Gå til innhold

Hvis pilotene på flyet ditt besvimte....


Eirik Støylen

Anbefalte innlegg

  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg har til og med drømt om det. Det hadde vært en drømmesituasjon og få til selv om dette scenarioet virker veldig tragisk for de involverte flygerne.

 

Se for dere overskriftene i VG. ""

 

Kanskje endre litt på konseptet Tufte IL og starte opp en serie med flightsimmere som skal lande hver sin 737 etter kun få uker.

Hmm send en mail til tvnorge med det forslaget.

Visst de lager så skal melde meg med en gang ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok klart å lande en Cessna 172 eller Piper Cherokee uten de størte kostnadene. 737.. Kunne vært gøy å prøve i "årntlig simulator" først i såfall.

Jeg er enig med Arild! FS-erfaring er overhodet ikke negativt. Med mindre man begynner å skryte på PA'en. "Slapp av folkens, dette kan jeg. Jeg har nemlig flydd sånn før på pc'en min og det er bare barnemat." Og så skal man lande så pent som mulig for å imponere.. "Se nå, jeg kutter motorene før vi lander så det blir enda vanskeligere" .... "Vi overskyter rullebanen, jaja. Da bare gir vi gass og tar en go-around. Er det forresten noen av dere amatører som vet hva det betyr? Man bare gir gass og tar en runde til"

"Oh [*********]! Jeg kuttet jo motorene!"

Det jeg tror fåtallet her inne hadde greid med kun fs-erfaring er å lande en F-104 """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje litt forkjell på de som fortsatt pendler mellom lego FS2004, det finnes relativt mye oppegående personer på dette forum som hadde hatt en god forutsettning for og klare denne oppgaven, men alt er jo såklart situasjons avhenging. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville si meg enig i at man først skal finne en lege ombord, og hvis det ikke er det, så kunne man prøvd seg og spurt om det er noen piloter ombord eller om noen har flydd før. Det jeg hadde gjort hvis dette skulle skje med flyet som jeg sitter i, hadde jeg kanskje klart og lande en Dash 8 men en 737 hadde vært litt vanskeligere. Det jeg hadde gjort er å stilt inn ILS til nærmeste flyplass med lang nok rullebane og satt på autoland og MAX autobrake(det finnes ikke på Dash 8), så hadde det kanskje gått bra! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg at du hadde strevd med Dashen om du satte deg bak spakene og forventet å greie å lande den, med kun erfaring fra FS2004 og den """superrealistiske""" Fanda- dashen, bør du nok tenke deg alvorlig om. For å sitere en Dash8- kaptein: "Dash8-100 er ikke bygd for å lande".

 

Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at Dash8 ikke har autoland.

 

Selvtilliten til enkelte her inne er skremmende høy.

 

Det er tross alt en grunn til at piloter er inne til legesjekk i ny og ne. Kanskje derfor slike situasjoner forblir våte drømmer for flightsim- nerder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for og drepe den myten en gang for alle! Uansett om du har 150.000 timer bak spakene på PMDG 737 i flightsimmen greier man aldri og lande en Boeing 737 i virkeligheten, det er så mange faktorer som spiller en stor rolle som total forskjell på sim og real life, f eks: vind, tempraturer, ikke minst håndtering av fly osv.... MS Fligtsim er ikke bygget på realitiske faktorer, kun for system realisering er FS god for. PMDG 737 er kun for system realisme, og Autopilot realisme, flyegenskaper uten AP er total urealitisk i FS!

 

Er nesten som en verdensmester i luftgitar skulle sagt at han kan spille som Jimi Hendrix på gitar lissom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten som en verdensmester i luftgitar skulle sagt at han kan spille som Jimi Hendrix på gitar lissom.

 

Vel, ikke helt det samme. Men om man kunne programmert gitaren til å spille Jimi-soloene, så kan man vel videre spørre seg om denne verdensmesteren på luftgitar hadde klart å gjøre det på scenen foran 50 000 tilskuere fordi Jimi ble syk. Som jeg sa i forrige innlegg, det kommer an på personen. Noen takler presset mens andre flipper helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel si det samme som sist jeg kommenterte i en lignende tråd ""

 

JA! Jeg tror jeg kan lande en 737NG under NORMALE forhold.

Jeg har landa 737NG simmen på Gardermoen, uten problemer (dog noe hard landing), men instruktøren var fornøyd.

 

MEN! Dersom pilotene har svimt av, befinner man seg plutselig i panikkens verden. Jeg har opplevd panikk et par ganger før, og begge gangene var det like før det endte med døden for meg, hadde det ikke vært for min bror (dykkerulykker). Jeg kjenner mine begrensninger. Hadde jeg hatt panikk, hadde jeg gjort mer skade i cockpit enn nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joiner resten av gjengen med god selvtillit her inne jeg hehe.. Har flydd 737 simmen til Braathens jeg også, og det funka greit det... Landa fint på Vigra. Blitt et par landinger med LN-HOR de siste åra også... stor forskjell fra Piper'n til 737'en, men med litt grunnleggende kunnskap så kommer man alltids ned... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ser at mange her tror de ville greie det , men tror ikke jeg, selv om det er mye kunnskap ute å går blandt en del Fs flyvere.

Det er stor forskjell på det å fly et fly og kjenne alle dets krefter til å sitte godt forankret på bakken hjemme på rommet forand pc.

Så selv om en mestrer allslags vær og forhold så er dette bare en simulator som står "stille" på et bord.

 

Men en kunne jo ha masse flaks...

 

 

MVH

 

Knut Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er dette oppe igjen?

 

Jeg tror at mange her inne kan lande en 737 under normale forhold, ja. Eksempel er Werner. Og andre som har klart å lande i 737 simmen.

 

Noen nenvte at de med PPL-A gjør det bedre enn simmere?

Var en reportasje om dette i flynytt, en med PPL fløy en Airbus simulator. Gikk ikke så veldig bra...

 

En simmer med tusen timer på en 737-700 ville nok gjort det bedre enn en med like mange timer på en Cessna, tror jeg.

Førstnevnte har spesialisert seg i prosedyrer og instrumenter på en 737. Sistnevnte vet kanskje ikke en gang hvor stor hastighet en 737 bør lande med. (Dette er vektsbestemt, men et sted mellom 120-140 kts pleier å være normalt.)

 

Ville jeg ha klart å lande en Boeing 737NG under normale forhold?

 

Kanskje... husk at hvis pilotene er ute kommer panikken. Men la oss si helt hypotetisk at jeg skal lande en 737 på Gardermoen... hvorfor skulle det ikke gå? Jeg kan jo bare programmere maskinen for autoland. En med PPL vet gjerne ikke hvordan dette gjøres, og enda mindre en flyvert(inne) som kanskje har fått et raskt kurs i hva som er farten og hva som er høyden...

 

Men manuelt?

 

Kanskje, kanskje ikke.

 

Forhåpentligvis finner vi det aldri ut ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bullshit her inne. Jeg skjønner ikke at nintendopiloter, i fullt alvor, kan påstå at de vil klare å lande en Boeing i virkeligheten. Det er nesten som å høre kompisene mine når jeg forteller om hobbyen min; "Det er jo bare å trykke på et par knapper, vente noen timer, og så åpne døren når man har landet".

 

Jeg legger merke til at ingen yrkespiloter (så vidt jeg kan se) har svart på denne tråden. Jeg tipper at de enten ler seg halvt i hjel over ambisjonene til enkelte medlemmer, eller er blodig fornærmet.

 

Mine 5 øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nenvte at de med PPL-A gjør det bedre enn simmere?

Var en reportasje om dette i flynytt, en med PPL fløy en Airbus simulator. Gikk ikke så veldig bra...

 

Mulig det, men en PPL-A innehaver fikk en tur i Braathens' sim en gang, og landet uten hjelp med en motor feil, etter innflyging gjennom dalene mot Innsbrück...

 

Førstnevnte har spesialisert seg i prosedyrer og instrumenter på en 737. Sistnevnte vet kanskje ikke en gang hvor stor hastighet en 737 bør lande med

Instrumentene i en 737 er ikke det spor mer avanserte enn i andre fly. Å lese av hastigheten krever, meg bekjent, ingen ingeniørutdannelse selv om det vises på en skjerm. Angående parametre som hastigheter av ulik sort, vil det være god tid til å få vite om det før landing. Skulle dette oppstå er nok SASBraathens raskt på pletten med en eller annen sjefsflyger i tårnet ""

 

Men manuelt?

 

Kanskje, kanskje ikke

 

Hadde jeg kommet opp i en situasjon der en desktop-flyger skulle prøve å lande manuelt om autoland var mulig, hadde jeg trolig gått løs på vedkommende og blitt landshelt etterpå "". Alt annet en automatisk innflyging og helst landing er å bite over for stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Ja sant det Joachim.

 

Men. Riv ut pluggen karer og kom dere ned på landjorda igjen.

 

Dere for trolig aldri vite om det fungerer uansett. Verken for deres egen del eller andres.

 

Vanskelig?? Ja.

Umulig? Trolig pga. stress og jernteppe.

 

Trøst dere med at hvis det hadde skjedd og de HADDE gått bra, så hadde dere iallfall sikkert fått noen kroner til salt i maten for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, folk forstår fremdeles ikke ""

 

La oss ta ett annet eksempel: jeg eier en trailer, den er 22 meter lang, 3,25 meter bred og 4,10 meter høy. Stort og dødelig våpen som må behandles med respekt,varsomhet og det viktigste av alt: "stort ansvar".

 

Skulle jeg da latt noen kjørt den fullastet "52 tonn" på veien fordi at enkelte mennesker har mange timer i ett truckspill simulator og mener at de kan kjøre ett stort vogntog etterpå??

 

Du kan komme til meg og ha professorgrad i lastebilteori, men nøkkelen til trailer får du aldri. stort skille mellom teori og real life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon skrev

Jeg legger merke til at ingen yrkespiloter (så vidt jeg kan se) har svart på denne tråden. Jeg tipper at de enten ler seg halvt i hjel over ambisjonene til enkelte medlemmer, eller er blodig fornærmet.

 

Det er minst en yrkesflyger som har svart (Widerøe). Og du er ikke den eneste som tar denne tråden med et godt smil ""

 

Truls: Du kom med et veldig bra eksempel synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls: Du kom med et veldig bra eksempel synes jeg!

Bortsett fra at det nå ikke var snakk om å gi bort nøklene til cockpit.. Hadde jeg vært passasjer og sjoføren hadde sovnet, skulle jeg da ligge unna rattet når jeg ser at traileren er på vei over i motsatt kjørebane?

 

Dersom pilotene hadde besvimt og den ene falt på yoken så vnav ble diconnected så flyet gikk i stup, er det ikke tvil om at jeg ville vært først fremme i cockpiten fremfor en bestemor på 70 som bestemt skal dytte stikke "oppover" og samtidig be til de hellige makter om hjelp mens jeg står i døra og ikke slipper inn. Det bare nekter jeg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...