Gå til innhold

Teste "ny" IPPC?


Kjell Engkrog

Anbefalte innlegg

Glimrende - og downloaded. Det hadde - som jeg hadde mistanke om - også noe med callsigns å gjøre også. Avinor Bodø bruker SK7313. FLP-basen bruker CNO7313- Scanor. Begge sidene levert av Avinor - iallfall ut fra logo. Når klarer noen å harmonisere dette!!?? Er det å vente man drikker ""

 

Jeg har XP Pro, og bruker vanligvis Firefox som nettleser. Kanskje skal jeg prøve å gå via IE og Office 2000 Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Nja, Roald, callsigns hadde lite med dette å gjøre, var nok FPL som ikke kom inn fra Brüsselværingan før det tidspunktet der.

 

Harmonisere IATA og ICAO - good luck trying! "" Hvis du virkelig vil ha en nøtt å bite i, prøv Lufthansa! Her er det ikke bare prefixet som er forskjellig (LH vs DLH) men også selve rutenummeret er "kryptert".

 

Det du ser på www.avinor.no (og skjermer i terminalene) kommer fra databaser som snakker IATA, og hvor selskapene og handlingagentene står for innlegging, mens det som er i IPPC kommer fra the real thing, altså de FPL databasene som LTT bruker over hele verden, og hvor språket er ICAO.

 

mvh,

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert en vindmøllekamp Kjell, men det hadde vært vakkert om ICAO hadde vært standard. Det jeg har lært i kveld: CNO lever i beste velgående i ICAO når de blir fløyet av gamle Braathens, og da er jeg fornøyd. På Narrow Route i Norge gjelder først og fremst prefix CNO. Og fremdeles forvirret rundt merge'en SAS og BRA....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er vel det meste "rotet" borte nå, der hvor det er SASBraathen som flyr bruker de CNO, hvis det er SAS Sverige eller Danmark er det fremdeles SAS. Her på berget er alle ARR og DEP CNO, med unntak av EKCH hvor de heter SAS.

 

Men jeg synes å huske et mysterium for noen måneder siden hvor en flyging til ENTC eller ENBO fra ENGM ikke fantes på IPPC, årsaken var at de brukte ett siffer mindre i rutenummeret i ICAO språkdrakt. Så vidt jeg husker var det første siffer som var kuttet ut. Har ikke peiling på om det fremdeles er tilfelle.

 

Mvh,

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke opp FP før FP er aktiv hos LTT. Vanligvis ikke tidligere enn ca. 30min før avgang.

 

Dette stemmer ikke.

 

FPL er tilgjengelig for Narrow Route briefing i det øyeblikket vi mottar den inn i databasen. For flyginger på RPL (Dvs regulære ruteflyginger) er dette mellom 16 og 18 timer før estimert utkjøringstid. For andre FPL (ad-hoc flyginger) kan antall timer variere, men det har ingen ting med "aktivering" av FPL å gjøre.

 

Har satt en ingeniør på saken hvorfor IPPC er nede nå.

 

Mvh,

Kjell

 

Ok, da tok jeg feil.

 

Her forleden dag skulle jeg finne FP på en SAS-flight fra Gardermoen til Sola. Jeg prøvde gjentatte ganger før avgang, men først ca 10min før avgang dukket FP opp på narrow route. Hvordan har dette seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kjell ang problemer med utskrift: Jeg hadde installert Quicktime Player, og det var den som ødela utskriften. Avinstallering og rensing med Registry Mechanic gjorde susen; et høyreklikk nå og alt går greit. Både med Firefox og IE.

 

Jeg hentet returplanen også - CNO7314. Selv om jeg bruker AIRAC 0513 var det ingen problem med å få ruta på plass i Level-D's FMC-base.

 

Forøvrig var det TUI med sine 69 626 kg MTOW og 134 pax som tok turen lørdag. TUI er den tyngste -700 SASBRA har i stallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald, flottings! Er dumt at en slik player skal "ødelegge", men den var kanskje satt som fast leser av .tiff, og det rotet det til for deg? Er skeptisk selv når jeg installerer playere, og går grundig gjennom installasjonen for å sikre at den ikke blir satt som standard for andre filtyper enn de jeg vil.

 

Thomas G, kan ikke svare på stående fot hva som gjorde at du fikk NRB først 10 minutt før EOBT, kanskje flighten var kansellert og ble refilet like før avgang. Skjedde dette bare denne ene gangen, eller er det en gjenganger?

 

Mvh,

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er av interesse, så har jeg nå testet nye ippc med Windows Mobile 2003 (PDA koblet til internett via GPRS på mobiltelefon), og alt så ut til å fungere utmerket...

 

Ganske kjekk løsning igrunn... Så lenge man har PDA'en med seg, og dekning på telefonen, så kan man hente været, NOTAM, OG sende inn flightplan, på vei til flyplassen... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner en gammel tråd igjen.

 

Som noen kanskje husker, så klagde jeg på hastigheten på nye IPPC tidlig i tråden.

 

Jeg har nå funnet mere ut av problemet, og snakket nettopp med Kjell på telefon, men han hadde forsåvidt heller ingen gode ideer, derfor spør jeg her, siden det er mange kloke hoder her som vet mye om mangt.

 

Det viser seg at når vi holder oss på nettet til selskapet (BergeAirTransport), dvs enten på PC'ene her på huset, eller kobler egen bærbar PC til selskapets nett, så er IPPC treig som fy (men andre sider er som normale på en 2mbits linje). Så fort jeg kobler PC'n min til et annet nett (enten hjemme eller på hotellet her i Bergen) så er IPPC helt som den skal, det samme er den på vårt kontor på Notodden (som har egen linje på Notodden, altså ikke koblet opp via bergen).

 

Det er derfor ganske tydlig at vi har noe med vårt nett her på huset. Men har noen ideer om hva det kan være ? Ting jeg kan forsøke, evt. klage til Telenor om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner en gammel tråd igjen.

 

Som noen kanskje husker, så klagde jeg på hastigheten på nye IPPC tidlig i tråden.

 

Jeg har nå funnet mere ut av problemet, og snakket nettopp med Kjell på telefon, men han hadde forsåvidt heller ingen gode ideer, derfor spør jeg her, siden det er mange kloke hoder her som vet mye om mangt.

 

Det viser seg at når vi holder oss på nettet til selskapet (BergeAirTransport), dvs enten på PC'ene her på huset, eller kobler egen bærbar PC til selskapets nett, så er IPPC treig som fy (men andre sider er som normale på en 2mbits linje). Så fort jeg kobler PC'n min til et annet nett (enten hjemme eller på hotellet her i Bergen) så er IPPC helt som den skal, det samme er den på vårt kontor på Notodden (som har egen linje på Notodden, altså ikke koblet opp via bergen).

 

Det er derfor ganske tydlig at vi har noe med vårt nett her på huset. Men har noen ideer om hva det kan være ? Ting jeg kan forsøke, evt. klage til Telenor om ?

 

Vanskelig å si.. har du prøvd å ta en tracert (traceroute) fra nettet som det går tregt og fra nettet som det går raskt ? prøv å sammenlign de ..

 

Bruker du Norton Internett security ? .. prøv å deaktiver den. Den er jo satt opp til å "kjenne" igjen hvilke nett du er på.

 

Bare noen tips i farten.

 

EDIT: Her er min rute.. (Hos meg går det kjapt)

 

i dos-ledetekst: tracert -w 80.203.214.34

 

1 <1 ms <1 ms <1 ms Lokal-IP [x.x.x.x]

2 14 ms 16 ms 14 ms ti200720a080-l1.ti.telenor.net [80.213.136.0]

3 14 ms 14 ms 14 ms ti0035d320-ge0-1-9-10.ti.telenor.net [146.172.80.5]

4 * * * Request timed out.

5 13 ms 13 ms 13 ms ti0001b300-ge0-1-0.ti.telenor.net [146.172.105.10]

6 * * * Request timed out.

7 * * * Request timed out.

8 * * * Request timed out.

9 30 ms 20 ms 20 ms 217-13-1-51.dd.nextgentel.com [217.13.1.51]

10 25 ms 28 ms 27 ms 178.80-203-247.nextgentel.com [80.203.247.178]

11 27 ms 26 ms 26 ms 21.80-203-214.nextgentel.com [80.203.214.21]

12 * * * Request timed out.

13 * * * Request timed out.

14 * * * Request timed out.

 

Så får jeg bare request timed out. Det trenger ikke å bety noe. det kan være utstyret som er satt opp til å nekte å svare på slike hendvendelser. Det som er interessant er å se hvor langt ruten går før den kommer fram sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Jeg sendte en mail til dere angående AIP Norge for noen uker siden. Jeg får nemlig AIP opp på en merkelig måte. ENR og GEN delen vises bra, men AD virker ikke. Jeg får ikke lastet noen kart. Jeg la ved bilder av skjermen slik jeg ser det hele. Har enda ikke fått noen tilbakemelding på mailen. Kanskje du vet hvordan det ligger an?

 

Mulig det er Norton som tuller, men rart at ENR og GEN virker som de skal...

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind - den e-posten har ikke jeg sett, men jeg er ikke førstemann som får slike likevel.

 

Uansett, her er en oppskrift som har virket for andre:

 

Hvis du har Norton knapper på IE er det den enkleste måten: Gå til IPPC, trykk på knappen som heter web assistent, og ta bort check-mark ved "blokker annonser på dette området" så er det gjort.

 

Alternativet er å åpne norton internet security, trykk på reklameblokkering, deretter konfigurer så får du opp et nytt lite vindu. Trykk på avansert, ennå et lite vindu åpnes. Trykk på legg til område, skriv inn www.ippc.no, og ok. Finn så igjen www.ippc.no i listen til venstre, trykk på det og så på fanen merket brukerinnstillinger.

 

Nederst har du et valg som heter bruk innstillinger for reklameblokkering, trykk der og så på tillat. Trykk på bruk innstillinger for reklameblokkering igjen, og du er ferdig.

 

Du skjønner vel hvilket alternativ jeg synes er lettest?

 

Mvh,

Kjell

 

Ps. du må være pålogget som administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...