Gå til innhold

sqawk koder på vatsim


Daniel Larsen

Anbefalte innlegg

En stor fordel med dette forumet er at her går praten på svensk, dansk og mest norsk. Det kan være en bidragsytende grunn til at folk som regel ikke poster ting på VACCSCA sine sider da denne er normalt på engelsk. De fleste av oss i VACCSCA leser også dette forumet, dog ikke så mange, men en del av oss. VATSIM/IAVO posten her på flightsim.no er ikke noe offisielt forum av VACCSCA med et godt supplement til de som ikke føler seg helt komfertabel med engelsk, og synes det kan til tider være lettere å forklare ting på norsk.

 

Jeg synes denne debatten dro litt langt ang squawk koder, men det får så være, Daniel bør i utgangspunktet vite at han skal benytte tildelte koder og hvordan disse skal settes opp samt fungere. Dette står forklart i ASRC manual og på VATEUR.

 

Det skal også være sagt at VACCSCA forumet stiller seg fullstendig åpen om noen har lyst til å ta opp en diskusjon eller et problem enten det er på svensk, dansk, norsk eller engelsk. Alle er hjertligen velkommen da det finnes flere gode "kvalifiserte" folk der til å svare på spørsmål ang VATSIM og VACCSCA..

 

Mitt tips, alt som har med VACCSCA og betjening av service relatert til det, samt alt som har med ATC bør helst taes opp der først, hvis så gjør er vi i VACCSCA veldig takknemmlig for det..

 

-----------------

Tom Knudsen

Chief Executive of Technical (Etech)

ACCSCA-6

VACCSCA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge VATEUD følger disse kodene Eurocontrols "Transit code distribution", men jeg tror at dette er et gammelt system(for alt jeg vet) og at det nå brukes det pool systemet som ble nevnt. Cato kan vel kanskje svare mer på dette?

Hvis det i såfall er slik, kunne det jo vært en ìde og ta dette opp i vaccsca. Da kunne man kanskje ha fått en pool for hele Europa som de nye softwarene støtter. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering!

 

SQ koder som brukes innenfor VACCSCA:

 

Squawk ranges allocated by VATSIM Europe

Denmark: 7300-7377

Sweden: 6000-6077

Iceland: 4100-4177

Norway: 4200-4277

 

OSLO Control - ENOS_CTR = range 4200 - 4277

Bodø Control - ENBD_CTR = range 4300 - 4317

Stavanger Control - ENSV_CTR = range 4320 - 4337

Trondheim Control ENTR_CTR = range 4340 - 4357

 

1. Bruk de kodene som står over!

2. Du kan fritt velge hvilken rekkefølge du vil bruke.

3. Det mest praktiske er å gi SQ koder med F9, siden da får vi ikke fler fly med samme SQ koder.

 

Mitt råd er som følger: Bruk F9 og ikke tenk noe mer over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt eneig med med Tom Knudsen angående språket. Skal jeg skrive et spørsmål på VACCSCA (på Engelsk) kommer resten av tråden til å handle om alle skrivefeilene. er fint å kunne skrive på norsk her.

 

Men dette sklir helt ut av tråden. Det burde startes en egen tråd snart for denne diskusjonen? (Men påhvilket av forumene "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at Norske piloter skriver her.. Det kan jeg faktisk godt forstå. Men Vaccsca ATC'er bør holde seg 'hjemme' med slike spørsmål syns jeg ""

 

Tull og tøv....!

Jeg er selv både pilot og Atc, og har ingen problemer med å akseptere at noen poster et spørsmål på Fs.no istedet for på Vaccsca!

 

For "oss" som har vært med siden lenge før Vaccsca ble startet, så er det faktisk litt vanskelig å akseptere at det skal stilles spørsmål andre steder enn på Fs.no!

 

Og for å holde seg til denne konkrete saken, så må det vel være helt likegyldig for alle og enhver hvor spørsmålstiller får et korrekt svar på sitt spørsmål, bare det er i overensstemmelse med de regler som gjelder på VATSIM!

 

Og skal du vente på svar via Vaccsca, så vil jeg nok tro at det tar litt lengre tid enn det gjør via Fs.no, for det er nok ikke den aktiviteten der som det er her! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Below are some standard special squawks:

 

* 0001: USA President is on board

* 1200: VFR flight (USA)

* 4000: Military IFR/VFR

* 7500: Hijack

* 7600: Loss of radio communication. First, the pilot tunes 7700 for 1 minute, then 7600 for 15 seconds.

* 7700: Emergency situation

* 7777: Milirary interception operations

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi minner også avsluttnings vis her på disse squawk kodene

 

Code Reserved for

0001-0017 Ambulance helicopter

0020-0027 Ambulance air plane

0030-0037 Radar testing /sector calibration

0040-0057 Meteorological aircraft

0060-0077 Aircraft releaseing parachutes

0100-0177 Air plane with royalty onboard

0200-0277 Helicopter with royalty onboard

1000/4 NATO Fighter Ops

7000 VFR standard (several OK)

7001-7017 Aerobatic "Show flying"

7020-7037 Police aircraft

7040-7477 VFR (if different codes)

7500 Hijacked aircraft

7501-7527 Aircraft in police activity

7530-7557 Helicopters in police activity

7600 Radio error

7700 Emergency

7701-7727 Air planes in SAR activity

7730-7757 Helicopters in SAR activity

7760-7776 On ground - Test

 

Minner også om at dette er for VATSIM og ikke real life.

 

Use them please............... ""

 

_________________

Tom Knudsen

Chief Executive of Technical

ACCSCA-6

VACCSCA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...