Gå til innhold

Så er det streik i sas/Braathens


Tron Kittelsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Og "Passasjerene raser" ""

Dei fleste som skulle ut og reise i dag burde vel ha fått med seg at det var moglegheit for streik?

 

Krava frå dei streikande verkar etter mi meining rimelege:

Sitat VG:

 

** En felles avtale for alle kabinansatte i SAS Braathens AS.

 

** Samme arbeid og fritidsbestemmelser for alle flygende i SAS Braathens AS.

 

** Normalarbeidsdagen ned til 10 timer og 30 minutter.

 

** NKFs krav er like lønn for likt arbeid for alle kabinansatte i SAS Braathens AS.

 

** Opprettholde minimum én helg fri i måneden.

 

** En normalarbeidsuke begrenset til 42 timer, utover dette skal det betales overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakket med Jörgen Lindegaard for noen uker siden, så fortalte han at (mulig jeg husker heeeelt feil men) det er 5 ganger så höy produktivitet i Sverige mot norge.

Dvs at man i Sverige flyr 5 ganger så mye mot i Norge for samme penger og så... kan det stemme ?

 

Hvordan regner man ut noe slikt ?

Antal timer på jobb / ansatt / land ?

 

Norsk pilot på jobb 45h / uke

Svensk pilot på jobb 38 / uke

 

Norsk pilot jobber 3 uker, fri 2 uker

Svensk pilot jobber 2 uker, fri 2 uker

 

Er det slike tall han snakker om da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at de ansatte streiker, men det som irriterer meg grenseløst er at de ikke vil samarbeide med Norwegian. De samarbeider jo med alle andre flyselskap. De kunne likeså godt sagt at vi driter i deg som kunde! Norwegian har måttet booke passasjerer over til SASBraathens når de selv har problemer. Denne arrogante holdningen til SASBraathens gjør at de taper mer og mer kunder i et allerede tøft konkurransemiljø. Stå på videre, så er vi nok kvitt dem snart. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, de kjører seg selv i grøfta nå... Fly Norwegian og de andre, så kommer du deg dit du skal!

 

Kan ikke du bare gi eff i å komme med useriøse kommentarer som det der ??

 

Dette er en lovelig aksjon, greit jeg mener at de aksjonerende kunne godt ha spart seg,men det er alikevel en fult lovelig aksjon som følge av tarriff forhandlinger.

 

De aller fleste firmaer/bedrifter har før eller senre konflikter som følge av manglende enighet i tarriff forhandlinger. Hvis du liker så godt å pisse på folk kan du ta tak i de 16000 bygningsarbeiderne som streiket her for ett par dager siden while your at it..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det provoserer meg skikkelig at SAS-ansatte lar sin misnøye med forholdene gå utover 3. part (kunden) som er helt uskyldige i denne konflikten.

 

Og på toppen av dette så sitter det SAS-fanatikere her i formumet som tilsynelatende ikke takler at folk begynner å foretrekke Norwegian ?

 

... snakk om å skyte seg selv i foten...

 

Man får vel som regel som man fortjener.

 

-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis provoserer det.. er jo det som er hele meningen med en streik at det skal gå utover en tredje part...

 

men kan vi ikke få en slutt på denne hetsingen av SK ?? Det må da være andre ting å diskutere ?

 

Som nevnt det er en lovelig aksjon like it or not.. (og jeg liker det så definitivt ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer meg skikkelig at SAS-ansatte lar sin misnøye med forholdene gå utover 3. part (kunden) som er helt uskyldige i denne konflikten.

 

Ingen SAS fantast her, men må innrømme jeg stusser litt på det du skriver her.

Du mener altså at siden det er en tredje part som blir påvirket her så skal ikke SASBraathens ansatte få lov å streike. Streik er jo en helt lovlig aksjonsform i et tariffoppgjør, også for de som rammer tredjepart når de streiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du bare gi eff i å komme med useriøse kommentarer som det der ??

 

Han har jo fullstendig rett!

Se på SASBraathens, det er ingen som er positive til SASBraathens nå, jeg håper virkelig de går ad undas, de fortjener det så udugelige som de er!

Jeg skal i dag få refundert billetten min på et fly som går i morgen kveld med SASBraathens, for nå gidder jeg [*********] ikke mer tull med SAS, makan til elendig møkkaselskap finner du ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer meg skikkelig at SAS-ansatte lar sin misnøye med forholdene gå utover 3. part (kunden) som er helt uskyldige i denne konflikten.

 

Slik er nå streik. Den skal ramme bedriften ved å gå ut over en 3 part.

Visst ikke så er ikke streiking særlig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter de streikende 100%. Syns det er på tide at ledelsen snart legger vekk sin arroganse ovenfor kunder og ansatte. De må snart innse at det er de som er problemet i alt kaoset. Samtidig må de også se at ingen andre flyselskap har så mye bråk blant ansatte i som SASBraathens. Den første tanken som slo meg da disse to selskapene fusjonert meg var at det kom til å bli like harmonisk som at fotballagene Liverpool og Everton skulle slå seg ilag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer meg skikkelig at SAS-ansatte lar sin misnøye med forholdene gå utover 3. part (kunden) som er helt uskyldige i denne konflikten.

 

Slik er nå streik. Den skal ramme bedriften ved å gå ut over en 3 part.

Visst ikke så er ikke streiking særlig effektivt.

 

Stemmer det... men da kan ikke de som streiker fortsette å sutre over hvor sure og misfornøyde kundene er heller...

 

-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i dag få refundert billetten min på et fly som går i morgen kveld med SASBraathens, for nå gidder jeg [*********] ikke mer tull med SAS, makan til elendig møkkaselskap finner du ikke!

 

Ja fysch.... bare sjekk her hvor drit SAS er.

 

 

Etter mye om og men og en snill supervisor så booker de meg om til Frankfurt og deretter til Chicago med Lufthansa. Dama i skranken var mer opptatt av at dette kom til å koste SAS fordi jeg hadde egentlig en billett jeg ikke kunne ordne noe med, og det var jo min "feil" at jeg kom forsent i Gøteborg.

så går jeg til en SAS skranke og de er veldig hyggelige og ordner meg gratis rom på Hilton med 30USD i matkupponger. Så her sitter jeg nå, glad og fornøyd og venter på at jeg skal dra til flyplassen for og ta flyet til Lexington

 

 

Fy [*********] så dere syter å klager !! ""

Se for pokker til å booke flight med noe annet selskap så man slipper den der klaginga i incheck og på flyet neste gang man skal ut å fly, MED SAS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan tro meg at jeg ALDRI skal fly med det møkkaselskapet igjen, og for dere som tydeligvis digger SASBraathens og mener de gjør en så god jobb, dere kunne jo prøvd å overta SASBraathens, og endelig få det i grøfta, for dere hadde vært like udugelige selv, dere ser jo [*********] ikke verden utenfor selskapet. Makan til naivitet har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan tro meg at jeg ALDRI skal fly med det møkkaselskapet igjen, og for dere som tydeligvis digger SASBraathens og mener de gjør en så god jobb, dere kunne jo prøvd å overta SASBraathens, og endelig få det i grøfta, for dere hadde vært like udugelige selv, dere ser jo [*********] ikke verden utenfor selskapet. Makan til naivitet har jeg aldri sett.

 

Hva er det du prøver å si her? Er jo masse usammenhengende rabling dette.. På tide du logger av nå tror jeg, og tar deg en lang dusj.. ""

 

Jeg blir ganske provosert når jeg leser noe av det som blir skrevet her....

 

Dere som skal fly med SAS Braathens: At dette var et dårlig tidspunkt å booke en reise med SAS Braathens må dere ha visst, men dere tok sjansen allikevel. Jeg har ingen sympati for dere, og dere fortjener heller ingen sympati..

 

Dere som IKKE skal ut å fly med SAS Braathens: Hva [*********] er det dere syter for egentlig?

 

Streik er en lovlig aksjonsform i gitte sammenhenger, og dette er en lovlig en. Hadde vi ikke hatt lovlige aksjonsformer ovenfor arbeidsgiver her i landet, så hadde vi hatt slavekontrakter hele gjengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan tro meg at jeg ALDRI skal fly med det møkkaselskapet igjen, og for dere som tydeligvis digger SASBraathens og mener de gjør en så god jobb, dere kunne jo prøvd å overta SASBraathens, og endelig få det i grøfta, for dere hadde vært like udugelige selv, dere ser jo [*********] ikke verden utenfor selskapet. Makan til naivitet har jeg aldri sett.

 

SAS er faktisk et innarbeidet varemerke, selv om tempraturen er under normalt nå for tiden.

 

Til det andre du skriver, bare gliser jeg og tenker ja ja, du har sikkert erfaring til og utbasunere det du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vi som flyr SASBraathens og har bestilt for i dag eller morgendagen, så kan jeg si følgende: Vi visste ikke at omfanget av streiken ville bli så stor, vi hadde tro på at SASBraathens greide å unngå enda en konflikt og unngå å drite på draget, men SAS duger ikke til en dritt, ergo, det ble streik.

Vi tok sjansen, greit nok, men er det rart vi blir forbanna? Det er et flyselskap, flyreiser er ikke som å kjøpe en Lotto-kupong, man forventer å få reise så langt det er mulig, og hadde SASBraathens i det hele tatt prøvd å få de kabinansatte fornøyde, så hadde det ikke vært streik nå. En frihelg er da [*********] ikke mye forlangt?

 

Jeg støtter de kabinansatte, men jeg mener ikke det er riktig å ramme passasjerene SÅ hardt, for omtrent hele SAS har stoppet opp!

Og selskapet selv sier det er uheldig at den kommer nå i påska, men det er garantert planlagt, å starte en streik midt i ferierushet!

 

At SASBraathens er et flyselskap, det er rett og slett fantastisk, og utrolig uheldig for kundenes del.

 

Geir, jeg vedder for at jeg har fløyet mer SASBraathens siden 1.januar 2005 enn du har gjort halve livet ditt, så jeg snakker ikke ut av løse lufta, jeg snakker fordi jeg har vært fast kunde av SASBraathens i over et år, og nå er det stopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Geir, jeg vedder for at jeg har fløyet mer SASBraathens siden 1.januar 2005 enn du har gjort halve livet ditt, så jeg snakker ikke ut av løse lufta, jeg snakker fordi jeg har vært fast kunde av SASBraathens i over et år, og nå er det stopp!

 

Javell hvor gammel er du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streik er en lovlig aksjonsform i tariffoppgjør, som poengtert flere ganger her på forumet. Beklagelig at det rammer 3. person, men det gjør ofte streiker.

 

Lurer på hva de som klager og syter mest her inne skal si den dagen de selv er i en streikesituasjon!!!! Skal de si: nei dette er jeg ikke med på jeg går på jobb???

 

Slutt å klag, innse realitetene og forhold dere til det.

 

Faren for streik har vært varslet i en del tid i forkant så det har vært muligheter for mange å booke om sine billetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å kaste litt bensin på bålet til Mr Olstad, som tydligvis allerede er overtent. Har du misforstått poenget med en steik? At de kabinansatte skulle ramme pasasjerene så hardt? Hva er vitsen med å streike hvis det bare skal gjøre det halvveis? Streik er jo en måte å ramme arbeidsgiver på i førsteomgang og da holder det ikke at 10 stykker legger ned arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...