Gå til innhold

Teste "ny" IPPC?


Kjell Engkrog

Anbefalte innlegg

Hei, vet at det er mange her som bruker IPPC både i alvor og skjemt... (Real og FS)

 

Vi har jobbet litt med IPPC i kulissene, og er har lagt ut en testversjon som vi er interesserte i tilbakemeldinger på.

 

Her er linken: http://80.203.214.34/ippc/index.jsp

 

Som dere ser er det nytt utseende med noen endringer:

 

Alle knappene/linkene er synlig på samtlige sider

 

En ny knapp, Upper winds and temperatures

 

"All" knapp på IGA og UPW - tar ut alle i en smell

 

FPL siden åpnes i nytt vindu. Hvis man er pålogget der og vil ta ut en briefing underveis må man ikke gjøre det i samme browseren, du blir automatisk avlogget da. Derfor den åpnes i ny side - Dette gjelder dere som er autoriserte FPL-utstedere.

 

Nederst til høyre på alle briefinger er det et konvolutt-ikon, man kan sende briefingen som e-post. Er også skriverikon på samme plass - printer friendly version.

 

De største endringene er det dere ikke ser, altså alt som har med database og prosesser i bakgrunnen å gjøre. Gjør det mye lettere blant annet å vedlikeholde AIC-ene osv. Mulig at ikke alle AIS publikasjonene er kommet over i ny server, men tror mesteparten skal være der nå.

 

Men, dette er en test versjon - not to be used operationally....

 

Bruk gjerne flere typer weblesere, selv har jeg testet litt med Opera 8.5 og MSIE 6.0

 

Hope you like it, og gir tilbakemeldinger, uansett fortegn.

 

mvh,

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Som en flittig bruker av IPPC så synes jeg første inntrykket mitt bør stå til stil med denne test versjonen. Meget bra...

 

Om vi vanlige brukere får tilgang til alt dette så er jeg stor fornøyd og kan med hånden på hjerte si at dette er noe jeg virkelig ser frem til.

 

Litt travelt med flyet som går i animasjon, noe jeg faktisk synes hadde vært bedere om stod rolig.

 

Ellers er helhelts inntrykket meget bra.

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått det riktig, og du er med og designer IPPC sidene, så skulle jeg veldig gjerne komme med et ønske og en kommentar.

 

I RFL I Vedlegg 3 "Bestemmelser om utfylling av reiseplanskjema" står det at man i Rubrikk 19 skal krysse av det man IKKE har av rednings utstyr ombord. Men på IPPC skal man huke av det man HAR. Dette har jeg gjort feil ved et par ganger, og KAN faktisk føre til svært alvorlige misforståelser...

 

Når det er sagt synes jeg det er litt muffins at ikke AIS/NOTAM kontoret stusser på at en Cessna 185 flyr rundt med redningsflåter og overlevelsesutstyr for ørken og jungel (som jeg da på IPPC, ved denne misforståelsen, har meldt inn at jeg har)...

 

Synes ikke det er godt nok at det er forskjell på måten man fyller ut FPL skjema på internett og papirutgaven.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha så langt!

 

Tom: Nei, ikke noe av du ser her blir utilgjengelig når vi går live med denne versjonen. Alle funksjonene blir tilgjengelig som før.

 

Animasjonen - skal ta det med meg når vi oppsummerer, har sendt linken til overingeniøren som har gjort jobben, han følger nok med på tråden også.

 

Eivind: Nei, jeg designer ingen ting, men er jysla flink til å si hvordan jeg synes det skal se ut ""

 

Det med utfyllingen av felt 19 må jeg sjekke nærmere. Da vi lagde den biten brukte vi vedlegg iii til BSL G som utgangspunkt, men dette er en stund siden. Dette er egentlig forvirrende på mange måter, har mottatt FPL i papirutgaven med mange måter å angi/ikke angi eqpt på.

 

Pleier å lære aspiranter på kurs at de skal spørre om hva krysset eller ringen rundt betyr, og så skrive det på skjemaet som blir lagret, ikke sant, Morten?

 

Geir: Takk skal du ha, høres bra ut!

 

Generelt, hvordan oppfører værkartene seg hos dere? Jeg tenker da på fullskjermversjonen, er litt vanskelig å teste ut fra forskjellige browsere, forskjellig skjermoppsett osv.

 

Vi har mange brukere av IPPC, her er kapteiner på fraktfly i Korea som gir oss tilbakemeldinger, Saudi Arabian Airlines på Heathrow bruker oss for alle værkartene de trenger, Delta Airlines er brukere, tilliks med flere flyselskaper i Baltikum, og noen i Italia også.

 

Vi har statistikker på antall hits, og kan også se hvilke domener hitene kommer fra, men vi kan dessverre ikke se hvilke typer briefinger som er mest populære.

 

Mvh,

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevner på et annet forum, dette ser bra ut! Men jeg er enig med Eivind. Hvis man klarer å få reiseplanskjemaet på nettet til å se likt ut som papirversjonen tror jeg det hadde vært en fordel.

 

Doc 4444 (og RFL) sier iallfall at man skal krysse ut det man ikke medbringer... Det kan virke som det er praksis å snu på dette ved elektroniske versjoner? Også danskenes elektroniske versjon er lik den norske på dette området. Link her. Der skal man også "sætte flueben" ( "" ) ved det ustyret man medbringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse check-boksene er true/false statements, alt er false inntil man sier at noe er true. Jeg ville heller ha endret både 4444 og RFL - det er jo easy-peasy å få kakao til å endre noe, sant? (In my dreams...)

 

Programmeringsmessig bør det være enkelt nok å endre default til true, så det bør ikke by på de største problemene.

 

Men jeg synes likevel det blir bakvendt ift andre elektroniske medier, du handler noe på nettet - krysser av for det du vil ha, ikke det du ikke vil ha (med mindre du vil takke nei til ørtogførti daglige e-poster om hvor kjekk og gjev leverandøren er, selvsagt).

 

Du må på en måte gi en aktiv input - et positivt "utsagn". Husker ikke mitt svenske passord i farta, men jeg tror at også SWIFT gjør det på samme måten som danskene og vi. Og Brüsselværingene (Belgocontrol).

 

Skal ta dette opp oppover i systemet og høre med beslutningstakerne om vi skal endre default.

 

Mvh,

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar frem denne tråden igjen, og spør nok en gang om noen vil teste?

 

Det er nemlig lagt til en splitter ny knapp nå, og den åpner noe som aldri har vært på IPPC før.....

 

Hint: Trykk på knappen merket "Norway AIP"... Er det noe man har bruk for, mon? ""

 

Men husk, dette er test versjonen!

 

Mvh,

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å tatt en rask surfing på siden så er jeg godt fornøyd. Det var lett å navigere seg fram til det man ønsket på siden, mye bedre enn den forrige siden. ""

 

Men det var en ting som jeg ikke satt særlig stor pris på, den animasjonen som kommer mens sidene loader gjorde siden noe "amatørmessig" og useriøs, ikke noe man ønsker å få inntrykk av hvis man skal bruke sidene til nødvendige formål som å hente inne METAR etc. Min personlige mening er derfor at denne animasjonen sløyfes i framtidige versoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi lagt ut den "nye" IPPC i produksjon. www.ippc.no vil virke, men det er en redirect der foreløpig. Årsaken er at vi har flyttet hele IPPC til en ny server hos Nextgentel, og det vil ta noen tid før alle dns-ene er oppdaterte. I tillegg har vi den gamle liggende som fallback just in case en stund fremover.

 

De som trykker på AIP Norge vil få beskjed om at den "kommer senere" - årsaken er at vi fant noen problemer med linkingen, så snart dette er fikset er den også i gang. Problemene har sammenheng med navn på filer, samt miks av store og små bokstaver i filnavnene.

 

Når det gjelder animasjonen, forhåpentligvis vil dere se den i langt kortere tid nå, i alle fall gjør jeg det. Vi har fått en fartsøking i sammenheng med ny server og mye større kapasitet. Årsaken til animasjonen er behov for en "keep alive", når man har bedt om en briefing så vil vi holde den sesjonen i live inntil den ferdige briefingen er levert.

 

Når man requester noe i IPPC går requesten til IPPC server, som så sender den videre til "morsystemet", NAIS. Her er det en HP Nonstop S serie database som behandler denne, og sender det ferdige resultat til IPPC server som så videresender til den som ba om briefingen. Det er altså sesjonen mellom deg og IPPC vi holder liv i mens HP-databasen "tygger".

 

Mvh,

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell!

 

Dette var virkelig fine saker! Klubben min abbonerer på AIP fra før av men det er jo maksimalt bra å ha seneste versjon liggende på nettet. Begynner nesten å bli svenske (eller var det LV Danmark som hadde liggende godsaker på nettet) tilstander her!

 

Bruker IPPC både til real og til flightsimming! Mest flightsimming!

 

Kjempebra side nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbrakte gårdagen på EKKA, slik at jeg ikke har fått testet før i dag, Tarjei. Nå virker synes det som om hastigheten er OK igjen?

 

Jeg vet at i går (4/4) satt det to stykker og gikk gjennom Java-koder, og ryddet litt der - kanskje det er en sammenheng?

 

Mvh,

Kjell.

 

P.s.

 

Agnor, takk for hyggelig tilbakemelding! Vet at det er ganske mange simmere som bruker IPPC, var derfor jeg startet denne tråden her i sin tid... ""

 

d.s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, her på jobben har vi 2mbits linje, og det fungerer ofte dårlig mot nye ippc. Og hjemme har jeg 6mbits linje, og det fungerer like dårlig der.

 

Nå skal det sies at problemet langt ifra er der hele tiden, men jeg prøvde akuratt nå (på jobben), og det tok ganske nøyaktig 28 sekunder ifra "redirect" teksten var borte til hele siden var ferdig lastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas, den WAP siten er ikke Avinor sin. Bruker du LNUXK-siten? Han som driver den fikk i sin tid lov av oss til å linke mot IPPC, men på hans ansvar ift endringer i I/P adresser osv. Det er nettopp det som har skjedd, IPPC ligger på en annen I/P adresse nå. Den siten jeg snakker om er den eneste som har vært i kontakt med oss med spørsmål om å sette opp en wap-server mot IPPC, andre er ukjente.

 

Mvh,

Kjell.

 

Lagt til, Avinor har ingen egen WAP site mot IPPC.

 

Lagt til to: Det er noen år siden, grunnet omlegging av e-postsystemet vårt mistet jeg en mapppe med ca 26.000 e-poster, deriblant den som inneholdt kontaktinformasjonen til LNUXK - så derfor får vi ikke tak i karen for å varsle om omleggingen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...