Gå til innhold

Reklamen tar over FlightSim.no!!!!


Tor Nielsen

Anbefalte innlegg

Ja, nå syntes jeg det bør bli sagt. Greit med litt reklame på sidene, men når du får opp helsiders annonser uten å be om det, da syntes jeg det går ALT for langt.

Jeg vet at disse sidene gir inntekt, og jeg syntes det selvfølgelig er greit, men hva blir det neste? Vi må gjennom mange slike annongser før vi kommer dit vi vil??

Stopp all denne reklamen før vi alle blir lei. Det finnes så mange gode alternativer til FS-sider, at du lett kan miste besøkende.

Jeg vet jeg får mange mot meg, og det er helt greit, men min mening er nå engang slik. Jeg har selv drevet en slik side i mange år, men gikk vel litt lei.

Personlig, så blir besøkene min her mindre, da jeg har mere nok med å kaste all reklame jeg får på døren, om ikke jeg skal oversvømmes av det på nettet også.

Kom gjerne med kommentarer på innlegget. La oss få en diskusjon om reklame, uten altfor mange "barnlige kommentarer" Lykke til videre!!

[image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at slik reklame kan være irriterende til tider, men jeg personlig synes ikke det er så utrolig slitsomt å trykke på X oppe i høyre hjørne på disse 'helsiders' annonsene de gangene man skal besøke flightsim.no.

Hvis det er sånn at slik reklame må til for å holde liv i Flightsim.no, så gjerne for meg. Jeg kommer fortsatt til stikke innom her like mye som før [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

vel, Dag har vel en avtale som går på gratis serverplass, mot at han kjører reklame bannere på flightsim.no. Stopper det, stopper nok også Flightsim.no. Serverplass er meget dyrt i norge. Flightsim.no er heller ikke bare en liten "webside", tenk på all plassen filbiblioteket tar, tenk på Treningsserveren som det drives opplæring på PC/SB. Den bruker jo båndbredde, og båndbredde er dyrt.

Ta bort reklame og alt det der går bort. Husk at vi kan ikke forvente at at Dag betaler serverleie i dyre dommer av egen lomme for å holde dette reklamefritt. Skal det gjøres reklame fritt er det nok noe annet som skal til, nemlig: abbonement som du betaler for.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Roar formulerar det hela utmärkt, så egentligen behöver väl inte jag också komma med en post... Men det är faktiskt så enkelt att vi försöker bedriva en seriös och kvalitativ verksamhet, och till det behövs det finansiella resurser. Utan våra annonsörer skulle vi inte kunna hålla FlightSim.no på den höga nivå som vi gör.

Däremot lyssnar vi självfallet på era åsikter och gör allt som är möjligt för att sidan ska vara ett ställe som alla trivs på.

/Patric [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tor Nielsen:

Ja, nå syntes jeg det bør bli sagt. Greit med litt reklame på sidene, men når du får opp helsiders annonser uten å be om det, da syntes jeg det går ALT for langt.

La oss få en diskusjon om reklame, uten altfor mange "barnlige kommentarer" Lykke til videre!!

[image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Hvor mange ganger har det vært slik pop up reklame her på flightsim.no? Jeg har fått det to eller kanskje tre ganger... Det er litt plagsomt men slutter ikke å besøke flightsim.no for den grunn! Det blir bare tåpelig å si at reklamen tar over flightsim.no når det egentlig er mye mindre enn andre sider. Var inne på siden din og der er det jo nesten mer reklamen enn her på flightsim.no!

Mvh

Ådne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke skyte pianisten....

Synes det Dag har gjort på disse sidene fortjener all ros, og hvis det er slik at han tjener noen kroner ved å ha annonsering på disse sidene så unner jeg han det. Synes ikke annonseringen som har vært på disse sidene har plaget meg, tvert imot. Når man ser all annonsering på diverse andre sider, aviser, tidskrifter o.l så tror jeg at det er flere enn meg som synes dette er ok, så lenge Dag kan holde disse sidene oppe.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg har blitt sjenert av denne reklamen.

Dere skulle bare ane hvilken rolle disse utmerkede sidene til Dag gjør for fly-Norge(fly-Skandinavia).

Jeg er overbevist om at de bidrar til inspirasjon og rekruttering av nye piloter til både privat- , GA- og kommersiell flyging. Og ATC-personell. Ikke å forglemme den nytte og glede "Flight-simmere" har.

Stats-støtte foreslås!

Tusen takk til Dag, nok en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si at jeg er en av dem som blir, ikke bare sjenert av reklame, men til tider sjikanert. Mange siter er så overlasset med reklame at de har mista sin bruksverdi. Når det er sagt må jeg si at fs.no sin reklameføring er en av de bedre, foruten de få gangene det blir basert på popups. Skjer det, venter jeg noen timer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg helt enig med Tor; popupreklame som tar hele siden er noe herk. Men er dette nødvendig for å beholde flightsim.no, så bare "pøs på" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Det er jo bare å "x-e" reklamen man ikke vil se. Hvor har simmiljøet i Norge vært uten denne unike samlingsplassen?? Håpet mitt er at reklamen ikke bare betaler serverplassen, men også skaffer Dag noen kroner for alle timene han har ofret for dette fellesgodet som siten er. Jada, vet at dette bare er en hobby, men mens vi koser oss i cockpit, svetter Dag over PC-en for å skaffe oss lettvinte løsninger og et hyggelig klubblokale. Og hvor mange hobbyer har ikke etterhvert blitt et levebrød?? Måtte det også skje her, slik at vi i overskuelig framtid fikk beholde dette. (Jeg ser dere står klare med "pepperbøssene", men det var bare min mening [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]).

Ole-Jørgen.

P.S. Forøvrig tror jeg ikke på julenissen.... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 14-06-2001: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at for mye reklame er noe herk, og på enkelte "utenlandske" sider dukker det opp svære bannere eller nesten hele sider som forstyrrer mye. Skjønner imidlertid ikke problemstillingen når det gjelder Flightsim.no. Det er da vitterlig relativt sparsomt med forstyrrende reklame her, i hvert fall har ikke jeg registrert noen "store stygge popups". Har det med nettleser eller liknende (brannmur-oppsett osv.) hos den enkelte?

Stå på Dag! Denne/disse siden(e) er virkelig av de bedre! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh Bjørn R. Nyberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popup-reklame er påtrengende reklame, omtrent som om reklame blir kastet inn vinduet ditt istedet for i postkassen. Er ei plage det der ja...

Men jeg for min del har ingenting imot vanlig reklame her, har også kjøpt produkter via reklame her på Fs.no.

En annen sak. De som klager på reklame i posten skal jo bare registrere stopp på sitt postkontor, fungerer utmerket [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg ble så lei all den reklamen som popper opp overalt at jeg gikk til anskaffelse av Norton Internet Security.

Den fjerner alle bannere og itillegg innheolder den antivirus som sjekker mailen din og overvåker alle portene dine når du er på nettet og stopper bakdørs angrep fra hackere etc.

Jeg ser at det også finnes en del gratis software ute som også sikkert er helt OK å bruke.

Men det er jo klart at disse siden må finansieres på en måte og reklame er vel den greiestemåten idag.

Jeg vet ikke om jeg ville ha abonnert og betalt for denne web-siten. Selvfølgelig kommer det ann på hvor mye det ville koste.

Med vennlig hilsen

Fred Solli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull!

Jeg synes absolutt ikke at denne reklamen sjenerer for mye.

Jeg kom ikke på det "problemet" før det ble tatt opp her.

Kanskje vi har blitt noe bortskjemt siden vi hele tiden må sette fingeren på ting som egentlig ikke betyr noe i den store sammenhengen. For bare noen få år siden hadde vel ingen av oss drømt om at denne siden her skulle få et så bredt og variert tilbud for flysimulatorer som det har i dag. Dette tar vi mer eller mindre for gitt. Istedet for å punge ut i tusenvis for å få kjøpt add-ons til flysimulatoren kan vi laste dette ned på bare noen minutter HELT GRATIS - bare mot litt reklame.

I forhold til utenlandske, og spesielt amerikanske web-sider er det nesten ingenting reklame her!

mvh

Arne Olav Øvstebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, vi kan jo steppe inn og betale ca 2 kroner hver, så blir det ikke så dyrt, jeg mener at ale betaler litt på en "ekte" domene, forstår dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg går grensen der Spyware programmer og Spyware cookies brukes sammen med reklame, og blir det brukt sammen med popups så er det nesten helt stop med å besøke sidene for min del. Jeg bruker et program som heter Ad-Aware som er som et slags antivirus program spesial laget for å ta rotta på spyware. Spyware er ikke registrert som virus men enkelte varianter har stygge likhetstrekk med virus og trojaner og kan bla brukes til å smugle inn trojaner som i sin tur åpner bakdører og slipper inn diverse virus eller distributed.net og annen faenskap.

gratisprogrammet Ad-Aware finner du her: http://www.lavasoftusa.com/index.html"'>http://www.lavasoftusa.com/index.html" TARGET=_blank>http://www.lavasoftusa.com/index.html

Scan maskinene deres med dette programet og mange av dere kommer til å bli temmelig overasket over hvor mye søppel i form av diverse spyware som ligger på maskinen både som cookies, exe filer og i registeret. Det man skal tenke på her er at et par sånne uskyldige små cookies gjør ikke mye fra eller til men blir det mange nok av disse spyware programmene som samtidig driver å sender info ut fra verts maskinen når man er på nettet så kan det sløve ned hastigheten merkbart.

Enkelte større utenlandske flightsimmer sider har etter hvert falt for fristelsen og bruker nå spyware sammen med reklame når man besøker sidene deres (Jeg nevner fsplanet.com og flightsim.com) og der mener jeg grensen bør settes. Fsplanet har lagt inn sin spyware variant i en meget irriterende popup reklame sak som må lukkes 3 ganger for at den skal forsvinne helt i fra startlinja. Flightsim.com kan jeg leve med siden jeg uansett bruker å scanne maskinen og renske den for spyware med Ad-Aware etter en tur på nettet, men det blir helt klart færre besøk når man vet at man må rydde opp etter å ha vært innom disse sidene. Men når man i tillegg (som på fsplanet) skal måtte drive å sloss med popups hver gang man skifter side på den webben så gidder jeg nesten ikke kikke innom der i det hele tatt.

Spyware-cookies eller Spyware-programmer sender info om deg over nettet til diverse foretak som er på fisking etter nye kunder og lager databaser som de i sin tur selger videre til sine spammer kunder. All denne infoen vet jeg erfaringsmessig til slutt kommer tilbake i form av spam på mail, det er bare et tids spørsmål, når du bare er registrert i tilstrekkelig mange sånne databaser. Mailadressen din er en av de tingene som spyware programmene fisker til seg, for så å formidle videre uten at du er klar over det.

Nå sjekka jeg nettop flightsim.no og jeg skal ikke si mere nå Dag, men du har sikkert hørt om noe reklamegreier som heter Doubleclick ?. Doubleclick er registrert som spyware i følge Ad-Aware og anti-spyware programmet finner 2 stk. Doubleclick cookies på harddisken etter bare å ha åpnet forsiden på flightsim.no, har sjekket den flere ganger. Når man skriver innlegg i diskusjonsforumet legges doubleclick spyware cookiene atter inn på harddisken igjen skulle man ha fjernet dem som ble lagt inn på forsiden med ett eller annet anti-spyware program.

Jeg forstår godt at man er nødt til å selge reklameplass for å kunne drive ei web side i denne størrelsen men balansegangen mellom hva som gir mere reklame kroner og hva som får flere eller færre til å komme tilbake til sidene kan være hårfin. Jeg mener grensen bør settes før bruk av spyware. I alle fall burde man gjøre folk oppmerksomme på at en cookie som sender personlig info fra din datamaskin til et eller annet firma er blitt automatisk innstallert på din maskin, og vil bli det hver gang sidene besøkes.

http://www.itavisen.no" TARGET=_blank>www.itavisen.no har et innlegg som sier litt om de litt mere skumle måtene spyware kan bli brukt på. Legg merke til at Doubleclick er nevnt som spionprogram. Det komiske her er at nettop den spyware cookien ligger også på itavisen sin egen side og blir lagt inn på din harddisk bare du er inne på den siden og leser "Gratisprogram avslører spioner"

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

http://www.itavisen.no/art/1296811.html"'>http://www.itavisen.no/art/1296811.html" TARGET=_blank>http://www.itavisen.no/art/1296811.html

 

Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å oppklare litt om dette.

Doubleclick bruker en cookie, og de bruker denne for å registrere hvilke annonser du har sett. En del annonsører kjøper annonseplass og sier at hver bruker skal se denne annonsen x antall ganger og slik er det de styrer dette. Du kan "koble ut" denne funksjonen hos doubleclick (Opt Out), men jeg tror ikke det er noe smart siden du da vil risikere å se en annonse i det uendelige i stedet for f.eks. 10 ganger.

Her er den offisielle forklaringen fra DoubleClick:

quote:

DoubleClick bruker cookies som et middel til å styre annonsene, slik at en bruker ikke skal få se en enkelt annonse for mange ganger, men ingen informasjon om enkelt brukere blir lagret av oss. Bruken av cookies er utbredt, og alle aktørene vi kjenner til bruker dem for å gjøre annonseringen mer effektiv.

DoubleClick har en egen side som tar opp "alt" rundt dette med personvern - http://www.privacychoices.org/" TARGET=_blank>PrivacyChoices På den siden finner du også Opt Out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av julin:

Spyware-cookies eller Spyware-programmer sender info om deg over nettet til diverse foretak som er på fisking etter nye kunder og lager databaser som de i sin tur selger videre til sine spammer kunder. All denne infoen vet jeg erfaringsmessig til slutt kommer tilbake i form av spam på mail, det er bare et tids spørsmål, når du bare er registrert i tilstrekkelig mange sånne databaser.

Roald

Så dette er grunnen til at jeg nå plutselig har begynt å få haugevis med reklame i min epostkasse?? Men det er jo stort sett utenlandske firma...? Så da er det kanskje ikke Flightsim.no sin feil ....?

Dette er reklame som blir slettet ulest og rent bortsett fra tiden det tar å laste ned, er ikke dette store problemet, spesielt når man tenker på alternativet. Hvem tror dere det er som betaler for serverplass? Hvem betaler for alle timene det daglig tar å vedlikeholde disse sidene? Og hva har han igjen for det? Kjeft, fordi han prøver å finne en måte å finansiere det på. En gang går Dag lei,og hvem vil da overta denne "Uriasposten"?

Nei, la oss være realistiske, kose oss med de positive delene av dette og ikke kaste bort unødvendig energi på å ergre oss over reklamen.

God, og reklamefri [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] sommer til dere alle.

Ole-Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden med reklame, men jeg klarer ikke helt å fordøye tanken på at det skal være fritt fram for alle som vil å benytte sikkerhetshullene i nettbrowseren for å sende info om brukeren ut på nettet uten brukerens samtykke og viten. DoubleClick kan gjerne si at de har helt rent mel i posen og tar hensynet til personvernet alvorlig men de er ikke helt på bølgelengde med virkeligheten for da ville de i såfall ikke ha kommet med denne påstanden

"Bruken av cookies er utbredt, og alle aktørene vi kjenner til bruker dem for å gjøre annonseringen mer effektiv."

Enten kjenner de til veldig få andre aktører på nettet eller så er dette et forøk på å renvaske deres egen bruk av spyware cookies. Det er så visst ikke alle reklamefinansierte web sider som legger igjen spyware cookies. Man kan fint surfe rundt på nettet uten å bli invadert av spion programvare ved å bevisst styre unna sider som man vet legger igjen spyware etter seg.

Det er sannt at det nå har blitt en eksplosjon i bruken av spyware men dette er et fenomen som er kommet sterkt i den senere tid. Jeg tror sikkert at mange av de som benytter seg av spyware gjør dette kunn for å sørge for at den enkelte skal slippe å få den samme reklamen mer enn 10 ganger som du sier her Dag. Men ærlig talt jeg bryr meg ikke så mye om å lese reklame bannere, de er stort sett bare i veien, det er ikke pga all reklamen her på flightsim.no at så mange tar turen innom det tror jeg de aller fleste her kan være helt enige i. Derfor betyr det null og niks om den ene eller andre reklame banneren her på flightsim.no viser den samme reklamen 10 ganger eller 100 ganger eller uendelig.

En måte enkelte web sider bruker reklame på som jeg synes fungerer veldig fint ut i fra en kundes synspunkt er flightsimmer sider som kunn har banner reklame for flightsimmer produkter og ingen spyware. I sånne tillfeller treffer reklamen den målgruppen den er ment for og virker på ingen måte frastøtende. Men når man har reklame for produkter som ikke har noe å gjøre med fly eller flysimulatorer på en flightsim side så virker det hele bare mot sin hensikt og skyver kunden vekk i steden for å tiltrekke oppmerksomhet.

Som sagt så er jeg ikke motstander av reklame i det hele tatt, men når man prøver å flytte grensene over på noe som rører borti personvernet så må man forstå at dette fører til reaksjoner.

Flightsim.no er ei meget bra web side for Norske flightsim entusiaster og jeg har overhodet ikke noe å utsette på det arbeidet som gjøres her, men vil likevel si at sidene var mere imøtekommende før popups og spyware ble endel av innholdet.

Vennlig hilsen

Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir overlesset med reklame uten å ha bedt om det. Det er ikke noe annet enn sjikanering. Nå kommer det lyder og pop-up bannere på Flighsim.no, og i forhold til andre sider er det litt mye her nå. Greitt nok at de som driver siden tjener ekstra på det, men vennligst gjør dette mere diskret.

Jeg arbeider for tiden med Norsk Fly! TS2 scenery, engm til

enbr. Skulle jeg få lyst til å uploade er jeg sterkt fristet

til å laste det opp til Avsim i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsim har jo tonnevis med reklame, og fs.com også for den delen. Riktignok ikke popups, som er en stor stygg ulv, men vanlig reklame i så store mengder at jeg har sluttet å bruke sitene. Innom bare av og til nå.

Fs.no har den beste reklameprofilen av alle flightsim steder når det gjelder mengde, men klart at popupene irriterer grenseløst.

Avsim har valgt å kjøre bannere på frames - helt dustete, må ha direktelinker liggende i favoritter for å kunne bruke siten fornuftig. Vanskeliggjøring av downloadmotorer er en annen uting.

Fs.com har også masse reklame, riktignok relatert til simming, men jeg syns jeg kunne vært foruten. Kanskje en av grunnene til at jeg ikke kjøper noe addons - det blir pøst på med reklame for det. Fs.com sin loginpolitikk og forumsystem trekker også ned.

Har også vært på mange andre fs sider, hvor det er så mye reklame at jeg ikke har vært der mer enn fem minutter.

MEN - så er jeg en av de få som er ekstremt i mot slikt, og HVIS jeg uheldigvis skulle legge merke til en reklame, går jeg AKTIVT inn for å ikke la meg påvirke (til kjøp). Er nok en av 'værstingene' [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ALDRI fått noe pop-up reklame her på fs.no jeg, og har heller ikke program eller andre løsninger som fjerner dette for meg...

En ypperlig side, som jeg ikke skjønner at folk gidder å bruke tid og krefter på å kritisere for en så liten sak som reklame.

Men det er vel noe i at man alltid skal kritisere den perfekte, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et sunnhetstegn at man reagerer på uønsket reklame når den griper inn i bruken av ens private datamaskin (pop-ups, spyware cookies etc.) Likevel forstår jeg at det er et nødvendig onde i dagens IKT-samfunn, og nødvendig for finansiering av en idealistisk side som denne. Skal vi rett og slett være glade for at Dag bruker sitt gode skjønn (som alltid!) og stole på at han også i fremtiden har øret åpent for både hvisking og utrop fra oss?

Med passende smiley, [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...