Gå til innhold

Så er det streik i sas/Braathens


Tron Kittelsen

Anbefalte innlegg

Som mange her påpeker, så bor vi i et land hvor streiking er en tillat aksjonsform, noe vi alle bør være glad for. At noen blir sinte er jo strengt tatt poenget. Hvis vi ser litt stort på det; hvor mye har egentlig SAS/Braathens ansatte streika gjennom tiden? Jeg kommer ihvertfall ikke på noen for øyeblikket, bortsett fra den "ulovlige" sykemeldingsaksjonen som var nå nylig.

 

Og de som streiker har jo klart å poengtere sin aksjon når feks Aleksander Olstad blir fly forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg er snart 18 år, og har reist opp og ned fra Oslo og Bardufoss hver helg mellom 27.januar og 31.juli i fjor, i tillegg til en god del flere ganger etter sommeren, alle med SASBraathens, så det er ikke uten grunn at jeg er forbanna på de akkurat nå, de har holdt på sånn i et år nå.

 

Har jeg sagt at jeg ikke støtter streiken? Les, ikke skumles!

Streiken er helt lovlig, og jeg støtter den fullt ut, som nå er avblåst likevel, men det betyr ikke at jeg ikke hater selskapet og dets udugelige ledelse, for det gjør jeg virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 18 år, og har reist opp og ned fra Oslo og Bardufoss hver helg mellom 27.januar og 31.juli i fjor, i tillegg til en god del flere ganger etter sommeren, alle med SASBraathens, så det er ikke uten grunn at jeg er forbanna på de akkurat nå, de har holdt på sånn i et år nå.

 

Stakkars deg. Og hvor mange ganger av de turene har du ikke kommet frem dit du skal da? Eller fått den servicen du kan forvente??

 

Bli voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kabinansatte i SAS-Braathens streiker har jeg full forståelse for. Slik det er i dag kan en ex-braathensansatt jobbe sammen med en ex-sas ansatt på samme flight, i samme stilling og ha lavere lønn enn den som opprinnelig kom fra SAS.

At SAS har sunket ned på et slikt nivå som de er i dag er tragisk. Først og fremst for selskapets egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar, hvor synsk er du? vet du hvordan reisene mine har gått? De fleste gangene har flyet mitt vært kansellert eller forsinket kraftig, aldri har SAS opprettholdt avtalene sine, Jörgen Toll snakket i en annen tråd om at flyenes avgangstid kan variere litt, men de skal ikke variere med mange timers mellomrom!

 

Det er du som bør begynne å vite hva du snakker om før du sier jeg skal bli voksen.

For du aner ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter de kabinansatte, men jeg mener ikke det er riktig å ramme passasjerene SÅ hardt, for omtrent hele SAS har stoppet opp!

 

Og selskapet selv sier det er uheldig at den kommer nå i påska, men det er garantert planlagt, å starte en streik midt i ferierushet!

 

Du sier jo selv her at du støtter de kabinansatte, men ikke at de rammer passasjerene så hardt. Det er en selvmotsigelse, skal en streik være effektiv må den ramme hardt.

 

At streiken kommer nå har sine naturlige årsaker da våren er tiden for lønnsforhandlinger for mange arbeidstakere. At den kom nå ved påske er uheldig, men forhandlingsfristen var nå satt til denne datoen og når det ikke ble enighet så var streiken et faktum. Påske eller ikke påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som bør begynne å vite hva du snakker om før du sier jeg skal bli voksen.

For du aner ikke hva du snakker om.

 

Derfor formulerte jeg mitt innlegg som et spørsmål.

 

Har selv ofte reis med SASBraathens i jobbsammenheng og har aldri hatt problem. Spørsmålet er vel heller om hvor lett hver enkelt av oss har får å ta hendelser opp som et problem elelr som en årsak.

 

At ikke alt har vært like bra med det nevnte selskap i alle situasjoner kan vi vel være enige om, men ikke alle problemer skyldes selskapet heller. Litt nyansert kan man være.

 

Har sett eksempler, ikke bare i forb.m. flyreiser, at enkelte "går i lufta" for den minste ting dersom de ikke får det som de vil ha, uten å ha peiling på hva de snakker om. (ble et lite sidespor siste delen av inlegget). ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsikre deg om at når jeg sier problem, så snakker jeg ikke om et ødelagt setebelte eller en liten forsinkelse på de-icing på femten minutter ""

 

Du har nok vært svært mye mer heldig enn meg, ser det ut som, og det er jeg glad for, for jeg unne ringen å sitte fast på flyplasser så mye som jeg har gjort pga SASBraathens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ihvertfall reist vedig mye med SAS Braathens via jobb, riktignok ikke hver uke slik som Olstad gjør, varierende avhengig av hvilke kunder jeg jobber med. Uansett kan jeg ikke komme på én eneste gang jeg har vært forsinket. Det samme gjelder også for Norwegian. Dette er da flyreiser som er i ukedagene, gjerne ganske tidlig på morgenen.

 

EDIT : jo, de gangene jeg har opplevd forsinkelser er de dagene hvor kulda har kommet brååt og uventet slik at jeg må sitte en time eller to i de-icing kø, men kan knapt være nevneverdig i forhold til de andre gangene jeg har fløyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke denne hetsingen i tide og utide av selskapet, uansett om det er SAS eller SAS Braathens. Det virker som om mange heller er interessert i at hele SAS/BU forsvinner for godt, vil man da heller foretrekke at Ryanair eller et utenlandsk selskap skal komme og ta over rutene?.

 

Man skal huske på at SAS Braathens faktisk har vært en rollemodell, for SAS Sverige og SAS Danmark. SAS Braathens har klart seg meget godt, og hatt svært høy profitt - men selskapene i Sverige og Danmark har hatt mye dårlige inntjening i forhold.

 

Blir for dumt å bare henge seg med på "nå skal vi sverte xxx selskapet", uansett hva slags selskap det gjelder. Alt har en positiv og negativ side, man må prøve å forholde seg litt mer nyansert. Dessuten har SAS Braathens i god tid, advart mot mulig streik - slik at de passasjerene som har vært oppmerksom (og det burde man jo tross alt være), har hatt tid for å ordne om-booking osv. Litt ansvar får man ta selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 18 år, og har reist opp og ned fra Oslo og Bardufoss hver helg mellom 27.januar og 31.juli i fjor, i tillegg til en god del flere ganger etter sommeren, alle med SASBraathens, så det er ikke uten grunn at jeg er forbanna på de akkurat nå, de har holdt på sånn i et år nå.!

 

Ja om du hadde hvert 4 år eldre så hadde du hvert like gammel som jeg har hvert i databransjen. Jeg har hatt i snitt over 230 reisedøgn i året halvparten av de, så jeg vet ikke om påstanden din holder. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander, Norwegian flyr jo til både Bodø og Tromsø, er ikke dette gå-avstander til Bardufoss etter nord-norsk målestokk da?

 

3 timers kjøring er en lang vei å traske med bagasje, eller bare traske alene, synes du ikke? ""

 

Hehe, David, jeg gjorde, ikke nå lenger ""

 

Geir, det var satt litt på spissen da, men jeg har reist svært mye det siste året ""

 

Du har sikkert reist mer enn meg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene foreningen, mener du vel? Tror ikke det påvirker streiken, ettersom det er den foreningen som ikke er tatt ut i streik som er blitt enige med SAS.

 

Det de sier i media i hvertfall, men vi alle vet jo hva forummedlemmene her sier om media ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Aleksander sier, det er kun enighet med den ene foreningen. Dvs. at slik situasjonen er nå, vil den fortsatt fortsette med full tyngde - altså ingen forandring.

Derimot kunne det ha blitt enda verre, hvis denne avtalen ikke var kommet i boks. De som går igjennom OSL sine på nettet, eller via text-tv - vil jo se at det går en del SK-avganger til/fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....en seriøs diskusjon...

 

 

Jaså ?...........

 

 

men SAS duger ikke til en dritt, ergo, det ble streik.

En frihelg er da [*********] ikke mye forlangt?

Jeg er så drittlei sånne som deg

Dere har ikke peiling på kundeservice i det hele tatt, og det kan jeg skrive under på.

........og alle sammen kan slakte meg så mye jeg vil og be meg kysse dere opp etter rævva,

....for nå gidder jeg [*********] ikke mer

Ja, du kan tro meg at jeg ALDRI skal fly med det møkkaselskapet igjen

....for dere hadde vært like udugelige selv, dere ser jo [*********]

Hele SAS er bare forbanna elendig!

Og det hele er pga den der dumme drittsekken i øverste etasje i konsernet, selv en invalid ape kunne gjort det bedre!

......men det betyr ikke at jeg ikke hater selskapet og dets udugelige ledelse, for det gjør jeg virkelig!

 

......for å ta noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kabinansatte i SAS-Braathens streiker har jeg full forståelse for. Slik det er i dag kan en ex-braathensansatt jobbe sammen med en ex-sas ansatt på samme flight, i samme stilling og ha lavere lønn enn den som opprinnelig kom fra SAS.

At SAS har sunket ned på et slikt nivå som de er i dag er tragisk. Først og fremst for selskapets egen del.

 

Støttes helhjertet Thomas! Jeg kjenner flere ex-Braathens folk som har blitt behandlet som søppel av SAS-ansatte. Jeg er for øvrig en av dem som blir rammet av streiken.

 

Visste jeg at det var mulig? Ja.

Hvorfor booket jeg da med SAS? Eneste mulighet for meg å komme meg til avreiseflyplass #2 i tide til tilknyttet fly.

Pluss - jeg håper at de ikke streiker på mandag når jeg skal avgårde igjen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander, Norwegian flyr jo til både Bodø og Tromsø, er ikke dette gå-avstander til Bardufoss etter nord-norsk målestokk da?

 

3 timers kjøring er en lang vei å traske med bagasje, eller bare traske alene, synes du ikke? ""

 

Nå da, en time og førti minutter både til TOS og EVE i fra BDU, passelig gå-avstand med andre ord! """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere ex-Braathens folk som har blitt behandlet som søppel av SAS-ansatte.

 

Det skjer andre veien også... Tro meg!!

 

Håper bare de kommer til enighet snart jeg... Er så synd for et slikt pioneer selskap som SAS (merkenavnet vel og merke) at de skal få et slikt styggt rykte på seg "" SAS har en meget stor rolle innen verdens flyhistorie faktsik. Bla de første som fløy over nordpolen, og europas nest eldste flyselskap som enda "lever" om jeg ikke husker feil. (KLM er vel eldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes helhjertet Thomas! Jeg kjenner flere ex-Braathens folk som har blitt behandlet som søppel av SAS-ansatte. Jeg er for øvrig en av dem som blir rammet av streiken.

 

Om en noen blir behandlet som søppel intærnt i et firma, uavhengig hvilket firma gir ikke det de ansatte grunn til å streike. Det er vel heller ikke grunnen til at det er streik.

 

En streik nå vil uten tvil skade SASBraathens stort, her viser jeg også til SASBraathens sjef Jansens egne ord at selskapet kan gå konkurs. Tilliten til SASBraathens er lik null hos mange,kanseleringer og syke piloter og nå streik gkør at flere vil styre unna SASBraathens ved en senere reise. Det er også en stor fare for at flere storkunder, herunder gode store kunder vil si opp avtalene de har med selskapet. Alle ansatte har en reel streikerett, men..fornuften burde ha gjort noe annet. Streiken rammer på et tidspunkt der veldig mange blir hardt rammet. Mest sannsynlig har de bevist valgt tidspunktet for en streik slik at den skal ramme hardt. Enda mere ødeleggende kan være den store negative mediefokuserede saken har fått. Media kjører saken bevist stort opp, og dette kan også være med på å ødelegge for selskapet. Jeg synes streiken er synd, da selskapet den senere tid har gjort mye for å gjennvinne tilbake tilliten hos folk flest. Ingen tjener på om SASBraathens skulle gå konkurs, det vil tvert imot hele flynorge tape på. Jeg håper streiken tar slutt før galskapen som de ansatte driver med går for langt.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full støtte til Aleksander, han vet hva han snakker om. SAS-fanatikere, ro dere ned et par hakk. Man kan ha kunnskaper og meninger selv om man ikke har jobbet foran en dataskjerm halve livet. Er det ikke sånn at SASB. er eneste alternativet fra f.eks Bardufoss da?

 

Derfor er det jo litt egoistisk av de ansatte i SAS å herje slik med de stakkars nordingene mener nå jeg "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og europas nest eldste flyselskap som enda "lever" om jeg ikke husker feil. (KLM er vel eldre)

 

Jeg tror du er spinnvill jeg... ""

 

1919: KLM ble stiftet.

1923: Finnair ble stiftet.

1927: Iberia ble stiftet.

1933: Air France ble stiftet.

1934: Widerøes Flyveselskap ble stiftet.

1936: Aer Lingus ble stiftet.

1937: Icelandair ble stiftet.

1945: TAP Air Portugal ble stiftet.

1946: Scandinavian Airlines System ble stiftet.

 

Dette er muligens ikke en komplett liste, men gir en grei oversikt over hvor langt ned på listen SAS faktisk ligger... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare få presisere, jeg er ingen tilhenger av noe som helst flyselskap overhodet, jeg er kun tilhenger av at alle må få lov til å streike, selv om de er de eneste som faktsik gjør en tjeneste i/for Bardufoss eller ikke.

 

Men hvis noen Norwegian-fans godter seg over krisen som rammer SAS nå, så har dem ihvertfall ikke forstått mye av hvordan tilbud/etterspørsel fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...