Gå til innhold

En legendarisk fly's siste tur.


Per Steffen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Jøss, hvor kom denne filmen fra?? "" Den har jeg faktisk ikke sett før (....og hvor ble det av deg, Steffen?).

 

Artig og interessant å se dette igjen. Jeg stod på haugen bak Starfightern, og fikk med meg denne historiske begivenheten. Det var en imponerende mengde fly i lufta denne dagen, men denslags var jo mer vanlig i Bodø på den tiden "". Hærrlig å kunne høre Starfightern raute mest øredøvende gjennom alle Falcons!! "" Den råeste lydopplevelsen jeg vet om!!!!

 

Takk skal du ha Steffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok fremdeles her Ernst men ting og interesser forandrer seg vet du, ingenting er statisk.Jeg har sett filmen for mange år siden men aner ikke hvem som har lagt den ut.

Men den var fin å se igjen,litt synd at rautingen mellom idle og military ikke kom med på take-off.

Ja ting var mye anderledes før,nå er det bare skygger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står nok i Bodø ""

637 xD

 

Maskinen står fortsatt trygt plassert i sitt shelter på Bodø Hovedflystasjon. Framdriften har vært liten dette året. Dette skyldes at vi fortsatt ikke er i havn med deletilgang fra Italia. Denne prosessen har tatt tid. Alt det formelle er på plass. Vi venter kun på at vår forhandlingspartner skal komme opp med en dato for overlevering. Det er ingenting som tilsier at vi ikke skal klare dette, men vi kan ikke heise flagget før delene er på norsk jord. Med delene tilgjengelig kan vi virkelig akselerere arbeidet slik vi gjerne vil. 637 lider ingen nød, maskinen står bra der den står. Den er i meget god stand og vil utvilsomt kunne fly igjen dersom delene vi venter på kommer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var artig.Var på Bodø flystasjon i førstegangstjenesten da disse C-104G ankom Bodø første gang.

Lyden fra disse maskinene var noe som skilte seg ut fra alt annet som var i lufta rundt Bodø på 70 tallet,og det var mye.Håper den kommer på vingene igjen.Er det foressten noen som vet om det er noen land som fortsatt bruker starfightern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott video, men Norske Starfighere lever i beste velgående, iallefall ett par av dem

 

To stykker er i privat eie hos "Starfighters" displayteam i Florida,USA. Jeg var så heldig å få bilder av den ene av dem da jeg var i USA sist.

 

Dette er "4632" som er på dette bildet,men om den som fløy siste turen for RNoAF er jeg ikke sikker på.

[image]http://home.online.no/~ei-cath/artimages/oceana/oceana072.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Maskinen står fortsatt trygt plassert i sitt shelter på Bodø Hovedflystasjon. Framdriften har vært liten dette året. Dette skyldes at vi fortsatt ikke er i havn med deletilgang fra Italia. Denne prosessen har tatt tid. Alt det formelle er på plass. Vi venter kun på at vår forhandlingspartner skal komme opp med en dato for overlevering. Det er ingenting som tilsier at vi ikke skal klare dette, men vi kan ikke heise flagget før delene er på norsk jord. Med delene tilgjengelig kan vi virkelig akselerere arbeidet slik vi gjerne vil. 637 lider ingen nød, maskinen står bra der den står. Den er i meget god stand og vil utvilsomt kunne fly igjen dersom delene vi venter på kommer.

 

Var innom sheltern for ei stund sida, og da så den slik ut:

 

[image]http://home.online.no/~ernstf/artimages/ACFLFAdgaOeY.jpg[/image]

 

[image]http://home.online.no/~ernstf/artimages/ACFJFAbgaOeY.jpg[/image]

 

[image]http://home.online.no/~ernstf/artimages/f.jpg[/image]

 

Oddmund Bjørnaali, som er en av ekspertene på Starfighter, drev og testet hydraulikk og elektriske systemer. Han er fornøyd med tilstanden, og tror det er realistisk å få maskinen i lufta igjen. Oddmund er forresten en av få mekanikere som enda har kompetanse til å skru på F-104, og han er årlig i Florida og gjennomgår tilstanden til oppvisningsgruppen "Starfighters". Ellers utfører han mye av vedlikeholdet via internett (!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--------------------------------------------------------------------------------

 

Maskinen står fortsatt trygt plassert i sitt shelter på Bodø Hovedflystasjon. Framdriften har vært liten dette året. Dette skyldes at vi fortsatt ikke er i havn med deletilgang fra Italia. Denne prosessen har tatt tid. Alt det formelle er på plass. Vi venter kun på at vår forhandlingspartner skal komme opp med en dato for overlevering. Det er ingenting som tilsier at vi ikke skal klare dette, men vi kan ikke heise flagget før delene er på norsk jord. Med delene tilgjengelig kan vi virkelig akselerere arbeidet slik vi gjerne vil. 637 lider ingen nød, maskinen står bra der den står. Den er i meget god stand og vil utvilsomt kunne fly igjen dersom delene vi venter på kommer.

 

Gammelt nytt!

Nyere informasjon tilsier at denne avtalen er gått i orden, og at delene allerede er på vei til Norge! Jeg er ikke sikker på hvor jeg så det, men jeg er ganske sikker ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...