ikke var nede nei, eller så kan det være f.eks glemt trim settings eller vekt issue.. Kanskje også for mye fuel?

[/quote']

Flaps var nede. Flyet hadde ikke pax ombord, og var på vei til Taipei fra Saga i Japan (der den 70cm store flenga flyet tidligere fikk på halen hadde blitt reparert.)

Flyet returnerte til Saga etter denne takeoffen, og pilotene skal ha meldt om at instrumentene deres viste forskjellig hastighet. Det kan vel tyde på at noen har glemt igjen en teipbit et visst sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Någon liknande AeroPeru Flight 603 ?

Kan muligens ha vært noe av det samme ja. Er det andre ting som kan gi et slikt avik?

 

@Michael:

Høres sansynlig ut' date=' ja, men skal ikke noe reagere i 737 når instrumentene har en viss ulikhet? [/quote']

Dersom du tenker på at systemene skal reagere må nok de med ganske mye bedre kjennskap til systemene svare for meg, slikt vet jeg nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre noen teipet over pitot røret så burde vel ikke et blokkert static port påvirke fartsmåling noe særlig med tanke på det statiske trykket burde være praktisk talt det samme som når noen teipet over det som det er mens flyet ruller nedover rullebanen. Med mindre det er en eller annen vakumfunksjon som trenger å suge luft inn via staticport?

 

Får håpe piloten ikke begår selvmord pga. dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Hva betyr Pitot? Det har jeg lurt på lenge. Ser "pitot heat" knapp på forskjellige paneler når jeg flyr' date=' men hva betyr det? [/quote']

 

Statisk trykk (atmosfærisk trykk) + dynamisk trykk (trykket som blir i en luftstrøm, altså farten (IAS)) kalles pitot trykk.

 

Et pitot rør måler pitot trykk (sitter på undersiden av vingen på et Cessna, på sidene av snuten på en 737). Det måler altså pitot trykket, og fjerner det statiske trykket, og da sitter instrumentet igjen med dynamisk trykk som da er farten (IAS).

 

Pitot heat er varmeelementer som er lagt inn i pitot røret. Dette er for å forhindre ising i fuktige og kalde forhold.

 

Bra forklart her: Pilot Friend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer på om dette er et tilfelle hvor de har brukt feil assumed temperature i FMC'en når de setter den i for å ta av med reduced thrust.

 

Når jeg ser videoen, så ser det ut for meg som at de aksellererer veldig sakte, og hvis de i tillegg var tomme, så skjønner jeg ikke annet enn at thrustsettingen må ha vært feil. Når de så har satt den feil, har de kanskje stolt for mye på tallene og tenkt "vi har ikke gjort noe galt... det skal gå", og så var det i dette tilfelle bare med nød og neppe de faktisk klarte det.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer på om dette er et tilfelle hvor de har brukt feil assumed temperature i FMC'en når de setter den i for å ta av med reduced thrust.

 

Når man har satt inn høyere OAT for reduced thrust, og man tar bedømmelsen på at det ikke er nok, hvordan kan man da øke thrust? Man bruker vel som regel TO/GA ved avgang, vil et trykk til på TO/GA gi Maximum Thrust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro at et trykk på TO/GA gir 90% N1

Undrer på om dette er et tilfelle hvor de har brukt feil assumed temperature i FMC'en når de setter den i for å ta av med reduced thrust.

 

Når man har satt inn høyere OAT for reduced thrust' date=' og man tar bedømmelsen på at det ikke er nok, hvordan kan man da øke thrust? Man bruker vel som regel TO/GA ved avgang, vil et trykk til på TO/GA gi Maximum Thrust? [/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro at et trykk på TO/GA gir 90% N1
Undrer på om dette er et tilfelle hvor de har brukt feil assumed temperature i FMC'en når de setter den i for å ta av med reduced thrust.

 

Når man har satt inn høyere OAT for reduced thrust' date=' og man tar bedømmelsen på at det ikke er nok, hvordan kan man da øke thrust? Man bruker vel som regel TO/GA ved avgang, vil et trykk til på TO/GA gi Maximum Thrust? [/quote']

 

Da tror litt feil akkurat denne gangen. et trykk på TO/GA vil selvfølgelig gi GA N1 som står på N1 page i FMS. Hva dette er i rpm vil variere litt men som regel ligger dette opp mot 100% N1. GA N1 vil heldigvis :D ikke forandre seg når man har brukt redusert thrust (temperatur eller fixed K).

 

Men om man skyver throttlene i benken, hvilken thrust får man da, (til en hver tid). Husker vi diskuterte dette på SAS FA før vi skulle ut og fly NG men husker ikke hva det var for noe. Vi brukte i alle fall bare TO/GA (40% noen sekunder og så toga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...