Einar Kristiansen Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 Bare et lite tips til fraseologi; Når du får takeoff clearence fra ATC, f.eks. "SAS307 cleared for takeoff runway 01L, wind 030 at 6" Bare for å pirke;) Kos dere på nettet! As real as it gets! Mvh Mathias Rwy 01L cleared take off.Wind 030 at 6 Rwy sies først. Bare for å pirke enda mere.. I tillegg som Tom sier,så er det jo fullt mulig og logge seg på for å "lytte" på ATC-faseologien.Så lærer man dette hurtigere. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 Nei...man MÅ ikke si rwy først. 'Scanor 423, clreared to land runway 01L, winds 010 at 3' 'Scanor 423, winds 010 at 3, 01L, cleared to land. 'Scanor 423, 01L, winds 010 at 3, cleared to land' osv. Siter
Gjest Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 Nå skal jeg ikke si noe sikkert, Joachim, men jeg tror anbefalt(?) fraseologi i Norge er "Rwy XX, cleared to land" ("nylig" innført?). Det siste eksempelet ditt var uansett veldig rotete, og bidrar ikke til økt sikkerhet mtp. misforståelser på sambandet. Siter
Gisle M von Hafenbradl Skrevet 1. april 2005 Skrevet 1. april 2005 Her var det mye nyttig for oss nye som driver å leser oss opp til å gå on-line. Kan vi få samlet deisse innleggene på et sted. Vet det er mange tutorials der ute, men dette er bedre. Hva med en sticky på denne tråden. Gimi Siter
T. Paulsen Skrevet 2. april 2005 Forfatter Skrevet 2. april 2005 Har spurt Dag, men tror han vil beholde den som sitter fast på toppen her som Ivar laget. Siter
Geir G Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Jeg snakket med Kevin Pettersen i sta, og han sa at "Hvorfor har ikke Vatsim opptaksprøver som man må ta før man får lov til å fly?" Forslaget liker jeg veldig godt... Har tenkt på det selv mange ganger, men da tror jeg vi får se en veldig stor nedgang i piloter! (tror jeg) Du lærer jo også veldig mye av en tur på VATSIM? Siter
Martin Foss Skrevet 2. april 2005 Skrevet 2. april 2005 Plutselig så ikke Vatsim så farlig ut lenger. Har skaffet meg både Squawkbox og en ID på Vatsim, og vurderer og logge meg på i nærmeste framtid. Men kom på et par spørsmål her: Når man logger seg på, og f,eks velger gate 50 på ENGM. Vet man evt. på forhånd om det står noen der fra før?? Hvordan funker det evt. hvis man har forskjellige sceneries på en flyplass?? (NA vs. default f.eks.) Og krever Squawkbox mye minne?? Har ikke verdens kraftigste maskin, men det er ikke verre enn at FS holder en akseptabel framerate uten så altfor mye AI-trafikk. Hvordan blir dette når Sqawkbox ligger og lurer i bakgrunnen? Beklager hvis det var litt teite spørsmål... Siter
Stig Sandnes Skrevet 3. april 2005 Skrevet 3. april 2005 Som andre spørsmål, er det ikke noe galt med disse Ang. squawkbox og minne, har jeg ikke merket noe der, så vil ikke tro at den bruker noe merkverdig mye minne. Squakwbox plasserer flyene etter koordinater... dvs at den tar ikke hensyn til forskjellige scenery'er, for squawkbox er G50 G50, selv om det er en forskjell mellom scenery'ene. Er vanskelig å sjekke hvor det står fly før du logger deg på. Det du kan gjøre er å ta en rask titt med ASRC som observatør, for å sjekke status på bakken. Men husk at du IKKE kan være logget på som OBS på ASRC samtidig som du er logget på squawkbox. Dette går inn under multiple connections - regelen til VATSIM. Siter
Odd Jacobsen Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Hei ! Er det noen som kan si hvordan man skal logge seg på ASRC som observatør, for å sjekke status på bakken. Jeg har lastet ned ASRC programmet men hvordan sette jeg den opp for å se på f.eks. ENGM sin trafikk på bakken og hvor de enkelte fly står parkert. Siter
Stig Sandnes Skrevet 4. april 2005 Skrevet 4. april 2005 Da må du ha en sector-fil for ENGM da. Sjekk www.vateud.org under "ATC" / "Sector files".. ligger noen der. Skriv inn din ID, passord, real name og observatør. Siter
Odd Jacobsen Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Det gikk jo bra, men må vi kalibrere siden? Det ser ut som om flyene står og beveger seg feil på bildet :::: Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Har du lasta ned POF fila fra vaccsca? Siter
Arild Oldervoll Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Om det er trafikken på ENGM generelt du ønsker å få en oversikt over, holder det å bruke ServInfo, et mye enklere program som du finner i filbiblioteket Siter
Odd Jacobsen Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Lastet ned fra www.vateud.org under "ATC" / "Sector files" under Norge. Servinfo er fin men jeg har ikke kunnet se trafikken på bakken der.. Hadde lyst til å følge litt med hvordan ATC jobber/fungerer og følge litt med trafikken på f.eks. ENGM før jeg logger meg på online, og spesielt hvor kan jeg parkere ved oppstart. Har ved flere anledninger startet opp sammen med et annat fly på gaten - ser ikke bra ut... Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Nå skal jeg ikke si noe sikkert, Joachim, men jeg tror anbefalt(?) fraseologi i Norge er "Rwy XX, cleared to land" ("nylig" innført?). Det siste eksempelet ditt var uansett veldig rotete, og bidrar ikke til økt sikkerhet mtp. misforståelser på sambandet. Jeg mente det ble testet USA metoden i Norge rett før jul, ihvertfall på Gardermoen; "Viking 838, wind 240 @ 5 runway 19R cleared to land" Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 13. april 2005 Skrevet 13. april 2005 Vel, har ikke vært innom denne posten på en stund. La oss si en opptatt pilot. CNO691 "Scanor 691", når det sies får du oppmerksomheten hans. Winds 240 at 3 bør vel kanskje sies i midten? Du vet jo hvilke rwy, og vinden er en viktig faktor. Men jeg liker Scanor 691, 01L, winds 350 at 18G28, cleared to land. Siter
Roy Halvorsen Skrevet 13. april 2005 Skrevet 13. april 2005 Virkelig flott forklart Tom. Denne skal pugges Siter
Sondre Aabø Skrevet 13. april 2005 Skrevet 13. april 2005 Nå har jeg jo hatt SS test og leste litt i forveien, det jeg leste inn på TD var at når et fly skulle ta av så gjøres det på følgende måte: Cleared for take off wind 190 15 RWY19R Cleared to land 19R wind 190 15 Siter
Einar Halvorsen Skrevet 13. april 2005 Skrevet 13. april 2005 Har ved flere anledninger startet opp sammen med et annat fly på gaten - ser ikke bra ut... Det har skjedd meg også og vil også skje i fremtiden. Det er nesten ikke til å unngå. Det du da gjør er å flytte flyet til en ledig gate. Ikke noe verre en det. Om du sjekker på servinfo eller ASRC så kan det ha kommet noen andre der fra du logger av ASRC til du er online med SB. That's life. Siter
Magnus Aanstad Skrevet 17. april 2005 Skrevet 17. april 2005 Hadde min Første tur på VATSIM i dag.. trur ikke jeg hadde klart meg uten Hjelpen fra T.A.P. Som ATC. Siter
O85_ Skrevet 17. april 2005 Skrevet 17. april 2005 Høres bra ut! Velkommen skal du være Magnus! Siter
Roy Halvorsen Skrevet 17. april 2005 Skrevet 17. april 2005 Jeg vil også gi max ros til alle controllere/atc jeg har opplevd de siste dager på Vatsim, uasett land. Virkelig forståelsesfulle, og hjelper til uansett hva det måtte være. Minste missforståelse, og jeg fikk det på text. Helt perfekt. Dere gjør en fremgragende jobb med oss nye. All ros til dere alle Siter
T. Paulsen Skrevet 17. april 2005 Forfatter Skrevet 17. april 2005 Hadde min Første tur på VATSIM i dag.. trur ikke jeg hadde klart meg uten Hjelpen fra T.A.P. Som ATC. Callsign MTK? Siter
Magnus Aanstad Skrevet 18. april 2005 Skrevet 18. april 2005 Hehe.. du har rett i det ja Ble litt forvirret når det glaldt den flightplanen men fikk til til til slutt. Hehe.. Siter
GiantUnicorn Skrevet 18. april 2005 Skrevet 18. april 2005 Jeg bruker selv denne til å finne flightplan http://rfinder.asalink.net/free/ Funker rimelig smooth. F.eks ENGM SID SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 BUKUT UP7 LOGAN STAR EGSS Siter
Peter Nørkjær Skrevet 19. april 2005 Skrevet 19. april 2005 Jeg bruker selv denne til å finne flightplan http://rfinder.asalink.net/free/ Funker rimelig smooth. F.eks ENGM SID SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 BUKUT UP7 LOGAN STAR EGSS Husk i den forbindelse at den del der skal stå i "Route" er: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 BUKUT UP7 LOGAN "ENGM SID" & "STAR EGSS" skal ikke med i ruten. /Peter Siter
T. Paulsen Skrevet 23. april 2005 Forfatter Skrevet 23. april 2005 Hei. Det er meg sm maser igjen her. Har en ting til på hjertet her. Dette er rettet til de av dere som er tekstpiloter. Når dere får en heading av atc. feks. "Turn right 080 and dec. to 4000 feet". Har merket at dere først svarer på det jeg har skrivd for så å begynne å svinge. Dette blir da somregel et problem siden den headingen vi gir dere ikke blir den samme om 10 sekunder. Å ha en fly som kommer ifra Nord inbound Tomra og skal inn på 19R skal i utgangspunktet ikke bli noe problem, men noen bruker lang lang tid med å svinge pga. at de svarer på det jeg har skrivd til dem først. Å si til en newbie at "After Tomra turn right 250 and dec to 4000 feet" fungerer heller ikke alltid siden mange av dem ikke vet hva Tomra er eller hvor Tomra er. Mye bedre hvis dere stiller inn det jeg skriver til dere med engang så det er klart, og SÅ svare på tekst. Jeg ser på skjermen med engang dere begynner å svinge, så har dere ikke svart meg på den headingen jeg har gitt dere men fortsatt svinger riktig vei, så vet jeg at dere har forstått det jeg har skrivd. Da vet jeg at jeg kommer til å få en readback etter noen sekunder, men at dere stiller inn alt riktig først. Tekstpiloter som er newbie. Sving først. Svar etterpå. Bare et tips.. Siter
Johnny Svensson Skrevet 23. april 2005 Skrevet 23. april 2005 Aviate, Navigate, Communicate......Regel nr 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.