Gå til innhold

Se Discovery oppskyting LIVE


Ørjan Røberg

Anbefalte innlegg

Vi sto i bilkø i 3 timer sammen med 250.000 andre i går, og når vi kom fram til en plass med flott utsikt fortalte nyhetene at utskytingen var utsatt ""

 

Det ble da i det minste litt bading på cocoa beach ut av den turen....

 

Men jeg gidder ikke en dag til i kø, så i dag satser jeg på å se dette på TV.

 

-------------------

Sommerlig hilsen fra Dag i Florida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at disse astronautene risikerer så mye for å vinne ære og berømmelse. Så et intervju med piloten. Han har kone og små barn hjemme. Det må jo være verst for dem alt dette styret. Skjønner for så vidt at NASA ønsker å ha stor respekt og være ledende på romfart, men å risikere flere liv i disse "båtene" fra 80-tallet kan ikke være helt problemfritt. Ja, ja, spennende for oss "utenforstående" dette. Jeg er fasinert av at det er mulig å komme ut i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at disse astronautene risikerer så mye for å vinne ære og berømmelse.

Om en rekrutt begynte kom til NASA og forklarte at vedkommende ville bli astronaut fordi det ville føre med seg ære og berømmelse, hadde nok vedkommende blitt kastet på huet og røv4 ut. Niel Armstrong & Co ble berømte da de gjorde noe ingen andre hadde gjort. Dagens astronauter gjør dette fordi de bidrar med pushe grenser, gjøre nye oppdagelser innen vitenskapen mm, ting som flertallet av verdens befolkning bryr seg katten om i dag. De gjør dette fordi de har en unik mulighet til å gjøre ting for resten av verden, de ser mulighetene i utdannelsen de har hatt. Ære og berømmelse er neppe grunnen til at de blir astronauter...

 

Skjønner for så vidt at NASA ønsker å ha stor respekt og være ledende på romfart, men å risikere flere liv i disse "båtene" fra 80-tallet kan ikke være helt problemfritt.

Romfergene er trygge, selv om de er gamle. De er trygge så lenge det utføres korrekt. Når en ser tilbake på Challenger- og Columbiaulykken, så kunne en spore det tilbake til slurvete sikkerhetsrutiner og andre snarveier for å spare tid og penger. En kan selvsagt aldri helgardere seg mot slike ulykker som vi har sett, til det er rommet for ekstremt, men det er rett og slett en pris en er villig til å betale for å pushe grensene våre enda litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romfergene har gjennomført over hundre ferder siden Columbia innledet i 1981, med kun to ulykker (Begge fatale, Challenger i 86, Columbia i 03). Discovery, Atlantis og Endeavour står igjen, og til tross for tekniske oppgraderinger fremstår de etterhvert som gamle rent strukturelt.

 

Selve romfergene må etter min mening sies å ha vært veldig sikre med tanke på det miljøet de blir utsatt for gjennom oppskytning, oppdrag i bane samt tilbakevending.

Begge ulykkene ble utløst av feil på oppskytningssystemet, dvs de to faststoffrakettene og den eksterne drivstofftanken. Sistnevnte er i høyfokus ettersom isolasjonsskum løsnet fra den og slo hull på varmebeskyttelsen på Columbias ene vingefront i 03.

 

Romfergene i seg selv (sett bort fra oppskytningssystemet) har aldri utløst en feil som har ført til ulykker. Men man kan spørre seg hvordan alderen vil påvirke den statistikken. Atlantis og Endeavour har dessuten stått i Florida i såpass som fire år uten flytid. Vet ikke om det er noen fordel.

 

Antagelig er det ikke for tidlig å sette flåten på bakken for godt omkring 2010. Det jobbes med erstatter, men det er en annen sak.

 

Får håpe NASA får avsluttet romfergeprogrammet uten alvorlige hendelser, alt annet vil stikke kjepper i hjulene for amerikansk bemannet romfart (Og byggingen av romstasjonen ISS) lik det vi har sett de siste fire årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, "kun 2 ulykker", den likte jeg. Nesten 2 prosent dødelighet er greit? La oss forenkle og si at hver romferge har tatt ca 20 turer, man kan ikke forvente at en enkelt ferge skal klare mer enn 20 turer uten at det går liv da... Imponerende sikkerhet. Hvis man ser slik på det så er ikke oddsene så verst i russisk rulett heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2% dødelighet tilsvarer 1 av ca. 50 turer (egentlig 1 av 57 siden 2 av 114 har gått tapt).

 

Romfart er risikofylt. Hovedgrunnen til dette er at romfart handler om ekstreme mengder energi. For å få en 100-tonns romferge til å oppnå 400 kilometers høyde og Mach 28, så kreves det sinnsyke mengder energi. All denne energien må deretter bli borte når oppdraget er fullført. Dette fører til at den 100-tonns romferga veier rundt 2000 tonn ved start (og likevel har den rå kraft nok til å ta av rett opp, og bryte lydmuren før det er gått ett minutt). Over 90% av denne vekten er drivstoff. Da skal det ikke så mye til før noe går galt.

 

Det er klart at 2 dødsulykker er 2 for mange. Og det kan godt hende at man hadde vært langt under 2% hvis man hadde gjort flere tusen oppskytninger istedet for bare 114 (så langt). Det blir litt som Concorde, som statistisk sett var verdens tryggeste passasjerfly uten en eneste ulykke, helt til den ble verdens farligste etter 1 ulykke, rett og slett fordi man måler sikkerhet i dødsfall pr. flytime, og Concorde hadde svært få flytimer i forhold til andre rutefly.

 

 

Nå skal jo romfergene pensjoneres etter 2010, og de har vel rundt 15 turer som gjenstår. Deretter skal NASA satse på månelandinger og andre spennende ting. Men en del av romfergens muligheter vil da være borte, som f.eks. muligheten til å reparere Hubble-teleskopet.

 

Det er klart at en ulykke kan ramme enhver oppskytning, men jeg tror og håper at romfergen kan fly sine siste turer uten problemer.

 

Å si at romfergene er 80-talls-maskiner er jeg ikke enig i. De er 70-tallsmaskiner. Iallefall hvis man ser på den ytre fasongen. Internt har de jo blitt oppgradert med glass-cockpit og mange topp-moderne systemer, og er verdens mest moderne romfartøyer. ""

 

I dag skal de iallefall prøve å skyte den opp kl. 20:38 norsk tid.

 

For dere som ønsker å se NASA TV på internett:

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, "kun 2 ulykker", den likte jeg. Nesten 2 prosent dødelighet er greit? La oss forenkle og si at hver romferge har tatt ca 20 turer, man kan ikke forvente at en enkelt ferge skal klare mer enn 20 turer uten at det går liv da... Imponerende sikkerhet. Hvis man ser slik på det så er ikke oddsene så verst i russisk rulett heller.

 

Dette handler tross alt om romfart, og derfor synes jeg de 2 prosentene du nevner er lite i et program som har vært basert på teknologi fra langt tilbake i forrige århundre. Enhver astronaut aksepterer den risikoen som er tilstede ved å ferdes i rommet, utenfor jordas beskyttende atmosfære. Jeg synes det er imponerende at rundt 120 ferder kun har endt i to ulykker.

 

Men ikke misforstå meg, de to ulykkene ser jeg på som fryktelig tragisk. 14 skjebner, fjorten familier. Men som sagt, man må akseptere risikoen før man innvier sitt liv til bemannet utforskning av rommet, som ennå bare er på pionerstadiet. All ære til astronautene og kosmonautene som har tatt den risken og gitt oss kunnskap om romferder gjennom 45 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Setsaas, rommet er farlig NÅ ja, det var mye tryggere på 60-tallet, da dro man til månen og tilbake uten at det gikk liv tapt bortsett fra noen ulykker på bakken. Og nå kan man ikke engang gå utenfor Van Allen-beltet, lurer på hvorfor.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...