Kenneth Sivertsen Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 China Airlines 737-800 nearly overshoots runway at takeoff 8XbINavHtiA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Eik Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Oi oi, Det var virkelig nære på. Det hadde sikkert blitt en katastrofe om de ikke hadde klart det..Såg ut om hjula touch gjerde på enden av rullebana Regner med at pilotene fikk høre det i ettertid hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 En ting jeg stusset litt på når jeg så denne videoen var Flap-setting. Nå kjenner ikke jeg til 737-procedures i det hele tatt, men jeg synes det var påfallende lite flaps ute og flagret. Tar jeg feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Litt vanskelig å se, men det ser ut som at flaps ikke var nede nei, eller så kan det være f.eks glemt trim settings eller vekt issue.. Kanskje også for mye fuel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Litt vanskelig å se' date=' men det ser ut som at flaps ikke var nede nei, eller så kan det være f.eks glemt trim settings eller vekt issue.. Kanskje også for mye fuel? [/quote'] Flaps var nede. Flyet hadde ikke pax ombord, og var på vei til Taipei fra Saga i Japan (der den 70cm store flenga flyet tidligere fikk på halen hadde blitt reparert.) Flyet returnerte til Saga etter denne takeoffen, og pilotene skal ha meldt om at instrumentene deres viste forskjellig hastighet. Det kan vel tyde på at noen har glemt igjen en teipbit et visst sted? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Någon liknande AeroPeru Flight 603 ? Isåfall var det ju tur att dom inte kom längre / flög längre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 @Michael: Høres sansynlig ut, ja, men skal ikke noe reagere i 737 når instrumentene har en viss ulikhet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Någon liknande AeroPeru Flight 603 ? Kan muligens ha vært noe av det samme ja. Er det andre ting som kan gi et slikt avik? @Michael:Høres sansynlig ut' date=' ja, men skal ikke noe reagere i 737 når instrumentene har en viss ulikhet? [/quote'] Dersom du tenker på at systemene skal reagere må nok de med ganske mye bedre kjennskap til systemene svare for meg, slikt vet jeg nok ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Jonny Pettersen Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Litt offtopic Noen som har kommentert avataren din Thomas? Prøvde fortvilt å ta live av det krypet som var på skjermen , helt til jeg skjønnte at det var noe helt annet .. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Prøvde fortvilt å ta live av det krypet som var på skjermen ' date=' helt til jeg skjønnte at det var noe helt annet .. hehe [/quote']Jeg melder meg på den listen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Arne Nygård Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Ingen kinesarar her som kan oversette det som blir sagt i innslaget? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Med mindre noen teipet over pitot røret så burde vel ikke et blokkert static port påvirke fartsmåling noe særlig med tanke på det statiske trykket burde være praktisk talt det samme som når noen teipet over det som det er mens flyet ruller nedover rullebanen. Med mindre det er en eller annen vakumfunksjon som trenger å suge luft inn via staticport? Får håpe piloten ikke begår selvmord pga. dette her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Den der er riktig stygg! Høres sansynlig ut' date=' ja, men skal ikke noe reagere i 737 når instrumentene har en viss ulikhet? [/quote'] Jo, f.eks. pilotene. Nå har jeg null kjennskap til prosedyrene hos China Airlines, men tror da de fleste har en sjekk av hastighetsmåler under take-off. Hos oss 80kts call. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 ojojoj, den der var ikke fin! Hadde ikke likt og stått og spottet der akkurat, men bra det gikk fint Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Tore Evensen Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Off topic: Hva betyr Pitot? Det har jeg lurt på lenge. Ser "pitot heat" knapp på forskjellige paneler når jeg flyr, men hva betyr det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Off topic: Hva betyr Pitot? Det har jeg lurt på lenge. Ser "pitot heat" knapp på forskjellige paneler når jeg flyr' date=' men hva betyr det? [/quote'] Statisk trykk (atmosfærisk trykk) + dynamisk trykk (trykket som blir i en luftstrøm, altså farten (IAS)) kalles pitot trykk. Et pitot rør måler pitot trykk (sitter på undersiden av vingen på et Cessna, på sidene av snuten på en 737). Det måler altså pitot trykket, og fjerner det statiske trykket, og da sitter instrumentet igjen med dynamisk trykk som da er farten (IAS). Pitot heat er varmeelementer som er lagt inn i pitot røret. Dette er for å forhindre ising i fuktige og kalde forhold. Bra forklart her: Pilot Friend Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Undrer på om dette er et tilfelle hvor de har brukt feil assumed temperature i FMC'en når de setter den i for å ta av med reduced thrust. Når jeg ser videoen, så ser det ut for meg som at de aksellererer veldig sakte, og hvis de i tillegg var tomme, så skjønner jeg ikke annet enn at thrustsettingen må ha vært feil. Når de så har satt den feil, har de kanskje stolt for mye på tallene og tenkt "vi har ikke gjort noe galt... det skal gå", og så var det i dette tilfelle bare med nød og neppe de faktisk klarte det. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Undrer på om dette er et tilfelle hvor de har brukt feil assumed temperature i FMC'en når de setter den i for å ta av med reduced thrust. Når man har satt inn høyere OAT for reduced thrust, og man tar bedømmelsen på at det ikke er nok, hvordan kan man da øke thrust? Man bruker vel som regel TO/GA ved avgang, vil et trykk til på TO/GA gi Maximum Thrust? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Rise Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Den klubben er jeg også medlem i. Prøvde fortvilt å ta live av det krypet som var på skjermen ' date=' helt til jeg skjønnte at det var noe helt annet .. hehe [/quote']Jeg melder meg på den listen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Rise Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 jeg vil tro at et trykk på TO/GA gir 90% N1 Undrer på om dette er et tilfelle hvor de har brukt feil assumed temperature i FMC'en når de setter den i for å ta av med reduced thrust. Når man har satt inn høyere OAT for reduced thrust' date=' og man tar bedømmelsen på at det ikke er nok, hvordan kan man da øke thrust? Man bruker vel som regel TO/GA ved avgang, vil et trykk til på TO/GA gi Maximum Thrust? [/quote'] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Chr Haaland Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Så vidt det er meg bekjent så gir TO/GA den powerseting som er utregna basert på input i PERF INIT siden og valgt i N1 Limit om man skal ha redusert takeoff thrust. Hvertfall slik jeg har forstått det etter timer med literatur på nettet :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 jeg vil tro at et trykk på TO/GA gir 90% N1 Undrer på om dette er et tilfelle hvor de har brukt feil assumed temperature i FMC'en når de setter den i for å ta av med reduced thrust. Når man har satt inn høyere OAT for reduced thrust' date=' og man tar bedømmelsen på at det ikke er nok, hvordan kan man da øke thrust? Man bruker vel som regel TO/GA ved avgang, vil et trykk til på TO/GA gi Maximum Thrust? [/quote'] Da tror litt feil akkurat denne gangen. et trykk på TO/GA vil selvfølgelig gi GA N1 som står på N1 page i FMS. Hva dette er i rpm vil variere litt men som regel ligger dette opp mot 100% N1. GA N1 vil heldigvis ikke forandre seg når man har brukt redusert thrust (temperatur eller fixed K). Men om man skyver throttlene i benken, hvilken thrust får man da, (til en hver tid). Husker vi diskuterte dette på SAS FA før vi skulle ut og fly NG men husker ikke hva det var for noe. Vi brukte i alle fall bare TO/GA (40% noen sekunder og så toga) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.