Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bare et lite tips til fraseologi; Når du får takeoff clearence fra ATC, f.eks. "SAS307 cleared for takeoff runway 01L, wind 030 at 6"

 

Bare for å pirke;)

 

Kos dere på nettet! As real as it gets!

 

Mvh

Mathias

 

 

 

Rwy 01L cleared take off.Wind 030 at 6

 

Rwy sies først.

Bare for å pirke enda mere.. """"

 

I tillegg som Tom sier,så er det jo fullt mulig og logge seg på for å "lytte" på ATC-faseologien.Så lærer man dette hurtigere.

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Nå skal jeg ikke si noe sikkert, Joachim, men jeg tror anbefalt(?) fraseologi i Norge er "Rwy XX, cleared to land" ("nylig" innført?). Det siste eksempelet ditt var uansett veldig rotete, og bidrar ikke til økt sikkerhet mtp. misforståelser på sambandet.

Skrevet
Jeg snakket med Kevin Pettersen i sta, og han sa at "Hvorfor har ikke Vatsim opptaksprøver som man må ta før man får lov til å fly?"

 

Forslaget liker jeg veldig godt... Har tenkt på det selv mange ganger, men da tror jeg vi får se en veldig stor nedgang i piloter! (tror jeg)

 

Du lærer jo også veldig mye av en tur på VATSIM? ""

Skrevet

Plutselig så ikke Vatsim så farlig ut lenger. Har skaffet meg både Squawkbox og en ID på Vatsim, og vurderer og logge meg på i nærmeste framtid. Men kom på et par spørsmål her:

 

Når man logger seg på, og f,eks velger gate 50 på ENGM. Vet man evt. på forhånd om det står noen der fra før??

 

Hvordan funker det evt. hvis man har forskjellige sceneries på en flyplass?? (NA vs. default f.eks.)

 

 

 

Og krever Squawkbox mye minne?? Har ikke verdens kraftigste maskin, men det er ikke verre enn at FS holder en akseptabel framerate uten så altfor mye AI-trafikk. Hvordan blir dette når Sqawkbox ligger og lurer i bakgrunnen?

 

Beklager hvis det var litt teite spørsmål...

Skrevet

Som andre spørsmål, er det ikke noe galt med disse ""

 

Ang. squawkbox og minne, har jeg ikke merket noe der, så vil ikke tro at den bruker noe merkverdig mye minne.

 

Squakwbox plasserer flyene etter koordinater... dvs at den tar ikke hensyn til forskjellige scenery'er, for squawkbox er G50 G50, selv om det er en forskjell mellom scenery'ene.

 

Er vanskelig å sjekke hvor det står fly før du logger deg på. Det du kan gjøre er å ta en rask titt med ASRC som observatør, for å sjekke status på bakken. Men husk at du IKKE kan være logget på som OBS på ASRC samtidig som du er logget på squawkbox. Dette går inn under multiple connections - regelen til VATSIM.

Skrevet

Hei !

Er det noen som kan si hvordan man skal logge seg på

ASRC som observatør, for å sjekke status på bakken.

Jeg har lastet ned ASRC programmet men hvordan sette jeg den opp for å se på f.eks. ENGM sin trafikk på bakken og hvor de enkelte fly står parkert.

Skrevet

Lastet ned fra www.vateud.org under "ATC" / "Sector files" under Norge.

Servinfo er fin men jeg har ikke kunnet se trafikken på bakken der..

Hadde lyst til å følge litt med hvordan ATC jobber/fungerer og følge litt med trafikken på f.eks. ENGM før jeg logger meg på online, og spesielt hvor kan jeg parkere ved oppstart. Har ved flere anledninger startet opp sammen med et annat fly på gaten - ser ikke bra ut...

Skrevet
Nå skal jeg ikke si noe sikkert, Joachim, men jeg tror anbefalt(?) fraseologi i Norge er "Rwy XX, cleared to land" ("nylig" innført?). Det siste eksempelet ditt var uansett veldig rotete, og bidrar ikke til økt sikkerhet mtp. misforståelser på sambandet.

 

Jeg mente det ble testet USA metoden i Norge rett før jul, ihvertfall på Gardermoen;

 

"Viking 838, wind 240 @ 5 runway 19R cleared to land"

Skrevet

Vel, har ikke vært innom denne posten på en stund.

 

La oss si en opptatt pilot. CNO691

"Scanor 691", når det sies får du oppmerksomheten hans. Winds 240 at 3 bør vel kanskje sies i midten? Du vet jo hvilke rwy, og vinden er en viktig faktor. Men jeg liker

Scanor 691, 01L, winds 350 at 18G28, cleared to land.

Skrevet

Nå har jeg jo hatt SS test og leste litt i forveien, det jeg leste inn på TD var at når et fly skulle ta av så gjøres det på følgende måte:

 

Cleared for take off wind 190 15 RWY19R

 

Cleared to land 19R wind 190 15

Skrevet
Har ved flere anledninger startet opp sammen med et annat fly på gaten - ser ikke bra ut...

 

Det har skjedd meg også og vil også skje i fremtiden. Det er nesten ikke til å unngå. Det du da gjør er å flytte flyet til en ledig gate. Ikke noe verre en det. Om du sjekker på servinfo eller ASRC så kan det ha kommet noen andre der fra du logger av ASRC til du er online med SB. That's life. ""

Skrevet

Jeg vil også gi max ros til alle controllere/atc jeg har opplevd de siste dager på Vatsim, uasett land. Virkelig forståelsesfulle, og hjelper til uansett hva det måtte være. Minste missforståelse, og jeg fikk det på text. Helt perfekt. Dere gjør en fremgragende jobb med oss nye. All ros til dere alle ""

Skrevet

Hei. Det er meg sm maser igjen her.

 

Har en ting til på hjertet her.

 

Dette er rettet til de av dere som er tekstpiloter.

 

Når dere får en heading av atc. feks. "Turn right 080 and dec. to 4000 feet". Har merket at dere først svarer på det jeg har skrivd for så å begynne å svinge. Dette blir da somregel et problem siden den headingen vi gir dere ikke blir den samme om 10 sekunder.

 

Å ha en fly som kommer ifra Nord inbound Tomra og skal inn på 19R skal i utgangspunktet ikke bli noe problem, men noen bruker lang lang tid med å svinge pga. at de svarer på det jeg har skrivd til dem først. Å si til en newbie at "After Tomra turn right 250 and dec to 4000 feet" fungerer heller ikke alltid siden mange av dem ikke vet hva Tomra er eller hvor Tomra er.

 

Mye bedre hvis dere stiller inn det jeg skriver til dere med engang så det er klart, og SÅ svare på tekst. ""

Jeg ser på skjermen med engang dere begynner å svinge, så har dere ikke svart meg på den headingen jeg har gitt dere men fortsatt svinger riktig vei, så vet jeg at dere har forstått det jeg har skrivd. Da vet jeg at jeg kommer til å få en readback etter noen sekunder, men at dere stiller inn alt riktig først. ""

 

Tekstpiloter som er newbie. Sving først. Svar etterpå.

 

Bare et tips.. ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...