Gå til innhold

sqawk koder på vatsim


Daniel Larsen

Anbefalte innlegg

du må holde deg innenfor bestemte squawkranger..

 

Squawk ranges allocated by VATSIM Europe

Denmark: 7300-7377

Norway: 4200-4277

Sweden: 6000-6077

Iceland: 4100-4177

I tillegg har hver enkel sektor sine egne squawkranges, noe ASRC henter fra en eller annen fil. Derfor er det best å bruke F9 og få den neste ledige squawkkoden (noe som ofte ikke virker om flere kontrollere gir ut sqawkkoder innen samme sektor.. men det er en annen sak).

 

Forøvrig.. hva er galt med vaccsca forummene hvor slike spørsmål hører hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squawk codes...

 

Norge har fått tildelt forskjellige koder som kan benyttes i forskjellige sektorer

 

OSLO Control - ENOS_CTR = range 4200 - 4277

Bodø Control - ENBD_CTR = range 4300 - 4317

Stavanger Control - ENSV_CTR = range 4320 - 4337

Trondheim Control ENTR_CTR = range 4340 - 4357

 

Forøvrig finner du hele listen her

http://vateud.org/default.php?section=4&sub=5

 

 

 

--------------------

Tom Knudsen

Cheif Executive of Technical

ACCSCA-6

VACCSCA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt ser jeg ikke problemet "" Pilotene bryr da seg vel ikke om hvilken sqawk de har så lenge de har en, og som ATC så er det viktigste å gi en unik kode. Når radarklienten fungerer som den skal (ser hvilke andre koder som har blitt gitt), så er det beste å bruke F9 som gir riktig kode.

 

ATC'er i real finner heller ikke opp squawkkoder på sparket, men har en eller annen datamaskin som holder styr på det.

 

Så det som faktisk blir mest naturlig/ekte her er å la ASRC bestemme koden, selv om den begynner på 4200 hver gang.

 

edit: Takk for den lista Tom "" Jeg henta mine koder fra Vaccsca's OPS manual, som tydligvis tror at Norge = Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ser heller ikke noe problem med å gi andre squawker enn 4200-4201-4202 osv. Blir det en dobbel kode, ja så gi flyet en ny squawk. Dette skjer jo irl også. Squawk change enroute er jo ikke uvanlig, iallefall ikke når man reiser sørover. Var på besøk hos Karlsruhe Upper Control og der gav de ut nye koder i ett sett.

Men men, regler er regler...

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke også slik Cato at også dere henter koder fra en pool ?

 

Jo, stemmer det. Kodene blir tildelt fortløpende til fly som er registrert i systemet vårt. Vi trenger ikke gjøre så mye med akkurat det. Hver flyplass har også sine koder som kan brukes til hva som helst. Om jeg av en eller annen tullete grunn, vil tildele en av disse kodene til et Braathens fly, kan jeg gjøre det.

 

På evenes har vi kodene 0320 - 0327 tilgjengelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke denne diskusjonen legges død nå?

 

* Daniel, Du har fått svar tilstrekkelig mange ganger!

* Dette er bare et bevis på at enkelte ikke har tatt til seg den informasjonen de skal!

* Slike diskusjober SKAL takes på Vaccsca sitt forum! Flightsim.no er et forum som henger igjen fra eldre tider, men Vaccsca forumet er der for å brukes!

* SLUTT å piff opp slike tråder igjen nå!

Mange gode svar har kommet her, Les på Vateud og Vaccsca sine sider. Der finner du den infoen du trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor alt SKAL taes på VACCSCA sine sider, er det blitt et eller annet diktatur nå?

 

Ingen diktatur, men der er det mer kvalifiserte folk som svarer på slikt.

Norge, Sverige og Danmark er samlet på Vatsim!

Primærmålet til Vaccsca er å kunne yte god ATC service, og opplæring.

DERFOR, BØR disse diskusjonene tas på Vaccsca sitt forum og ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor alt SKAL taes på VACCSCA sine sider, er det blitt et eller annet diktatur nå?

 

Det er vel heller det motsatte av et diktatur. Siden det er få fra VACCSCA ledelesen som er noe særlig innom dette forumet så får ikke de med seg hva som blir sagt. Da kan ikke de svare deg på spørsmål, og de får heller ikke med seg hva medlemmene ønsker og hvilke endringer som ønskes. Dermed blir ledelsen sitt inntrykk dannet på feil grunnlag, og dermed tar de gjerne avgjørelser som mange som kun skriver her ikke liker!

 

For å hindre "diktatur" må du få frem din mening til de riktige instanser, de hører på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette SKAL postes på VACCSCA-forumet i stedet, ellers steiner vi deg og lar deg brenne!"

 

Det du sier her stemmer vel ikke 100% med fasiten vel?

 

De fleste postene som omhandler Vatsim osv her inne går uten at vi sier det, men noen poster slik som denne skriver vi det.

 

Vi i Vaccsca synes vel det er synn at slike ting ikke blir tatt opp der. Det er greit nok for oss Nordmenn, men det er ikke bare vi som gjør en jobb i Vaccsca!

Flere Svensker og Dansker er godt involverte og de fortjener vel også å vite folks meninger?

 

Hvis jeg var krass i sta så beklager jeg det, misforståelser kan oppstå!

 

Aleksander; Hvis du mener at jeg skal steine deg og brenne deg for dette så kan du vel ikke ha tenkt igjennom det du har skrevet vel? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig var ikke det fasit, og det var egentlig ment som en overdrivelse, satt på spissen så langt ut som du får den ""

 

Men det virker ofte som om de som sier dette mener det sånn, for hver eneste gang presiserer de at det skal ikke diskuteres her, for dette er ikke noe sted å diskutere det.

Det synes jeg er litt teit. Men meg om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...